یکی از موردانتظارترین عناوین انحصاری پلی استیشن 5 برای سال جاری قطعاً بازی Stellar Blade به حساب میآید که از همان اولین تریلرها توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند. بعد از مدتها صبر، حالا به ماه عرضهی این عنوان رسیدهایم و حتی دموی رایگانی از بازی استلار بلید در دسترس تمامی بازیکنان قرار گرفته است. با گیم پالت در ادامهی این مطلب همراه باشید تا ببینیم چه انتظاراتی را میتوان از جدیدترین انحصاری سونی داشت.
طراحی کاراکترها و سبک هنری جذابی که سازندگان این بازی انتخاب کردهاند، از همان اولین نمایشهای استلار بلید مشخص بود اما تا قبل از تجربهی دمو نمیتوانستیم درک مناسبی از گیمپلی و ریتم آن بهدست آوریم. اگرچه تریلرهای استلار بلید بهطور کلی وعدهی یک عنوان بسیار سرعتی را میدادند، اما نتیجهی نهایی (حداقل با توجه به دمو) از همان سرعتی که در عناوین هک اند اسلشی مانند Devil May Cry پیدا میشود، کمی ریتم کندتری دارد. این موضوع اما نقطهی قوت جالب توجهی به مبارزات بازی افزوده است و در برخی دقایق حتی بازیهای نقشآفرینی اکشنی مانند عناوین استودیوی فرامسافتور را یادآوری میکند. اینطور که به نظر میرسد، استلار بلید تجربهی تماماً آسان و بیدغدغهای نخواهد بود (مگر اینکه درجهی سختی Story Mode را انتخاب کنید). در عوض، با تعادل شیرینی میان سرعت، دقت و زمانبندی روبهرو هستیم که باسفایتها را به تجربههای خاطرهانگیزتری تبدیل میکنند.
پایهی اصلی گیمپلی استلار بلید همان ساختار آشنای جاخالی دادن و دفع ضربات (Parry) بینابین استفاده از ضربات معمولی و تواناییهای خاص خود کاراکتر است. مطابق انتظارات، انجام ایدهآل حرکاتی مانند جاخالی دادن و Parry به نسخهی «پرفکت» آنها منجر خواهد شد و نفع قابل لمسی در حین مبارزات به بازیکن خواهد رساند. بهطور مثال، حرکتی تحت عنوان «Blink» وجود دارد که اگر بلافاصله قبل از ضربات مرگبار دشمنان و هنگامی که شمشیر کاراکتر اصلی میدرخشد جاخالی دهید، به پشت دشمن خواهید رفت و آسیب قابل توجهی وارد خواهید کرد.
علیرغم ریسک پایینتر جاخالی دادنها، دفع ضربات در بازی استلار بلید بسیار مفیدتر است و بالانس دشمنان را به هم خواهد ریخت. علاقهمندان Sekiro: Shadows Die Twice با این مکانیک آشنایی کاملی دارند و در استلار بلید نیز شاهد نقش پررنگ دفع ضربات در جریان مبارزات هستیم. بعد از چندبار دفع و Parry، دشمنان گیج میشوند و در این حالت آمادهی دریافت ضربهی محکمی تحت عنوان «Retribution» خواهند شد که انجام آن بسیار لذتبخش است.
بعد از به پایان رساندن بخش داستانی دمو، حالت جدید «Boss Challenge» را باز میکنید که در آن میتوانید با تواناییها و ابزار بیشتر، چالشبرانگیزترین باس این دمو را به شیوههای مختلف شکست دهید. این باسفایت فرصت خوبی برای بازیکنان است تا طعم واقعی گیمپلی استلار بلید را بچشند و به پتانسیلهای هیجانانگیز آن امیدوار شوند.
در رابطه با سطح چالشی که در بازی استلار بلید انتظارتتان را میکشد، باید تأکید کرد که این عنوان (حداقل در دمو) به سختی بازیهایی مانند الدن رینگ و دارک سولز نیست اما بهشیوهای طراحی شده است که تنش را همیشه و حتی هنگام مبارزه با دشمنان معمولی حفظ کند. تعداد محدود پوشنهایی که برای بازیابی سلامت کاراکتر خود در اختیار دارید، در کنار آسیب چشمگیر برخی از ضربات دشمنان، در خلق این تنش مؤثرند. بازی بهطور کلی توجهی زیادی را صرف مهارتهای دفاعی بازیکن میکند و خواندن و پیشبینی حرکات بعدی باسها بسیار حائز اهمیت است. خوشبختانه این کار بهلطف نشانههای مفیدی که توسط بازی برای انتقال این نوع حرکات ارائه میشود، بهآسانی صورت میگیرد و میتوانید دقت خود را تنها خرج زمانبندی حرکات تدافعیتان کنید.
در کنار مبارزات هیجانانگیز و تعاملی، استلار بلید به کاوش محیطی نیز توجه نشان میدهد و بازیکن را در ساختار نیمهجهانباز خود به پیدا کردن آیتمهای اضافی و گشتن نقاط مختلف نقشه تشویق میکند. عمق معماهای محیطی، حداقل در جریان دمو، بهقدری نیست که بخش بزرگی از گیمپلی را به خود اختصاص دهند. اما مواردی مانند پیدا کردن رمز عبور بعضی از درها، یا هل دادن تکهچوبی برای ایستادن روی آب و رسیدن به نردبان به ریتم گیمپلی Stellar Blade تنوع مناسبی دادهاند.
