در حالی که این مطلب را مینویسم، یک هالووین دیگر آمده و رفته است. با این حال، تماشای فیلمهای ترسناک یا تجربهی بازیها با تم وحشت، زمان و مکان نمیشناسد. Pumpkin Jack یکی از این عناوینی است که حال و هوای هالووینی جذاب آن، باعث منحصر به فرد شدنش نسبت به سایر بازیهای مستقل شده است. Pumpkin Jack بازی ترسناکی نیست، اما قطعا اثر اکشن،پازل و پلتفرمر شایسته و سرگرمکنندهای است که عطش هالووینی شما را راضی میکند. در ادامه با نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack همراه ماه باشید.
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack
Pumpkin Jack توسط تیمی کوچک ساخته شده و مدت زمان کمتر از 10 ساعت است. این بازی در دستهی بازیهای کمیابی قرار گرفته که شما را در نقش شخصیت خبیث داستان میگذارد. شما در این بازی نقش Stingy Jack، یکی از شخصیتهای افسانهای خبیث هالووین، را بازی میکنید. ماموریت شما توسط خود شیطان تعیین شده و یک جغد شوخ طبع نیز شما را در این مسیر همراهی میکند. یکی از نکات مثبت Pumpkin Jack، میزان و کیفیت جوکهای آن است. شوخیهای بازی بیش از حد نیست و در حد کافی شما را میخندانند. همچنین اتمسفر بازی همان حس و حال فوقالعادهی هالووین را منتقل میکند.
سلاح سحرآمیز جک
بازی بدون شک با توجه به استنداردهای امروزی کوتاه است. اما این کوتاهی با تنوع و مکانیکهای ساده اما سرگرمکننده جبران میشود. در طول بازی با NPCهای گوناگون مواجه شده و باسهای متفاوتی را نیز شکست میدهید. همچنین دشمنان عادی شما در این بازی در عین آشنا بودن، طراحی منحصر به فردی دارند. سیستم مبارزات بازی از پیچیدگی زیادی بهرهمند نیستند. با این حال این طراحی ساده منجر به مبارزاتی روان و دلچسب شده است.
یکی از نقاط قوت مبارزات Pumpkin Jack، تنوع آن است. همانطور که اشاره شد دشمنان شما طراحیهای خوبی داشته و همان حس و حال هالووینی را منتقل میکنند. همچنین پس از به پایان رساندن هر مرحله، یک سلاح جدید را به دست میآورید. بازی را با یک بیل ساده شروع میکنید، اما در انتها به داسهای بلند و تپاچههای قدرتمند مجهز خواهید شد. باسهای بازی نیز هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. این باسها از نظر مکانیکی بسیار ساده بوده و شکست دادن آنها نیازمند تلاش زیادی نیست. در واقع کافی است تا حملات باسها را جاخالی داده، منتظر فرصت مناسب مانده و ضربهی خود را وارد کنید. با این وجود به سختی میتوان ایرادی از این باسها گرفت.
پلتفرمینگ در Pumpkin Jack
شاید بتوان گفت که ناامیدکنندهترین ویژگی Pumpkin Jack، بخشهای پلتفرمینگ آن است. البته پلتفرمینگ بازی افتضاح نیست، اما دقت کافی برای قابل قبول بودن را نداشته و از دست دادن پرشهای متوالی، میتواند به تجربهی شما ضربه بزند. در 20 بار اولی که کشته شدم، تنها 3 تای آنها مربوط به دشمنان و مبارزات بود. در عوض 17 بار دیگر مختص به بخشهای پلتفرمینگ و عدم محاسبهی درست پرشها بود. البته برخی از این مرگها تقصیر خودم بود، اما به نظر میرسد که بازی هم سیستم پرش مناسب و میزانی ندارد.
این مهم صرفا باعث افسوس میشود. چرا که Pumpkin Jack خصوصا در مراحل پایانی، چالشهای پلتفرمینگ جذابی داشته و طراحی محیطهای آن تحسین برانگیز است. نکتهی دیگر اینکه افتادن در آب باعث مرگ فوری میشود. اگرچه این مکانیک قدیمی محسوب میشود اما در Pumpkin Jack از آن به خوبی استفاده شده است. بهترین پلتفرمرها آنهایی هستند که بازیباز را به چالش میکشند، اما بیش از حد عذابآور نمیشوند. Pumpkin Jack حداکثر جایی میان این دو قرار میگیرد.
