یکی از جدیدترین آثار شرکت فرانسوی یوبیسافت (Ubisoft) با نام بازی Skull and Bones به تازگی منتشر شده که در این نقد و بررسی اختصاصی از رسانه گیم پالت، به بررسی کلی آن میپردازیم و با یکدیگر به نتیجه میرسیم که آیا این محصول ارزش خرید و تجربه کردن را دارد یا خیر؟
به خاطر دارم سالهای پیش، وقتی بازی Assassin’s Creed 4: Black Flag منتشر شد، بسیاری از بازیبازها در هنگام تجربه آن محصول از قابلیت کشتیرانیاش تعریف میکردند و از حق نگذریم یکی از بهترین لذتهایی بود که در طول عمر کنسولهای نسل هفتم تجربه کردیم.با همین نگاه سر سری و مقایسه بازیها، به راحتی میتوانیم بفهمیم که بازی Skull and Bones که جدیدترین اثر استودیویهای بازیسازی یوبسافت است (که برای ساخت آن، همه شعبات یوبیسافت در سراسر دنیا روی آن کار میکردند!) به نسل Assassin’s Creed 4 یا حتی قبلتر به نسخه سوم باز میگردد.
شاید بتوان اینطور گفت که آزمایش موفقیتآمیز کشتی رانی در بازی Assassin’s Creed 3 و دریافت نظرات بسیار عالی مخاطبان و همچنین گسترش دادن این قابلیت در نسخه بعدی، برای سالها تبدیل به امضاء کار یوبیسافت شد که در اکثر سری بازیهای اساسینس کرید در این سالهای گذشته، روی آن تاکید شده است! (کافی است به عمق گیمپلی بازی Assassin’s Creed Valhalla و Assassin’s Creed Odyssey) نگاه کنید.
بازی Assassin’s Creed 4 صرفه نظر از گیمپلی و بخش داستانی که الان قدر آن بیشتر دانسته میشود، از بخش آنلاین بسیار ضعیفی برخوردار بود که به صورت محدود بین چند بازیکن اجراء میشد و هر کدام از آنها، باید در شهرهای ساحلی ساخته شده یکدیگر را پیدا کرده و به قتل میرساندند. برای محصولی که بزرگترین ویژگیاش، تمرکز روی آب و کشتیرانی بود، بخش آنلاین به شدت ضعیف قلمداد شد و کمتر اشخاصی (یا بهتر است بگویم فقط کسانی که قصد پلات کردن آن بازی را داشتند) به سراغ تجربه بخش آنلاین رفتند.
و حالا در برههای از تاریخ قرار داریم که بازی Skull and Bones منتشر شده که البته بر خلاف آن محصول، تمرکز بسیار زیادی روی بخش آنلاین دارد و به عبارت دیگر اصلا نمیتوانید آن را به صورت تک نفره و بدون اتصال به اینترنت یا نداشتن اشتراکهای پلی استیشن پلاس و ایکس باکس لایو تجربه کنید و به نظر من، اکنون بعد از سپری شدن ۱۰-۱۱ سال شاهد انتشار بخش آنلاین بازی Assassin’s Creed 4 (همانطور که باید میبود) هستیم.
این یک بازی متفاوت است که یوبی سافت در کنار سایر محصولات MMO خود، اقدام به ساختش کرده و برای بارها تاخیرهای متعددی داشته که اکنون میدانیم دلیلش چیست. واضحاً بعد از تجربه اولیه بازی Skull and Bones، به این نتیجه میرسید که اصلا استودیویهای زیر مجموعه یوبیسافت از بابت تولید و انتشار این محصول مطمئن نبودهاند؛ اما با دیدن محصولاتی چون Sea of Thieves به خودشان امید دادند حتماً از پس کار ساخت محصولی تماماً آنلاین و متمرکز بر دریانوردی آن هم در دوران بسیار گذشته بر خواهند آمد.
