به راستی میتوان ادعا کرد در 10 سال اخیر، امسال پرهیجانترین سال برای طرفداران سری بازی Call of Duty محسوب میشود و قرار است شاهد انتشار یکی از موردانتظارترین عناوین در این فرنچایز پرطرفدار باشیم. با بررسی بتای بازی بلک اپس ۶ با گیم پالت همراه باشید.
پس از فروش نسبتا خوب و موفق ریبوت سری Modern Warfare، نوبت به احیای یکی دیگر از زیرمجموعههای این فرنچایز، یعنی سری Black Ops رسیده، اما اینبار به جای ریبوت کردن کامل آن، دنبالهای مستقیم تحت عنوان بازی Call of Duty: Black Ops 6 درحال توسعه است و در پاییز امسال برای کنسولهای نسل نهمی، کامپیوترهای شخصی و در کمال تعجب برای کنسولهای نسل هشتمی نیز در دسترس قرار میگیرد.
در باب مقدار هایپ موجود در جامعهی طرفداران بازی بلک اپس ۶ باید گفت این بازی که در واقع بیست و یکمین نسخه در سری بازی Call of Duty به شمار میرود، طولانیترین چرخهی تولید در این سری را داشته و به مدت 4 سال است که استودیوی Treyarch به همراهی استودیوی Raven پروسهی تولید آن را پیش میبرند. همچنین اطلاعات مربوط به کمپین داستانی بازی نیز بسیار هیجانانگیز به نظر میرسند و اینطور که پیداست، قرار است شاهد روایت یک داستان سیاسی و جنگی با محوریت جنگهای منطقهی خلیج فارس باشیم و چهرههای سیاسی زیادی از جمله صدام حسین و رئیسجمهورهای وقت آمریکا نیز در کاتسینهای بازی حضور خواهند داشت.
به تازگی در چند روز گذشته، برای نخستین بار بتای بخش چندنفره (Multiplayer) بازی Call of Duty: Black Ops 6 در دسترس پیشخریدکنندگان این بازی قرار گرفته و پس از تجریهی طولانیمدت این بخش چندنفره، بالاخره میتوان تغییرات جدید اعمال شده بر روی گیمپلی بازی بلک اپس ۶ را به طور کامل مورد بررسی قرار داد. در ادامهی این مطلب با ما همراه باشید تا پیشنمایشی از بازی Call of Duty: Black Ops 6 داشته باشیم و تغییرات جدید گیمپلی و بخش چندنفره آن را به اختصار بررسی کنیم.
Omnimovement، گل سرسبد تغییرات
پیش از این، آخرین تغییر مهمی که در سیستم حرکتی سری بازیهای Call of Duty به وجود آمده بود، مکانیزم Tactical Movement بود که به بازیکن اجازه میداد با بالا نگه داشتن سلاح خود، با سرعت بیشتری شروع به دویدن کند. اما حالا به لطف مکانیزم Omnimovement امکانات حرکتی بازیکنان بسیار بیشتر شدهاند و استراتژیها و احتمالات خیلی بیشتری در مبارزات درون بازی، به ویژه در بخش چندنفره، ایجاد کرده است. مکانیزم آمنیموومِنت به شما اجازه میدهد به هر طرفی که میخواهید، از جمله چپ، راست و به سمت عقب، شروع به دویدن کنید. پیش از این حین حرکت کردن به سمت عقب یا به سمت طرفین، کاراکتر اصلی دویدن خود را متوقف میکرد و با سرعت کمی راه میرفت، اما حالا و در بازی بلک اپس ۶ بدون ایجاد وقفه در سرعت دویدن کاراکترتان، به هر جهتی که بخواهید میتوانید حرکت کنید و گیمپلی سریعتری را تجربه کنید.
علاوه بر این، یک قابلیت شیرجهی جدید نیز به بازی اضافه شده است که به شما اجازه میدهد حین مواجه شدن با دشمنان، به جهتهای مختلف (هر چهار جهت اصلی) شیرجه بزنید و همزمان با سلاح خود به صورت 180 درجه به هر جهتی که میخواهید نشانهگیری و شلیک کنید.
ویژگی های جدید کالاف دیوتی بلک اپس ۶ باعث شدهاند گیمپلی بازی، به ویژه در بخش چندنفره، سرعت بسیار بیشتری به خودش بگیرد و بازیکن دائما، چه درحال شلیک و چه درحال فرار کردن به جهات مختلف، با سرعت زیادی درحال حرکت است و متقابلا نیز کار را برای نشانهگیری و شلیک کردن طرف مقابل سختتر میکند. شیرجه زدن از روی یک دیوار و چرخیدن به یک طرف و نشانه گرفتن سر یک دشمنِ از همهجا بیخبر، یکی از لذتبخشترین لحظاتی است که بازیکنان قرار است در نسخه جدید این سری یعنی بازی Call of Duty: Black Ops 6 تجربه کنند.
یک تجربهی داینامیک با آزادی عمل زیاد
با هر نسخهی جدیدی که برای فرنچایزهای معروف شوتر اول شخص و چندنفرهی آنلاین به انتشار میرسد، تیمهای سازنده معمولا تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا مَچهای بخش چندنفره را هرچه بیشتر به یک تجربهی جنگی واقعگرایانه و باورپذیر تبدیل کنند که در آن بازیکنان در قالب یک سناریوی حداقلی مشخص در مقابل هم قرار میگیرند و هر تیم یا هر بازیکن، یک مسئولیت مشخص در پشت مبارزات مداوم خودش برعهده دارد.
