بسته الحاقی Aftermath بازی World War Z آن را به اثر کاملا متفاوتی تبدیل میکند. خوشبختانه باید گفت که اکثر این تغییرات در جهت مثبت هستند. Aftermath با اضافه کردن اپیزودهای بیشتر، طیفی وسیعتر از کلاسهای قابل بازی و یک سری بهبودهای کلی به گیمپلی، آن را به یک کو-آپ بسیار سرگرمکننده برای سال 2021 تبدیل میکند. البته متاسفانه با وجود اینکه Aftermath قدم رو به جلوی بزرگی برای بازی است، اما هنوز هم درگیر مشکلاتی هستیم که برای مدتی طولانی به این بازی آسیب زدهاند. پس در ادامه با نقد و بررسی کامل بازی World War Z: Aftermath همراه گیم پالت باشید.
در سال 2019 بود که استودیوی سیبر اینترکتیو (Saber Interactive)، یک شوتر کو-آپ زامبیمحور را روانهی بازار کرد. World War Z با وجود عدم بهره بردن از یک کمپین تبلیغاتی بزرگ، توانست به موفقیت تجاری نسبتا قابل توجهای برسد. البته بازیبازان چندان از مواردی مثل وجود تنها 5 اپیزود داستانی و کلاسهای محدود در بازی راضی نبودند. دو سال از آن زمان گذشته و سیبر اینترکتیو حالا با Aftermath قصد گسترش وسعت بازی را دارد. این بسته الحاقی دو اپیزود داستانی بیشتر، یک کلاس جدید، حالت اول شخص و یک دشمن جدید را به بازی اضافه میکند. افزودنیهایی که تا حد زیادی بسیاری از مشکلات بازی اول را رفع میکنند.
نقد و بررسی بازی World War Z: Aftermath
وقتی برای اولین بار World War Z را تجربه کردم، شوتر کو-آپ خوبی را دیدم که میتوانست جانشین معنوی Left 4 Dead باشد. اما همزمان مشکلاتی بودند که مانع از به وقوع پیوستن این مهم میشدند. برای مثال دوست داشتم که بازی شامل نقشههای بیشتری میشد تا بتوانیم مکانهای مختلف جهان بازی را مشاهده کنیم. خوشبختانه Aftermath آمده تا از این لحاظ به داد بازی برسد. در نسخهی Aftermath شما به Rome سفر خواهید کرد و حتی قدم به سردابههای وسیع این شهر ایتالیایی میگذارید. Kamchatka، نقشهی جدید دیگر، هم شما را به شمال ژاپن میبرد. این دو مکان جدید افزودنیهای جدید بسیار خوبی برای بازی هستند و مکانیکهای گیمپلی تازهای را هم به آن اضافه میکنند.
Rome و Kamchatka در مجموع شش مرحلهی جدید را به بازی اضافه میکنند که معادل چهل درصد بازی اصلی است. در اپیزود Rome هدف شما پس گرفتن این شهر باستانی از دست زامبیها است. در حالی که در Kamchatka باید به دستهای از بازماندگان که با سرمای طاقتفرسای زمستان روبهرو شدهاند، سوخت برسانید. همانند اپیزودهای قبلی، Rome و Kamchatka هم هر کدام به سه مرحله تقسیم شدهاند و درجهی سختی و شدت تنش بازی، مرحله به مرحله افزایش مییابد.
از نظر بصری هر دو مکان برای طرفداران World War Z جذاب خواهند بود. این بار با محیطهای بسیار بزرگتری برای مبارزه با زامبیها طرف هستیم و زامبیهای بیشتری هم در هر بازی پیدا میشوند. وسیعتر بودن محیطها باعث شده تا مجبور به اتخاذ تاکتیکهای جدیدی جهت مقابله با زامبیها شوید. با این حال هر دو اپیزود ماموریتهای یکسانی دارند که در آن باید از دستهای از مهندسان محافظت کنید و آنها را به مکان امنی برسانید. اگر بازی اصلی را تجربه کردهاید، این مراحل خیلی چیز جدیدی را به آن اضافه نمیکنند. همچنین پایان مرحلهی Rome کمی ناامیدکننده است.
