یک بازی جدید از سری Ratchet and Clank همیشه هیجان انگیز است. اما نسخهی جدید Rift Apart بسیار هیجان انگیزتر از نسخهی قبلی به نظر میرسد. این بازی از لحظهای که برای اولین بار رونمایی شد بسیار چشمگیر به نظر میرسید و اخیرا نیز Insomniac و Sony موارد بیشتری را به نمایش گذاشتند که ما را بیش از پیش از کیفیت این بازی مطمئن میکنند. حال در این مقاله به بررسی ویژگیهای جدید بازی Ratchet and Clank: Rift Apart میپردازیم.
بررسی ویژگیهای جدید بازی Ratchet and Clank: Rift Apart
Ratchet and Clank: Rift Apart وجه تشابه زیادی با نسخههای قبلی خود دارد. اما این موضوع بدین معنی نیست که با یک گیمپلی تکراری روبرو هستیم. بلکه Ratchet and Clank: Rift Apart دارای ویژگیهای جدیدی است که گیمپلی این بازی را منحصر بفرد میسازند. بر همین اساس در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به بازی Ratchet and Clank: Rift Apart و ویژگیهای کلیدی و جدید این بازی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.
سلاح های جدید
سلاحهای جذاب و نوآورانه همیشه از نکات مثبت و هیجان انگیز هر نسخه از بازی Ratchet and Clank به شمار میآیند. به نظر میرسد که در نسخهی Rift Apart شاهد مجموعهی گستردهتری از سلاحهای جدید هستیم. برای مثال Topiary Sprinkler یکی از سلاحهایی است که دشمنان را به گیاه تبدیل میکند.
یک اسلحه شاتگان به نام Enforcer نیز در بازی وجود دارد. این سلاح دارای دو حالت برای شلیک است. یکی برای شلیک از یک لوله و دیگری برای شلیک از هر دو لولهی سلاح. سلاح جدید دیگری که در بازی شاهد آن هستیم، Burst Pistol نام دارد. بر اساس نمایشهای ارائه شده از این عنوان، قرار است تا سلاح Burst Pistol یکی از سرگرم کنندهترین تجهیزات این عنوان باشد.
تجهیزات جدید بیشتر
تجهیزات جدید دیگری نیز وجود دارند که Insomniac برخی از آنها را به نمایش گذاشته و یا از نحوهی استفادهی آنها تیزری پخش کرده است. به عنوان مثال Shatterbomb، مشابه نارنجک معمولی است که خسارات زیادی به اطراف وارد میکند. سلاحهای دیگری نیز در جریان نمایش اخیر گیمپلی این بازی مشاهده شدهاند.
از جملهی این تجهیزات میتوان به NegaTron Collider ،Ricochet و Mr. Fungi اشاره کرد. این ابزارها توانایی بسیار بالایی در تخریب و مواردی از این دست دارند. هنوز به طور کامل مشخص نیست که با این تجهیزات چه کارهایی میتوان انجام داد. اما واضح است که Ratchet و Rivet هر دو قرار است تا از یک زرادخانهی کامل در عنوان Rift Apart برخوردار باشند.
تاثیرات و بهرهگیری از قابلیتهای دوال سنس
به عنوان یکی از مهمترین عناوین انحصاری کنسول پلیاستیشن 5، انتظار میرود که Ratchet and Clank: Rift Apart از قابلیتهای سخت افزاری منحصر به فرد این کنسول بهرهمند شود. این کار از چند طریق انجام شده است. به عنوان مثال، بازخورد لمسی و تریگرهای انطباقی کنترلر دوال سنس قرار است تا از عوامل حیاتی برای استفاده از چندین سلاح خاص در این بازی باشند.
