پیوندشان را در آسمان نوشتهاند. از زمان معرفی نینتندو سوییچ در سال 2016، یک سوال اساسی در ذهن طرفداران مطرح شده بود. Monster Hunter سوییچ کی از راه میرسد؟ در سال 2018 شاهد عرضهی Monster Hunter Generations Ultimate بودیم. با این حال آن بازی تنها ریمستری از یک بازی 3DS بود. با این حال قضیهی Monster Hunter Rise کاملا متفاوت است. Rise یکی از پرچمداران این فرنچایز و بزرگترین بازیهای سال 2021 است که پس از 6 سال بر روی یک کنسول نینتندو منتشر میشود. در ادامه با نقد بازی Monster Hunter Rise همراه ما باشید.
نقد بازی Monster Hunter Rise
با بیش از 30 گونه هیولای متفاوت، Rise قصد دارد تا با Monster Hunter World در این زمینه رقابت کند. چرخهی معمول شکار و ساخت و ساز نسخهی World حالا با تغییراتی مواجه شده تا شاهد گیمپلی متنوعتری باشیم. در Monster Hunter Rise میتوانید از میان 14 نوع سلاح متفاوت، یکی را برای کشتار هیولاها انتخاب کنید. همانند World، هر هیولا به نوعی باسفایت منحصر به فردی به شما رفته و حرکات و قابلیتهای کاملا متنوعی دارد. یکی از مکانیکهای کلیدی جدید Monster Hunter Rise که Wyvern Riding نام دارد، به شما اجازهی سواری گرفتن از هیولاها را میدهد. در این حین میتوانید از این هیولا برای کشتن سایر هیولاها استفاده کنید.
Monster Hunter Rise بدون شک در اعمال مهمترین جنبهی گیمپلی یعنی کشتن هیولاها، شدیدا موفق بوده است. در طول بازی هیچگاه از کشتن و درگیری با هیولاها خسته نشدم. یکی از تغییرات تاثیرگذار نسبت به World در این زمینه، استفاده از اسکلتهای مختلف هیولاها و در نتیجه هیولاهای کاملا متفاوت است. به جای 17 اژدهای متفاوت، این بار شاهد عنکبوتی با نفس آتشین یا مارمولکهای عظیم هستیم. قصد ندارم در این مقاله جالبترین هیولاهای بازی را برای شما اسپویل کنم. اما مطمئن باشید که هر مبارزه منحصر به فرد و یه یاد ماندنی خواهد بود.
هر سلاح در زمین مبارزه، به نوعی خود یک خرد جهان از گیمپلی کلان بازی است. در واقع هر سلاح میتواند کاملا سبک بازی و مبارزهی شما با یک هیولای یکسان را تغییر دهد. این مهم مثل داشتن مبارزهای مختلف در Mortal Kombat است. سبک و گیمپلی شخصیتی مثل Scorpion کاملا از Katana متفاوت بوده و سلاحهای Monster Hunter Rise هم این طور هستند. مهم نیست که بازیهای اکشن نقشآفرینی سه-بعدی خود را چگونه تجربه کردهاید. Monster Hunter Rise آماده است تا پذیرای سبک مبارزهی خاص شما باشد.
تنوع در طراحی سلاحها
پیش از این سری Monster Hunter با مبارزات آرام و سنگین خود شناخته میشد. اما حقیقت این است که در Rise تقریبا تمام سلاحها کاملا متعادل هستند. تغییرات اعمال شده بر روی سلاحهای از راه دور Monster Hunter World، در Rise بهبود یافته و بهتر شدهاند. میتوانید با استفاده از کنترلهای ژیروسکوپی سوییچ هم نشانهگیری کنید که حقیقتا حس خوبی دارد. نکتهی جدیدی که تیم توسعهی Rise بر روی آن تمرکز بالایی داشتهاند، تنوع عالی در طراحی سلاحهای بازی است.
