همیشه بر سر انتخاب پدر ژانر عناوین ترسناک، بین مخاطبان و طرفداران درگیری وجود دارد. دستهای از آنها مجموعه Silent Hill را بنیانگذار آنچه که ما امروز ترس و وحشت در صنعت بازیهای ویدیویی میشناسیم، میدانند و دسته دیگر این حق را به مجموعه Resident Evil میدهند. با پیش نمایش بازی Resident Evil 4 Remake با گیم پالت همراه باشید.
فارغ از هرگونه اختلاف نظر در این زمینه، کپکام (Capcom) برای سالها توانست مخاطبان را با انتشار عناوین متعدد به چالش بکشد و خاطرات به یادماندنیتری هم بسازد؛ اما با این حال، فراز و نشیبهایی که تیم سازنده طی ۱ دهه گذشته تجربه کرده است، ما را به این جایگاه رسانده تا بار دیگر به تجربه باکیفیتتر عناوین قدیمی بپردازیم. به همین خاطر در رسانه گیم پالت، نگاهی اجمالی به جدیدترین نسخه مجموعه Resident Evil میپردازیم که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.
فراز نشیبهای مجموعه Resident Evil را هیچ وقت نباید از یاد برد. داستانی که با ترسناکترین و البته خشونتآمیزترین المانهای ممکن تولید شد و در نهایت با انتشار نسخه ششم و دنبالههای فرعی آن، به یک محصول اکشن محور آخرالزمانی تشبیه شد که دیگر مخاطبان دوست نداشتند چیزی بیشتر از این ببینند. البته، واقعاً خوش شانس بودیم که تیم توسعهدهنده استودیوی بازیسازی کپکام راه خودش را به خوبی پیدا کرد. در نهایت با تغییر شاکلهها، داستانها و شخصیتهای جدیدی مثل ایثن وینترز (Ethan Winters) با زاویه دید اول شخص را برای ما روایت کرد.
پس از انتشار بازی Resident Evil 7 هیچ امیدی نداشتیم تا یکبار دیگر محتوای مجموعه یادشده را به صورت سوم شخص و با حضور افرادی چون لئون کندی (Leon Kennedy) تجربه کنیم. اما تیم سازنده تصمیم گرفت تا بهترین آثار قدیمی ساخته شدهاش را به گونهای دیگر در اختیار مخاطبان جدید و طرفداران قدیمی قرار دهد. پس از انتشار موفقیتآمیز دو بازی Resident Evil 2 Remake و Resident Evil 3 Remake، حالا زمان آن فرا رسیده تا خودمان را برای تجربه برجستهترین نسخه سری بازی Resident Evil ( بنا به نظرات خیل عظیمی از طرفداران) آماده کنیم.
از آنجایی که با یک محصول بازسازی شده روبهرو هستیم، بنابراین اصلاً نباید انتظار تغییر عجیب یا شگفتانگیزی از داستان بازی Resident Evil 4 داشته باشیم. البته یکی از تفاوتهای اساسی نسخه چهارم با دو نسخه قبلی، این است که حتی نسخه اورجینال نیز در محیط کاملاً سه بعدی ساخته و روایت شده بود. بنابراین شاید در تجربه این محصول به اندازه نسخههای بازسازی شده شماره ۲ و ۳ زیاد غافلگیر نشوید. البته اگر از طرفداران قدیمی مجموعه هستید.
به هر حال داستان بازی Resident Evil 4 همچنان پیرامون شخصیت لئون کندی میگذرد. در سال ۲۰۰۴ میلادی، این مأمور دولتی ایالات متحده، در مأموریتی قرار میگیرد که باید دختر رئیس جمهور ایالات متحده یعنی اشلی گراهام را از دست یک فرقه مرموز مذهبی نجات دهد.
وظیفه ما برای همراهی لئون، سفر به دهکدهای در کشور اسپانیا است. در همان مراحل ابتدایی و البته صحنههایی که از بازی Resident Evil 4 Remake مشاهده شد، به جای زامبیهای بی کله، باید با روستاییان متخاصمی روبهرو شویم که البته تا زمان مرگشان، متوجه نمیشوید که انگل کنترلکنندهای به اسم لاس پلاگاس، آنها را تحت هدایت خودش درآورده است.
همین مقدار از توصیف داستان کاملاً منطقی و عقلانی است و میخواهیم بیشتر در خصوص جنبههای مختلف گیمپلی صحبت کنیم. بنا به توضیحات تیم سازنده، گیم پلی بازی نسبت به نسخه اورجینال دستخوش تغییرات اساسی شدهاند. کمپانی کپکام به وضوح نشان داده است که میتواند ایدههای جدید ذهنیاش را به گونهای با محتوای قدیمی، اما بازسازی شده ترکیب کند تا همه مخاطبان از آنچیزی که تجربه میکنند، نهایت لذَت را ببرند.
