سال گذشته لومینوس پروداکشنز (Luminous Productions) و اسکوئر انیکس (Square Enix)، از عنوان جدید اکشن، نقش آفرینی جهان باز خودشان به نام Forspoken را معرفی کردند. داستان بازی در مورد یک زن جوان از نیویورک است که به دنیایی فانتزی وارد میشود و قدرت هایی جادویی کسب میکند. او باید از این نیروها برای نجات جهان استفاده کند. در سال گذشته Forspoken در شبکههای اجتماعی بارها مورد انتقاد و تمسخر قرار گرفت. دلیل آن هم به خاطر دیالوگهای بازی در تریلر منشتر شده بود که مملو از دیالوگهای طعنه آمیز است. آن هم در دورانی که فضای قالب اینترنت، شروع به رد کردن این سبک دیالوگها میکند. همین موارد باعث شدند تا برخی پیش از انتشار بازی به آن خوشبین نباشند. به همین مناسبت با انتشار نسخهی دموی آن با هم نگاهی به این اثر خواهیم انداخت.
یکی از اصلیترین جنبههایی که از همان زمان معرفی اثر باعث شده تا بسیاری نسبت به آن کنجکاو باشند، بعد داستانی بازی بود. قطعا در نسخهی داستانی نباید انتظار داشت در این مورد اطلاعات دقیق و قابل اتکایی کسب کرد. بازی با روایتی ساده آعاز میشود. یک دختر نیویورکی وارد دنیایی فانتزی میشود و با قابلیتهای جادویی که کسب میکند برای نجات دنیا تلاش میکند. در همان اولین نگاه ساختار تکراری آثار بلاک باستری هالیوودی به وضوح به چشم میخورد. بازی کاملا در این زمینه از کلیشههای قالب استفاده کرده و به هیچ وجه به سراغ ریسک برای خلق ساختاری جدید نزده است.
همانطور که گفته شد نباید خیلی انتظار جزیئات داستانی داشته باشیم، اما در این نسخهی آزمایشی، فقدان وجود NPC و سایر شخصیتها بسیار آزار دهنده بود. با توجه به این مساله، جهان بازی Forspoken بیجان و مرده احساس میشود. مطمئنا برای کسانی که خواهان تعاملات یا توسعهی شخصیت هستند، این مساله جذاب نخواهد بود. تریلرهای نمایش داده شده از گیمپلی بازی، به ما نوید دنیایی پر از شخصیتها و نکات داستانی جالب را داد.
سیستم پارکور بازی سرگرم کننده است و احتمالا نقطهی برجستهی کل نسخهی آزمایشی خواهد بود. این نسخه بیش از هر چیز دیگری بر پارکور تأکید دارد. شما آزاد هستید که بخش قابل توجهی از نقشهی جهان بازی را در میان صخرههای بلند و بزرگ کاوش کنید. خیلی بد است که به جز پارکور و مبارزه با دشمنان، چیز زیادی برای تعامل یا انجام در دنیای بازی Forspoken وجود ندارد. دنیای آن کاملا شبیه به یک دنیای فانتزی، سرسبز به نظر میرسد که با تمام رودخانههای بزرگ، برج های باستانی و رشته کوههای چشمگیر در فواصل نزدیک پوشیده شده است. با این حال بازی Forspoken با هیچ کدام از آنها به جز جنبهی پارکور، هیچ ارتباطی ایجاد نمیکند.
انیمیشنهای طراحی شده برای حرکات شخصیت بازی چه در حملات یا در پارکورها آنقدر خوب و با کیفیت نیستند و گاهی شلختگی را در آنها مشاهده میکنید که این مساله باعث ایجاد خستگی و حتی دلزدگی میشود. به یاد دارید که حرکت در Red Dead Redemption 2 چقدر کند و واقع گرایانه بود؟ این بازی دارای قسمتهایی مشابه از آن انیمیشنهای واقعگرایانه است که باعث میشود حرکات در برخی مواقع سخت و دست و پا گیر شوند. با توجه به این مساله که در بازی تمرکز بر روی مبارزات سریع و با هیجان بالاست، مسالهای که اشاره شد میتواند ریتم مبارزات را بگیرد. مبارزات بازی میتواند برای اکثر بازیبازان سرگرم کننده باشد.
شما تواناییهای جادویی بسیاری دارید که متاسفانه در کنار انیمیشنهایی که بالا به آنها اشاره شد، در کنار هوش مصنوعی نه چندان چالش برانگیز دشمنان، چندان نتیجهی مطلوبی را ارائه نمیدهد. حرکت در اطراف میدان مبارزات بازی Forspoken، هدف قرار دادن دشمنان برای حملات از راه دور یا نزدیک، با سرعت بالایی در بازی اتفاق میافتد. این نبردهای سریع برای برخی از بازیبازان لذت بخش خواهد بود، اما حس درهم و برهم بودن و از سمتی دیگر عدم پولیش مناسب، ساختار مبارزات بازی را به ساختاری فاقد درگیریهای استراتژیک تبدیل کرده است.