با این حال، فعلا نمیخواهم پاسخی به این سوال بدهم و نتیجهگیری را برای انتهای مقاله گذاشتهام؛ اما با این حال اجازه دهید که روح شما را به داستانی ببرم که قرار است در آنجا، بزرگترین دزد دریایی تاریخ شوید.
قرن ۱۶-۱۷ میلادی، جایی در آبهای شرقی آفریقا تا اقیانوس هند، جولانگاه مسیرهای آبی کوچک و بزرگی بود که بازارهای جهان را از شرق به غرب و بلعکس گره میزد. تمام دولتها و تاجران دنیا برای اینکه محصولات خودشان را به سایر مردم جهان عرضه کنند، فقط به یک چیز نیاز داشتند: کشتی! مسیرهای خاکی همیشه امن نبود و از طرفی طولانی بودن مسافت و نیاز به استراحت اجباری برای بازرگانان، از مشکلاتی بود که تجار و دولتمردان برای در اختیار قراردادن تولیدات خود، با آن روبهرو بودهاند.
اما کشتیها قصه متفاوتی برای تعریف کردند داشتند. نه تنها نیازی به استراحت ندارند و به صورت همه جانبه و در هر شرایطی میتوانند به مسیر سخت خود ادامه دهند، بلکه بارهای بیشتری از چند گاری یا چند راس شتر حمل میکرد و این مزیتی داشت که تجار میتوانستد با یک سفر، پول بسیار بیشتری به دست بیاورند. از طرفی، حمل بار با کشتی، کمترین احتمال ربوده شدن را داشت و از آنجایی که اطراف هر کشتی تا کیلومترها آب بود؛ پس مثل مسیرهای خاکی، دزدان هیچ راهی برای غافلگیر کردن کاروان نداشتند.
با این حال، صده ۱۷ میلادی، خطرناکترین دوران برای کشتیرانی بود. اسکورت کردن کشتیهای باری هزینههای زیادی میطلبید و از طرفی هم نه تنها کشتیهای باری، بلکه کشتیهای سلطنتی و جنگی بسیار زیادی در طول این مدت در دریای آفریقا و اقیانوس هند غرق شدهاند. چه چیزی باعث شد تا اقتصاد جهانی در این صده با مشکلاتی روبهرو شود؟ دزدان دریایی!
دزدان دریایی که روزی موجودات خطرناک سرزمینهای خاکی بودهاند، برای طمع بیشتر و به دست آوردن اقلام و پولهای بزرگتر، پا به سرزمینهای آبی گذاشتند و برای اینکه راهی جز مقابله رودررو با کاروانها نداشتند، پس تصمیم گرفتند جرأت به خرج داده و به گونهای مجهز شوند که از مایلها دورتر، رعشه به عرشه ناخداها بیاندازند.
کشتیهایی که غرق شدهاند، آدمهایی که کشته شدهاند، اقتصادهایی که از بین رفتند، پولها و منابعی که به تسخیر قانونی دزدان درآمدن و همه این چیزها باعث شد تا صده ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلادی (یا بهتر است بگویم از ۱۶۵۰ تا ۱۷۳۰)، عصر طلایی دزدان دریایی نامگذاری شود.
بازی Skull and Bones از این واقعه تاریخی برای روایت کردن داستان پشت پرده خودش استفاده میکند و سعی دارد با ترکیب کردن ماموریتها با یک سری از رویدادهای تاریخی، از یک آدم بی عرضهای مثل شخصیت تحت هدایتتان، یک ناخدای بزرگ و تاریخساز که از قضا بزرگترین دزد دریایی تمام ادوار میشود، بسازد.
نکته جالبی که در بخش روایی بازی Skull and Bones وجود دارد و شاید کمتر کسی به آن اشاره کرده یا متوجهاش شده، این است که بازه زمانی این بازی از نظر سالهای روایی با سالهای روایی وقایع بازی Assassin’s Creed 4: Black Flag همخوانی دارد.
