با گذشت حدوداً یک دهه از واگذاری حق ساخت سری بازیهای WWE با استودیوی بازیسازی 2K Sports که پیشتر در اختیار شرکت THQ قرار داشت، الان در نقطهای ایستادیم که بزرگترین و البته با شکوهترین نسخه از سری بازیهای WWE 2K در اختیارمان قرار دارد. در این نقد و بررسی بازی WWE 2K23 از رسانه گیم پالت، به این موضوع میپردازیم که چه تفاوتهایی در بطن این محصول شبیهساز بازی کشتی کج وجود دارد و آیا اصلاً ارزش خرید وجود دارد یا خیر؟
در سالهای اخیر، رقابتها بین کمپانیها و استودیوهای بازیسازی که اقدام به ساخت محصولات شبیهساز ورزشی میکنند، بالاتر رفته و هر کدام از آنها برای به دست آوردن بازار و مخاطبانی مناسب تلاش میکنند. درست شبیه به تمام بازیهای ورزشی مشابه و هم سبک، استودیوی بازیسازی 2K Sports به صورت سالانه اقدام به انتشار جدیدترین محصولات و عناوین خود مثل PGA 2K، NBA 2K و البته WWE 2K میکند که برخی از آنها با بازدههای بسیار خوب تشویق شده و برخی دیگر نیز همچنان از فقدانهای موضوعی رنج میبرند.
با از بین رفتن رقابت بین 2K Sports با استودیوی بازیسازی EA Sports بر سر تصاحب بهترین بازی شبیهساز بسکتبال که بین دو محصول NBA 2K و NBA Live اتفاق افتاده بود (که رقابت در نهایت به نفع NBA 2K به پایان رسید)، استودیوی سازنده حالا متوجه خطری بزرگتر شده و برای همین تمام حواسش را به سمت یکی دیگر از ژانرهای پرطرفدار بازیهای ورزشی یعنی بازی کشتیکج معطوف کرده است. تا پیش از این موضوع، ما به وضعیت اسفناک سری بازی WWE 2K عادت کرده بودیم و حتی امیدی نداشتیم که روزگار خوش دوران مجموعه SmackDown Vs Raw را تجربه کنیم؛ اما با کنارهگیری تیم سازنده دیگر به اسم Yuke’s که برای سالهای سال به تهیه این مجموعه زیر نظر دو استودیوی THQ و 2K Sports پرداخته بود، حالا همه شرایط فرق میکند.
روند توسعه بازی به گونه بسیار خوبی عوض شد و در نهایت با یک استراحت ۱-۲ ساله، روند رو به رشد و البته کاملاً جدید سری بازی WWE 2K ارائه شد و با انتشار بازی WWE 2K23 نیز حرکت سازندگان به سمت جلو به اوج خودش رسیده است. در حقیقت اینطور میتوان گفت که جرقه رسیدن به نقطه عطف این مجموعه با WWE 2K22 زده شد و حالا تیم سازنده در صدد آن هستند که از این جرقه در آینده برای ایجاد آتشی گرم و حاشیه مطمئن در این ژانر استفاده کنند.
اولین موضوع مورد بحث، بخش داستانی است که باید انتظار تجربهاش را در بازی WWE 2K23 داشته باشید. مانند هر سال، بازیکنان دو بخش داستانی کاملاً متفاوت را تجربه خواهند کرد که اولی با نام 2K Showcase شناخته شده و روایتی از سرگذشت یکی از فوق ستارگان دنیای کشتی کج را به زبان خودشان روایت میکند. دومین مورد هم با نام My Rise در دسترس است که بازیکنان با ساخت شخصیت مونث یا مذکر خود، داستانهای متفاوتی را تجربه خواهند کرد. در بخش 2K Showcase امسال، ستاره جدید دنیای هالیوود و اسطوره دنیای کشتی کج یعنی جان سینا پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت و برخلاف سالهای گذشته که باید به تجربه شیرینترین بردهای راویان موردپسند 2K Sports میپرداختیم، امسال باید در کنار هم شاهد ۱۴ باخت تأثیرگذار سینا در مقابل اسطورههای دیگر نظیر آندرتیکر، تریپل اچ، د راک، براک لزنر و … باشیم.