اگر تاکنون به تجربه نسخه اورجینال بازی Resident Evil 4 نپرداختید، باید بگویم که حتماً منتظر رویارویی با هیولایی به اسم لورد اوسموند سدلر (Lord Osmund Saddler) باشید. وی یکی از وحشتناکترین باس فایتهای تاریخ بازیهای ویدیویی است و حتی اگر نظر من را به عنوان یک طرفدار بخواهید، این شخصیت از اشخاصی چون نمسیس (The Nemesis) از نسخه سوم و مستر ایکس (MR.X) از نسخه دوم بسیار وحشتناکتر و کشندهتر است.
البته هنوز نقش خاصی از این شخصیت در طول تریلرهای منتشر شده از بازی Resident Evil 4 Remake مشاهده نکردیم. اما با توجه ارتقاء سطح باس فایتهای دو بازی بازسازی شده قبلی و همچنین مشاهده تفاوتهای موجود در گیمپلی نسخه چهارم نسبت به بازی اورجینال، میتوانیم منتظر یک رویارویی بسیار سنگین، اکشن و هیجانانگیز باشیم. لرد سدلر طراحی نمادی و وحشتناکی دارد و به نظر میرسد که تیم سازنده قصد داشته باشند تا با الگوریتمی تازه، او را در بطن گیمپلی به نمایش بگذارند. کار آنها با دو باس فایت قبلی بسیار خوب از آب درآمد و همچنین همیشه این ترس را به مخاطب القاء میکرد که یک نفر در گوشه کناری به دنبال او است.
خارج از بحث باس فایت و افرادی که قرار است با آنها در طول بازی Resident Evil 4 Remake روبهرو شویم، حس ترس فوقالعادهای است که این بازی نسبت به نسخه اورجینال دارد. همانطور که در ابتدای بحث گفته شد، مجموعه رزیدنت اویل رفته رفته تبدیل به محصول اکشنی شد که دیگر کمتر جایی از المانهای ترس و وحشت استفاده میکرد. مشکل اصلی دقیقاً همینجا است که خیلی از کاربران، نسخه چهارم را هم به نوعی محصولی اکشن تلقی میکنند؛ اما باز با این حال، چیزهایی برای ترسیدن وجود دارد.
واژه «ریمیک» یعنی بازسازی شده. پس اگر تیم سازنده تا قبل از این و به واسطه انتشار نسخه اورجینال نتوانسته بود که انتظار مخاطبان را پاسخ دهد؛ آنها اکنون این فرصت را خواهند داشت تا به خیلی از مخاطبان اثبات کنند که همچنان لورد سدلر و تمام روستاییان گرفتار به بیماری لاس پلاگاس به اندازه بازیهای قبلی ترسناک هستند. اولین چیزی که در بطن گیمپلی میتوان مشاهده کرد، تغییر طراحیهای محیط است.
استفاده از موتور بازیسازی ارتقاء یافته استودیوی بازیسازی کپکام این فرصت را پیش آورده که همه محیطها از بافتهای تاریک و واقعگرایانه استفاده کنند. به عنوان مثال در پیشنمایشی که تیم سازنده برای ما ارسال کرده، مرحله چهارم بازی Resident Evil 4 Remake به نمایش درآمده است. با یک مقایسه کلی نسبت به نسخه اورجینال، متوجه شدهایم که محیطهای بازی دیگر شفاف نیستند و برای القاء حس ترس، تیم سازنده از طراحی شخصیتها به صورت تمام مشکی ( بدون جزئیات) استفاده نکردند. نور پردازی مهمترین وجه بصری این بازی خواهد بود و از آنجایی که گیمپلی در مکانهای تکراری روایت میشود، تیم سازنده جزئیات باورنکردنی را ارائه کردند.
چیزی که همچنان وجود دارد، به دست آوردن مهمات از روی جنازههایی است که آنها را میکشید. البته شیوه کشتن دشمنان هم تغییر کرده و از آنجایی که نسخه اورجینال صحنههای دکمهزنی زیادی داشت، اینبار نیز گیمپلی با تلفیقی از نبردهای مدیریت شده و دکمه زنی حتی در برابر دشمنان سطح پایین، ادامه پیدا میکند. البته این موضوع یکی از مشکلات مجموعه Resident Evil است که به عنوان یک فرد باقی مانده، همیشه شانس این را خواهید داشت که در محیط با کمی جستجو، مهمات قابل توجهای به دست آوردید.
