بازی The Rogue Prince of Persia محصول همکاری شرکت یوبیسافت با استودیوی Evil Empire یکی از بهترین عناوین روگلایت امسال است که به خوبی میتواند تا پیش از عناوین مورد انتظاری مثل بازی Hades 2 گیمرهای علاقمند به این سبک از بازیها را سرگرم کند. در ادامه این مطلب با بررسی بازی The Rogue Prince of Persia همراه ما باشید.
ساختهی قبلی استودیوی Evil Empire بازی Dead Cells بود که به عنوان یکی از خوشساختترین عناوین روگلایت به انتشار رسیده در طی سالهای اخیر به شمار میرود و تا حد زیادی توانست برداشت اختصاصی و منحصر به فرد خودش را از سبک روگلایت و مراحل تکرارشوندهی این سبک، ارائه دهد. در بازی The Rogue Prince of Persia که به تازگی توسط همین استودیو به انتشار رسیده، همچنان هم سبک هنری بازی Dead Cells مشاهده میشود و هم سبک و سیاق مراحل و روند روگلایت بازی نیز شباهتهای زیادی به ساختهی قبلی استودیوی Evil Empire دارد.
در بازی The Rogue Prince of Persia بازیکنان باری دیگر در نقش یک شاهزادهی ایرانی قرار میگیرند و برای نجات جان ایرانیان در مقابل حملهی دشمنان اهریمنی، باید مراحل تکرارشوندهی بازی را پشت سر بگذارند و طی یک فرایند سرگرمکننده، حساس و تنشزا، با هر بار مردن، مراحل بازی را از ابتدا آغاز کنند تا در نهایت بتوانند به شکل استادانه و کاملا بدون نقص، بدون حتی یک بار مردن شخصیت اصلی، تمام مراحل اصلی را پشت سر بگذارند و از باس فایتهای موجود در بین این مراحل عبور کنند تا بازی را به پایان برسانند.
بررسی گیمپلی بازی The Rogue Prince of Persia
گیمپلی بازی The Rogue Prince of Persia از یک سو شباهتهای زیادی با بازی قبلی این سری یعنی بازی Prince of Persia The Lost Crown دارد و از سویی دیگر کاملا مشابه بازی Dead Cells، ساختهی قبلی استودیوی Evil Empire به نظر میرسد. حرکات شخصیت اصلی بازی، در مقایسه با نسخههای قبلی سری بازی Prince of Persia با سرعت بسیار بیشتری صورت میگیرند و باعث شدهاند تا گیمپلی بازی در مجموع بسیار سرعتی و هیجانانگیز به نظر برسد.
مراحل بازی The Rogue Prince of Persia پر شدهاند از دشمنانی که هم تنوع بسیار زیادی دارند و مرحله به مرحله انواع متفاوتتری از دشمنان با استایلهای مبارزهای متفاوت سر راهتان قرار میگیرند. علاوه بر دشمنان، از آیتمهای باارزشی مثل سلاحهای متنوع گرفته تا مدالهایی که هرکدام مهارتهای جدیدی به شخصیت اصلی اضافه میکنند، در محیطهای بازی به صورت پراکنده قرار گرفتهاند و وظیفه بازیکن به عنوان شخصیت اصلی بازی این است که تمام مسیرهای پیش رویش را پشت سر بگذارد و تمامی مسیرهای اصلی و فرعی را تجربه کند.
از همان دقایق ابتدایی که بازی The Rogue Prince of Persia را آغاز میکنید، در صفحه لودینگ بازی یک نوار بلند را مشاهده میکنید که با اشکالی مثل مربع و دایره به چند بخش متفاوت تقسیم شده است و هر شکل، نشاندهندهی یک مرحلهی جدید است که باید به ترتیب تمامشان را از سر بگذرانید. نکتهی جالب در رابطه با نحوه طراحی مراحل بازی The Rogue Prince of Persia این است که هر گیمری در طول تجربهی خود از سلسله مراحل بازی، ممکن است وارد محیطهای متفاوتی شود که برای مثال دوست دیگرش تا به حال وارد آن محیط نشده. دلیلش هم این است که در طول هر مرحله، ممکن است به یکباره وارد یک مسیر فرعی و سپس وارد یک مرحلهی جدید شوید که به عنوان یک مرحله جانبی، جایگزین مرحله بعدیتان میشود.
نکتهی اصلی در رابطه با این مکانیزم این است که برای به پایان رساندن بازی، لزوما نباید همان مراحل تکراری را دوباره و دوباره پشت سر بگذارید، بلکه میتوانید با کشف مسیرهای جدید، روند مراحل خود را تغییر دهید و از مسیر کاملا متفاوتی خودتان را به مراحل بعدی برسانید.