دوربین اول شخص
اضافه شدن دوربین اول شخص یکی دیگر از تغییرات بزرگ بهروزرسانی Aftermath است. راستش را بخواهید با وجود اینکه مجموعا احساساتم نسبت به این دوربین مثبت است، اما دوست داشتم سیبر اینترکتیو کمی بیشتر به آن بها میداد. مشاهدهی زامبیها از نزدیک بدون شک بسیار جذاب است و با آسیب زدن به زامبیها جزئیاتی را مشاهده میکنید که در حالت سوم شخص میسر نبود. World War Z در مجموع بازی زیبایی بود و Aftermath صرفا این زیبایی را بیشتر میکند. Rome و Kamchatka طراحی بصری خوبی داشته و نورپردازی بازی نیز در این نسخه بهبود یافته است.
با این حال همانطور که گفتم به نظر میرسد سیبر اینترکتیو آن طور که باید و شاید از پتانسیل دوربین اول شخص استفاده نکرده است. اول اینکه دوربین خود سلاحها در این حالت بیخاصیت است و صرفا کاربرد دکوری دارد. انتظار میرود که به هنگام نشانهگیری با یک سلاح دوربیندار، زاویهی دید شما به زاویهی دوربین تغییر کند. اما در Aftermath شخصیت شما از دوربین سلاح استفاده نمیکند و صرفا شاهد زوم کردن اندک دوربین خود بازی هستیم. به علاوه وقتی از یک حملهی Melee استفاده میکنید، دوربین به حالت سوم شخص تغییر میکند تا شاهد انیمیشن آن باشیم. تغییر این موارد میتوانست به غرق شدن هر چه بیشتر در دنیای بازی کمک کند.
مکانیکهای جدید بازی World War Z: Aftermath
یکی از مکانیکهای جدید در مرحلهی Rome این است که باید جعبههای مهمات را برای یک مسلسل سنگین حمل کنید تا از آن در طول مرحله استفاده کنید. با این حال این مرحلهی Kamchatka است که واقعا گیمپلی بازی را دستخوش تغییرات میکند. با کاهش دما و افزایش سرما، بازیبازان مجبور به سفر به نواحی یخزده و یک قبرستان کشتی میشوند. دمای منجمدکننده خود به یکی از مکانیکهای بازی تبدیل میشود. در طول مراحل Kamchatka باید دنبال منابع گرما باید تا از یخزدگی خودتان جلوگیری کنید. حتی در بخشهایی باید از یک شعله پخش کن برای ذوب کردن یخها استفاده کنید.
در کنار اپیزودهای داستانی، یک نوع دشمن جدید هم به بازی اضافه شده است. البته این گونهی جدید نه یک زامبی، بلکه دستهای موش است. این موشها دقیقا به شما حمله نمیکنند. بلکه نقش نوعی تله را در بازی ایفا میکنند. به این معنا که اگر شخصیت شما گیر این موشها بیافتد، راهی برای فرار جز به کمک یکی دیگر از همتیمیهایتان ندارید. همچنین کشتن آنها با استفاده از سلاحهای سنتی در واقع غیرممکن است در عوض باید از مواد منفجره یا سلاحهای سنگین استفاده کنید. این دشمنان جدید نه نکتهی مثبت هستند و نه میتوان از آنها به عنوان نکتهی منفی یاد کرد. دستهی موشها صرفا در بازی حضور دارند.
