پس از موفقیت عناوین سری Dark Souls از استودیوی Fromsoftware در طی دههی اخیر، بازیهای زیادی شروع به تاثیرپذیری از این آثار کردند یا برخی فرانچایزهای قدیمی، نسخههای جدید از سریهای خودشان را با الهام از این آثار ساختند. این آثار به اصلاح سولزلایک یا سولزبورن نامیده میشوند. در این زمینه بازیهای مختلفی با محتوا و رویکردهای متفاوت در طی این سالها منتشر شدهاند. یکی از آثاری که توانست در سیل عظیم این بازیها موفق و پر طرفدار ظاهر شود، عنوان Remnant: From the Ashes بود. این بازی در سال 2019 توسط استودیوی Gunfire Games توسعه داده و توسط Perfect World Co., Ltd. منتشر گردید. بازی Remnant 2 دنبالهای بر این بازی محسوب میشود.
نسخهی اول این بازی از ساختار شناخته شدهی عناوین سولزلایک بهره میبرد و در کنار آن خلاقیتی را وارد ساختار این بازیها کرد که به واسطهی آن توانست به محبویت و موفقیت دست پیدا کند. ایدهای که باعث شد تا این بازی به سرنوشت فراموش شدن بسیاری از بازیهای سولزلایک دچار نشود، ورود اسلحه و ساخت یک بازی شوتر سوم شخص بود. در کنار آن بازی بر محوریت تجربهی Co-Op بنا نهاده شده بود.
تجربهی شوتر بازی به شکلی هوشمندانه همچنان ساختاری فانتزی و گاتیک را ارائه میداد و شما با سلاحهایی ساختگی مواجه بودید. در این بازی از تفنگهای واقعی خبری نبود و سلاحهای بازی الهامی از سلاحهای واقعی بودند. تجربهی چند نفره بازی نیز در بخش داستانی که برخلاف عناوین Fromsoftware که به عنوان یک خصویت جانبی و تکمیلی محسوب میشد، در این بازی جز اصلی از ساختار گیمپلی بهشمار میرفت.
عنوان Remnant: From the Ashes همچنین از سیستم جالبی در طراحی دنیای بازی بهره میبرد. شما در هر مرحله و هر بار تجربه بازی لوکیشنهای مختلفی را تجربه میکردید و این باعث میشد بازی ارزش تجربهی بسیار بالایی داشته باشد. از سمت دیگر دنیای بازی پر از راز و رمزهای مختلف بود. آیتمها و سلاحهایی که برای کسب آنها شاید نیاز بود بارها دنیای بازی را و یک لوکشین را تجربه میکردید. این تنوع دنیاهای بازی، در زمینهی تجربه باس فایتها نیز وجود داشت. حالا پس از موفقیت نسخهی ابتدایی بازی، شاهد انتشار دومین نسخه از این مجموعه خواهیم بود که بدون شک هواداران نسخهی اولیه انتظارات بالایی از آن دارند. با هم نگاهی به Remnant 2 خواهیم داشت.
باز هم از داستان سرایی خبری نیست!
داستان دنیای سری Remnant، فضایی آخرالزمانی و منحصر به فرد دارد که در حول محور نفوذ نیرویی بیگانه و شیطانی به نام Root در سرتاسر جهان روایت میشود. در پی ارتباطاتی که بین انسانها و بیگانگان از طریق World Stone ها صورت میگیرد، راهی برای ارتباط بین جهانهای مختلف ایجاد میشود و همین مساله آغاز نفوذ Root به زمین میشود. در اولین نسخه از این سری انسانها در نبرد پیروز میشوند، اما این پیروزی بیشتر یک اتفاق موقت بود و در نسخهی دوم از بازی Remnant سالها از اتفاقات نسخهی اول سپری شده و Root قویتر از گذشته شده است. شرایط برای انسانها سختتر از قبل شده و این نقطهی آغازین داستان بازی Remnant 2 محسوب میشود.
متاسفانه با وجود پتانسیل بسیار بالای دنیای بازی و همچنین الگوی طراحی دنیای سری Remnant برای داستان گویی، متاسفانه داستان در این سری بازیها هرگز فراتز از یک مقدمه پیش نمیرود. با وجود روایت محیطی با الهام از عناوین Dark Souls، اما شاهد داستانی نه چندان مهم هستیم که قطعا بسیاری از شما در زمان تجربهی بازی اصلا یادتان میرود از نظر داستانی دنبال چه چیزی هستید!