حالا بخش چندنفرهی بازی بلک اپس ۶ این ویژگی خود را یک مرحله ارتقا داده و شاهد جزئیات جالبی حین تجربهی یک مَچ چندنفرهی آنلاین در این بازی مشاهده میکنیم. برای مثال، کاراکتر هر بازیکن درون بازی، در موقعیتهای مختلف دیالوگهای بیشتری برای به اشتراک گذاشتن دارد و بسته به اتفاقات درحال وقوع یا برخی کارهایی که خود شما انجام میدهید، ممکن است همتیمیهای نزدیکتان با شما حرف بزنند و نکات مختلفی را مطرح کنند.
برای مثال هنگامی که سهوا یا عمدا به سمت یار خود شلیک میکنید و یا یک نارنجک را به سمت او میاندازید، بازیکن مذکور با طعنه شروع به حرف زدن میکند و به شما یادآوری میکند که این یک بازی بچگانه نیست و نباید یار خود را مورد هدف قرار دهید. یا زمانی که بازی شروع میشود و به مرور زمان امتیازتان از تیم مقابل جلوتر یا عقبتر میرود، در آنسوی خط بیسیم گروهیتان یک فرمانده درحال راهنمایی کردن و روحیه دادن به شما است که برای مثال به شما یادآوری میکند که همین حالا از تیم مقابل عقب افتادید و بهتر است بیشتر تلاش کنید و خودتان را جلو بیندازید.
موارد اینچنینی شاید در وهلهی اول آنچنان مهم و تاثیرگذار به نظر نرسند، اما قطعا تجربهی هر بازیکن از بخش چندنفره را بسیار عمیقتر و درگیرکنندهتر میکنند. مخصوصا در لابیهای عمومی که معمولا بازیکنان به صورت صوتی با یکدیگر ارتباط برقرار نمیکنند و اغلب مَچهای چندنفرهی آنلاین بسیار سرد و بیروح به نظر میرسند، این موارد باعث میشوند تا تجربهی بسیار داینامیکی بسته به موقعیتهای متفاوت برای بازیکنان به ارمغان آورده شود.
علاوه بر این مورد، آزادی عمل بازیکنان در تعامل برقرار کردن با محیطهای بازی نیز نسبتا بیشتر شده است. در گوشه و کنار بعضی از نقشهها، اشیای مختلفی قرار گرفتهاند که به طرق مختلف میتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. برای مثال در یکی از نقشههای موجود در بتای بخش چندنفرهی بازی Call of Duty: Black Ops 6، یک فضای مخفی تعبیه شده است که یک طرفش توسط یک درب الکترونیکی مسدود شده و بازیکنان میتوانند از هر دو طرف این درب مخفی، آن را باز و بسته کنند و به اتاق کناری هجوم ببرند.
امیدواریم در دیگر نقشههای بلک اپس ۶ ورژنهای بیشتری از این تعاملات محیطی را تجربه کنیم. چرا که موارد اینچنینی باعث میشوند بازیکن با برقراری تعامل با محیط هر نقشه، ارتباط بیشتری با آن نقشه برقرار کند و بخشهای مختلف آن را سریعتر و سادهتر به خاطر بسپرد.
جمعبندی نهایی
بررسی نسخه بتای این بازی توسط کد ارسالی ناشر (Activision) و بر روی کنسول PS5 انجام شده است.
اگر هدف از انتشار این بتای آزمایشی، راضی کردن طرفداران برای خرید قطعی بازی Call of Duty: Black Ops 6 در اکتبر سال جاری میلادی و همچنین شناسایی و برطرف کردن برخی از اختلالات احتمالی و مشکلات فنی باشد، این بتای محدود و 5 روزه قطعا توانسته کار خود را به خوبی انجام دهد. از طرفی هم وضعیت سرورها و سرویس اینترنتی و آنلاین بازی هم بسیار خوب به نظر میرسد و حتی در ایران نیز گیمرهای زیادی توانستهاند با دریافت بتای بخش چندنفرهی بازی Call of Duty: Black Ops 6 تجربهای پایدار و بدون اختلال از این بازی داشته باشند.
البته که به جز مکانیزم حرکتی جدید بازی یعنی سیستم Omnimovement و تعدادی از موارد جزئی که پیشتر به آنها اشاره داشتیم، نباید انتظار تغییرات انقلابی و بنیادین خاصی از گیمپلی بازی بلک اپس ۶ داشته باشید. هستهی گیمپلی شوتر اول شخص بازی همچنان همان Call of Duty همیشگی خودمان است اما از حق نگذریم، مکانیزمهای حرکتی سیستم Omnimovemnt سبک و سیاق بسیار متفاوت و جدیدی به گیمپلی بازی بخشیدهاند و قطعا تجربهی طرفداران همیشگی این سری، از بازی Call of Duty: Black Ops 6 در مقایسه با نسخههای قبلی بسیار متفاوت خواهد بود.
حالا باید منتظر بمانیم تا در تاریخ 25 اکتبر سال جاری میلادی، ببینیم محصول نهایی و کامل این بازی تا چه اندازه متفاوت و انقلابی ظاهر میشود و از همه مهمتر، در بخش داستانی و شدیدا مورد انتظار آن چه محتوایی انتظارمان را میکشد. فقط امیدواریم که طمع اکتیویژن و مجبور کردن تیم سازنده برای آماده کردن بازی Call of Duty: Black Ops 6 جهت انتشار بر روی کنسولهای نسل قبلی، باعث ایجاد محدودیتهای فنی در پروسهی تولید بازی نشده باشد و نسخههای نسل نهمی بازی از لحاظ بصری و موارد فنی مثل هوش مصنوعی دشمنان و جزئیات محیطی و روایی در بخش داستانی، واقعا به اندازهی یک نسل، بهتر از نسخههای نسل هشتمی آن باشند.