ساختن یک دنباله برای Resident Evil 7 کار دشواری بود. Biohazard بازی بینقصی نبود، اما بالاخره توانست پس از سالها جان تازهای را به سری Resident Evil ببخشد. Resident Evil 7 یک بازی حقیقتا ترسناک بود که هویت این سری را حفظ کرده بود. خوشبختانه باید گفت که بازی Resident Evil Village دنبالکنندهی همان مسیر است. Village نوآوری خاصی ندارد. با این حال ویژگیهای جذاب جدیدی را به این سری اضافه میکند که در اکثر مواقع تعادل خوبی بین اکشن و وحشت را برقرار میکنند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه ما باشید.
نقد و بررسی بازی Resident Evil Village
Resident Evil 7: Biohazard در سال 2017 به نوعی سری محبوب کپکام (Capcom) را ریبوت کرد. ریبوتی که شدیدا برای زنده نگه داشتن این فرنچایز قدیمی ضروری بود. چند سالی میشد که این سری بیشتر به سوی اکشن رفته بود و المانهای ترسناک رفتهرفته کمتر میشدند. روندی که نه طرفداران و نه منتقدان از آن راضی نبودند. به همین سبب Resident Evil 7 تبدیل به موفقیت بزرگی شد. کپکام المانهای اکشن و پر سر و صدا را از Resident Evil گرفت. در عوض شاهد عنوانی آرامسوز، خانهای مرموز و اثری شدیدا دلهرهآور بودیم.
Resident Evil Village قدم بعدی در تکامل این فرنچایز است. بازی المانهای زیادی دارد که ما را یاد اولین عناوین سری میاندازد. از المانهای علمی-تخیلی گرفته تا وحشت آسیبپذیر بودن و پازلها و مبارزات دشوار. شاید بهترین عبارت برای توصیف Resident Evil Village، یک تم پارک ترسناک است. Village مملو از المانهای ترسناک تاریخ بازیهای ویدیویی بوده که در یک مجموعه گرد هم آورده شده و در اکثر مواقع با موفقیت اجرا شده است. Resident Evil به عنوان یک فرنچایز، بالا و پایینهای خود را داشته است. اما Village نشان میدهد که هنوز کار این سری تمام نشده است.
بررسی بازی Resident Evil Village؛ داستان
داستان Resident Evil Village چند سال پس از Resident Evil 7 جریان دارد. Ethan و Mia به همراه دختر جدید خود Rosemary، در اروپا ساکن شدهاند. همه چیز خوب به نظر میرسد تا اینکه Chris Redfield و تیمش وارد خانهی این دو شده و چند خشاب کامل را روی Mia خالی میکنند. Ethan سپس نزدیک یک روستای شرق اروپایی بیدار شده و بازی آغاز میشود. داستان بازی Resident Evil Village برای این فرنچایز استاندارد بوده و شاهد مقدمهچینی جالبی برای شروع ماجرای Ethan هستیم.
البته باید گفت که نسبت به Resident Evil 7، شاهد داستان فانتزیتری هستیم و بازی آن قدر خود را جدی نمیگیرد. شما در این روستا باید با چهار ارباب مختلف مبارزه کنید. این ساختار داستانی باعث شده تا بازی آزادی عمل بیشتری در زمینهی گیمپلی و طراحی مراحل داشته باشد. هر کدام از این چهار ارباب منطقهی مخصوص خود را داشته و هر کدام از این مناطق حس و حال متفاوتی را دارند. اولین منطقهای که به آن وارد میشوید قصر Dimitrescu، متعلق به همان خانم خونآشام قد بلند است.
علیرغم به کار گرفتن چندین المان ترسناک مختلف در طول داستان 10 ساعتهی بازی، در اکثر مواقع شاهد اثر منسجمی هستیم. بازی هم با جوانب کلاسیک Resident Evil همخط بوده و هم از خلاقیتهای جالبی بهرهمند است. داستان Resident Evil Village چیز چندان نو و بکری ندارد. با این حال ریسکهای را میپذیرد که برای این سری جدید بوده و احتمالا هواداران جدیدی را هم جذب خواهد کرد. Resident Evil Village نامهی عاشقانهی به تمام سبکهای مختلف وحشت است. از ترس سرد و مورمورکننده Resident Evil 7 گرفته تا وحشت خونآلود و دیوانهوار Resident Evil 4.
تعادل اکشن و وحشت
تعادل بین اکشن و وحشت کمی در Village نسبت به Biohazard متفاوت است. همانطور که اشاره شد شاهد چهار منطقهی کاملا متفاوت هستیم که هر کدام المانهای گیمپلی خاص خود را دارند. برای مثال قلعهی Dimitrescu بیشتر شبیه به ادارهی پلیس Resident Evil 2 بوده و پر از پازلهای گوناگون است. برخلاف Resident Evil 7 که دائما شما را در موضع ضعف قرار میداد، Village سلاحها و مهمات بسیار زیادی را در اختیار شما قرار میدهد. سیستم Crafting معرفی شده در Resident Evil 7 هم اینجا حضور داشته و بهبودهای ریزی در آن مشاهده میشود.
بازی سعی کرده تا سلاحها و مهمات بیشتر را با دشمنان خطرناکتر جبران کند. برخلاف بازی قبلی، توصیه میشود تا دشمنان خود را بکشید. چرا که با کشتن آنها به Lei، واحد پولی درون بازی دسترسی خواهید داشت. همانند Resident Evil 4 و 5 میتوانید از Lei برای خرید آیتمهای گوناگون استفاده کنید. فروشندهی Village که Duke نام دارد، به شما اجازهی ارتقای سلاحها، خرید منابع و همچنین پختن غذا را میدهد. بله، با کشتن حیوانات و آوردن گوشت آنها به Duke، غذاهایی را دریافت خواهید کرد که سلامتی شما را به صورت دائمی افزایش خواهد داد.