شرایط کشتن دشمنان در بازی Resident Evil 4 Remake نسبت به دو نسخه بازسازی شده قبلی کاملاً متفاوت است و همچنان شیوههای کلاسیکگونه خودش را به رخ مخاطب میکشاند. اول از همه اینکه شما صرفاً با انسانهایی روبهرو هستید که با شلیک به مغزشان از بین نمیروند، بلکه بعد از متلاشی شدن، اینبار باید قارچ لاس پلاگاس به ازای هر دشمن سر و کله بزنید تا آن را هم از بین ببرید. بر اساس چیزی که مشاهده شد، به طور کلی هر دشمن ۲ برابر از شما وقت و انرژی میگیرد تا از بین برود و تمام این صحبتها فقط مخصوص دشمنان سطح پایین است.
با طراحی جدیدتر، به نظر میرسد که گیمپلی حالت روانتری به خودش گرفته و البته یکی از اساسیترین مکانیزمها را به نام «چراغ قوه» همچنان حفظ کرده است. بر اساس ویدیوی به دست آمده، چراغ قوه مورد بحث ما پارامترهای طبیعی ندارد. خیلی از بازیهای آخرالزمانی که در سالهای گذشته منتشر شدهاند، به مخاطب همواره این ترس را القاء میکردند که باید از ابزارها و وسایل خود به نحوه احسن استفاده کنند. حتی بازیی در حد The Last of Us نیز چنین درسی را به صورت مداوم تکرار میکند. اما اینطور که به نظر میرسد، تیم سازنده بیش از حد به المانهای نسخه نسل ششمی بازی پایبند هستند.
یکی دیگر از مکانیزمهای جالب بازی Resident Evil 4 Remake نسبت به نسخه اورجینال، در آنجایی وجود دارد که میتوانید بین سلاحهای سرد و گرم سوئیچ کرده و مبارزات را به پیچیدگیهای خاص خود دنبال کنید. البته استفاده از چاقو برای دفاع و ضدحملات نیز از سوی استودیوی سازنده تأکید شده است. اگر در شرایط خاص محیطی هستید (همانطور که در تریلر گیمپلی مشاهده میشود) باید به نبردهای تن به تن نیز رو بیاورید. حالا که صحبت از سلاحها شد، باید بدانید که در بطن گیمپلی ۸ ظرفیت استفاده از سلاح وجود دارد که احتمالاً نیمی از آنها برای سلاحهای سنگین، ۲ جایگاه برای سلاحهای سبک و ۲ جایگاه نیز ادوات نظامی دیگر است.
از پارامترهای تأثیرگذار دیگر نیز میتوانیم به وجود مأموریتهای فرعی اشاره کنیم که سازندگان وجود آنها را هم تأیید کردند و در این نمایش جدید از بازی هم بخشی از آن نمایش داده شد. بر اساس چیزی که مشاهده کردیم، یکی از مأموریتهای فرعی با نام «شکارچی تخم مرغ» شناخته میشود. در نامهای، فردی از هر شخصی که این نامه را پیدا کرده، میخواهد که برای او تخم مرغ طلایی را پیدا کرده و بیاورد و در ازای این خدمت، ۳ اسپاینل ( یعنی ۳ کریستال مکعبی) به دست خواهد آورد که البته به جز بازیکنان و شخص لئون کندی، کسی نمیتواند چنین کاری را به سرانجام برساند.
هرچند که در محیطی کوچکی به تجربه گیمپلی بازی Resident Evil 4 Remake میپردازیم، اما یک نوع از وسایل نقلیه در بازی وجود دارد که میتوانید از آن برای رفتن به مکانهای دیگر استفاده کنید. اینطور که از نمایش جدید گیمپلی پیدا بود، قایق موتوری نقش موثری در جابهجایی بازیکنان دارد و احتمالاً هم نباید نگران تمام کردن بنزین یا خراب شدن موتورش باشید.زیرا بعید به نظر میرسد که تیم سازنده قصد اضافه کردن چنین جزئیاتی را داشته باشد.
البته احتمال درگیریهای دریایی هم وجود دارد، چراکه وقتی لئون سوار قایق میشود، سلاحی به شکل نیزه وجود دارد که با ترکیب کلیدهای L1+R2 قابل استفاده است. به هر حال هنوز چیز قطعی وجود ندارد، اما از آنجایی که دشمنان جدیدی برای نسخه بازسازی شده شماره چهارم طراحی شده بنابراین وجود چنین مکانیزمهای جدیدی خالی از لطف نیست. از مهمترین دشمنان جدید میز میتوانیم به شخصیت جدیدی به اسم The Brute با طراحی ظاهری انسانی با کله گاو اشاره کنیم.
حالا که صحبت از طراحیها و دشمنان جدید شد، بیایید کمی در خصوص سایر مکانیزمهای جدید گیمپلی نیز صحبت کنیم. به نظر شما چه چیزی میتواند ارزش تکرار کردن بازی را بالا ببرد؟ مشاهده پایانهای جدید؟ خب این موضوع برای چنین محصولی امکان ندارد؛ از دست دادن موضوعی که روی درک داستان تأثیر بگذارد؟ نه، فکر نمیکنم چیزی برای از دست دادن وجود داشته باشد؛ پس چه چیزی؟ اینکه شما بتوانید مسیر گیمپلی را به روشهای گوناگون به پایان برسانید.