علاوه بر مسیرهای مخفی، صندوقچههای مخفی و آیتمهای جانبی زیادی نیز در محیطهای بازی گنجانده شدهاند تا تک تک دقایقی که برای کاوش در گوشه و کنار مراحل بازی سپری میکنید، کاملا ارزشش را داشته باشند. این آیتمها متشکل از سلاحهای مختلف با استایلهای مبارزهای متنوع و سطوح قدرتی متفاوت هستند که در صورت کشف و انتخاب آنها، به طور کامل میتوانید استایل مبارزهای خودتان را تغییر دهید و با استراتژیهای متفاوتتری، دشمنان را از سر راه بردارید.
یکی دیگر از ویژگیهای اصلی گیمپلی در بازی The Rogue Prince of Persia مهارتهای پارکور و جابهجاییهای سرعتی شخصیت اصلی هستند که تفاوتهای کلیدی مهمی با نسخه قبلی این بازی دارند. در این بازی، شخصیت اصلی بازی میتواند به صورت عمودی یا افقی، بر روی دیوارها حرکت کند و خودش را به سکوهای بالاتر برساند یا از موانع مختلف عبور کند. چه در حین گشت و گذار برای کشف مسیرها و صندوقچههای مخفی و چه در هنگام مبارزه و رویارویی با دشمنان، مدام باید از مهارتهای پارکور شخصیت اصلی بهره ببرید و هیچ گاه به صورت ثابت در یک مکان بدون حرکت باقی نمانید. یکی از کلیدیترین ویژگیهای بازیهای روگلایت، روند سریع گیمپلی و الزام شخصیت اصلی به جابهجایی مداوم است که به خوبی در بازی The Rogue Prince of Persia مورد توجه قرار گرفته و به یکی از المانهای کلیدی گیمپلی در این بازی تبدیل شده است.
بررسی المانهای داستانی در بازی The Rogue Prince of Persia
در بازیهای روگلایت، معمولا داستان و روایت یک داستان، از اهمیت زیادی برخوردار نیست و اغلب تیمهای سازنده به یک سناریوی کلی و حداقلی کفایت میکنند. در بازی The Rogue Prince of Persia اما سازندگان بازی المانهای روایی متعددی را در محیطهای بازی قرار دادهاند تا هیچ وقت بازیکن احساس نکند که در حال پشت سر گذاشتن یک سلسله مراحل آرکید و بدون داستان است که هیچ جذابیت روایی خاصی ندارد و صرفا ارزش اصلیاش را در بین المانهای سرگرمکننده گیمپلی جست و جو میکند.
در طول مراحل این بازی، با شخصیتهای جانبی متعددی روبهرو میشوید که هرکدام با حداقل دیالوگهای تعیین شده، یک مقصود روایی مشخص را دنبال میکنند و حتی به صورت مستقیم، روند مراحل و گیمپلی بازی را نیز دچار تغییر میکنند. برای مثال در یکی از مراحل ابتدایی بازی، با کاراکتری به نام آزاده ملاقات میکنیم که در رابطه با کمپ شورشیهای موجود در ایران صحبت میکند. پس از ملاقات با این کاراکتر و صحبت درباره این کمپ، حالا این فرصت را خواهید داشت که با پیدا کردن یک مسیر فرعی مشخص، وارد این کمپ شوید و روند مراحل خود را دچار تغییر کنید.
از طرفی دیگر، یکی از المانهای داستانی مهم دیگر در بازی که به طور مستقیم با گیمپلی و ساز و کار روگلایت بازی در ارتباط خواهد بود، ایدهی تناسخ شخصیت اصلی است که با توجه به روگ لایت بودن بازی The Rogue Prince of Persia با محتویات داستانی به آن پرداخته شده است. شخصیت اصلی بازی به یک آیتم جادویی مجهز است که به آن کمک میکند پس از شکست خوردن از دشمنان و کشته شدن در میدان نبرد، مجددا به روز اول داستان بازگردد و مسیرش را از کمپ اصلی در بیرون از شهر آغاز و مجددا به سمت مقر فرماندهی دشمنان حرکت کند.
چرخهی تناسخهای پیاپی شخصیت اصلی و فراموشی گرفتن کاراکترهای اطرافش با هر بار زنده شدن او، چاشنی بسیار جالبی به محتویات داستانی بازی بخشیده است و از این بابت میتوان گفت سازندگان بازی حتی با اینکه هیچ احتیاجی به آن نداشتهاند، به خوبی توانستهاند یک روایت داستانی جالب و درگیرکننده را در بازی روگ لایت خودشان به تصویر بکشند.
