اینسامنیاک چندی پیش رسما به سونی پیوست و حداقل در آینده، به صورت انحصاری برای پلیاستیشن بازی خواهد ساخت. ساخت دنبالههای متعدد برای Spider-Man و Ratchet and Clank کاملا قابل انتظار است. با این حال راههای دیگری هم برای استفاده از استعداد مثالزدنی اینسامنیاک وجود دارد. یکی از این راهها بازگشت به آیپی Sunset Overdrive است. شاید عرضهی بازی اول بر روی پلیاستیشن بدون توافقی ویژه ممکن نباشد. اما اینسامنیاک به راحتی از نظر قانونی توانایی توسعه و عرضهی بازی Sunset Overdrive 2 برای پلیاستیشن را خواهد داشت.
احتمال ساخت بازی Sunset Overdrive 2 در آینده نزدیک
نسخهی اول Sunset Overdrive یک بازی انحصاری کنسول ایکسباکس وان بود. با این حال حق این آیپی هنوز در اختیار استودیوی اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) قرار دارد. اینسامنیاک چندی پیش رسما به سونی پیوست و حداقل در آیندهی قابل پیشبینی، به صورت انحصاری برای پلیاستیشن بازی خواهد ساخت. ساخته شدن دنبالههای متعدد برای Spider-Man و Ratchet and Clank کاملا قابل انتظار است. اما ساخت بازی Sunset Overdrive 2 ریسک بزرگی محسوب میشود.
اینسامنیاک یک استودیوی معمولی نیست. در واقع با استودیویی طرف هستیم که با توسعه و پشتیبانی از محبوبترین آیپیهای تاریخ، به بخشی جداناشدنی از اکوسیستم پلیاستیشن تبدیل شده است. از Spyro بر روی پلیاستیشن 1 تا Ratchet and Clank و Resistance و همچنین Spider-Man بر روی پلیاستیشن 4. اینسامنیاک دائما در حال خلق تجربههای به یاد ماندنی بوده است.
با این اوصاف آیا دور شدن از بلاکباسترهای محبوبی مثل Spider-Man و Ratchet and Clank و تمرکز بر روی فرنچایزی کمتر شناخته شده، استفادهی درستی از وقت یکی از بهترین استودیوهای حال حاضر جهان است؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال میپردازیم.
بازی Sunset Overdrive 2 بر روی پلی استیشن 5؛ ایدهای بد
Sunset Overdrive بازی جذابی است. در این مورد شکی نیست. با این حال در مقابل درخواست برای یک Ratchet یا Spider-Man جدید، این دلیل شاید برای توسعهی دنبالهای برای یک انحصاری مایکروسافت کافی نباشد. طبعا در فضای مجازی شاهد درخواست برخی برای ساخت دنبالهی Sunset Overdrive هستیم. با وجود این برای توجیه ساخت یک بازی که هزینههای گزافی دارد، درخواستهای پراکندهی هواداران ابدا از لحاظ تجاری عقلانی نیست.
راستش را بخواهید به نظر من هواداران پلیاستیشن آن قدرها هم به دنبال یک دنباله برای Sunset Overdrive نیستند. در واقع همان بازی اصلی هم با وجود دریافت نقدهای مثبت، نتوانست به موفقیت تجاری بزرگی بر روی ایکسباکس وان تبدیل شود.
اگر از طرفداران پلیاستیشن بپرسید، احتمالا اکثریت یک دنباله برای Resistance را به Sunset Overdrive ترجیح میدهند. در واقع در وهلهی اول، بهتر است شاهد پورت Sunset Overdrive بر روی پلیاستیشن باشیم. استقبال یا عدم استقبال هواداران کنسول سونی از بازی اول اهمیت زیادی خواهد داشت. در حالی که هنوز بازی اول بر روی ایکسباکس گیر کرده، ساخت یک دنباله برای کنسول پلیاستیشن 5 کمی عجیب خواهد بود.
