شکی نیست که بازیهای جهان باز یوبیسافت (Ubisoft) میتوانند آزاردهنده باشند. فرنچایزهایی مثل Far Cry و Assassin’s Creed در سالیان اخیر به دام پیروی از فرمولی مشابه و عدم نوآوری زیاد افتادهاند. نسخههای اخیر این بازیها کمیت را به کیفیت ترجیح دادهاند و تصمیم گرفتهاند تا نقشهی خود را با فعالیتهای تکراری پر کنند. با این حال بازی Riders Republic، جدیدترین ساختهی جهان باز یوبیسافت، تفاوت زیادی با فرنچایزهای جریان اصلی آن دارد. Riders Republic نه تنها از بزرگترین مشکلات طراحی جهان باز یوبیسافت اجتناب میکند، بلکه موفق به خلق چرخهی گیمپلی سرگرمکننده و بسیار جذابی میشود. در ادامه به بررسی این بازی میپردازیم. با گیم پالت همراه باشید.
بررسی بازی Riders Republic
Riders Republic که توسط تیم توسعهی Steep ساخته شده، در واقع از نظر ساختاری تفاوت چندانی با عنوانی مثل Assassin’s Creed Valhalla ندارد. فقط قایقهای دراز جای خود را به دوچرخهها دادهاند. حتی نقشهی Riders Republic هم پر از فعالیتهای مختلف است. با این حال تفاوت اصلی این است که در طول تجربهی Riders Republic، دوست داشتم تا این فعالیتهای مختلف را تکمیل کنم. در واقع برخلاف عنوانی مثل Assassin’s Creed، ابدا حس نکردم که مجبور به تکمیل این فعالیتها هستیم. Riders Republic بازی خوبی است چون فراموش نمیکند سرگرمی در یک بازی از همه چیز مهمتر است.
Riders Republic از پنج رویداد اصلی تشکیل شده است. با این حال در ابتدا برای رسیدن به اصل بازی باید یک بخش آموزشی یک ساعته را تحمل کنید. بخشی که احتمالا بدترین قسمت بازی Riders Republic است و شامل همان شوخیهای دم دستی یوبیسافت برای مدرن به نظر رسیدن میشود. با این حال پس از به پایان رساندن این بخش آموزشی، بازی به طرز معرکهای محتوای خود را در اختیار شما قرار میدهد. در بازی مسابقات متعددی وجود دارند و وسایل نقلیه به چهار دسته تقسیم میشوند. این چهار دسته دوچرخه، اسکی یا اسنوبرد و Wingsuit هستند. برای اسکی و اسنوبرد رویدادهای نمایشی هم وجود دارند. رویدادهای آخر هم رویدادهای هوایی هستند.
(نسخهی پلی استیشن 5 این بازی توسط ناشر آن برای نقد و بررسی در اختیار گیم پالت قرار گرفته است.)
اکثر این رویدادها در فراهم کردن مسابقات سرگرمکننده عالی هستند. خصوصا کنترل کردن دوچرخهها و به پایان رساندن مسابقات برفی با اسکی یا اسنوبرد به یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی تبدیل میشوند. سبک و سیاق این مسابقات بدون شک آرکید است، اما باز هم با قوانین خاصی طرف هستیم که از دیوانهوار شدن بیش از حد آنها جلوگیری میکنند. آنهایی که در گذشته به بازیهایی مثل MX Unleashed علاقه داشتند احتمالا عاشق Riders Republic خواهند شد. خوبی Riders Republic این است که هیچکدام از رویدادها و فعالیتهای آن حس اتلاف وقت را به شما منتقل نمیکنند. این به سیستم پاداش نسبتا متعادل بازی برمیگردد.
هر رویداد به فرصتی تبدیل میشود تا علاوه بر بالا بردن مهارتهای خود، ستارههایی را برای باز کردن رویدادها و امکانات بیشتر کسب کنید. با گذشت زمان نقشهی عظیم Riders Republic پر از نمادهای مختلف میشود که هر کدام نوید یک رویداد سرگرمکننده را میدهند. درجهی سختی متفاوت هر کدام از این رویدادها به این معنا است که بازیبازان مختلف بسته به مهارت خود همیشه قادر به یافتن چالش خواهند بود. مسئلهای که باعث شده تا از ازدیاد رویداهای Riders Republic شکایت نکنم، آزادی عملی است که بازی در اختیار شما قرار میدهد. برای Riders Republic صرفا یک چیز مهم است و آن سرگرم کردن شما فارغ از رویدادی است که در آن شرکت میکنید.
بر فراز آسمانها
در حالی که اکثر رویدادهای بازی، خصوصا آنهایی که مربوط به دوچرخه، اسنوبرد یا اسکی میشوند، عالی هستند، رویدادهای هوایی کمی از جذابیت کلی بازی میکاهند. البته این به معنای بد بودن آنها نیست. پرواز بر فراز آسمانهای Riders Republic با استفاده از یک وینگسوت علاوه بر فراهم کردن جلوههای بصری جذاب، راه آسانی برای جا به جا شدن در جهان آن است. با این حال رویدادهای طراحی شده حول مکانیکهای پرواز موفق به استفاده از پتانسیل کامل آن نمیشوند. پس از مدتی متوجه شدم که به صورت کامل در حال اجتناب از شرکت در این رویدادها هستم. راستش را بخواهید کنترل کردن یک وینگسوت اصلا در حد و اندازهی کنترل کردن یک دوچرخه یا اسنوبرد روان و دلچسب نیست.