در World دیدن یک شمشیر بزرگ با چند پر، امری عادی بود و میتوانست خستهکننده شود. با این حال در Monster Hunter Rise قضیه کاملا متفاوت است. هر سلاح دارای طراحی خاص خود بوده و موادی که برای ارتقای آن استفاده میکنید، در ظاهر آن تاثیر مستقیم دارند. استفاده از سلاحها در Monster Hunter Rise نیز بسیار ساده است. با این حال رسیدن به درجهی استادی با این سلاحها کار دشواری بوده و نیازمند زمان زیادی است. همچنین به لطف اضافه شدن Wirebug، عمق تکتک سلاحها نسبت به World افزایش یافته است.
Wirebug ابزاری کاربردری در زرادخانهی شما بوده که به شما اجازهی یک حملهی اضافه را میدهد. البته یک نوار Wirebug هم در بازی وجود دارد و هر حملهی اضافه بخشی از این نوار را استفاده میکند. این حملات اضافه به لطف شاخهی Switch Skills همگی قابل تغییر هستند. این مکانیک باعث شخصی شدن سلاحها و مبارزات شده و حقیقتا در فرنچایز Monster Hunter بیسابقه است. به لطف این سیستم دیگر سلاحها صرفا یک آیتم در Inventory شما نیستند. هر سلاح تا حدی شخصیسازی شده که مناسب سبک بازی شما باشد.
سرزمینهای زیبا
یکی از نکات مثبت بازی، قابل تجزیه بودن محیطهای آن است. در حالی که اکثر گوشه و کنارهای Monster Hunter World با جزئیات پر شده بودند، گم شدن در آن دنیا کار آسانی بود. با این حال Monster Hunter Rise به خوبی توانسته تا هنر بالای طراحان خود را به رخ بکشد. محیطها در Rise هندسی سادهتری داشته، اما به همان اندازه پر از جزئیات و آیتمهای مختلف هستند. بدون شک مبارزات، جذابیت اصلی Monster Hunter هستند. اما Rise فعالیتهای جانبی بسیار خوبی را نیز در نظر گرفته که میتوانند تنوع گیمپلی را افزایش دهند.
برای سفر در این سرزمینها، یک Palamute جدید در کنار شما قرار دارد. این Palamute یک سگ بوده که قابلیت سواری گرفتن از او را داشته و حتی میتوانید او را به زره و سلاح هم مجهز کنید. دهکدهی Kamura که به نوعی هاب مرکزی شما در بازی به شمار میآید، مملو از شخصیتها و داستانهای جالبی است که به آن حس یک دهکدهی ژاپنی قدیمی را میدهد. هر کدام از شخصیتهای Kamura، رنگ و لعاب خود را به دنیای بازی اضافه میکنند. این مورد هم پیش از این، به این خوبی در بازیهای Monster Hunter مشاهده نشده بود.
البته داستان Monster Hunter Rise چیز خاصی برای ارائه ندارد. با این حال بازی این مهم را با اتمسفر دوستداشتنی خود جبران میکند. البته باز هم عدم وجود روایتی محکم و درگیرکننده، میتواند برخی از بازیبازان را آزار دهد. خصوصا با توجه به اینکه رسیدن به پایان بازی زمان زیادی نمیطلبد. میتوان گفت که 15 ساعت زمان مناسبی برای به پایان رساندن Monster Hunter Rise است. در این حالت علاوه بر ماموریتهای اصلی، تعدادی از فعالیتهای جانبی را نیز تکمیل خواهید کرد.
ماموریتهای متنوع
در Kamura میتوانید به ماموریتهای گوناگون Monster Hunter Rise دسترسی پیدا کنید. این ماموریتها به سه شاخهی Hub، Rampage و Village تقسیم میشوند. میتوان گفت که Village در واقع متشکل از ماموریتهای داستان اصلی است. در حالی که در ماموریتهای Hub، میتوانید از شکارچیهای دیگر هم کمک گرفته یا به دنیای بازیبازان دیگر بپیوندید. البته لازم به ذکر است که Monster Hunter Rise بر روی سوییچ از چت صوتی پشتیبانی نمیکند. این مهم کمی ناامیدکننده است. خصوصا با توجه به اینکه چت صوتی بر روی نسخهی Wii U بازی Monster Hunter 3 Ultimate در دسترس بود.