هرچند که توقع تداخل رویدادی نداشته باشید؛ چراکه ادوارد کنوی (Edward Kenway) در آن زمان در آبهای دریای کارائیب بوده و اکنون شما در جایی بین اقیانوس آفریقا تا هند هستید که بدون شک طی کردن این مسافت طولانی بسیار آسان نبود تا ما شاهد افتخار حضور کنوی را در این بازی داشته باشیم؛ اما شاید بعداً در آینده نزدیک، یک رویداد مشترک بین هر دو بازی برگزار شود که دور از ذهن نیست.
با این حال، کل داستان آغازین بازی Skull and Bones همین است که برای شما با آب و تاب بیشتری تعریف شد. یکی از خصیصههای بازی MMO به داستانسرایی نیست و در عوض گیمپلی بسیار متنوعی دارند، بنابراین با توجه به سایر بازیهایی که از شرکت یوبیسافت در این ژانر مثل The Division تجربه کردهایم، داستان سرایی کوچکترین اهمیتی برای تیم سازنده ندارد و بازیکنان صرفا با انجام دادن فعالیتها روزانه و تکمیل ماموریتهای ویژه که به نام World Events شناخته میشوند؛ صرفاً آیتمهایی را به دست میآورند که از این طریق برای ارتقاء سطح خود، به دست آوردن پولهای بیشتر یا موارد این چنینی استفاده میکنند.
البته با چنین مقدمه داستانی، تیمهای سازنده زیر مجموعه یوبیسافت پیش از انتشار هم توضیح داده بودهاند که هدف از خلق چنین محتوایی،این است که بازیکنان داستانهای منحصربهفرد خودشان را تجربه کنند و صرفا به دزد دریایی تبدیل نشوند که میخواهند همه کشتیها و مناطق را نابود کند.
گیمپلی بازی از جایی شروع میشود که شما هیچ چیز ندارید؛ یعنی واقعا هیچ چیزی ندارید که بخواهید به آن امید داشته باشید؛ جز اینکه تا چند دقیقه پیش صاحب یک کشتی بزرگ جنگی بودهاید که به خاطر حمله همه جانبه نیروهای بریتانیایی، متعلقات شما از بین رفته و اکنون به عنوان یک بازمانده در صدد بازگرداندن میراث خود هستید.
همه چیز از جایی به نام Pirate Den آغاز میشود که شما در آنجا باید با شخصی به اسم جان اسکرلاک (John Scurlock) ملاقات کنید که یکی از بزرگترین دزدان دریایی منطقه آفریقا تا هند است و شما برای بازیابی خودتان و امیدا به آینده و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین بدنامهای تاریخ، باید با او ملاقاتهای پی در پی داشته و ماموریتهایش را تکمیل کنید.
چند ماموریت ابتدایی بازی تا آنجایی که کشتیتان ساخته شود، بسیار ساده و آسان خواهد بود و صرفا آموزش جمعآوری اقلام، منابع و غیره به شما داده میشود. مشکل اصلی این جا است که درست مثل بخش مقدمه بازی Assassin’s Creed 4 که گره عجیبی از لحاظ فضاسازی و گیمپلی با بازی Skull and Bones دارد، همه چیز به صورت حوصله سر بر ادامه پیدا میکند.
بعد از انجام ماموریتها و یادگیری سطحی گیمپلی، اولین کشتی شما ساخته میشود و خدم و حشم برای خدمت گذاری به شما وارد کشتی میشوند که میتوانید اسمش را انتخاب کرده و با هزاران آیتم بی معنی دیگر تزئینش کنید. از این لحظه به بعد میتوانید آزادنه در سطح اقیانوس گشته و مکانهای مختلفی را کشف کرده، به مبارزه با NPCها بپردازید، کشتیها را توقیف کنید یا بازیکنان را در یک تیم جمعآوری کرده و حداکثر با حضور چهار نفر در یک گروه، ماموریتهای مختلفی را جلو ببرید.