البته باید گفت که در این میان میتوانم از مسابقات Mass Race فاکتور بگیرم. Riders Republic حالتهای چندنفرهی سرگرمکنندهی بسیار زیادی دارد، اما Mass Race بدون شک جذابترین و درخشانترین آن است. بر روی پلیاستیشن 5 میتوانید این مسابقات را به صورت 64 نفره تجربه کنید. این رویدادها شما را در پیستهایی قرار میدهند که طبعا برای 64 بازیکن ساخته نشدهاند. همین مهم باعث ایجاد هرج و مرجی لذتبخش میشود. این رویدادها معمولا متشکل از ترکیبی از وسایل نقلیهی مختلف هستند که وینگسوت هم یکی از آنهاست. در این شرایط است که حاضرم کاملا بیخیال مکانیکهای وینگسوت شوم و صرفا مغزم را برای سرگرمی خاموش کنم.
جهانی خیرهکننده
صرفا گشت و گذار در جهان زیبایی که یوبیسافت خلق کرده فعالیتی ارزشمند است. بسیاری از مناظر بازی با الهام از جهان واقعی طراحی شدهاند. شما میتوانید زمان زیادی را بدون آغاز یک رویداد صرف کنید و باز هم سرگرم شوید. حتی بازی شامل یک حالت Zen Mode هم میشود که به صورت کامل رویدادها را حذف کرده و به شما اجازهی گشت و گذار آرامشبخش را میدهد. بازی از سیستم اجتماعی و آنلاین خود هم استفادهی خوبی میکند. به هنگام گشت و گذار در جهان Riders Republic میتوانید با بازیبازان متعددی رو به رو شوید که هر کدام مشغول انجام دادن کاری هستند.
در میان باید گفت که متاسفانه بازی از نظر سبک کمی در هم ریخته است. در طول تجربهی Riders Republic هرگز نفهمیدم که گروه مخاطب اصلی این بازی چه کسانی هستند. برای مثال میتوان نگاهی به آلبوم موسیقی بازی انداخت. نه تنها موسیقی بازی دائما ژانر عوض میکند، بلکه حتی شاهد پایبند ماندن به یک دورهی خاص هم نیستیم. در یک لحظه میتوانید از The Offspring و آهنگ Staring at the Sun به Ice-T و Colors برسید. این احتمالا بخش دیگری از تلاش یوبیسافت برای مدرن به نظر رسیدن است.
عملکرد فنی بازی Riders Republic
یکی دیگر از مشکلات اصلی من با بازی به بخش فنی باز میگردد. اگر چه جهان بزرگ Riders Republic شامل مناظر بسیار زیبایی میشود، اما اگر به اشیا نزدیک شوید با افت کیفیت قابل توجهای مواجه خواهد شد. محیطها قابل قبول هستند، اما از یک بازی نسل نهمی انتظار بیشتری میرود. مشکل اصلی شخصیتها و سیستم طراحی شخصیت بازی است. علاوه بر محدودیت زیاد در طراحی شخصیت، از نظر ظاهری هم با مدلهای قابل قبولی طرف نیستیم. بازی از نظر ظاهری هم گزینههای کمی را در اختیار شما قرار میدهد تا به خرید آیتمهای ظاهری بهتر و جذابتر در فروشگاه آن مجاب شوید.
علاوه بر وسایل نقلیهی خود بازی، Riders Republic خیل عظیمی از نقاط Fast Travel را در اختیار شما قرار میدهد. به شخصه استفاده از این نقاط را به شما توصیه نمیکنم. چرا که جهان بازی و پارکهای طبیعی آن از نظر بصری جذابیتهای خاص خود را دارند. با این حال استفاده از این نقاط Fast Travel سریع و آسان است. بر روی پلیاستیشن 5 در واقع اصلا خبری از صفحات بارگذاری نیست و فورا دوباره با بازی باز خواهید گشت. این مهم در ترکیب با نرخ فریم ثابت بازی به این معنا است که با بهینهسازی خوبی طرف هستیم.
اما مهمترین مزیت تجربه بازی بر روی کنسول پلی استیشن 5 پشتیبانی خوب این بازی از کنترلر Dual Sense و به خصوص قابلیت هپتیک فیدبک است. به نظر میرسد یوبیسافت یکی از شرکتهایی است که میداند چگونه از قابلیتهای کنترلر پلی استیشن 5 در بازیهای خود به نحو احسنت استفاده کند. چه هنگامی که با دوچرخه خود در جادههای مختلف در حال مسابقه هستید یا زمانی که پس از یک پرش بلند با اسکیت برد به زمین فرود میآیید، بازی به گونهای حس واقعی این لحظات را به دستان شما منتقل میکند که گاهی اوقات فراموش میکنید در حال تجربه یک بازی ویدیویی هستید.
Riders Republic بهترین استفادهی ممکن از فرمول جهان باز یوبیسافت است. در Riders Republic با یک بازی ورزشی طرف هستیم که دائما سرگرم کردن شما را هدف قرار میدهد و این کار را معمولا با روشهای متنوعی انجام میدهد. وارد شدن به هر کدام از رویدادهای ورزشی آن آسان و در عین حال درگیرکننده است. پس از به پایان رساندن بخش آموزشی بازی، وارد سندباکسی میشود که تنها محدودیت در آن قوه تخیل خود شماست. فعالیتهای متنوع Riders Republic برای سرگرم نگه داشتن شما تا مدتهای مدیدی کافی هستند. پس دوچرخهها و اسکیهای خود را فراهم کنید. زمان مسابقه فرا رسیده است.