البته اگر مکانیکهای پلتفرمینگ شما را راضی نکنند، قطعا المانهای دیگر این بخش برای شما جذاب خواهند بود. همانند هر پلتفرمر سه-بعدی خوب دیگر، Pumpkin Jack شامل رازها و آیتمهای زیادی است که جمعآوری آنها میتواند افراد زیادی را سرگرم کند. همچنین اگر به اندازهی کافی این آیتمها را جمعآوری کنید، قادر به خرید لباسهای جدید برای Stingy Jack خواهید بود. این لباسها تغییری در گیمپلی ایجاد نکرده و صرفا ظاهری هستند. با این حال قابلیت بازی در نقش یک کدوی کابوی بدون شک جذابیتهای خاص خود را دارد.
طراحی مراحل Pumpkin Jack
احتمالا اساسیترین مشکل Pumpkin Jack، طراحی مراحل آن باشد. منظورم خود مراحل و المانهای آن نیست. بازی مجموعا 7 ساعت بوده و دارای 6 مرحله است. هر کدام از این مراحل هم از نظر ظاهری تم خاص خود را دارند. با این حال به سادگی میتوان از طراحی هنری آنها خسته شد. هر مرحله با وجود داشتن تم ظاهری منحصر به فرد، سعی داشته تا آن حس و حال هالووینی را نیز حفظ کند. همین مهم باعث شده تا نتیجهی نهایی کمی یکسان به نظر برسد.
همچنین هر کدام از این مراحل بسیار طولانی بوده و بیش از 1 ساعت طول میکشند. به نظرم مراحل 10 دقیقهای در یک دنیای مشترک، راه بهتری برای تقسیم این مراحل بود. شاید در ظاهر 6 مرحلهی 10 دقیقهای با 1 مرحلهی 1 ساعته تفاوتی نداشته باشد. با این حال رها کردن بازی در اواسط یک مرحله چندان حس خوبی ندارد. همچنین طراحی مراحل کوتاه باعث اعتیادآورتر شدن بازی میشود. موضوعی که عناوینی مثل Celeste به خوبی به آن آگاه بودند.
هر کدام از مراحل Pumpkin Jack، مینیگیمها و مکانیکهای خاص خود را دارند تا بازی به دور تکرار نیافتد. این مهم یکی از خصیصههای کلیدی طراحی بازی در نسل ششم و هفتم بود که با توجه به جهانباز شدن بسیاری از بازیها، این فلسفه تا حد زیادی هم فراموش شده است. در پایان هر مرحله نیز با یک باس مبارزه خواهید داشت.
سخن پایانی
Pumpkin Jack من را به یاد بازیهای دوران پلی استیشن 2 و بازیهای اکشن پلتفرمر قدیمی میاندازد. دورانی که هر بازی یک جهانباز بزرگ نبود و طراحی مراحل خطی هنوز هم جایی در بازار AAA داشت. بازی شاید از نظر طراحی محیطها تکراری بوده و مکانیکهای پلتفرمینگ کاملا پختهای نداشته باشد، اما فلسفهی طراحی آن کاملا مشخص است. اگر دلتان برای پلتفرمرهای قدیمی، اکشن ساده اما سرگرمکننده و باسفایتهای جذاب تنگ شده، Pumpkin Jack برای شماست.
با این اوصاف نباید این نکته را از یاد برد که Pumpkin Jack تنها 30 دلار قیمت دارد که نصف قیمت یک بازی AAA است. با این حال این بازی توانست من را از بسیاری از بازیهای AAA بیشتر سرگرم کند. همچنین این مهم که توسعهدهندهی اصلی بازی تنها یک نفر بوده، نتیجهی نهایی را تحسین برانگیزتر میکند.
داستان - 7
گیمپلی - 8
گرافیک هنری - 7.5
موسیقی و صداگذاری - 7.5
عملکرد فنی - 8
7.6
خوب
Pumpkin Jack یکی از آن بازیها بوده که با فلسفهی طراحی قدیمی ساخته شده است. موردی که اصلا بد نبوده و شما را به دوران پلتفرمر/اکشنهای کلاسیک میبرد. البته چندین ایراد جزئی باعث شده تا این بازی با بهترینهای این سبک فاصله داشته باشد.