با این مسیری که همه بازیکنان به صورت یکسان تجربه خواهند کرد و سپس از همین نقطه، هر شخصی داستان خودش را پیگیری میکند؛ فراز و نشیبهای گیم پلی آغاز میشود. بزرگترین نکته منفی در خصوص بازی Skull and Bones این است که در خصوص ارائه ماموریتهای مختلف که هر کدام جوایز متفاوتی را برای شما به همراه دارد؛ صادق نیست.
اینطور باید گفت در بسیاری از مواقع، درخواستهایی از شما میشود که با رسیدن به محل مورد نظر، نمیدانید که چه کاری باید انجام دهید و حتی این موضوع در خصوص رویدادهای تصادفی موجود در گیم پلی هم دیده میشود.
به عنوان مثال، در گزارشی تصادفی به شما گفته میشود که کشتیهایی در اطراف ضلع شمال شرقی نقشه (که نرسیده به هند است)، کشتیهایی غرقی شده که شایعه شده است، خدمهای در آنجا زنده مانده یا چیزهایی برای به دست آوردن وجود دارد! وقتی با کشتیهای ابتدایی خود به این محل میرسید، متوجه میشوید که هیچ خبری نیست و چیزی برای پیدا کردن وجود ندارد.
اینکه چون در متن این رویداد تصادفی از واژه «شایعه» استفاده شده، به آن معنی است که باید سرمان کلاه برود؟ بگذارید اینطور بگویم که گیم پلی به خوبی حس طمع شما را محک میزند و حتی آن را ارتقاء میدهد؛ چراکه خیلی از شما بازیکنانی که در حال مطالعه این مقاله هستید، احتمالاً مثل من به جای انجام دادن مأموریتهای تکراری که یا در خصوص تصرف کردن منطقهای است یا در خصوص غرق کشتی، خسته میشوید و به سراغ اکتشافاتی میروید که زوتر سطح شما را ارتقاء دهد.
نکته قابل توجه اینجاست که هر NPC (شخصیتهای غیر قابل بازی) در Skull and Bones برای شما ماموریتهای مختلفی دارند. این ان پی سیها شامل آهنگر، کشتیساز، توپچیها، تزئیانت فروش و غیره میشوند که همگی در Saint Anne یا بهشت دزدان دریایی حضور دارند. هیچ وقت نمیدانید که این ماموریتها چه چالشهایی برای شما خواهند داشت و تا زمانی که نزدیک به محل شروع ماموریت نرسید، متوجه تجهیزات مورد نیاز نمیشوید.
بنابراین حتی اگر پیش از آغاز ماموریت به فکر خرید اقلام و انبار کردن در کشتی بروید، متوجه خواهید شد که در پایان ماموریت آیتمهای سنگینی برای جمع آوری وجود دارد که کشتی شما جایی برای ذخیره کردنش ندارد و باید بین مفقود کردن وسایل خریداری شده یا بیخیال شدن جوایز، یکی را برعهده بگیرید.
اما با این حال یکی از جزئیاتی که در خصوص گیمپلی بازی مشاهده کردم، جزئیات در خصوص تصرف کشتیها است. به محض اینکه از مرزهای آبی Saint Anne خارج شوید، دیگر از کشتی شما محافظت نخواهد شد و در عوض تمام سلاحایتان فعال میشود و میتوانید به هر کشتی که دلتان میخواهد حمله کنید. با آسیب رساندن درست و اصولی به کشتیهای دیگر، این قابلیت برای شما فعال میشود که با طناب، بدنه کشتی آسیب دیده را قفل کرده و خدمه خود را وارد آن کنید تا به جای غرق کردن آن کشتی و به دست آوردن آیتمهای محدود، وارد آن شده و جوایز بیشتری را استخراج کنید.
این یکی از ویژگیهای بارز بازی Assassin’s Creed 4 بود که بازی Skull and Bones از آن وام گرفته و به خاطر وجود همین ریز جزئیات، گفتهام که انگار بخش آنلاین آن بازی بعد از ۱۰-۱۱ سال به دست مخاطبان رسیده است. یکی دیگر از موارد وام گرفته شده از آن بازی در گیمپلی، این است که میتوانید شهرکهای مختلفی را کشف کرده و وارد آن شوید؛ هرچند که هر شهرک به بزرگی شهرکهای بازی اساسینس کرید ۴ نمیرسد، اما خب گشت و گذار در آنجا و صحبت با مردم بومی به شما کمک میکند تا نقشههای ساخت و ساز یا همان Blueprint ها را خریداری کنید.
