استودیوی فرامسافتور (FromSoftware) امروزه اگر محبوبترین استودیوی بازیسازی نباشد، قطعا یکی از محبوبترینها است. این شرکت که در سالهای اخیر را در سکوت کامل سپری کرده، به شدت مشغول توسعهی عنوان مورد انتظار Elden ring است. متاسفانه یا خوشبختانه نمرکز این استودیو بر روی ساخت آیپیهای جدید و دنبالههای معنوی معطوف شده است. در نتیجه نباید منتظر ادامهی دو بازی Bloodborne و Sekiro باشیم. در این مقاله میخواهیم به دلایل این موضوع پرداخته و احتمالات وقوع آن را بررسی کنیم.
با نزدیک شدن به تاریخ انتشار بازی Elden Ring گمانه زنیهای هواداران در مورد آینده و پروژهی بعدی این استودیو به اوج خود رسیده است. هر اندازه هم که این استودیوی پرطرفدار ژاپنی بخواهد سکوت کند، سرانجام روز بزرگ تصمیمگیری برای آنها فرا خواهد رسید. آیا میخواهند همچنان به ساخت عناوین جدید ادامه دهند یا اینکه بالاخره تصمیم میگیرند دنبالههای بازیهای بسیار محبوبی چون Bloodborne یا Sekiro را توسعه دهند. البته که فرامسافتور هرچه بسازد قطعا شاهکار از آب در میآید اما حقیقت ماجرا این است که طرفداران به شدت مشتاق تجربهی ادامهی عناوینی چون Bloodborne و Sekiro هستند.
بازی تحسین شدهی Bloodborne که به واسطهی سیستم مبارزهی بی نطیر و داستان فوقالعادهی خود بینهایت طرفدار پیدا کرده است. این بازی بزرگترین علامت سوال را برای ساخت ادامه در ذهن همه ایجاد کرده است. هرچند که هر از گاهی شایعاتی در مورد در دست توسعه بودن آن به گوش میرسد، اما به شخصه فکر میکنم در خوشبینانهترین حالت، نباید در آیندهی نزدیک منتطر آن باشیم.
در طرف دیگر ماجرا بازی Sekiro Shadows Die Twice قرار دارد. علی رغم اینکه کمتر از سه سال از عرضهی این بازی میگذرد، اما طرفداران انتظار ساخت ادامهای بر آن دارند تا بتوانند بار دیگر در دنیای شاهکاری قرار گیرند که توانست به عنوان بهترین بازی سال 2019 هم انتخاب شود. البته تمام اینها حدس و گمانهای طرفداران است و فعلا نباید هیچ یک را جدی گرفت.
استودیوی فرامسافتور با ساختن دنبالهها چندان غریبه نیست. آنها بارها نشان دادند که علاقهی زیادی به ساخت دنبالهی عناوین خود را دارند. اما از زمانی که هیدتاکا میازاکی بزرگ هدایت عناوین مختلف استودیو را بر عهده گرفت، سیاستهای آنها به سمت ساخت بازیهای جدید و اوریجینال سوق پیدا کرد. این موضوع را به وضوح میتوانید در سالهای اخیر در توسعهی عناوینی چون Bloodborne و Sekiro و حالا Elden Ring مشاهده کنید.
البته ماجرای سری Dark Souls به کل متفاوت است. از آنجایی که بازی دارک سولز 2 توسط هیدتاکا میازاکی کارگردانی نشد و تفاوتهایی با عنوان اصلی داشت، با واکنشهای ضد و نقیض زیادی از سوی هواداران مواجه شد که در مقالهای جدا به آن خواهیم پرداخت. عدهای معتقدند که یکی از دلایل ساخت Dark Souls 3 این بود که میازاکی میخواست اشتباهات تیم سازندهی Dark Souls 2 را اصلاح کرده و دوباره همهی سولزبازها را راضی کند که البته این اتفاق هم افتاد. تا به این لحظه به راحتی میتوان گفت که بازی Dark Souls 3 عظیمترین و کاملترین شاهکاری است که این استودیو خلق کرده است.
البته شخصا با این عقیده که Dark Souls 3 در جهت اصلاح مشکلات Dark Souls 2 ساخته شد مخالفم. زیرا Dark Souls 2 نه تنها بازی بدی نبود بلکه بسیار خوش ساخت و جاه طلبانه ساخته شد. حتی خود میازاکی هم از بسیاری از ایدههایی که در Dark Souls 2 معرفی شدند، بعدها در عناوین مختلف استفاده کرد.
مدتها قبل وقتی از میازاکی در مورد ساخت ادامهی Bloodborne سوال شد، این گونه پاسخ داد که ” فکر نمیکنم ساخت بینهایت دارک سولز و بلادبورن کار عاقلانهای باشد! ” این حرف میازاکی در مورد سری Dark Souls کاملا قابل قبول است زیرا تا به حال 3 عنوان اصلی و 6 عدد DLC در این سری منتشر شده است. اما در مورد Bloodborne که تا الان فقط یک عنوان اصلی به همراه یک بستهی الحاقی از آن عرضه شده، منطقی به نظر نمیرسد.
