اگر از بسیاری از بازیبازان قدیمی ژانر وحشت در مورد محبوبترین عناوینی که در ژانر وحشت تجربه کردهاند سوال کنید، از آثاری نام خواهند برد که بسیاری از آنها امروزه دنبالهای ندارند. این عناوین برای اکثر بازیبازان جدید ناشناخته هستند. در طی سالیان گذشته شاهد بازسازی یا انتشار دوبارهی برخی از این عناوین قدیمی هستیم که سعی در برگشت به جریان اصلی دارند. معرفی یا انتشار سری Silent Hill، Dead Space Remake و نسخهی دوم بازی Alan Wake شاید از مشهورترین عناوینی باشند که با نوید بازگشت خودشان، بسیاری از هواداران قدیمی را خوشحال کردهاند.
یکی از فرانچایزهای کمتر شناخته شده و قدیمی سری Fatal Frame است که با انتشار 2 نسخهی ریمستر هم از با ارزشترین عناوین بازگشته محسوب میشود. به تازگی بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse از این مجموعه دوباره منتشر شده که به آن نگاهی خواهیم داشت. بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse که البته عنوان Fatal Frame در بازارهای غربی با نام Project Zero Mask of the Lunar Eclipse منتشر میشود، جدیدترین نسخهی ریمستر شده از این مجموعه محسوب میشود که به تازگی برای کنسولهای نسل هشتم و نهم عرضه شده است.
پیش از این اثر، نسخهی ریمستر بازی Fatal Frame: Maiden of Black Water نیز در سال گذشته عرضه شده بود. در این مقاله با هم نگاهی به این عنوان خواهیم انداخت تا ببینیم آیا کویی تکمو توانسته، با انتشار عناوین ریمستر راه را برای دنبالهی جدیدی از این سری باز کند؟
اولین نسخه از این سری در سال 2001 توسط تکمو (Tecmo) تولید و منتشر شد. این بازی در کنار الهام از عناین وحشت بقا در طی آن سالها، توانست تا المانی خلاقانه را به ژانر وحشت اضافه کند. ایدهای که این اثر را منحصر میکرد استفاده از دوربینی خاص بود که به شما اجازه میداد تا از طریق آن بتوانید ارواحی که در نقش دشمنان شما بودند را نابود کنید یا از آنها عکس بگیرید. ایدهی خلاقانه در کنار داستان گویی و فضاسازی قدرتمند، باعث شدند تا از اولین نسخهی این بازی استقبال صورت بگیرد و در طی سالیان بعد شاهد عناوین مختلفی از این سری بودیم.
بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse در سال 2008 به صورت انحصاری برای کنسول Will منتشر شد. تا سالها بسیاری از هواداران این سری که به این کنسول دسترسی نداشتند در آرزوی تجربهی آن بودند. خوشبختانه کویی تکمو (Koei Tecmo)، تصمیم گرفت تا دو نسخهی انحصاری از این سری برای کنسول Will را در طی دو سال اخیر برای سایر پلتفرمها نیز عرضه کند. سری Fatal Frame در میان مخاطبان غربی اثری کمتر شناخته شده و آندرریتد محسوب میشود.
عناوین این سری تمرکز خاصی بر روی روایت و القای ترس ماورا الطبیعه دارند. تمرکز ویژهی آنها نیز بر روی تمهای داستانی فولکلور ژاپنی در فضاهای زمانی دهه 80 الی 90 میلادی است. دورانی که عدم وجود بسیاری از ابزارهای ارتباط جمعی مانند اینترنت و تلفن همراه، تاثیر خاصی در القای حس ترس و وحشت دارد. کشور ژاپن به کشور افسانههای ترسناک معروف است و بدون شک پایگاهی بهتر از این را نمیتوان به عنوان میزبان داستانهای این سری برگزید. اگر شما از طرفداران مجموعه فیلمهای The Ring، The Grudge ، Onryō ، و Onibaba باشید، سری Fatal Frame برای شما ساخته شده است!
نکته عجیب در مورد بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse این است که این اثر در سال 2008 حتی در بازارهای جهانی نیز عرضه نشد و فقط در بازار ژاپن منتشر گردید. در طی این سالها توجه بسیار کمی نسبت به این سری در زمینههای مختلف صورت گرفته است. کارگردانان این بازی Goichi Suda (سازنده فرانچایز No More Heroes) و Makoto Shibata بودند. همین مساله عدم بازاریابی جهانی برای این اثر را در آن سالهای قبل، بیش از گذشته عجیب میکند.