ما در بسیاری از عناوین سولزلایک شاهد این مساله هستیم که با الهام مستقیم از سری Dark Souls، دنیا و اساطیر بسیاری در دنیای این بازیها خلق میشوند. در روایت داستانی به مباحث اسطوره شناسی پیرامون این اساطیر و داستانهای آنها پرداخته میشود. در Remnan 2 مانند نسخهی اول آن، طراحی و اسطوره شناسی در دنیای بازی در سطحیترین و کم عمقترین حالت ممکن قرار دارد. پتانسیل بالایی که گویا قرار نیست در این فرانچایز هرگز به بلوغ و شکوفایی برسد. همه چیز در این بازی معطوف به بحث گیمپلی و مبارزات میشود و جایی برای قصه گویی نمیبینیم.
احتمالات بی انتها
همان طور که در ابتدای نقد هم اشاره کردم، یکی از معروفترین خصوصیات سری Remnant که در بازی Remnant 2 نیز وجود دارد سیستم خلق دنیاهای تصادفی است. این حالت Procedural Generation در طول تجربهی خود شما میتوانید به مکانهایی بروید که شاید در دومین سری تجربه خودتان حتی یک لوکیشن تکراری را دوباره نبینید. حتی در یک لوکیشن خاص مسییرها و دانجنهای متفاوتی را خواهید دید. دشمنان، مینی باس و باسهایی که با آنها مواجه خواهید شد متفاوت خواهند بود. تمام این موارد باعث میشوند که بازی و تجربهی آن از ارزش بسیار بالایی برخوردار باشد. به ویژه این موضوع زمانی جذابیت بیشتری پیدا میکند که شما در پی کشف رازهای دنیای بازی با دوستان خودتان همراه خواهید بود. تجربهی Co-Op این بازی میتواند با وجود راز و رمزهای آن بسیار خاطره انگیز باشد.
پیشرفت بخش Campaign من به صورت انفرادی، در مقایسه با تجربهی سایر دوستان که آنها هم به صورت تکی این اثر را تجربه کرده بودند، بسیار متفاوت بود. حتی در ورود به مناطق یکسان با شخصیتها و چالشهایی متفاوت روبرو شده بودیم. البته شما نیاز نیست برای تجربهی این چالشهای متفاوت هر سری بازی را از ابتدا تجربه کنید. بخش Adventure Mode در بازی وجود دارد که به شما این امکان را میدهد تا هر دنیای را بتوانید از ابتدا تجربه کنید. با هر بار آغاز یک دنیا در این بخش با احتمالات مختلف این دنیا مواجه خواهید شد. وجود چنین بخشی باعث میشود تا شما خارج از تجربه اولیهی بخش Campaign، با راحتترین حالت ممکنه با اکتشاف در دنیای پر رمز و راز Remnant 2 بپردازید.
این قابلیت که شما بتوانید تمام احتمالات ممکن را در یک سری تجربه کنید، وجود ندارد. شاید برخی از افراد این تصور را داشته باشند که این تکرار دوباره هر دنیا شاید تجربهای خسته کننده باشد، اما با وجود تنوع سلاحها، آیتمها و مبارزات متفاوتی که آنها را تجربه میکنید مطمئن باشید برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. البته راه دیگری نیز وجود دارد که شما بتوانید دنیاهای مختلف بازی را تجربه کنید. میتوانید به بازی، سایر بازیبازان که دسترسی را به صروت Public قرار دادهاند نیز متصل شوید و از این طریق احتمالات جدیدی را تجربه کنید.
دانجینهای بازی Remnant 2 بسیار عمیق هستند. برخی از پازل ها را می توان فورا حل کرد، مانند یک پازل برج ساعت در یکی از مناطق الهام گرفته از Bloodborne در Losomn: Dran، در حالی که برخی دیگر نیاز به گذر زمان و حتی تکرار دنیا دارد. شما در جستجو در دنیای بازی Ring های مختلفی را پیدا میکنید که این Ring ها تاثیر به سزایی در ساخت Build شما و در بسیاری از مبارزات دارد. چالشهای بازی به شیوهای است که شما را مجبور میکند تا ترکیب Ring ها را در طول بازی تغییر بدهید.