بلوپرینتها مهمترین ارکان گیمپلی هستند که با بالا رفتن سطحتان در طول گیمپلی، به آنها نیاز پیدا میکنید. ساخت هر کدام از انواع مورتارها، وسایل دفاعی، کشتیهای بزرگتر، مدل توپهایی که شلیک میکنید، تجهیزات اضافهتر و غیره به بلوپرینت مربوط به خود نیاز دارند که از سه طریق میتوان آنها را به دست آورد:
- گشت و گذار، شناسایی مناطق جدید و صحبت با مردمان بومی برای خرید بلوپرینتها با پول نقد
- پیدا کردن نقشههای گنج و رفتن به محل استخراج آنها
- شرکت در رویدادهای جهانی گیم پلی و استخراج منابع کشتیهای بزرگ
کشتیرانی احساس کاملا درست و طبیعی را به مخاطب منتقل میکند تا حدودی کنترل کردن آن آسان است و در عین حال نکات ظریفی را برای در نظر گرفتن دارد که نباید از آنها غافل شوید. بادبان کشتیتان دارای سه مرحله برای تقویت سفریابی و گشت و گذار در دریا است؛ میتوانید آن را یک مرحله باز کنید که کمترین میزان سرعت را به شما میدهد، میتوانید آن را دو مرحله باز کنید که سرعت معقولی برای پیمایش به شما خواهد داد و در نهایت میتوانید کل بادبانها را بکشید که حداکثر سرعت را برایتان به ارمغان میآورد، اما استفاده از آن محدودیت زمانی دارد و بسته به انرژی قابل تجدیدپذیر خدمه کشتی، هر از گاهی میتوان از آن استفاده کرد.
چرخاندن کشتی با حداکثر سرعت کار بسیار سختی است، بنابراین باید مثل یک ناخدای واقعی مدیریت هوشمندی در جهت باز و بسته کردن بادبانها در هر یک از مراحل داشته باشید. جهتهای وزش باد از دیگر عواملی است که میتواند روی کاهش یا افزایش سرعت کشتیتان تاثیر بگذارد. از آنجایی که کشتیهای قدیمی با سوختهای فسیلی امروزی کار نمیکردند و با کمک انرژی بادی به حرکت در میآمدند، بنابراین بادها میتوانند به تنهایی میتوانند شما را از مسیر اصلیتان خارج کرده و در شرایط جنگی که قصد فرار کردن از دست دشمنان را دارید، بدترین یار شما در بازی Skull and Bones باشد.
فیزیک آب و امواجی که به واسطه وزش بادهای سنگین و سبک به وجود میآیند و حتی وضعیت داینامیک آب و هوا، بهترین نقطه مثبتی است که در طول گیمپلی مشاهده خواهید کرد. بعض اوقات مجبور هستید که پیمایش طولانی داشته باشید که به یکباره هوا ابری میشود و بارندگی آغاز خواهد شد. از آنجایی که وزش بادها در این نوع از شرایط آب و هوایی بسیار تند است و موجها طول ارتفاعات بالاتری دارند.
عبور از این مسیرها با کشتیهای کوچک برای شما امکان پذیر نخواهد بود؛ مگر اینکه عاشق چالش باشید و بخواهید ببینید که تا کجا میتوانید استقامت کنید. البته هیچ کاری در طول گیمپلی بازی Skull and Bones غیرممکن نیست، اما اگر کشتیهای کوچکی داشته باشید، نه تنها اقیانوس شما را راحت با خودش به این طرف و آن طرف میکشاند، بلکه حتی موجهای بزرگ نیز میتواند آسیب جدی به کشتی شما وارد کرده یا باعث غرق شدن شود.