همانند بازی WWE 2K22 بعد از به پایان رساندن ۱۴ مسابقه، ۲-۳ مسابقه غیر واقعی به عنوان چالشهای جدید و بزرگ فعال میشوند تا با انجام دادن آنها، جوایز ارزشمندی مثل Super Cena ( جان سینای نامرئی!) را دریافت کنید که البته اشاره به کچ فریز خود جان سینا با اصطلاح You Can’t See Me ( من رو نمیتونی ببینی) دارد. در عوض بخش My Rise بسیار باشکوهتر از قبل ساخته شده است. از نسخه قبلی، هر کدام از شخصیتهای خود ساخته شما به عنوان کشتیگیر مرد یا زن، داستانهای متفاوتی برای ارائه داشتند و اولین و آخرین باری که دو شخصیت ساخته شده مونث و مذکر در کنار یکدیگر در یک خط داستانی کنار هم بودند، در بازی WWE 2K20 مشاهده شده است.
به هر حال، در بخش داستانی مربوط به کشتیگیر مرد، شما بعد از ساخت کاراکتر خودتان، هدایت فردی را برعهده میگیرید که با لقب قفل یا The Lock شناخته میشود و به عنوان کشتیگیری مطرح برای اولین بار در دنیای کمپانی WWE قدم میگذارد. او بعد از مدتی به خاطر رفتارهایش (که میتواند به خاطر نتایج انتخاباتان در طول روند داستان و دیالوگها باشد)، از کمپانی اخراج میشود و دوباره در خارج از این دنیای بزرگ کشتی کج، برای خودش اسم و رسمی میسازد تا با برگشت مجدد به WWE تنها هدف باقی ماندهاش یعنی کسب کمربند WWE Champion بپردازد.
از آن طرف نیز برای کشتیگیر مونث، شما در نقش شخصیت خودساختهای قرار میگیرید که عمهتان عضوی از اسطورههای Hall of Fame است و شما باید تلاش کنید تا میراثهای او را حفظ و نگهداری کنید. سوال من و البته خود بازی WWE 2K23 از مخاطبان این است که آیا در انجام چنین کاری واقعاً موفق میشوید؟ حتماً امتحان کنید و ببینید که آیا میتوانید میراث یکی از بزرگترین خاندان خودتان را حفظ کنید یا خیر؟
از لحاظ گیمپلی، بازی WWE 2K23 از همان هستههای اصلی گیمپلی نسخه قبلی پشتیبانی میکند. ۳ عنصر بزرگ در حملات با نام Light Attack، Heavy Attack و Grapple Attack شناخته میشود که هر کدام از آنها بسته به قدرت کشتیگیری که انتخاب کردهاید، میتواند آسیبهای بزرگ و کوچکی به حریفان وارد کند. هر کدام از این عناصر را میتوانید به صورت جداگانه استفاده کرده یا برای خلق صحنههایی واقعگرایانهتر و البته ویژهتر، آنها را با یکدیگر ترکیب کنید. برای اینکار، فهرست Comboهایی طراحی شده تا متوجه شوید با ترکیب کردن چه دکمههایی میتوانید حرکات بزرگی را در گیمپلی پیاده سازی کنید.
همه پارامترهای حملاتی شما باعث ایجاد تغییراتی در نحوه مبارزه شخصیتهای میشود. اگر به موقع از ضربات دفاع و حمله و حتی ضدحمله استفاده کنید، یه موضوع مهم رخ میدهد:
۱- پر شدن فیلد سیگنیچر شخصیت اصلی
۲- پر شدن فیلد فینیشر شخصیت اصلی
۳- خالی شدن فیلد نوار سلامتی حریف یا حریفان و به وقوع پیوستن آسیبهای بزرگ در نواحی دست، پا، بدن و صورت
اگر از طرفدان کشتی کج یا سری بازیهای WWE باشید، میدانید که منظور از سیگنیچر یا امضای کار کشتیگیران اصلی چیست. اصولاً این حرکات پیش از انجام فینیشر یا تمام کننده اتفاق میافتد و اگر به صورت پشت سر هم انجام شود، حتی به دست آوردن پیروزی را برایتان راحتتر خواهد کرد.