در حالی که Remnant: From the Ashes عنوانی بیرحمانه سخت بود و گاهی اوقات تجربهی یک نفره بازی غیرممکن بود، Remnant 2 با وجود بهبود در این زمینه همچنان از عدم بالانس در بخش تک نفره رنج میبرد و تعدد دشمنان در این حالت بسیار نامتعادل و آزار دهنده خواهد بود. بهترین Archetype برای این مساله بدون شک Handler خواهد بود که سگ شما را همراهی میکند. این سگ هم در مبارزات به شما کمک میکند، از شما دفاع میکند و در نقش شفادهندگی شما هم حضور دارد.
در حالی که باسها حتی با یک سگ وفادار در کنار شما هنوز به شدت چالش برانگیز هستند، اما کاوش در جهان و مبارزه انفرادی هم سرگرم کننده است.البته بازی قابلیت تنظیم درجه سختی را دارد. یکی از موارد جالبی که در بازی Remnant 2 وجود دارد چندین راه برا کشتن باسها درون بازی است. این روشهای مختلف آیتمها و جوایز متفاوتی را در اختیار شما قرار میهد. همین مساله چالش بسیار جالبی است که شما را ترغیب میکند در جستجوی تجربهی چندین بارهی یک باس فایت باشید.
پای نقش آفرینی باز هم در میان است
بازی Remnant 2 مانند اکثر عناوین سولزلایک، اثری نقش آفرینی است. شاید این بازی نتواند مانند عناوین بزرگ و عمیق این ژانر مانند The Witcher 3، Skyrim و Elden Ring در بحث نقش آفرینی عمیق و پر از جزیئات عمل کند، اما باز هم چالشهایی در این زمینه دارد که تجربهی بازی را در نوع خودش جذاب و چالش برانگیز میکند. بازی Remnant 2 در چند حوزهی دیگر از جمله کلاسهای شخصیتها که در بازی به نام Archetypes از قالب سایر عناوین سولزلایک جدا میشود. چهار کهن الگو برای انتخاب وجود دارد. Gunslinger یک کلاس DPS تیراندازی سریع است. Medic شفا دهنده ای است که تواناییهای رزمی دارد.
Challenger حامل سلاحهای سنگین است و Handler یک متخصص سلاح های دوربرد با همراهی یک سگ است. البته در دنبالهی بازی شما میتوانید کلاس دوگانهای داشته باشید، اما این در واقع این موضوع نیازمند این است که تواناییهای ثانویه به Archetype اصلی اضافه کنید. با این حال، انعطافپذیری زیادی وجود دارد و بازیبازان میتوانند کلاسهای بسیار منحصربهفردی را ایجاد کنند. هر Archetype یک Prime Perkدارد که نقش مهم و کلیدی دارد. این موضوع در هر کلاس متفاوت است و البته شما برای هر شخصیت از چندین Prime Perk بهره خواهید برد که به مرور زمان و با ارتقای مهراتهای خودتان به سایر آنها دسترسی پیدا خواهید کرد.
تا حد زیادی این به این دلیل است که Archetype اصلی را میتوان با مجموعهای از سلاحهای قابل ارتقا با تواناییهای ویژه، امتیازات و مهارتهای بازیباز و البته تنوع زرههای فراوان ترکیب کرد. این تنوع گزینهها در بازی Remnant 2 باعث میشود که بتوانید Build های مختلفی را بسازید. از این نظر، Remnant 2 نه تنها به سایر عناوین سولزلایک، بلکه به طور کلی به عناوین اکشن نزدیک است. تمرکزی که بازی بر روی ارتقای سلاحها دارد و مکانیزم آنها یادآور عناوینی مانند The Division 2 است. این مساله در مورد تمرکز مشترک و چند نفره بازی صدق می کند. شما در بازی Perk هایی دارید که بر روی عملکرد گروهی شما تاثیر دارد.
در Remnant 2 شما مانند نسخهی اول، میتوانید جدا از تمرکز بر روی ارتقا و شخصی سازی سلاحتان بر روی آپگرید شخصیت خودتان تمرکز کنید. متاسفانه بازی در این قسمت برخلاف نسخهی قبلی Traits ها افت داشتهاند. اولا نسبت به نسخهی ابتدایی تعداد آنها کاهش یافته و نسبت به اولین بازی با تعداد مفید کمتری مواجه هستید. در نسخهی اول این مورد به شیوهی بهتری پیادهسازی شده بود. این مساله قابلیتهای متفاوتی را به شخصیت شما میبخشید که باعث میشد در خلق شخصیت خودتان آزادی عمل و گزینههای بیشتری را داشته باشید. از سمتی دیگر در این نسخه شما در زمینه تعداد آپگریدهای این موارد با محدودیت مواجه هستید که انتخاب و تقسیم موارد را برای شما سخت خواهد کرد.
