بدون شک بازیهای جهان باز از پرطرفدارترین سبکها در بازیهای رایانهای هستند که هر روزه شاهد افزایش تعداد بازیهای این سبک هستم و حتی بازیهای خطی هم سعی میکنند تا المانهایی از این سبک را در خود جای دهند. با این حال صرفا جهان باز بودن بازی به معنای تضمین موفقیت آن نیست. با توجه به این موضوع، در این مقاله سعی داریم تا نگاهی به ۱۰ بازی جهان باز که باید از تجربه آنها صرف نظر کنید، داشته باشیم. بنابراین در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
ضعیفترین بازیهای جهان باز
در نسل هشتم و به خصوص طی سالهای اخیر، عرضهی بازیهای جهان باز روندی افزایشی داشت. این روند در نسل نهم نیز همچنان ادامه دارد و هر روزه بر تعداد بازیهای این سبک افزوده میشود. اما موضوع اصلی این است که آیا صرفا جهان باز بودن یک بازی، موفقیت آن را تضمین میکند. پاسخ به این سوال منفی است زیرا ویژگیهای بسیار دیگری هستند که یک بازی جهان باز را به تجربهای بینظیر تبدیل میکنند. فقدان هر کدام از آنها میتوانند حتی یک بازی جهان باز عظیم را به یک فاجعه تبدیل کنند.
بر همین اساس در این مقاله قصد داریم به تعدادی از بازیهای جهان باز اشاره کنیم که علیرغم دارا بودن جهانی آزاد و نسبتا وسیع، تجربهای کسل کننده و به شدت ضعیف را به مخاطب خود ارائه دادهاند.
Dynasty Warriors 9
Dynasty Warriors از آن دست بازیهایی است که به سبب سبک مبارزات خاص خود شناخته میشود. شما در این سری بازیها میتوانید به معنای واقعی کلمه یک تنه در مقابل لشکری چند هزار نفری مبارزه کنید و پیروز شوید! وجود این ویژگی است که Dynasty Warriors به واسطه آن بین گیمرها شناخته میشود اما کویی تکمو (Koei Tecmo) و امگا فورس (Omega Force)، سازنده و ناشر Dynasty Warriors 9 تصمیم گرفتند تا مسیری متفاوت را در پیش بگیرند و به خیال خود با تقلید از بازیهای جهان باز، گیمرهای بیشتری را به تجربه بازی مجاب کنند.
Dynasty Warriors 9 یک نمونه بارز از بازیهایی است که تلاش کردند جا پای دیگر بازیهای موفق سبک جهان باز بگذارد که سرانجام آن چیزی جز شکست نبود. درواقع جهان Dynasty Warriors 9 بیروح است و هیچ کار هیجانانگیزی برای انجام دادن در آن وجود ندارد.
Metal Gear Survive
به زبان ساده بگوییم، بازی Metal Gear Survive یک سیلی به صورت طرفداران سری Metal Gear بود! پیش از این Metal Gear Phantom Pain به کارگردانی هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، نشان داده بود که پایانی حماسی بر این سری است اما پس از جدایی کوجیما از کونامی، این شرکت ژاپنی تصمیم گرفت تا میراث کوجیما را به مسیری که گمان میکرد با استقبال طرفداران رو به رو میشود، ببرد. تصمیمی که بدون شک نام این سری را برای همیشه خدشهدار کرد. Metal Gear Survive یک بازی کسلکننده، ملالآور و بیروح است و سازندگان بدون هیچ عشقی آن را ساختهاند.
تمام این موارد را در کنار حالت جهان باز بازی بگذارید تا شرایط بدتر هم شود. درواقع استفاده از نام تجاری Metal Gear تنها با هدف افزایش فروش بازی بود که قاعدتا این نقشه شکست خورد.
Superman Returns
جای تاسف است که تا به امروز بازی موفقی از شخصیت محبوب سوپرمن منتشر نشده است. این موضوع زمانی ناراحتکنندهتر میشود که بدانیم تا به امروز چندین بازی از این شخصیت منتشر شده است اما بدون شک بدترین آنها Superman Returns خواهد بود. فیلم Superman Returns یک شکست تجاری بود و نتوانست انتظارات شرکت برادران وارنر را برآورده کند. با این حال بازی Superman Returns پا را فراتر میگذارد و تا سر حد مرگ کسلکننده است. شاید بتوان Superman Returns را بدترین بازی سوپرمن تاریخ دانست که هیچگاه بازی بدتری از این شخصیت روی دست آن نخواهد آمد.
The Amazing Spider-Man 2
برخلاف سوپرمن، خوشبختانه تا به امروز بازیهای جذاب بسیاری از شخصیت اسپایدرمن عرضه شدهاند که همین سبب شده تا The Amazing Spider-Man 2 در مقایسه با دیگر بازیهای این شخصیت، یک تجربه خستهکننده باشد. هیچچیز این بازی سر جای خود نیست و به درستی عمل نمیکند، از سیستم مبارزات و داستان گرفته تا جهان باز آن، همگی بسیار پیش پا افتاده و سطحی به نظر میرسند. البته نباید مراحل فرعی بیهدف و مشکلات فنی The Amazing Spider-Man 2 را هم از یاد برد.
خوشبختانه به لطف استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) میدانیم که امکان ساخت یک بازی فوقالعاده از اسپایدرمن وجود دارد و موفقیت Spider-Man 2018 گواهی بر این ادعا است.