البته مثالهایی برای ساخت دنبالهی یک بازی برای سیستمهای متفاوت از بازی اول وجود دارند. اما در مجموع چنین طرز فکری به سلامت فرنچایز در بلند مدت صدمه خواهد زد. اگر یک هوادار پلیاستیشن از Sunset Overdrive 2 لذت زیادی ببرد، برای تجربهی بازی اول باید یک کنسول کاملا جدا را خریداری کند. این موضوع ممکن است باعث شود تا بسیاری از خرید دنبالهی یک بازی صرف نظر کنند. ترکیب این مهم با درخواست بیشتر برای سایر فرنچایزهای اینسامنیاک، Sunet Overdrive 2 را به گزینهای نه چندان معقول تبدیل میکند.
بازی Sunset Overdrive 2 بر روی پلیاستیشن 5؛ ایدهای خوب
البته با همهی این اوصاف، دلایل خوبی هم برای توسعهی بازی Sunset Overdrive 2 بر روی پلیاستیشن وجود دارد. شکی نیست که بازیبازان زیادی بر روی پلیاستیشن، نسبت به ایدهی تجربهی Sunset Overdrive بر روی کنسول سونی ابراز علاقه کردهاند. بسیاری نیز در صورت عرضهی بازی اول بر روی پلتفرم محبوبشان از آن حمایت خواهند کرد.
همچنین Sunset Overdrive نقدهای بسیار خوبی را بر روی ایکسباکس وان دریافت کرده است. حتی همین حالا هم از آن بازی به عنوان یکی از بهترین انحصاریهای ایکسباکس وان یاد میشود. Sunset Overdrive به محبوبیت سایر بازیهای اینسامنیاک نرسید. اما میتوان گفت که از لحاظ کیفی دست کمی از آن بازیها نداشت.
بنابراین میتوان تصور کرد که یک دنباله با پشتیبانی سونی، به همان سطح کیفی یا حتی بهتر خواهد رسید. پس حتی اگر طرفداران اینسامنیاک به دنبال بازیهای دیگری از این استودیو باشند، یک Sunset Overdrive با کفیت میتواند نظر آنها را تغییر دهد. در واقع با بازاریابی و مدیریت درست، میتوان این فرنچایز را به یک سری طولانی و موفق تبدیل کرد. فراموش نکنیم که یکی از دلایل شکست تجاری Sunset Overdrive، شکست تجاری کلی ایکسباکس وان در آن بازه زمانی بود.
سخن پایانی
با همهی این تعاریف، میتوان گفت که ساخت یک دنباله بر روی پلتفرم جدید نشاندهندهی ریسکپذیر بودن سونی است. ریسکی که با توجه به گران بودن توسعهی بازیها AAA، احتمالا هرگز شاهد آن نخواهیم بود. البته در یک صورت ممکن است این حالت تغییر کند. عرضهی بازی اصلی بر روی کنسولهای پلیاستیشن، احتمالا بهترین راه برای آزمودن علاقهی هواداران به Sunset Overdrive است. حتی میتوانیم شاهد یک نسخهی ارتقا یافته بر روی پلیاستیشن 5 باشیم.
با نگاهی به فروش بازی بر روی پلیاستیشن، میتوان نسبت به ساخت یا عدم ساخت دنباله تصمیم گرفت. در هر صورت برای Sunset Overdrive در اکوسیستم پلیاستیشن جا هست.
اخیرا شاهد به تکرار افتادن شوترهای سوم-شخص عرضه شده توسط سونی هستیم. این عدم ریسکپذیری و اتکا به فرمول، ممکن است روزی به ضرر سونی تمام شود. در این حین یک بازی به منحصر به فردی Sunset Overdrive میتواند جان تازهای را به اکوسیستم پلیاستیشن ببخشد. همانطور که اشاره شد Sunset Overdrive جذابیتهای خاص خود را دارد و طبعا افراد زیادی مشتاق تجربه کردن آن خواهند بود.
با این حال معرفی یک فرنچایز جدید به پلتفرمی تازه، از نظر تجاری بسیاری خطرناکتر از عرضهی یک دنباله برای فرنچایزی محبوب بر روی آن پلتفرم است. با توجه به سیاستهای اخیر سونی و عدم علاقه به نوآوری، بعید میدانم که شاهد ساخت دنبالهی Sunset Overdrive برای پلیاستیشن 5 باشیم.