اما غرق شدن کشتی یکی از بدترین چیزهایی بود که در کل بازی با آن روبهرو شدهام. فرقی نمیکند که به وسیله یک کشتی جنگی دیگر یا عوامل طبیعی کشتیتان آسیب دیده یا غرق شود، بنابراین وقتی این اتفاق بیافتد، فاجعهای بزرگ رخ خواهد داد. تمام منابع ذخیره شده در کشتیتان روی آب باقی میماند و شما با انتخاب دو گزینه رسپاون شدن از داخل اقیانوس که با انتخاب کردنش پولی را به عنوان غرامت پرداخت خواهید کرد. یا رسپاون شدن از نزدیکترین پایگاه کشف شده، مدت زمان محدودی را فرصت خواهید داشت تا خودتان را به تمام آیتمهایتان برسانید و آنها را بردارید؛ در غیر این صورت سایر بازیکنان این قابلیت را خواهند داشت که خودشان را به محل حادثه رسانده و آیتمهای شما را بدزدند که درگیری با این بازیکنان زنده کمی سختتر از درگیری با NPCها است.
سیستم شکار حیوانات دریایی، یکی دیگر از چیزهایی است که از بازی Assassin’s Creed 4 (که به شکل گسترده فقط در آن نسخه از مجموعه وجود داشت) وارد بازی Skull and Bones شده که در حقیقت، برای اتلاف وقت گزینه مناسبی است. ذخیره کردن غذا (چه به صورت خام و چه به صورت پخته که پختن آن فقط در برخی از مکانهای خاص نقشه امکانپذیر است) مورد الزامی نیست؛ اما در زمانهایی که استقامت اعضای کشتی شما برای کشیدن کامل بادبانها کم شده باشد، با انتخاب غذاهای متنوع میتوانید نوار استقامت آنها را دوباره پر کرده و با تکرار این مورد، مسافتهای طولانی را به سرعت سپری کنید.
با این حال، از طریق دو نوع روش، میتوانید کوسهها، نهنگها و موارد دیگر را در دریاها شکار کنید که اولین و سریعترین راه، استفاده از توپهای کشتی است که میتوانید به آنها از این طریق ضربه زده و با متلاشی کردن جسمشان، تعداد گوشتهای قابل مصرف کمتری به دست آورید؛ یا اینکه با استفاده از قابلیتی به اسم Dhow به شکار کردن آنها پرداخته و با بیرون کشیدن جسم سالمترشان، منبع غذایی بزرگترین به دست آورید.
متاسفانه سیستم شکار کردن مثل بازی اساسینس کرید ۴ نیست و اصلا با مینیگیمهای جالب و هیجانانگیز روبهرو نخواهید شد؛ بنابراین به جای این کارها میتوانید با پرداخت مقداری پول، منابع غذایی مورد نیاز خودتان را در شهرکهای مختلف خریداری کرده و آنها را بپزید تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.
به هر حال بزرگترین موضوعی که شاید خیلی در این بازی به چشم بخورد، بحث گرافیک فنی و صداگذاری است. سالها است که بازیهای استودیوهای زیرمجموعه شرکت فرانسوی یوبیسافت از گرافیک خوبی بهره نمیبرند و اصلا هم علت آن را نمیتوانم پیدا کنم. بازی Skull and Bones ضعفهای فراوانی از لحاظ گرافیک دارد و حتی با وجود اینکه تیم سازنده کنسولهای نسل هشتم را از دایره توجهات خود خارج کرده و این محصول را به صورت ویژه برای کنسولهای نسل نهم منتشر کردهاند، باز هم تغییر زیاد قابل توجهای از لحاظ گرافیکی مشاهده نمیشود. شاید بزرگترین نکته مثبت فنی (که بالاتر هم به آن اشاره کردم)، فیزیک آب و قابلیت کشتیرانی باشد که بیشترین حجم نقشه و گیمپلی را به ترتیب شامل میشود.