همین نکته در مورد Sekiro هم صادق است. میازاکی در ادامهی همان مصاحبه آب سردی بر پیکر طرفداران ریختو گفت که ” من فکر میکنم فرامسافتور باید چیزهای جدیدی خلق کند. ما باید به تلاش برای ساختن عناوین باکیفیت ادامه داده و شجاعت خود را همیشه حفظ کنیم!”
علی رغم موفقیتهای بسیاری که دو عنوان Bloodborne و Sekiro کسب کردند، فرامسافتور علاقهای به تبدیل آنها به یک سهگانهی دیگر را ندارد و بارها به وضوح اعلام کرده که سری Dark Souls تنها سهگانهی استودیو باقی خواهد ماند. آنها اعتقاد دارند که تمامی بازیهای استودیو به نوعی دنبالهی معنوی بازی قبلی است زیرا المانهای موجود در هر عنوان به مرور تکامل یافته و از تجربیات توسعهی آن در راستای بالا بردن کیفیت اثر بعدی استفاده شده است. این حرف کاملا درست و منطقی است اما برای طرفداران دو آتشهی عنوانی مانند بلادبورن، بیشتر شبیه به بهانه تراشی به نظر میرسد.
اگر دقت کرده باشید تمامی بازیهای استودیو پایه و اساس ثابت خود را کاملا حفظ کردهاند. اما در کنار آن به قدری تغییرات و نوآوری در هر بازی وجود داشته که هر یک شخصیت مستقل و یونیک خود را داشته باشند. کار کردن روی پروژههای جدید به توسعه دهندگان این اجازه را میدهد که بر روی موارد خلاقانه و جدید ریسک کنند که البته به جز گیمپلی، حتی میتواند شامل داستان و ستینگ دنیای بازی نیز باشد.
سیاست فرامسافتور در خلق آیپیهای جدید بسیار هوشمندانه است. زیرا آنها در کنار اینکه همان شاکلهی همیشگی بازیهایشان را در عناوین جدید حفظ میکنند و به طبع فروش آن را از لحاظ تجاری تضمین میکنند، موارد خلاقانه و نوآوریهای بسیاری نیز به بازی جدیدشان اضافه میکنند. از این روی قادرند تا حس و حال تازه بودن را به گیمر منتقل کنند و اسیر تکرار و یکنواختی نشوند.
طرفداران عنوان Sekiro خوششانس تر از طرفداران بلادبورن هستند زیرا احتمال ساخت دنبالهی Sekiro بیشتر از Bloodborne به نظر میرسد. ادامه دادن داستان شینوبی دوس داشتنی کاملا به فرامسافتور بستگی دارد و ناشر دخالتی در این امر ندارد. اما اوضاع در مورد بلادبورن وخیم است! برای شروع توسعهی Bloodborne 2 تصمیم گیرندهی اصلی سونی است. زیرا تمامی حق و حقوق مربوط به این آیپی در اختیار آنهاست. علی رغم اینکه میازاکی بارها اعلام کرده بلادبورن را بیشتر از همهی ساختههایش دوست دارد، اما باید صبر کنیم تا سونی آیندهی سرزمین یارنام را تعیین کند.
هرچند که ساخت ادامهی Bloodborne بسیار دور از انتظار است اما فرامسافتور هیچگاه آن را فراموش نکرده است. اثبات آن را هم میتوانید در بازی Deracine ببینید که شامل تعدادی Easter Egg در مورد بلادبورن میشود که مشخصا به خاطر عشق خاصی که میازاکی به بلادبورن دارد، در آن بازی قرار داده شده بود. میازاکی چندین بار اعلام کرده که Bloodborne نزدیکترین اثر به قلب اوست. با تمام این خوشبینیها همچنان سرنوشت این نقش آفرینی زیبا و جاودانه در دستان میازاکی قرار ندارد و تنها کاری که از ما ساخته است امیدواری به حرکت سونی در این زمینه است.
سخن پایانی:
توسعهی ادامهی Bloodborne و Sekiro هرچند بسیار دور از انتظار است اما غیر ممکن نیست زیرا تقاضا برای ساخت آنها بسیار بالا است. به ویژه آنکه تاریخ انتشار Elden Ring نزدیک است و هواداران امید دارند که پس از عرضهی آن، فرامسافتور ساخت دنباله های دو اثر مذکور را سبک سنگین کند. به هر حال خلق عناوین و دنیاهای جدید همچنان تمرکز اصلی استودیو باقی خواهد ماند. بیشتر از اینکه به دنبالههای مستقیمی برای Sekiro و بلادبورن امید داشته باشیم، به دنبالههای معنوی آن امیدواریم تا حداقل روح شاهکارهای محبوبمان را در آثار جدید شرکت ببینیم.
در پایان از شما همراهان همیشگی گیم پالت دعوت میکنم که نطرات خود را در این زمینه را با ما به اشتراک بگذارید.