در بخشهایی از نقشه نیز کمپهایی تدارک دیده شدهاند که با استراحت کردن در آنها، سلامتی کاراکتر را بازیابی خواهید کرد و آیتمهای موردنیاز در حین مبارزات را پر میکنید. علاوهبر اینها، در کمپهای بازی میتوان آیتمهای جدیدی هم خرید یا مهارتهای تازهای را باز کرد. کمپها همچنین مکان خوبی برای فاصله انداختن بین لحظات هیجانانگیز بازی هستند و فرصت مناسبی برای شخصیت اصلی و بازیکن مهیا میسازند تا به برخی از اتفاقات قبلی داستان فکر کنند. امکان انتخاب موسیقی در حال پخش در کمپها نیز وجود دارد و بازی از این طریق هم میخواهد آرامش جالبی به ریتم گیمپلی تزریق کند.
حالا که صحبت از موسیقی شد، باید مژده داد که بازی استلار بلید حتی در دموی کوتاه خود قطعههای شنیدنی و جاهطلبانهای را به گوش مخاطب میرساند و با آلبوم موسیقی نیز در خلق هویتی متمایز میکوشد. ترکیب یکی از آهنگهای بازی با صدای بارش باران، در جریان دمو بسیار دلنشین بود و همان تجربهی شنیداری خاصی را انتقال داد که پیش از این در بازیهایی مانند NieR Replicant و NieR Automata شنیدهایم.
شباهتهای بین استلار بلید و شاهکارهای یوکو تارو فراتر از موسیقی میرود و در نوع طراحی کاراکترها، دنیا و حتی ساختار کلی داستان بهطرز کاملاً ملموسی مشاهده میشود. بازیکنان در Stellar Blade کنترل شخصیتی به نام ایو (Eve) را برعهده میگیرند که بخشی از گروه مبارزان مجهز به سایبرنتیکی است که برای نجات زمین از دست فضاییها و موجودات عجیبوغریب بیگانه تلاش میکنند. با توجه به دقایق آغازین بازی، ظاهراً میتوان انتظار غافلگیریهای داستانی متعدد و خونینی را از این عنوان داشت و همهچیز بهسادگی شکست دادن بیگانگان و هیولاهای متعدد بازی نخواهد بود.
بازی Stellar Blade با طراحیها و کاراکترهای زیبای خود در تریلرها حسابی دلربایی کرد و این موضوع در دمو نیز بهوضوح قابل مشاهده است. این روزها که بسیاری از استودیوهای غربی ترجیح میدهند به سراغ طراحیهای خستهکننده، بسیار معمولی و امنی بروند، استودیوی کرهای Shift Up جسارت جالبی به خرج داده و در کنار استودیوهای ژاپنی مشابه به زیبایی شخصیتهای بازی خود از هر زاویه توجهی ویژهای نشان میدهد.
از طراحی خلاقانه و متمایز لباسهای ایو گرفته تا تنوع سبکهایشان، بازی استلار بلید با چشمهای مخاطب بسیار مهربان است و از خیره کردن بازیکنان دست برنمیدارد. اگر طراحی مدلها و جزئیات لباسها و موارد اینچنینی هم کافی نبود، انیمیشنهای حرکتی و جلوههای بصری بازی بهقدری پرجزئیات و شناور طراحی شدهاند که حتی سختگیرترین مخاطبان را بهوجد درمیآورند.
خوشبختانه وضعیت فنی بازی نیز با توجه به این دمو در سطح خوبی قرار دارد و استودیوی Shift Up سه حالت گرافیکی مختلف را به بازیکنان ارائه میکند. حالت گرافیکی «Performance» برای بازیکنانی که نرخ 60 فریم بر ثانیه را بیش از هر چیز دیگری در یک بازی اکشن اولویت قرار میدهند مناسب است. در حالی که حالت «Resolution» به کیفیت بصری و وضوح بافتها توجه دارد و نرخ 30 فریم بر ثانیه را با نزدیکترین رزولوشن به 4K ارائه میکند. اگر نرخ فریم و رزولوشن به یک اندازه برای شما مهم هستند نیز حالت گرافیکی «Balanced» به همین منظور تدارک دیده شده است تا تعادل مناسبی بین وضوح بافتها و نرخ فریم بازی را به نمایش بگذارد.
تریلرهای اخیر بازی استلار بلید و دموی رایگان آن وعدهی یک تجربهی استثنایی اکشن-ماجراجویی را میدهند که از المانهایی از ژانرهای هک اند اسلش و نقشآفرینی نیز بهره میبرد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که آیا بازی نهایی نیز در برآورده کردن انتظاراتی که تاکنون تعیین کرده است موفق ظاهر خواهد شد یا نقاط ضعف Stellar Blade تنها با تجربهی کامل بازی نمایان میشوند.
بازی خفنی به نظر میاد