جنبههای اکشن نسخه اورجینال را به خاطر دارید؟ خب همه این موارد همچنان در نسخه بازسازی شده بازی Resident Evil 4 Remake وجود دارد و حتی برخی از جنبههای جدیدش مثل مبارزات تن به تن و استفاده از سلاحهای سرد را نیز توضیح دادیم. اما اگر شما هم از آن دسته از مخاطبانی هستید که میخواهید در حالت مخفیکاری و بی سر و صدا محتوای یک ویدیو گیم را به پایان برسانید، سازندگان دست شما را در این زمینه باز گذاشتند.
نشستن و مخفیانه نزدیک شدن به دشمنان، یکی از کارهای جدیدی است که در بطن گیمپلی میتوانید انجام دهید. در نمایش جدیدی که استودیوی بازیسازی کپکام برای ما ارسال کرده، مشاهده شد که حتی برای پرت کردن حواس مینی باس فایتها، این قابلیت بسیار کاربردی به نظر میرسد. البته به خاطر داشته باشید که همیشه نمیتوان از یک شیوه برای عبور از دشمنان استفاده کرد.
با توجه به نمایش گیمپلی، هوش مصنوعی دشمنان حرفهای زیادی برای گفتن دارد و چالشهای بزرگی هم به شمار میرود. اگر در یک نبرد تمام عیار باشید، آنها شما رو دوره خواهند کرد. همانطور که گفته شد، هر یک دشمن معمولی به اندازه ۲ زامبی بی فکر از شما انرژی کم میکند. حالا تصور کنید که نبرد با این دشمنان به همراه کسانی که به پرتاب نارنجک و این چنین از ادوات جنگی میپردازند، چقدر کار مشکلی است.
از این صحنهها به وفور در این بازی مشاهده خواهید کرد و اصلاً هم نمیتوانید از دستشان فرار کنید. ولی به هر حال بهتر است که استراتژی خاص خودتان را در حین تجربه گیمپلی پیادهسازی کنید.
البته هوش مصنوعی فقط مربوط به دشمنان نیست، بلکه یاران همراه شما، یعنی شخصیتی مثل اشلی گراهام نیز در بعضی از مواقع میتواند کمکتان کند. حواستان باشد که گروگانگیری از خصوصیات دشمنان خواهد بود. مخصوصاً وقتی که دختر رئیس جمهور ایالات متحده را به همراه دارید. چیزهای بیشتری از گیمپلی هنوز مشخص نشده است، اما تمام این اطلاعات از روی آخرین پیشنمایش ارسالی تیم سازنده گردآوری شده است.
نکته قابل توجه در خصوص بازی Resident Evil 4 Remake در آنجایی وجود دارد که در کنار مکانیزم گیمپلی و قرار گرفتن عناصر جدید و قدیم در کنار یکدیگر، تیم سازنده از جلوههای صوتی تازهای استفاده کردند تا همچنان حس هیجانی و البته ترس و وحشت به مخاطب القاء شود. زمانی که با هدفون مشغول دیدن محتوای گیمپلی بودم، مشخص شد که برخی اوقات نمیتوانیم صدای دشمنان را از محیط پیرامون دریافت کنیم. همین موضوع میتواند باعث ایجاد یا خلق یک رویداد تصادفی (مثلاً پریدن دشمنی به سمت شما) شود.
سخن پایانی:
بازی Resident Evil 4 Remake پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به بهترین نسخه مجموعه را دارد. اگر تیم سازنده درسهای خوبی از شیوه بازسازی نسخه سوم به دست آورده باشد، پس با این حال میتوانیم به تجربه چنین محصول جدیدی هم امیدوار باشیم. گشت و گذار در دنیای مدرن شده رزیدنت اویل حتی برای طرفداران قدیمی لذّت بخش خواهد بود. امیدواریم که این نسخه هم موفقیتهای تجاری و انتقادی خوبی به دست آورد تا در نهایت دو نسخه اصلی باقی مانده مجموعه نیز با کیفیت بالا و حتیالامکان با داستانی دگرگون شده ساخته شوند.
نظر شما در خصوص این پیشنمایش چیست؟ آیا شما هم برای تجربه روز اولی بازی Resident Evil 4 Remake هیجانزده هستید؟ نظرات خود را پیرامون این موضوعات با ما به اشتراک بگذارید.
سلام عاااالی خیلی منتظرم تا بازی بیاد تویه پلی۲ شاید بالای ۱۰ با بازی کردم
بدون شک بهترین بازی سال میشه براش به شدت هایپم