بخشهای زیادی از فرمول کلاسیک Resident Evil در Village هم حاضر هستند. مثلا نقشه همیشه در سری Resident Evil مهم بوده است. این المان حالا در Village از همیشه مهمتر هم هست. به لطف طراحی نیمهجهانباز بازی، دائما از مکانهای آشنا عبور خواهید کرد و به دهکدهی مرکزی بر میگردید. پس از به پایان رساندن منطقهی هر کدام از چهار ارباب، باید به دهکده بازگردید. البته بعضا غافلگیریهای جالبی انتظار شما را میکشند که در این بررسی آنها را اسپویل نمیکنم.
متاسفانه، گم شدن در بازی میتواند آزاردهنده باشد. اکثر ساختمانها شبیه هم بوده و نشانهگذاری آنها برای یافتن راه کار آسانی نیست. چندین منطقه از نقشه هم از راه جاده قابل دسترسی نیستند که یعنی رسیدن به آنها و یافتن مسیر مناسب میتواند بسیار دشوار باشد. راستش را بخواهید به نظرم سیستم نقشهی قبلی Resident Evil موثرتر بوده و فرمول این سری با طراحی مراحل خطی سازگارتر است. رفت و برگشت دائم بین مناطق تکراری و طراحی پیچیدهی مراحل، میتواند به لحظات اعصابخردکنی منجر شود.
منهای طراحی نقشه و مراحل بیش از حد گسترده، Resident Evil Village گیمپلی در حد و اندازهی نام این سری دارد. کپکام در این بازی سعی داشته تا تعادل بین اکشن و وحشت را با روشهای جدیدی حفظ کند. مهمات بیشتر و سلاحهای متنوعتر، باعث شدهاند تا شاهد دشمنان بسیار سریعتر و کشندهتری باشیم. Resident Evil Village میتوانست خیلی ساده فرمول Biohazard را کپی کند، اما در عوض شاهد تغییرات جالبی هستیم. تغییراتی که خوشبختانه اکثرا مثبت بوده و تجربهی تازهای را به بازیبازان ارائه میدهند.
عملکرد فنی بازی Resident Evil Village
بگذارید رک باشیم؛ Resident Evil هیچگاه تا این حد زیبا نبوده است. اتمسفر شوم بازی در ترکیب با مه، درختهای مرده و معماری گوتیک، منجر به خلق حال و هوای بینظیری شده است. همچنین طراحی محیطها با جزئیات دیوانهواری انجام شده است. ریزهکاریهای موجود بر روی سنگها و دیوارها یا کلبههای دهکده، باعث شده تا حس کنیم با مکانی کاملا زنده طرف هستیم. اگر بازی را بر روی یکی از کنسولهای نسل بعدی تجربه میکنید، قادر به لذت بردن از Ray-Tracing هم خواهید بود.
بازی بر روی کنسولهای نسل بعد از دو حالت با Ray-Tracing و بدون Ray-Tracing پشتیبانی میکند. وضوح تصویر در هر دو حالت یکسان بوده و نرخ فریم هدف گرفته شده هم 60 است. با این حال در صورت روشن کردن Ray-Tracing، شاهد افت محسوس نرخ فریم بر روی ایکسباکس سری ایکس و پلیاستیشن 5 و افت شدید آن بر روی ایکسباکس سری اس خواهید بود. خوشبختانه بازی بدون Ray-Tracing تقریبا 60 فریم بر ثانیهی بینقصی را ارائه میدهد. این موضوع بر روی تمامی کنسولهای جدید صدق میکند و بازی بدون Ray-Tracing هم شدیدا زیبا است.
سخن پایانی
اینکه تا چه حد از بازی Resident Evil Village لذت خواهید برد تا حد زیادی بستگی به خود شما خواهد داشت. این بازی بسیار بیشتر از Resident Evil 7، به ریشههای این سری وفادار است. در واقع کل بازی نامهی عاشقانهای به ژانر وحشت است. هر کدام از مناطق بازی منحصر به فرد بوده که علاوه بر متنوعتر کردن بازی، باعث بالا رفتن ارزش تکرار آن هم میشوند. با این حال علیرغم تمام نکات مثبت، میتوانم بگویم که Resident Evil 7 تجربهی منحصر به فردتری را ارائه میداد.
جالب است بدانید که بسیاری از بازیبازان به خاطر ترسناک بودن بیش از حد Biohazard، از به پایان رساندن آن عاجز ماندند. کارگردان Village در مصاحبهای اعلام کرده که در طراحی این بازی، سعی شده تا جنس وحشت آن قشر متفاوتی از بازیبازان را جذب کند. تصمیمی که در نهایت منجر به خلق این تم پارک سرگرمکنندهی وحشت شده است. با این حال اینکه تجربهی منسجمتر و ترسناکتر Biozard بهتر است یا تجربهی سرگرمکنندهتر و متنوعتر Village، انتخابی است که خودتان باید بکنید.
داستان - 8
گیمپلی - 9
گرافیک هنری - 9
موسیقی و صداگذاری - 9
عملکرد فنی - 9
8.8
عالی
Resident Evil Village حاصل گردهمایی چندین نوع وحشت متفاوت است. بازی علاوه بر وفاداری بیشتر به ریشههای سری نسبت به Biohazard، تا حد زیادی از وحشت مورمورکنندهی آن بازی کاسته است. نتیجهی نهایی اثری شدیدا سرگرمکننده است که احتمالا طرفداران بسیار بیشتری را راضی خواهد کرد. با این حال ممکن عاشقان Resident Evil 7 هم تا حدی از این تکامل ناراضی باشند.