صداگذاری بحث دیگری است که همانند یک ترن هوایی، به شدت بالا و پایین میشود. بزرگترین نکته منفی این بازی، بی صدا بودن شخصیت اصلی است که حس و حال خوبی را به بازیکن منتقل نمیکند؛ بعنی به جای اینکه به صورت نمادین یکی از چشمهای شخصیتها کور باشند، انگان همگی از دم لال هستند و حتی علاقهای به تکان خوردن یا واکنش نشان دادن به دیالوگهای سایر NPCها ندارند. شاید این ویژگی بازیهای MMO است که با آن دست به یقه شدیم، اما جدا از صداگذاری نکردن شخصیتهای اصلی که بازیکنان کنترل میکنند، صدای هیچ موسیقی به گوش نمیرسد.
شعرهایی که در کشتی ادوارد کنوی از بازی Assassin’s Creed 4 خوانده میشد، بسیار متفاوتتر، طولانیتر و از لحاظ تنوع بیشتر بودند؛ اما خدمه شما در کشتی جز ۳-۴ آهنگ ۲ دقیقهای چیزی برای خواندن ندارند؛ هرچند که صداگذاری آنها نسبت به سایر NPCها بسیار بهتر است و به هر چیزی در محیط اعم از حیوانات، کشتیها با پرچمهای مختلف و موارد این چنینی واکنش نشان میدهند و در بعضی از موارد تشویقتان میکنند که به کشتیهای پیرامون خود (آنهایی که شانس پیروزی در نبرد مقابلشان بالا است) حمله کنید.
سخن پایانی
ناشر بازی نسخه PS5 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است
حالا زمان آن فرا رسیده که به نتیجه این سوال برسیم که آیا آخرین ساخته شرکت یوبیسافت ارزش تجربه کردن را دارد یا خیر؟ به طور کلی، بازی Skull and Bones تجربهای کاملا فراز و نشیب است که مورد اول، با توجه به شیوه روایی و گیمپلی خستهکنندهاش، نباید با قیمت ۷۰ دلار در بازارهای جهانی منتشر میشد و تمام نقدهای وارد شده از سوی مخاطبان به شرکت ناشر درست بود.
مورد دوم، اصلا محصولی نیست که در دراز مدت بتوان روی آن حساب باز کرد. این بازی در برخی از بخشهایی که ارائه کرده، سرگرم کننده است؛ اما در بسیاری از جهات شکست خورده و به نظر میرسد که نمیتواند مانند سایر عناوینی چون No Man’s Sky و Cyberpunk 2077 در آینده خودش را احیاء کند.
با توجه به اینکه شعبههای مختلفی از یوبیسافت روی این محصول کار کردهاند و هزینههای زیادی برای طراحی و توسعهاش خرج شده، اما خروجی آن نمیتواند دستاورد خوبی برای تیم سازنده باشد. حتی تیم سازنده از ریزتراکنشها و اقلام تزئینی برای متفاوت کردن جایگاه بازیکنان استفاده میکند و بعد از مدتهای طولانی، به تجربه یک اثری پرداختم که سیستم Pay to Win به صورت نامحسوس در دل آن وجود داشت.
شاید شرکت ناشر میدانست که چه زمانی باید بازی Skull and Bones را روانه بازار کند که حداقل با شکست کامل مواجه نشود. چراکه حتی با وجود انتقادهای فراوان، تا زمان انتشار بازیهای موردعلاقهام به تجربه این محصول ادامه خواهم داد و این حضور اجباری مخطبان تنها مجرای تنفسی بازی یادشده خواهد بود.
حتی الان که بازیکنان به صورت اجباری (به خاطر وضعیت کنونی بازارهای جهانی که تا چند هفته دیگر محصولات خوبی روانه بازار نمیشود) باید در سرور این بازی باشند، اما پیدا کردن آنها در هر یک از سرورهای بازی بسیار سخت است. میتوانم باور کنم که استقبال از این بازی که چند سال در دست ساخت بود و تاخیرهای متعددی داشت، به اندازه بازی Dead Island 2 که آن هم فراز و نشیبهای زیادی تا روز عرضه جهانیاش طی کرد، موفق نبوده است.