ماجرای بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse در جزیرهی دورافتاده روگتسو اتفاق میافتد. جایی که زمانی پنج دختر دانشآموز ربوده شده و اسیر مشارکت در مراسم عجیب و شیطانی شدند. آسیبهای ذهنی و ناتوانی در به یاد آوردن مراسم عجیب و غریبی که مجبور شده بودند در آن شرکت کنند، از جمله تاثیرات این اتفاق برای آنها بود. سالها بعد، دو نفر از بازماندگان آن ماجرا برای کشف حقیقت به این جزیره برمیگردند. در زمان بازگشت، آنها جزیرهای متروکه و مملو از ارواح انتقام جو و ساختمانهای جن زده را پیدا میکنند.
شما در طول بازی چندین نقش را ایفا می کنید و در حال کاوش در یک بیمارستان روانپزشکی متروکه، فانوس دریایی و سایر مکان های تاریک و ترسناک خواهید بود. شما به دنبال سرنخهایی در مورد گذشته میگردید. تنها سلاح شما دوربین obscura است. دستگاهی که به شما امکان میدهد ارواح را ببینید و روح رنجدیدهی آنها را در عکسها ثبت کنید. استفاده از دوربین حرکت خلاقانهای بود که اولین بار از این سری بدعت گذاری شد و در طی سالهای بعد با ایدههایی متفاوت شاهد استفاده از آنها در عناوین سری Outlast بودیم.
داستان بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse بدون شک یکی از آن روایتهایی است که باید از آن نهایت استفاده را ببرید. داستان بازی در قالب کات سینهای مختلفی روایت میشود، اما جزئیات واقعی و تاریخچه در اسنادی که در اطراف جزیره پیدا میکنید، درج شدهاند. بازی به شما این اجازه را میدهد در صورتی که علاقهی بیشتری به کشف جزئیات در مورد اتفاقات گذشته دارید، بتوانید بیشتر به جستجو در بین اسناد بپردازید، اما اگر به دنبال داستان اصلی هستید هم روند بازی به شیوهای نیست که شما را مجبور کند حتما با آن اسناد درگیر شوید و میتوانید از کنار آنها بگذرید.
بازیبازانی که اولین تجربهی خودشان از سری را تجربه میکنند، قطعا نباید انتظار بازسازی مدرنی مشابه بازسازیهای سری Resident Evil را داشته باشند. این بازی اگرچه از نظر گرافیکی به روز شده، اما Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse همچنان یک تجربهی وحشت بقا کلاسیک است. سرعت پایین گیمپلی، زوایای عجیب دوربین و ساختار کنترلی مبهم از مواردی هستند که در این عنوان با آنها سر و کار خواهید داشت. اینها مواردی محسوب میشوند که در دوران خودشان جزئی از شاخصههای جدانشدنی این سبک بودند که امروزه در بسیاری از عناوین ترسناک مدرن، از ساختار دیگری استفاده میشود.
مکانهای کم برای Save کردن، وجود نوار سلامت به شیوهی کلاسیک و حلقههای اضافی دوربین کالاهای کمیابی هستند که باید با جدیت و دقت از آنها محافظت یا استفاده کنید. هر رویارویی با ارواح می تواند به راحتی به فاجعه ختم شود، زیرا شما درگیر چالشهایی از جنس کلاسیک و نا آشنا هستید. تلاش برای چرخش 180 درجه در حالی که دوربین را نشانه میگیرید، لنز مناسب را نصب میکنید و زمان بندی عکس فوری خود را برای ایجاد بیشترین آسیب باید در نظر داشته باشید. چالش پیشروی شما فوقالعاده پرتنش و طاقتفرسا خواهد بود. این موضوع به صبر و برنامهریزی نیاز دارد و در محیطهای تاریک و کوچک بارها مجبور به عقبنشینی خواهید شد.
یکی از چالشهای پیش روی شما در مبارزات بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse مربوط به این مساله است که چگونه در طول مبارزات دید خودتان به ارواح را از دست میدهید. آنها ناپدید و دوباره ظاهر می شوند، اما مشکل اینجا نیست. اغلب وقتی ظاهر میشوند، پشت دیوار خواهند بود و شما نمیتوانید آنها را ببینید. برای مبارزه با این موضوع، بازی شامل یک قطب نمای چهار جهته روی صفحه است تا به شما نشان دهد که تهدیدات از کجا هستند.