نوار سیگنیچر با رنگ آبی زیر نوار سلامتی قابل مشاهده هست و جدا از انجام امضای کار، ۲ مزیت دیگر یعنی استفاده از قابلیت Paybackها و انجام حرکات مرموزانه استفاده میشود. Paybackها به کارتهای منحصربهفردی گفته میشود که موقعیتهای مختلفی در گیمپلی به وجود میآورد. برای مثال، شخصیتی مثل آسکا (Asuka) کارتی دارد که از دهان خودش، به صورت حریف رنگ میپاشد و باعث گیج شدن او شده و با این کار یا میتواند با یک رول نهایی (همان پین کردن) باعث بردن شده یا فینیشر و سیگنیچر خودش را راحتتر پیادهسازی کند تا شانس ضد حملات پایینتر بیاید.
در حال حاضر، گیمپلی بازی WWE 2K23 به صورت متوازن در جایی بین سبک آرکیدگونه عناوین قدیمی سری بازی WWE (محصول استودیوی THQ و سایر شرکتها) و سبک شبیهساز شده عناوین WWE 2K قرار دارد که البته اگر از گذشتههای دور به تجربه تمام عناوین پرداخته باشید، میدانید که سبک آرکید گونه این مجموعه از ارزش سرگرمکنندگی بالاتر برخوردار بود. به هر حال، این بازی یک بهروزرسانی ارزشمند و بزرگ برای نسخه قبلی محسوب میشود که موارد جالب و البته جزئی دیگری به جزء گیمپلی به محتوا اضافه کرده که در ادامه بیشتر پیرامونشان صحبت خواهیم کرد.
به طور کلی مورد خاص و جدیدی به محتوای گیمپلی اضافه نشده و از طرفی هم تیم سازنده در تلاش بوده که با اصلاح کردن برخی از موارد، گیمپلی خالصتری را به مخاطب ارائه کند. یکی از موارد واقعگرایانهای که به طرز خارقالعادهای در بازی WWE 2K23 گنجانده شده، انیمیشنهای جدید است. از این پس، حریفان شما یا حتی شخصیتی که هدایت آن را برعهده دارید، به صورت یک جسم بی جان روی زمین باقی نمیماند با توجه به ضرباتی که به هر یک از اندامهایشان وارد شده، واکنشهای متفاوتی را روی کف رینگ یا زمین از خودشان بروز میدهند. سیستم جدید کاور / پین در گیمپلی، دستخوش تغییرات بنیادی شده و دیگر مثل سابق به راحتی نمیتوانید برنده میدان نبرد باشید.
برای تجربهای بهتر، تیم سازنده از الگوریتم نسخه قبلی برای سیستم کاور / پین استفاده کرده که آنها را از بخش تنظیمات میتوانید اعمال کنید. یکی از آنها سیستم زمانی یا Timing است و دیگری هم سیستم دکمهزنی خواهد بود که بسته به نحوه گیمپلیتان، تجربهای متفاوت و حتی سختتری را رقم میزند. انیمیشنهای جدید به سیستم کاور / پین هم سرایت کرده و اگر شخصیتها تا قبل از شمارش عدد ۱ کیک اوت (Kick Out) کنند، به راحتی از کف رینگ بر میخیزند. این مورد در شمارشگرهای دیگر هم با واکنشهای جالبی روبهرو خواهد شد؛ به طوریکه اگر هر کدام از طرفین در آخرین لحظات شمارش عدد ۳ بتوانند کیک اوت کنند، واکنش کشتیگیری که در معرض برد قرار داشت دیدنی میشود و او با حسرت به سمت تماشاگران یا داور میرود که البته با نمونههای واقعیش اصلاً مو نمیزند.