صدا و سیمای ایرانی در بازی The Rogue Prince of Persia
یکی از هیجانانگیزترین جزئیات در رابطه با تیم سازندهی بازی The Rogue Prince of Persia این است که سازندگان بازی در استودیوی Evil Empire برای ضبط موسیقی متنهای این بازی، با آهنگساز جوان و با استعداد ایرانی مقیم آمریکا، یعنی دنی اسدی همکاری کردهاند و به شخصه این همکاری را یکی از نقاط قوت کلیدی در موفقیت احتمالی این بازی میدانم. اگر ساختههای پیشین دنی اسدی را شنیده باشید و با سبک و سیاق ایرانی آهنگهای ساخته شده توسط این آهنگساز آشنا باشید، در همان دقایق ابتدایی بازی متوجه خواهید شد که سازندگان بازی از این استعداد درخشان در ساخت موسیقی متنهای بازیشان استفاده کردهاند و حسابی نسبت به شنیدن موسیقی متنهای جدید در مراحل پیش رویتان هیجانزده خواهید شد. دنی اسدی با استادی هرچه تمام موفق شده تا باری دیگر المانهای صوتی و سازهای ایرانی را با سبکهای هیپ هاپ و الکترونیک در موسیقیهای مدرن ادغام کند و یک موسیقی متن ایرانی اصیل و در عین حال مدرن و متفاوت را برای بازی The Rogue Prince of Persia به ارمغان بیاورد.
علاوه بر موسیقی متنهای ایرانی بازی، در طراحی محیطهای بازی نیز همانطور که انتظار میرفت به خوبی هرچه تمام از المانهای معماری ایران باستان الهام گرفته شده و از طرفی دیگر نیز شاهد آرت استایل منحصر به فرد هنرمندان حاضر در استودیوی Evil Empire هستیم که به خوبی توانستهاند ویترین صدا و سیمای ایرانی بازی The Rogue Prince of Persia را به تکامل برسانند و یک بازی رنگارنگ و پر از رنگهای شاد را به ارمغان بیاورند.
سخن پایانی
ناشر بازی (Ubisoft) نسخه PC این اثر را برای نقد و بررسی در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است.
بازی The Rogue Prince of Persia نمونه بارز عنوانی است که در ابتدا هیچکس درخواستی برای ساخته شدنش نداشت، اما بعد از اینکه آن را تجربه میکنید، متوجه میشوید که شرکت یوبیسافت برای زنده نگه داشتن این فرنچایز تا پیش از انتشار ریمیک بازی Prince of Persia: The Sands of Time یکی از بهترین پروژههای احتمالی در این فرنچایز را با همکاری استودیوی Evil Empire خلق کرده است. پروژهای که نه تنها به خوبی میتواند در کنار ساخته قبلی یوبیسافت در این سری یعنی بازی Prince of Persia: The Lost Crown طرفداران این سری را تا انتشار بازی اصلی پیش رو سرگرم نگه دارد، بلکه قطعا در سالهای آینده به عنوان یکی از عناوین موفق در این فرنچایز شناخته خواهد شد و بسیاری از منتقدین و گیمرها نیز از آن به عنوان یکی از بهترین و خوش ساختترین عناوین در سری بازیهای Prince of Persia یاد خواهند کرد.
اگر به بازیهای روگ لایت علاقهمندید و بازی Dead Cells به عنوان یکی از عناوین خاطرهساز در یادتان به ثبت رسیده، مطمئن باشید که بازی The Rogue Prince of Persia نیز قرار است برایتان تبدیل به یکی از بهترین تجربههای روگ لایت در چند سال اخیر شود. اثری که تمامی شاخصههای اصلی یک بازی روگ لایت دو بعدی و هنرمندانه را به همراه دارد و همچنین بسیار بیشتر از انتظاراتمان به عنوان یک بازی روگ لایت، محتویات داستانی در چنته دارد و تا انتهای تجربهی چالشبرانگیز و وقتگیرش، شما را به صفحه نمایشگر بازی خیره نگه میدارد.
نقد و بررسی
The Rogue Prince of Persia
اگر به بازیهای روگ لایت علاقهمندید و عناوین خاطرهساز این سبک همچون Dead Cells در یادتان به ثبت رسیده، مطمئن باشید که بازی The Rogue Prince of Persia نیز قرار است برایتان تبدیل به یکی از بهترین تجربههای روگ لایت در چند سال اخیر شود.
مثبت
- آرت استایل شاد و پالت رنگی پرنشاط بازی
- گیمپلی سرعتی و چالشبرانگیز
- محتویات فرعی از جمله مسیرهای جدید و آیتمهای جانبی
- محتویات داستانی جالب و کنجکاویبرانگیز
- موسیقی متن ایرانی و شنیدنی دنی اسدی
منفی
- کمبود مهارتهای دائمی و قابل استفاده در شروع هر دور جدید بازی
- استفاده از تعداد بالای دشمنان در برخی مراحل به جای جایگذاری هوشمندانه آنها