بازی بر خلاف اکثر نسخههای آزمایشی که معمولا از همان ابتدای داستان بازی را آغاز میکنند، این اثر میانهی بازی را به شما نشان میدهد. شاید برای بسیاری از بازیبازان این مساله که بازی از همان نقطهی ابتدایی آغاز شود تا بتوانند سیوهای خودشان را به نسخهی اصلی انتقال دهند جالب بهنظر بیاید، اما این بازی از این روند پیروی نمیکند.
شما دو مجموعه از طلسمها را در نسخهی آزمایشی Forspoken در اختیار دارید که بهعنوان Sila’s و Frey’s تعیین شدهاند. هر کدام دارای طلسمهای حمله و پشتیبانی خاص خود هستند. دیگر مکانیزمهای گیمپلی در نسخهی آزمایشی که به نظر من ارزش برجسته کردن دارند، نحوه عملکرد جادوها و ارتقای تجهیزات است. Spellcraft سیستمی است که در بازی به کار برده میشود و متاسفانه در این نسخه فاقد آموزش برای آن هستیم، اما بهنظر می رسد شما میتوانید حداکثر سه چالش را در یک زمان انتخاب کنید. مانند تیراندازی به دشمنان در حالت پارکور و تکمیل این چالشها باعث ارتقای طلسم شما میشود.
بازی Forspoken در زمینهی گرافیکی اثری خوش ساخت و چشم نواز در نسخهی آزمایشی به نظر میرسید، اما از آنجایی که شاهد کات سینهای خاصی نبودیم، در مورد جزئیات طراحی شخصیتها و به ویژه چهرهی آنها، نظر قطعی نمیتوان داد. دنیای بازی در زمینهی گرافیکی، اثری خوش ساخت و با کیفیت است. دنیای بازی از زیست بومهای مختلفی تشکیل شده، که در این مناطق با دشمنان و باسهای مختلفی به نبرد خواهید. تنوع محیط ها قطعا یکی از مهمترین مواردی است در یک بازی جهان باز نقش آفرینی میتواند ضامن حفظ و بقای بازیبازان باشد.
افکتهای تصویری در حملات، انفجارها بسیار خوب طراحی شدهاند. از سمت دیگر بازی بر روی کنسول پلیاستیشن 5 از حالتهای Quality و Performance بهره میبرد. در نسخهی آزمایشی بازی Forspoken همچنین موسیقیهای بسیار زیبا و متنوعی را شنیدیم و این مساله به ما نوید این موضوع را خواهد داد که در نسخهی نهایی، مطمئنا بازی در این بخش با دست پر به استقبال بازیبازان خواهد آمد.
در بازی همچنین لباسهایی که شخصیت اصلی بازی میپوشد، بر روی مهارتها و سطح لول شخصیت شما تاثیر میگذارد. این مساله در بازی تجهیزات را متفاوت نشان میدهد. با توجه به جهان باز بودن بازی بدون شک المانهای سازندهی دنیای بازی یکی از کلیدیترین نکات آن محسوب میشود. با وجود طراحی خوب دنیای بازی در نسخهی آزمایشی، مسیرهای قرار داده شده در بازی شما را مجبور میکنند که از Fast Travel استفاده کنید چون لوکیشن پل بزرگی که در بازی ارتباط دهندهی بخشهای مختلف است به خوبی طراحی نشده و چالش و مبارزات بر روی آن بسیار تکراری میشوند. مانند اکثر بازیهای جهان باز این نسل، شما باید یک دکمه را فشار دهید تا آیتمها جمع آوری شوند. این موضوع میتواند مانند بازیهای Xenoblade Chronicles و Dragon Ball Z: Kakarot طراحی بسیار عاقلانه و خلاقتری داشته باشد.
سخن پایانی
به طور کلی، بازی Forespoken در نسخهی دمو عنوانی نشان داد که ترکیبی از گیمپلی سریع با المانهای فانتزی در عنوان جهان باز است. نسخهی آزمایشی این بازی میتواند کمک خوبی به مخاطبانی باشد که هنوز در مورد بازی به درک شناخت درستی نرسیدهاند. در کل بازی هنوز در بخث گیمپلی و توازان ساختار مبارزات و چالشهای حاضر در دنیای بازی اثری ناقص و مشکل دار نشان داده است. هنوز از داستان بازی موضوع خاصی ارائه نشده و نمیتوان در مورد این بخش آن هنوز اظهار نظر کرد. Forspoken با سیستم پارکور جالب و مفهوم ایساکای جهان باز فانتزی پتانسیل زیادی دارد، اما مواردی در ساختار گیمپلی وجود دارد که باعث میشود به اثری درجهی اول تبدیل نشود. امیدواریم انتشار این نسخهی آزمایشی به بهبود مشکلات بازی کمک کند و ما در نسخهی نهایی با اثری متقاوت مواجه باشیم.