هوش مصنوعی، همیشه یکی از معضلاتی بود که حتی من به عنوان طرفدار دو آتیشه با آن مشکل داشتم. هر سال که نسخه جدیدی از سری بازی WWE 2K منتشر میشود، اولین کاری که انجام میدهم، قرار دادن بازی روی درجه سختی Legend است و دوست دارم تا مسابقات را در حد واقعی طولانی کنم؛ اما با این حال، فعلاً تیم سازنده مستقر در استودیوی بازیسازی 2K Sports و Visual Concepts قصد ندارند تا روی بهبود این بخش هم کار کنند. با وجود این درجه سختی، حتی قویترین کشتیگیران موجود در بازی مثل رومن رینز، براک لزنر و بکی لینچ بعد از دریافت ۲ الی ۳ فینیشر، نمیتوانند کیک اوت کرده و بازی را ادامه دهند که این موضوع واقعاً عذاب آور است.
از طرفی هم انتظار داشتیم که امسال، بخش هیجانانگیز OMG ( لحظات باورنکردنی) به گیمپلی بازگردد. این مورد در نسخههای قدیمیتر باعث ایجاد صحنههای دراماتیک مثل خراب کردن رینگ ( که البته اکنون هم به شیوه دیگر وجود دارد)، خراب کردن جایگاه تماشاگران، انجام فینیشر روی نردبان مستقر بین رینگ و جایگاه هواداران و سایر موارد میشد، وجود داشت و حالا هم معلوم نیست که در چه زمانی میتوانیم شاهد بازگشتش به صورت حرفهای و سینماتیک باشیم.
از اصلیترین و هیجانانگیزترین نوع مسابقاتی که به بخش گیمپلی هم اضافه شده، میتوانیم به مسابقه War Games اشاره کنیم که برای اولینبار در تمام تاریخ است که همچین مسابقهای در یک بازی ویدیویی ورزشی مرتبط با کشتیکج قرار دارد. در این نوع از مسابقه، دو گروه ۴ نفره از سوپراستاران مرد یا زن روبهروی یکدیگر قرار میگیرند و با قوانینی که وجود دارد، مسابقه را به پایان خواهند رساند.
در ابتدا، یک کشتیگیر از هر دو گروه روبهروی یکدیگر قرار میگیرند و مابقی آنها در قفسی که بالای جایگاه تماشاگران قرار دارد، حبس میشوند. سپس بعد از گذشت ۱ دقیقه، کشتیگیران یکی در میان از قفس تیم اول و دوم خارج میشوند تا در نهایت همه اعضا در رینگ باشند ( در این مسابقه دو رینگ کنار یکدیگر قرار دارند). هر عضوی که از قفس آزاد میشود، میتواند در هنگام ورود به رینگ، ابزارهای مختلفی مثل میز، چوب بیسبال یا کندوستیک، صندلی و غیره را با خود به رینگ بیاورد. به محض اینکه تمام اعضا در رینگها و درون قفسهای بزرگتر قرار گرفتند، مسابقه War Games رسماً آغاز میشود و اگر موفق شوید که با سابمیشن یا پین کردن یکی از حریفان او را تسلیم کنید، کل تیمتان برنده خواهد شد.
هر دو بخش WWE Universe و My Gm که مربوط به برگزاری مسابقات میشود، همچنان دستنخورده با المانهای سال قبلشان به فعالیتهای خود میدهند. در بخش WWE Universe میتوانید در یک تقویم زمانی یک ساله، مسابقات گوناگونی را در شوهای هفتگی یا شوهای ویژه ماهانه برگزار کرده و اگر دوست داشته باشید، قادر خواهید بود تا تمام مسابقات را تجربه کنید. اگر فکر میکنید که انجام دادن چنین کاری سخت است، پس میتوانید با یک سوپراستار دلخواه خود از ابتدای سال رسلینیگی کمپانی WWE ( که شب بعد از رویداد رسلمنیا شناخته میشود)، داستان جدیدی را آغاز کرده و برای به دست آوردن افتخارات بزرگی چون برنده شدن کیف Money In the Bank، برنده شدن رویداد Royal Rumble و حتی کمربندهای قهرمانی، تلاش کنید.
