اگر شما هم از کتاب بازهای حرفهای هستید یا به مطالعه کتابهایی با مضمون بازیهای ویدئویی علاقهمند هستید در آیتم کتاب باز از سایت گیم پالت به معرفی بهترین کتاب های مرتبط با بازیهای ویدئویی میپردازیم. قسمت دوم به معرفی کتاب آناتومی داستان اختصاص دارد.
به سومین قسمت از بخش “کتاب باز” خوش آمدید. در این آیتم به ضورت هفتگی قصد داریم تا به معرفی کتابهای مرتبط با بازیهای ویدئویی بپردازیم.
کتابهایی که توسط رسانه گیم پالت معرفی میشوند، عمدتا بر دو دسته هستند. نخست کتابهایی که در راستای بازیهای ویدئویی نگاشته شدهاند و ارتباط مستقیمی با آنها دارند. دسته دوم کتابهایی است که عمدتا منابع الهام نویسندگان، طراحان و حتی کارگردانان بازیهای ویدئویی قرار میگیرند. این دسته، کتابهایی هستند که نیاز به مطالعه دقیقتری دارند و استادانه به تحلیل، تفسیر و تببین مفاهیم پس زمینهای پرداخته و بسیاری از حقایق را برای شما آشکار میکنند.
کتاب سوم، کتاب آناتومی داستان
کتابی که امروز قصد معرفیاش را داریم، چیزی نیست جز کتاب آناتومی داستان اثر شاخص و معتبر آقای جان تروبی.
اولین سوالی که احتمالا برایتان پیش آمده، این موضوع است که در وهله اول، خواندن کتابی در مورد آناتومی و ساختار داستانها، چه ارزشی میتواند برای یک گیمر داشته باشد. در این خصوص باید گفت که مخاطب کتاب آناتومی داستان باکیفیت و مهم آقای تروبی به یک گروه خاص محدود نمیشود و روی صحبت او با تمام آثار و مخاطبان تمامی مدیومها و خصوصا مدیومهای تصویری است. درواقع کلیه افرادی که به داستان در آثار مختلف اهمیت میدهند، میتوانند از این اثر ارزشمند، استفاده کنند.
شما با خواندن کتاب آناتومی داستان، تصویری جامع از ویژگیهای یک داستان خوب و نویسندگی قدرتمند به دست خواهید آورد. بهشکلی که پس از مطالعه آن، یک داستان قوی و ضعیف، منسجم و یا غیراستاندارد را بر اساس نشانههایشان با سهولت بیشتری از هم باز خواهید شناخت. خواه این عنوان یک فیلم سینمایی شاخص باشد یا یک ویدئو گیم داستانمحور. چراکه میتوان گفت که یکی از دلایل ضعف اکثر بازیهای ویدئویی در زمینه داستانگویی، از دیرباز تا کنون، این تصور بوده است که اکثر گیمرها شناختی از داستان خوب و بد ندارند و یا اهمیتی به این موضوع نمیدهند. در نتیجه وقتی میشود با یک قصه آبکی و روایتی کلیشهای، مخاطب را قانع کرد، چرا سازندگان باید زحمت بیشتری بکشند.
خواندن کتاب آناتومی داستان باتوجه به سبک نوشتار سادهاش و ارزشهای جامعی که در آن مورد بررسی قرار گرفتهاند، برای هر قشری مفید خواهد بود. بهشکلی که شما با هر سطح از سواد خواهید توانست از محتوای متن استفاده کنید.
خصوصا و همانطور که پیشتر ذکر شد، از آنجایی که قواعد بیان شده تنها مختص به یک مدیوم نمیشوند و با آموزش قوانین و نکاتی کلی، به شما کمک میکنند که روایات خوب و بد را از هم تشخیص دهید. به بیان بهتر، متوجه شوید که قصه چه عنوانی ارزش وقت شما را دارد و کدام یک دارد وقتتان را تلف میکند.
برای مثال شما حین خواندن فصلهای مختلف با اصولی چون کلیات مورد نیاز برای خلق یک داستان قوی، اصول، قوانین و ریتم مناسب برای روایت یک داستان استاندارد و گیرا، ویژگیهای یک قصهگویی ساختارمند و درست و همچنین نشانههای شخصیتپردازی اصولی و قوی را خواهید آموخت. شما پس از این خواهید دانست تا تقریبا چه انتظاراتی باید از یک آنتاگونیست یا پروتاگونیست عالی و ایدئال داشنه باشید. شیمی درست بین کاراکترها را درک خواهید کرد
همچنین خواهید توانست تا با بررسی بهتر، متوجه شوید که چگونه میتوان با خلق و پیش بردن روابط معنادار بین شخصیتها، کلیت قصه و همان شخصیتهای دخیل را رشد داد. با نکاتی چون نقش موتور محرکه و انگیزه اصلی در داستانها، اصول پیچشها و افشاهای داستانی و قواعد یک طرح روایی منسجم، بیش از پیش آشنا خواهید شد. همچنین در مورد قوانین یک روایت داستانی ایدئال، ریتم روایت مناسب، نحوه خلق یک شروع، نقطه اوج و پایانبندی مناسب برای داستان و نحوه صحیح پیوند دادن پیرنگها و خرده پیرنگهای روایی به هم را خواهید دید.
یک سری کلمات و اسامی اولیه مهم نیز درخصوص موارد مرتبط و اصطلاحات داستانی در کتاب گنجانده شدهاند که دانستن آنها برای مخاطب مبتدی، مفید خواهد بود. با وجود تمام مواردی که ذکر شد، مطالعه کتاب آناتومی داستان برای همه گیمرهای دوستدار عناوین داستانمحور و علاقهمند به روایات داستانی، از ضروریات خواهد بود. به دست آوردم توانایی ارزیابی و بررسی کلی داستان آثار گوناگون در مدیومهای مختلف تصویری از سینما تا انیمیشن، مزیتی است که حتی از حیطه صرف ویدئو گیم فراتر است.
شما با خواندن این اثر با یک تیر چند نشان خواهید زد و ضمن به دست آوردن این توانایی ارزشمند به وسیله دانستن یک سری قوانین، اصول و درنهایت ساختار صحیح و کلی یک داستان استاندارد و منسجم، فرصت استفاده از آن در تمام مدیوم های دیگر را نیز به دست خواهید آورد.
از آن سو حتی غیرگیمرها هم میتوانند بهخوبی از این اثر استقاده کنند. دوستداران سینما، دنیای رنگین انیمهها و تکتک آثار داستانگو نیز، هر یک خواهند توانست در جای خود نکاتی مفید از اثر جامع تروبی استخراج کنند. از این جهت بدون پرگویی بیشتر، خواندن آناتومی داستان را به تمامی دوستداران بازیهای ویدئویی داستانمحور، تمام کسانی که دوست دارند بیشتر از داستان آثار مختلف سر دربیاوردند و بدانند دقیقا برخی کارکردهای کلی در داستانگویی به چه شکل کار میکنند به کلیه افرادی که به بهسادگی به هر شکلی از داستان و داستانگویی علاقه دارند، توصیه میشود.