گیمپلی جذابتر از همیشه
از مهمترین نقاط قوت بازی Remnant 2 بدون شک بخش گیمپلی و گان پلی آن خواهد بود. در این نسخه بهبود بسیار خوب و چشم گیری را در بازی حس میکنیم. بازی با حفظ تمام المانهای خوب و موفق نسخهی اول، ساختار گانپلی بازی را به خوبی ارتقا داده است. در کنار تنوع Archtype ها، تنوع سلاحها نیز چشم گیر بوده است. در نسخهی اول خلاء سلاحهای اتوماتیک متنوع حس میشد که در عنوان دوم، این مساله به بهترین شکل ممکن پوشش داده شده است.
در کنار روانی جذاب و معروف بازی در این بخش، هر سلاح به خوبی و با جزئیات متعددی طراحی شدهاند. شما به بهترین شکل ممکن سنگینی سلاحها، عملکرد آنها و حس خوب کار با آنها را لمس خواهید کرد. همین مساله باعث میشود بیشترین میل و اشتیاق را برای کشف سلاحهای مختلف داشته باشید. Remnant 2 از تنوع سلاحی بسیار خوبی بهره میبرد که اینمساله در کنار ترکیب قابلیت منحصر به فرد هر سلاح با Perk و Prime Perk های هر Archtype مبارزاتی متنوع را داشته باشید. در کنار این موارد سلاح سرد که در بازی عضوی جدا ناپذیر از شما هم محسوب میشود را نیز در نظر بگیرید.
شما از سلاحهای سرد مختلفی از شمشیر گرفته تا تبر را در بازی در دسترس دارید که نقش ویژه و تاثیر گذاری به ویژه در نبردهای نزدیک شما دارند. ارتقای آنها در کنار ارتقای سلاحهای گرم میتواند مبارزات را برای شما چالش برانگیزتر از قبل کند. Perk هایی که بر روی سلاح میتوانید استفاده کنید و ترکیب آن با ساختار هر سلاح به شما گزینههای مختلفی را برای تست و بررسی خواهد داد که باید با بررسی نوع بازی خودتان سلاحها را مجهز کنید. برای ارتقای سلاحها و خرید آنها شما Ward 13 را در دسترس خواهید داشت. مکانی که به عنوان پناهگاه انسانها در دنیای بازی معرفی میشود و افراد زیادی در این مکان حضور دارند که موارد متخلفی را برای عرضه در اختیار شما قرار میدهند. نسبت به نسخه قبلی شما در Remnant 2 با NPC های بیشتری در Ward 13 هم صحبت خواهید شد.
یک قدم به جلو و دو قدم به عقب
تیم توسعه دهندهی Gunfire Games برای بازی Remnant 2 از موتور گرافیکی Unreal Engine 2 بهره بردهاند. البته شاید از تمام قابلیت و امکاناتهای این موتور به بهترین شکل ممکن بهره نبرده باشند، اما پیشرفت چشمگیری را در گرافیک و طراحی دنیای بازی حس میشود. بازی با وجود استفاده از این موتور هنوز تغییرات انقلابی را تجربه نمیکند و رنگ و رویی مانند نسخه اول را هنوز در خودش دارد. عملکرد بازی در نسخهی نسل نهم بازی در کل قابل قبول است و بازی از سه حالت Quality، Balanced و Performance Mode بهره میبرد. البته حتی در حالت Performance Mode نیز گاهی در برخی لوکیشنها بازی دچار افت فریمهایی میشود، اما این موارد زیاد نیستند و در کل با اثری بهیه مواجه هستیم.
البته موارد فنی بازی فقط به این مورد خلاصه نمیشوند. بازی متاسفانه از باگهایی رنج میبرد که ممکن است آسیب بسیاری جدی به تجربه شما بزند. با ایانکه این باگها زیاد نیستند، اما حضور کم تعداد آنها میتواند تحربهی کلی بازیباز را تحت الشعاع قرار بدهند. در یکی از تجربههای من که البته این مورد برای برخی از بازیبازان در پلتفرمهای مختلف نیز تکرار شده بود، گاهی دربی که باید باز شود دچار باگ میشد و حتی با بارگذاری چندین باره نیز این مشکل برطرف نشد و تنها راه حل این مشکل آغاز بازی از ابتدا بود!