از نکات بسیار جالب بازی دوربین obscura و آیتمهای مورد استفادی آن است. در بسیاری از آثار وحشت بقا شما به آپگرید و تجهیز سلاحهای سرد و گرم به بهترین شکل ممکن میپردازید، اما در سری Fatal Frame این موضوع متفاوت است. نحوهی ارتقای دوربین در این بازی از طریق پیدا کردن فلاشر، لنز، نگاتیو و آیتمهای واقعی مورد نیاز برای یک دوربین عکاسی صورت میگیرد. انواع لنزها و فیلمهایی که برای عکاسی استفاده میکیند در کنار استفادههای مختلف، میزان آسیب متفاوتی به ارواح وارد میکنند. از طرفی ارتقای پارامترها مختلف میتواند به بهبود کیفیت دوربین نیز کمک کند. این مساله و تاثیر بسیار به جا ومناسب آپگریدها باعث میشوند تا شما در بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse به دنبال ارتقا به صورت جدی باشید.
در قسمتهایی از بازی شما به جای دوربین از Spirit Flashlight استفاده میکنید. این وسیله بسیار شبیه دوربین کار میکند، اما نمیتواند مانند دوربین برای روی دشمنان قفل شود. در عوض، منطقهی هدف وسیعتری در کنار حرکت و شارژ سریعتر را ارائه میدهد. البته در این شرایط به طور همزمان دشمنان بیشتری نیز به سمت شما خواهند آمد. ضربه زدن به چندین هدف به طور همزمان باعث میشود تا رویکردی متفاوت در بازی را پیش بگیرید.
جو عجیب Phase آغازین بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse در بیمارستان شاهکاری از معماری بازیهای ترسناک، تلهی هزارتویی از راهروهای باریک، سالنهای غذاخوری با پانل های چوبی و کتابخانههای کپک زده است. محیط تاریک و بیمارگونهی بازی از اولین لحظات شما را درگیر خواهد کرد. روح شما بدون شک جایی در میان تاریکیهای دنیای بازی گیر خواهد کرد. مطمئنا کمتر عنوانی را میتوانید پیدا کنید که از نظر تاثیرگذاری و طراحی اتمسفر در کیفیت این اثر باشد. با وجود گذشت سالیان بسیار از انتشار، هنوز هم یکی از منحصر به فرد و خلاقانهترین فضاها را تجربه خواهید کرد. متاسفانه این تجربه میتوانست کاملتر هم شود اگر بازسازی برخی از تکسچرها بهتر انجام میشد.
در برخی از محیطهای بازی Fatal Frame: Mask of the Lunar Eclipse شاهد عدم توازن در بازسازی برخی از این تکسچرها هستیم. برخی از اشیا به بهترین شکل بازسازی و احیا شدهاند، اما برخی از آنها هنوز از نظر کیفیت ساختاری پیکسلی و قدیمی دارند. در زمینهی مکانیزم گیمپلی تیم سازنده کار بسیار خاصی نمیتوانستند برای ایجاد تنوع در ساختار گیمپلی ارائه بدهند و با وجود این موارد، شما با یک عنوان کلاسیک مواجه خواهید بود. پیشرفتهای بخش گرافیکی دارای شرایط متفاوتی است. در مقایسه با نسخهی Will تیم توسعه دهنده بهبودهای مناسبی را ایجاد کردهاند. آنها تنظیمات نور، بهبود جزئیات محیطی، مدلهای شخصیتها را اصلاح کردند. چیدمانهای منو را بهخوبی تنظیم کردند و در HUDهای دوربین و چراغ قوه تغییراتی ایجاد کردند.
در کنار طراحی گرافیکی بازی، صداگذاری نقشی انکار ناپذیر در خلق اتمسر خاص این بازی دارد. صداهایی عجیب و غریب همه جا شما را دنبال میکنند. صداهایی از جمله جیغهایی لز راه دور، گریههای کودکان، صدای رادیو و موسیقی، ضربهها و خراشیده شدن روح شما را درگیر و بهت زده خواهند کرد. بدون شک شما تعداد زیادی از پازلهای کلاسیک این ژانر مواجه خواهید شد. برای علاقمندان به عناوین ترسناک کلاسیک دهه 90 این بهترین فرصت برای تجدید دیدار دوباره است. پازهایی از جمله ماسکها، نقاشیها، تلفنها، گاوصندوق، قفل و رمز عبور وجود دارد. این معماها و راه پیدا کردن جواب آنها باعث میشوند که شما بارها در محیط به جستجو بپردازید و این جستجوی مداوم بیشتر از قبل شما را در جو و اتمسفر سنگین بازی درگیر میکند.