با این حال اگر شما هم از آن دسته از مخاطبانی بودهاید که در طول این سالها، شایعات ساخت ریمیک بازی Assassin’s Creed 4 را با اشتیاق مطالعه میکردید و دلتان برای نبردهای دریایی در سطح آن بازی تنگ شده، بنابراین حتماً به سراغ بازی Skull and Bones بروید.
اما مطمئن باشید که در دراز مدت سرگرم نخواهید شد، مگر اینکه تیم سازنده به سرعت تدابیری را برای بهبود شرایط گیمپلی بیاندیشد و آنقدر محتواهای پس از انتشاراتی جذابی ارائه کند که در نهایت جهان ساخته شده این بازی دگرگون شود.
نظر شما در خصوص این نقد و بررسی اختصاصی از رسانه گیم پالت چیست؟ آیا شما هم یکی از علاقهمندانی هستید که به تجربه بازی Skull and Bones پرداختهاید یا قصد تجربه کردنش را در آینده نزدیک دارید؟ در صورت مثبت بودن جوابتان، آیا خرید و تجربه این محصول را به سایر دوستان خود و مخاطبان همراه رسانه ما پیشنهاد میکنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و سایر مقالات و نقد و بررسیهای اختصاصی ما را از طریق صفحه اصلی پیگیری و مطالعه کنید.
نقد و بررسی
Skull and Bones
اگر شما هم از آن دسته از مخاطبانی بودهاید که در طول این سالها، شایعات ساخت ریمیک بازی Assassin's Creed 4 را با اشتیاق مطالعه میکردید و دلتان برای نبردهای دریایی در سطح آن بازی تنگ شده، بنابراین حتماً به سراغ بازی Skull and Bones بروید؛ اما مطمئن باشید که در دراز مدت سرگرم نخواهید شد، مگر اینکه تیم سازنده به سرعت تدابیری را برای بهبود شرایط گیمپلی بیاندیشد و آنقدر محتواهای پس از انتشاراتی جذابی ارائه کند که در نهایت جهان ساخته شده این بازی دگرگون شود.
مثبت
- فیزیک کم نظیر آب
- تاثیرات مستقیم سیستم آب و هوا روی گیم پلی
- ماموریت همکاری تیمی خوب
- طراحی محیط زیبا
منفی
- محیطهای قبل جستجو به صورت پیاده بسیار کوچک و بی محتوا هستند
- عدم صداگذاری شخصیت اصلی و انتقال احساسات
- ماموریتهای بی هدف
- گرافیک فنی مشکل دار
- اجبار به اتصال همیشه آنلاین با توجه به اینکه بیشتر رویاروییها با NPCها است نه بازیکنان
- سیستم شکار کردن کاملا بیهوده
- ارتقاء سخت سطح بازیکن در طول گیم پلی
مبارزه و کشتی رانی تو بازی دقیقا عین بلک فلگ جذابه یا حداقل مثل اون باحاله و سرگرم کننده است
اما دیگه هیچی جز این نداره بازی و خیلی دنیای بازی بی روحه ، شخصیت هاش به شدت کاغذین و ماموریتا هم بعد مدتی خیلی تکراری میشن
حتی یوبیسافت هم این بازیو گردن نمیگیره 🤣
دو سه ساعتی بازی کردم از هر قسمتی که به بازی نگاه میکنی از بلک فلگ بدتره ، حتی دریا تو بازی نه موج درستی داره نه انیمیشن آب درست و حسابیه راندن کشتی تو دریا بدک نبود ولی یه جورایی حتی نبرد با کشتیهای دیگه هم خیلی خشک و بی روحه اصلا نمیدونم چرا باید تو نسل نهم یه همچین بازی بدی ببینیم
من بازیو روی ایکس باکس بازی کردم بازی بدی نبود ولی پتانسیل خیلی بیشتری داشت