برای مثال در حالت استفاده از سلاح Enforcer، فشردن کلید کنترلر به صورت نیمهای به شما امکان میدهد تا از طریق یکی از لولههای این سلاح شلیک کرده و سریعتر خشاب گذاری نمایید. در حالی که با فشردن آن به صورت کامل از هر دو لولهی سلاح برای شلیک قویتر و ایجاد خسارت بیشتر استفاده میشود. در سلاح Burst Pistol نیز میتوانید با استفاده از قابلیت تریگرهای انطباقی دوال سنس انتخاب کنید که میخواهید به صورت رگبار شلیک کنید و یا اینکه بالعکس میخواهید تا به شکل آرامتری تیراندازی نمایید.
به صورت کلی، باید گفت که این بازی قرار است تا به شکلی همگانی از تمام قابلیتهای خاص سخت افزاری و نرم افزاری کنسول پلیاستیشن 5 استفاده نماید. از این طریق تلاش میکند تا تجربهی بهتر را از این بازی برای گیمرها به ارمغان آورد و حقیقتا چه جیزی بهتر از این؟
قابلیت تحرک و پلتفرمینگ
سلاحها و مبارزات ستونهای اصلی هر بازی Ratchet به شمار میآیند. اما این عنوان هنوز یک اثر در ژانر پلتفرمر است و به همین دلیل است که Insomniac در حال معرفی مکانیکهای جدید حرکت و پلتفرمینگ است تا Ratchet و Rivet را در این نسخه از بازی بسیار پویاتر از قبل کند. یک حرکت جاخالی دادن جدیدی به نام Phantom Dash که در هر دو مورد مبارزه و پلتفرمینگ بازی به کار خواهد آمد. همچنین در این نسخه قابلیت حرکت بر روی دیوار نیز وجود دارد که در حقیقت یک قابلیت جدید در کل سری است.
در همین حال، Rift Tether نیز وجود دارد. علاوه بر استفاده در زمینهی نزدیک کردن بعدهای مختلف به خود، میتوان از این ابزار به عنوان یک قلاب برای مقاصد متفاوت نیز بهره برد. همچنین به گفتهی استودیوی Insomniac با ادغام تمام این قابلیتهای جدید میتوان تجربهای دلنشین و عالی از این بازی به خاطر سپرد.
محیطهای بازی
Planet-hopping و جابجایی در سطح سیارات و مکانهای مختلف یک مکانیک قدیمی و دوست داشتنی در سری Ratchet and Clank است. بنابراین مطمئنا موارد زیادی از این دست جابجاییها و اماکن مختلف در Rift Apart نیز وجود خواهند داشت. اینطور که به نظر میرسد بازی قرار است ترکیبی از مکانهای جدید و قدیمی را به نمایش بگذارد. اخیرا کمی از شهر Nefarious City را دیدهایم که به نظر میرسد پایتخت Emperor Nefarious در یک بعد جایگزین باشد.
اینطور که مشاهده کردهایم این شهر مملو از ساختارهای سایبرپانکی مدرن، وسایل نقلیهی پرنده، جمعیت شلوغ و گونههای متفاوت است. بنابراین میتوان گفت که بدون شک این شهر بهترین مکان برای گشت و گذار است و موارد بسیاری برای لذت بردن در آن وجود خواهد داشت.
البته لازم به ذکر است که در این بازی قرار نیست تا فقط شاهد شهرهای جدید باشیم و شهرها و مکانهای قدیمی تغییری نکرده باشند، چرا که بر طبق گفتههای توسعه دهندگان این اثر و همینطور نمایشهای گیمپلی این عنوان به نظر میرسد که مکانهای قدیمی نیز در بعدهای جدید قرار گرفتهاند و به همین دلیل تغییراتی جالب و متفاوت نسبت به قبل به خود دیدهاند.
شخصیت MS. ZURKON
شخصیت Ms. Zurkon به نظر میرسد که برداشت جدیدی از یک شخصیت آشنا در کل این سری باشد. در Rift Apart، وی فروشندهی اسلحه و تجهیزات است و نقشی را بازی میکند که در نسخهی قبلی این سری، معمولا به فروشندگان Gadgetron داده میشد. Ms. Zurkon نه تنها در طول بازی به طور منظم با Ratchet ،Clank و Rivet تعامل دارد، در داستان بازی نقشی حیاتی ایفا میکند. وی سلاح و ابزارهای جدیدی را به فروش میرساند و بدین شکل به شما کمک میکند تا خود را به روز نگه دارید و از تجهیزات جدید برخوردار شوید.