همچنین چنین مشکلاتی در برخی از دانجنهای بازی وجود دارند که شما ممکن است به خاطر برخی از این باگها پس از مرک نتوایند به قسمتهای دست پیدا کنید و عملا به پایان رساندن دانجین را برای شما غیر ممکن کند. همانطور که اشاره کردم تعداد این دانجینها زیاد نیست، اما تعداد کم آنها هم میتوانند آسیب زننده باشند و شما را گاهی از ادامهی بازی باز دارند. امیدواریم تیم ناشر با انتشار بهروزرسانیهای جدید این مشکلات را برطرف کنند.
در بازی Remnant 2 برخلاف نسخهی اولیه شخصیت اصلی بازی صداگذاری شده است و شاهد سکوت کامل او نخواهیم بود. یکی از نکاتی که در ذوق خواهد زد این است که شما جملاتی را که انتخاب میکنید تا شخصیت شما آنها را بگوید دوبله نشده و هیچ گونه دوبلهای از این جملات را نخواهید دید که با وجود داشتن دوبلاژ مورد عجیبی محسوب میشود. در کل بازی از صداگذاری خوبی بهره میبرد. از صدای دوبلاژ گرفته تا صداگذاری سلاحها به شکلی استاندارد صورت گرفتهاند.
آهنگسازی بازی نیز مانند نسخهی اولیه بر عهدهی Rob Westwood بوده است. مانند نسخهی اولیه او به خوبی از پس این مهم بر آمده و حتی آثار زیباتری را در بازی میشنویم. تنوع تنظیم و سازبندی در موسیقی بازی Remnant 2 طیف وسیعی را شامل میشود. از موسیقی الکترونیک و سینتی سایزر گرفته تا موسیقی سمفونیک و حماسی در محیطهای مختلف به گوش میرسند. البته در سرتاسر بازی شما موسیقی را نخواهید شنید و موسیقی در اصل نقش دمنده در آتش مبارزات عمل خواهد کرد.
سخن پایانی
ناشر بازی نسخه PS5 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است
بازی Remnant 2 بدون شک اثری بسیار سرگرم کننده و جذاب خواهد بود. چه برای افرادی که نسخهی ابتدایی را تجربه نکردهاند و چه برای هواداران نسخهی اول که منتظر عرضهی این بازی بودهاند. بازی از عمق مناسبی در جستجو و تنوع دنیاها بهره میبرد. گیمپلی بازی جذاب و متنوعتر از قبل عمل میکند. بازی از ساختاری بهره میبرد که به بهترین شکل ممکن برای یک تجربه Co-Op طراحی شده است. ارزش تکرار بالای بازی موردی است که با وجود برچسب 50 دلاری بر روی بازی، به عنوان یک نکتهی درخشان میدرخشد. عنوانی AA که از نظر محتوا بسیاری از آثار AAA را بهراحتی پشت سر میگذارد.
تنوع سلاحها، بیلدها و Archtype ها به شما در هر انتخاب تجربهای منحصر خواهد داد. بازی در کنار تمام خوبیها از برخی باگهای آزاردهنده در مقطع کنونی بهره میبرد که با وجود کم بودن میتوانند بسیار مخرب باشند. از سویی دیگر هنوز هم بازی Remnant 2 مانند نسخهی اولیه از طراحی و عدم بالانس مناسب درجهی سختی، در بخش تک نفره رنج میبرد.
نقد و بررسی
Remnant 2
بازی Remnant 2 دنبالهی با ارزش و موفق محسوب میشود که با حفظ الگوهای موفق نسخه اول، ایدههای جذاب و بزرگتری را به به شکلی مناسب پیادهسازی کرده است. شاید در طی سالهای اخیر بازی Remnant 2 را بتوانیم یکی از بهترین آثار برای تجربهی بخش Co-Op بدانیم. حتی اگر اولین نسخه از این بازی را تجربه نکردید نگران نباشید بازی برای تازه واردان نیز ساختاری نا آشنا نخواهد داشت.
مثبت
- ارزش تکرار بالای بازی به واسطهی تنوع دنیاها و آیتمها
- تنوعه بالای سلاحها و آیتمهایی که در طول بازی کسب میکنید
- گانپلی لذت بخش و سرگرم کننده
- بخش Co-Op بسیارعالی
- ارزش بالای اکتشاف در دنیای بازی
منفی
- بخش داستانی همچنان ضعیف و ناپخته است
- بخش تک نفرهی بازی از عدم بالانس و تعادل کافی رنج میبرد
- باگ و گلیچهای آسیب زننده به تجربهی کلی بازی