شاید اگر از جمله بازیبازانی نباشید که در گذشته با این سری عناوین و آثار مشابه آشنایی ندارید، برخی موارد شاید برای شما جذاب نخواهند بود. کاراکترها به آرامی حرکت میکنند و بسیار از کارها را نیز با سرعتی آرام انجام خواهند داد. به جز حالت Easy نبردهای بازی بسیار سخت و چالش برانگیز خواهند بود. جستجو در هر اتاق برای اشیا مورد نیاز حل معماها بعد از چند ساعت برای افراد تازه وارد شاید به یک کار طاقت فرسا تبدیل شود.
بازی در استخوان بندی خودش قدیمی بودن ساختار را نه فقط در ساختار گیمپلی بلکه در شخصیتپردازی و طراحی آنها نیز نشان میدهد. میتوان یک لایه رنگ جدید روی مدلها گذاشت، اما سه شخصیت اصلی هنوز بیان و تعاملات احساسی زیادی ندارند. شما با آنها چندان ارتباط نمیگیرید و آنها بیشتر شبیه یک سری عروسکهای کلیشهای انیمههای شرقی هستند. در کنار ششخصیتپردازی نه چندان عمیق شخصیتهای اصلی در زمینهی انیمیشنهای حرکتی نیز بسیار با دایرهی محدودی از حرکات مواجه هستیم.
سخن پایانی
ناشر بازی، کد نقد و بررسی این عنوان بر روی پلیاستیشن 5 در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است
بازی Fatal Frame: Mask of The Lunar Eclipse قطعا شایستهی این نسخهی ریمستر و عرضهی جهانی بر روی پلتفرمها بوده است. عنوان Mask of The Lunar Eclipse بیشتر از همان انرژی و پتانسیل موجود در عناوین ترسناک نسل ششم بهره میبرد که آن دوران را به بازهای درخشان برای ژانر وحشت تبدیل کرده بود. بازی بدون شک یک اثر عالی برای هواداران قدیمی است، اما این مساله را نمیتوان به جرات در مورد مخاطبان جدید هم توصیف کرد.
اگر به دنبال یک تجربه نوستالژیک J-horror هستید، بازی Fatal Frame: Mask of The Lunar Eclipse یک ماجراجویی لذت بخش و بسیار تاثیرگذار خواهد بود. عنوانی همراه با لحظات درخشان ترس و وحشت که جنسی متقاوت را به شما نشان میدهد. مطمئنا برای هوادارن قدیمی مانند من که اعتقاد دارند این سری نیز مانند عناوین مشهوری همچون Resident Evil و Silent Hill، قابل ستایش است، بسیار خوشحال کننده خواهد بود که شاهد انتشار دوبارهی آثاری جدیدی از این سری هستم. اما اگر برای اولین بار به سراغ این مجموعه میروید شاید برخی از المانهای قدیمی بازی برای شما خسته کننده باشند.
نقد و بررسی
بازی Fatal Frame: Mask of The Lunar Eclipse
بازی Fatal Frame: Mask of The Lunar Eclipse اثری ترسناک و کلاسیک است که میتواند باری بسیاری از علاقمندان قدیمی عناوین ترسناک یک سورپرایز فوق العاده باشد. اثری که با توجه به ساختار کلاسیک آن شاید گزینهی جذابی برای مخطابان جدید، برای آَشنایی با سری نباشد.
مثبت
- فضاسازی و اتمفسر بینظیر بازی که در کمترین اثری آن را پیدا میکنید.
- صداگذاری خلاقانه و تاثیرگذار که نقش ویژهای در موفقیت و تاثیرگذاری این اثر دارد.
- وفاداری به ریشههای سری که مطمئنا بعد از سالها همچنان امضای خودش را دارد.
- الهامهای زیبا و تاثیر گذاری که از عناصر فرهنگ شرقی در بازی دیده میشوند ترس را به خوبی منتقل میکند.
منفی
- ساختار قدیمی گیمپلی برای ایجاد مخاطبان جدید شاید خسته کننده باشد.
- عدم بازسازی مناسب برخی تکسچرها
- شخصیت پردازی نه چندان مناسب و عمیق که باعث درگیر شدن با شخصیتها نمی شود.