Driver 3
اگر این مطلب را با دقت مطالعه کرده باشید، احتمالا منتظر دیدن نام این بازی در لیست بودید؛ به زبان ساده، Driver 3 یکی از بدترین بازیهای جهان باز تاریخ است. متاسفانه اگر شما هم از کسانی هستید که وقت خود را در این بازی هدر دادهاید، بدون شک دلیل این ادعای ما را به تمام وجود حس کردهاید. Driver 3 دقیقا در تضاد با ویژگیهای یک بازی جهان باز است و خلاف آنها را به معرض نمایش میگذارد؛ ماموریتهای سطحی، سیستم کنترل افتضاح و یک جهان بی روح، همگی از ویژگیهای کلیدی Driver 3 هستند.
Sniper: Ghost Warrior 3
استودیوی سیآی گیمز (CI Games) بارها تلاش کرده است تا سری Sniper: Ghost Warrior را به مسیر جدیدی ببرد و البته در برخی موارد این مسیر به جاده خاکی منتهی شده است! احتمالا سازندگان Sniper: Ghost Warrior 3 در یک اتاق نشستهاند و با خود گفتهاند بازیهای جهان باز فروش بسیار خوبی دارند پس بیایید Sniper: Ghost Warrior 3 را بدون در نظر گرفتن المانهای این سری جهان باز کنیم. و بله، همانطور که انتظار میرفت، Sniper: Ghost Warrior 3 از این سری فاصله زیادی گرفت و ایده خام جهان باز آن باعث شد به یک بازی کسلکننده تبدیل شود.
حال داستان افتضاح Sniper: Ghost Warrior 3 را هم به جهان باز آن اضافه کنید تا بدین ترتیب بتواند لقب بدترین بازی تاریخ سری Sniper: Ghost Warrior را اذعان خود کند.
Raven’s Cry
به قدری مشکلات این بازی زیاد است که پیدا کردن نقطهای آغازین برای صحبت در مورد آن بسیار دشوار خواهد بود. Raven’s Cry به کلمه افتضاح معنای جدیدی بخشیده است و حتی تجربه بازی و گشت و گذار در جهان آن چیزی مانند شکنجه خواهد بود. در واقع در بسیاری از مراحل داستانی به نظر میرسید که کار توسعه Raven’s Cry به طور کامل به پایان نرسیده است و سازندگان بازی را نصفه نیمه به بازار عرضه کردهاند؛ ادعایی که اگر بازی را تجربه کرده باشید کاملا درست خواهد بود.
احتمالا تا به امروز نام بازی Raven’s Cry به گوش شما نخورده بود. بنابراین توصیه ما به شما این است که باز هم به نادیده گرفتن این بازی ادامه دهید و هیچگاه هوس تجربه آن به سرتان نزدند.
Risen 3: Titan Lords
چیزهای بسیاری برای گفتن در مورد بازی Risen 3: Titan Lords وجود دارد. اگر بخواهیم صادق باشیم، Risen 3: Titan Lords یک تجربه نقش آفرینی قابل قبول بود که با پیشرفت در بازی، پاداش زحمات خود را به بهترین شکل ممکن دریافت میکردید. اما علی رغم این ویژگی، طراحی جهان بازی یک افتضاح تمام عیار است. درواقع هیچ راهی برای دفاع از طراحی نقشه Risen 3: Titan Lords وجود ندارد.
بسیاری از قسمتهای نقشه شبیه هم هستند و به نظر میرسد که سازندگان با بیسلیقی هرچه تمام بخشهای بسیاری را کپی کردهاند تا زمان توسعه بازی را تسریع ببخشند که همین عجله در طراحی سبب شده تا نقشه Risen 3: Titan Lords بسیار خشک و خستهکننده به نظر برسد.
Crackdown 3
قبل از عرضه Crackdown 3، مایکروسافت بارها از تلاش خود برای همتراز کردن Crackdown 3 با دیگر پرچمداران ایکس باکس یعنی Halo و Gears of War سخن میگفت. پس از عرضه Crackdown 3 مشخص شد که این ادعاهای مایکروسافت رویایی بیش نیستند و این بازی چیزی جز یک عنوان بی سر و ته و افتضاح نیست. بیاید صادق باشیم، تقریبا تمام اهالی رسانه و گیمرها از شکست Crackdown 3 مطمئن بودند. مراحل توسعه این بازی یک فاجعه به تمام معنا بود و تاخیرهای پی در پی سبب شد تا اشتیاق گیمرها برای تجربه آن از بین برود.
از طرفی مایکروسافت به بسیاری از وعدههای خود در ساخت یک جهان پویا و غنی عمل نکرد و در نهایت با یک بازی کسلکننده رو به رو شدیم. در واقع Crackdown 3 تیر خلاصی بود بر پیکر بیجان این سری و مطمئنا دیگر شاهد نسخهای از این سری نخواهیم بود. مگر اینکه مایکروسافت عقل خود را از دست داده باشد و بخواهد با سرمایهگذاری مجدد روی این آیپی، شکست دیگری را تجربه کند.
Fuel
مهم نیست که نقشه یک بازی چقد بزرگ است، اگر مکانیزمها، طراحی بازی و سنگ بنای آن به درستی پیادهسازی نشوند، هیچ جهانی نمیتواند آن بازی را از مرگ حتمی نجات دهد. شاید بهترین مثال برای اثبات این ادعا بازی Fuel باشد؛ Fuel شامل یکی از بزرگترین نقشههای بازیهای رایانهای میشود که تا به امروز ساخته شده است اما هیچ بخشی از این نقشه عظیم به درستی مورد استفاده قرار نگرفته و سر تا سر آن حس تو خالی بودن میدهد.
سیستم طراحی شده برای موتور سواری بسیار ناکارآمد و عذابآور است و مراحل بازی هم چنگی به دل نمیزنند. در واقع سازندگان میتوانستند به جای هدر دادن زمان و انرژی خود بر ساخت یک جهان بی سر و ته، وقت بیشتری را برای طراحی یک گیم پلی جذاب اختصاص میدادند.