جهان بزرگ و محیطهای گسترده
بازی Ratchet and Clank: Rift Apart یک عنوان جهان باز نیست. اما همچنان بر روی بخشهایی طراحی شده که پلتفرمینگ، اکشن و بعدهای متفاوت را با هم مخلوط میکند، تمرکز خواهد کرد. با این همه، به نظر میرسد که بازی قرار است تا بزرگتر از نسخهی قبلی این سری باشد. Insomniac علاوه بر تایید این مورد که محیط بازی به طور کلی بزرگتر از نسخهی قبلی است، تاکید کرد که Rift Apart محیطهای اختصاصی را طراحی کرده که وسیعتر هستند و بازیبازان میتوانند به کاوش در آن محیطها بپردازند.
با این حال هنوز سوالاتی در این زمینه وجود دارند. طراحی ماموریتهای جانبی در این بازی چگونه خواهد بود؟ آیا رویکرد جهان باز و گسترده بودن این عنوان تحت تاثیر عملکرد خطی داستان خود قرار خواهد گرفت یا خیر؟
نبردهای هوایی
بازی های Ratchet & Clank در بحث تنوع در گیمپلی بازی همیشه عالی هستند. Insomniac وعدههای بزرگی را برای Rift Apart در این زمینه داده است. یکی از موارد بسیار زیادی که اخیرا از بازی فاش شد، نبردهای هوایی بودیم. در نمایش اخیر بازی شاهد بودیم که Ratchet بر روی یک اژدها (یا یک جانور اژدها مانند) سوار شده بود و دشمنان نیز در اطراف وی در حال پرواز بودند. ما هنوز اطلاعات زیادی از این حالت بازی نداریم. اما شکی نیست که استقبال زیادی از این حالت خواهد شد چرا که مطمئنا هیجان زیادی خواهد داشت.
تنظیمات گرافیکی
انگیزه فزایندهی در زمینهی افزایش قابلیتها و دسترسیهای مختلف به بازیها چند سالی میشود که اوج گرفته است. به ویژه بازیهای انحصاری سونی توانستهاند تا پیشرفت زیادی در این زمینه داشته باشند. Ratchet and Clank: Rift Apart نیز به این سنت وفادار خواهد بود.
جزئیات زیادی مشخص نیست اما واضح است که این بازی دارای گزینه های قابل دسترسی زیادی است. از جملهی آنها میتوان به تغییر سرعت بازی، تغییر ویژگی HUD، افزودن کمکها و قابلیتهای مختلف، گزینههای تغییر اندازه کادر درخواستها و صفحهی نمایش اشاره کرد. البته بدون شک تنظمیاتی نیز برای قابلیتهای خاص سخت افزاری و نرم افزاری پلیاستیشن 5 در نظر گرفته خواهد شد.
تنوع زرههای مختلف و حالت عکاسی
حالت عکاسی ممکن است کوچکترین تأثیری در گیمپلی یک بازی نداشته باشد. اما درک محبوبیت گستردهی آنها در بازیها آسان است. Ratchet and Clank: Rift Apart به دنبال بهره گیری از این محبوبیت است. این بازی اولین نسخه در این مجموعه خواهد بود که از حالت عکاسی یا Photo Mode برخوردار است. تغییر انواع زرههای مختلف Ratchet یا Rivet، استفاده از برچسب و قابهای متعدد، فیلترهای مختلف و موارد دیگر نوید یک حالت عکاسی بسیار قابل تنظیم و جذاب را میدهند.
بازیهای Insomniac با ارائهی حالت عکاسی نشان دادهاند که در زمینهی ایجاد یک حالت عکاسی جذاب و گیرا بسیار توانمند هستند. بنابراین ما قطعاً هیجان زده خواهیم شد که ببینیم سازندگان این بار با Rift Apart چه چیزی را برای بازیبازان به ارمغان خواهند آورد.