کلاس Vanguard
بسته الحاقی Aftermath دارای یک کلاس جدید هم هست که تعداد کل کلاسهای بازی را به عدد 8 میرساند. کلاس Vanguard یک کلاس دفاعی تانک است. راستش را بخواهید به شخصه خیلی نتوانستم با این کلاس ارتباط برقرار کنم. اما به نظرم Vanguard آن قدر تواناییهای مفید دارد که بتوانید آن را به تیم خود اضافه کنید. یکی از تواناییهای Vanguard یک سپر قدرتمند است. با کمک این سپر میتوانید به دستهای از زامبیها یورش بیاورید و آنها را زمین بزنید. البته این توانایی مثل یک شمشیر دو-لبه عمل میکند. چرا که در پایان حمله، شما در میان دستهای از زامبیها آسیبپذیر خواهید بود.
سیستم حملات Melee بازی هم دچار تغییر ریزی شده که خیلی روی گیمپلی بازی تاثیرگذار نیست. پیش از عرضهی Aftermath، با چرخاندن سلاح Melee خود میتوانستید به دستهای از زامبیها آسیب زنید و آنها را از خود دور کنید. اما حالا حملات Melee شما نسبت به سلاحی که استفاده میکنید آثار متفاوتی خواهند داشت. برای مثال اگر از یک سلاح بزرگ مثل تبر استفاده کنید، حملهی شما ناحیهای تاثیر خواهند گذاشت و به دستهای از زامبیها آسیب میزند. در مقایسه با این، سلاحهای کوچکتر برای کشتن زامبیها به صورت تکی اما با سرعت مناسب هستند.
برخی از مشکلات بازی World War Z هنوز پابرجا هستند
متاسفانه، تمام مشکلات بازی World War Z در Aftermath رفع نشدهاند. هنوز هم ایراداتی از بازی اصلی هستند که از زمان عرضه تا به امروز رفع نشدهاند. بزرگترین آنها لگی است که گاها به هنگام بازی آنلاین تجربه میکنید. این مشکلی است که به هنگام تجربهی بازی اصلی هم به گیمپلی ضربه میزد و شاهد فریز شدن زامبیها برای چند ثانیه و سپس ظاهر شدن آنها در موقعیتی نزدیکتر به شما بودیم. زمان بارگذاری هم بر روی پلیاستیشن 4 ابدا بهبود نیافته و گاها برای ورود به یک مرحله باید بیش از یک دقیقه منتظر بمانید. شاید عرضهی نسخهی نسل بعدی این بازی در سال آینده بالاخره این ایراد را برطرف کند.
مشکل دیگر مربوط به نقشههای جدید است. در نقشههای جدید ممکن است به چندین باگ مختلف برخورد کنید. برای مثال گاها پیش میآید که زامبیها ناگهان شروع به بالا رفتن از یک دیوار نامرئی کنند یا به هنگام بالا رفتن از دیوار گیر کنند. در این مواقع آنها به صورت دائم در انیمیشن بالا رفتن گیر میافتند. این را اضافه کنید به مشکلات هوش مصنوعی که در بازی اصلی هم وجود داشتند و به نظر میرسد که امیدی به رفع شدن آنها نیست.
سخن پایانی
در نهایت باید گفت که Aftermath برای آنهایی است که از همان اول از چرخهی گیمپلی World War Z لذت میبردند، اما به دنبال محتوای بیشتر هستند. کلاس جدید Vanguard دارای تواناییهایی است که میتوانند به عنوان یک گزینهی تاکتیکی جدید روی آنها حساب باز کرد. اپیزودهای Rome و Kamchatka هم در میان بهترینهای کل بازی قرار میگیرند. به علاوه کمبود تنوع و محتوا که جز مشکلات اساسی بازی اصلی در هنگام عرضه بود حالا به لطف بهروزرسانیهای متوالی و Aftermath تا حد زیادی رفع شده است. اما ایرادات اساسیتر مثل هوش مصنوعی ضعیف، باگها و به تکرار افتادن بازی از نظر تنوع ماموریتها همچنان پابرجا هستند.