با توجه به عبور کامل از کنسولهای نسل هشتم، اما همچنان به نظر میرسد که تیم سازنده بازی WWE 2K23 فعلاً موفق نشدند تا از ظرفیتهای بزرگ گرافیکی کنسولهای نسل نهم استفاده کنند. البته اینطور که به نظر میرسد، در چند سال آینده شاهد دگرگونی گرافیکی در این بازی ورزشی خواهیم شد ( همانطور که اختلاف گرافیکی، فیزیکی و عملکردی بین نسخههای WWE 2K17 و WWE 2K18 کاملاً قابل مشاهده است).
صداگذاری همان چیزی است که از آن در این بازی میتوانیم به عنوان یکی از وجههای ارتقاء یافته صحبت کنیم. اول از همه آنکه صدای بسیار عجیب داوران بازسازی شده و اکنون با بیان و شیوهها و حتی دیالوگهای متفاوتتری به گوش میرسد. نکته دوم هم در آنجایی قرار دارد که اکنون به واسطه هوش مننوعی تازه تعریف شده برای طرفداران، شعارهای پویاتری به واسطه گیمپلی که برای آنها ارائه میکنید و داستانی که در بخش My GM خلق خواهید کرد، شنیده خواهد شد.
کلام آخر
با وجود تجربه بازی WWE 2K23 امیدهای طرفداران برای تجربهای بهتر در آینده کاملاً باقی خواهد ماند و برخلاف نسخه بیستم که خیلی از دایره مخاطبان را از دست داده بود، این بازی به ما از لحاظ فنی و سرگرمی نشان داد که حالا تیم سازنده بعد از بردن رقابت سری بازیهای NBA که در طول مقاله پیرامونش صحبت کردیم، توجه خودش را معطوف به این بازی کرده است. البته خطر اصلی که آنها احساس کردند هم دور از ذهن نیست و در سال جاری میلادی قرار است بازی دیگری در این ژانر توسط استودیوی بازیسازی Yuke’s با نام AEW: Fight Forever منتشر شود که در حقیقت رقیب سطح بالای WWE 2K شناخته خواهد شد. نکته جالب در آنجایی وجود دارد که هر دو کمپانی WWE و AEW در دنیای واقعی نیز با یکدیگر درگیری و رقابت دارند و باید دید که در صنعت بازیهای ویدیویی، کدام یک از آنها موفق به شکست دیگری میشود.
نقد و بررسی
WWE 2K23
با وجود تجربه بازی WWE 2K23 امیدهای طرفداران برای تجربهای بهتر در آینده کاملاً باقی خواهد ماند و برخلاف نسخه بیستم که خیلی از دایره مخاطبان را از دست داده بود، این بازی به ما از لحاظ فنی و سرگرمی نشان داد که حالا تیم سازنده بعد از بردن رقابت سری بازیهای NBA که در طول مقاله پیرامونش صحبت کردیم، توجه خودش را معطوف به این بازی کرده است.
مثبت
- بهبود سرعت بارگزاری
- گیمپلی اصلاح شده
- اضافه شدن انیمیشنهای واقعگرایانه
- بخش داستانی غنی
منفی
- پارگی زیاد تصویر
- بخش WWE Universe و My GM تکراری
- هوش مصنوعی ضعیف در درجات سختی بالاتر
- عدم ادامه دادن داستان در My Rise بعد از پایان مراحل اصلی
داش چجوری باید کیک اوت کردن کاور رو مثل تو کی ۲۲ کرد