ماموریتهای Hub با تغییراتی نسبت به نسخههای قبلی مواجه شدهاند. این ماموریتها حالا سطح دشواری خود را با توجه به تعداد بازیبازان در یک لابی تعیین میکنند. این موضوع شدیدا مهم است؛ چرا که Monster Hunter معمولا به چند Rank مختلف تقسیم میشود. شما در ابتدا با یک درجهی پایین کار خود را آغاز میکنید و رفتهرفته به سطوح بالاتر خواهید رفت. با رسیدن به درجات بالاتر با هیولاهای بزرگتر و ویژهتری روبهرو خواهید شد.
شاخهی دیگر ماموریتها Rampage نام داشته و ترکیبی از ماموریتهای Arena و مینیگیم دفاع از قلعه است. در این ماموریتها شما مقابله امواجی از هیولاهای گوناگون قرار میگیرید. هر موج هم با یک هیولاهای بزرگتر به پایان میرسد. ماموریتهای Rampage به صورت چندنفره نیز قابل بازی بوده و حقیقتا ارزش بخش چندنفرهی بازی را شدیدا بالا میبرند. تجربهی Rampage با دوستان میتواند به اوقات خوش و سرگرم کنندهای منجر شود. البته برای شکست برخی از هیولاهای ویژه، همکاری با یک تیم قطعا میتواند کمک بزرگی باشد.
حداکثر قدرت سوییچ
خبر خوب این است که حتی در شلوغترین سکانسها و مبارزات، سوییچ توانایی ارائهی گیمپلی روانی را دارد. البته متوجه شدیم که عملکرد بازی در حالت دستی بهتر است. این نکته را در نظر داشته باشید که وضوح تصویر بازی در حالت دستی کمی کاهش خواهد یافت. همچنین یکی از نواحی بازی، نرخ فریم بازی را به طرز قابل توجهای کاهش میدهد. با این حال جز این دیگر شاهد مورد خاصی در بخش تکنفرهی بازی نبودیم. با توجه به کیفیت بصری فوقالعادهی بازی، این عملکرد کاملا برای کنسولی به مانند نینتندو سوییچ قابل قبول است. ضمنا بازی سال آینده بر روی رایانههای شخصی نیز عرضه خواهد شد.
سخن پایانی
مکانیکهای جدید، هیولاهای متنوع و جهانی زیبا باعث تبدیل شدن Rise به بهترین نسخهی سری Monster Hunter میشوند. سیستمهایی به مانند Wirebug ،Switch Skills و Palamute باعث احیای فرمول قدیمی این فرنچایز میشوند. البته این پیچیدگی میتواند برای برخی تازهکاران آزاردهنده باشد. اما باز هم Rise بهترین نقطهی آغاز خوبی برای فرنچایز Monster Hunter است. همچنین اگر از طرفداران قدیمی هستید، قطعا از اثر جدید راضی خواهید بود. ضمنا به لطف بخش چندنفرهی جذاب، ماموریتهای Rampage نیز لایهی لذتبخش دیگری از بازی هستند. Monster Hunter Rise یک بازی دیگر در فهرست بلند بالای شاهکارهای سوییچ است.
داستان - 7.5
گیمپلی - 9.5
گرافیک هنری - 9.5
موسیقی و صداگذاری - 9
عملکرد فنی - 8.5
8.8
عالی
چه هزاران ساعت را صرف بازی Monster Hunter کرده باشید و چه یک تازهوارد باشید، Rise یک اثر معرکه است که شما را تا ساعتها سرگرم میکند. کپکام توانسته روند عالی خود را با این بازی ادامه داده و کلاسیک دیگری را به پلتفرم سوییچ اضافه کرده باشد.