در سال 2003 بود که استودیوی اینفینیتی وارد (Infinity Ward) دست به انتشار یک شوتر جنگ جهانی دوم متواضع به نام Call of Duty زد. مکانیکهای شوتر جذاب و سه بخش داستانی مجزای آن بازی، باعث تحسین منتقدان و بازیبازان شد. اما این تنها شروع ماجرا بود. در ادامه قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه Call of Duty و بازیهای آن، از اصلی گرفته تا اسپین-آف، بیاندازیم. با گیم پالت همراه باشید.
تاریخچه بازی Call of Duty
پس از عرضه نخستین نسخهی بازی در سال 2003 ، بازی Call of Duty 4: Modern Warfare در سال 2007 عرضه شد و شوترهای کنسولی را به کل تغییر داد. از آن سال تمام بازیهای Call of Duty در فهرست پرفروشترینهای هر سال قرار گرفتهاند. این فرنچایز به هر پلتفرمی که فکرش را بکنید سرک کشیده و پایش را به کنسول هر بازیبازی باز کرده است. در قسمت دوم بخش تاریخچه بازیها قصد داریم تا نگاهی به تاریخچه Call of Duty و بازیهای آن، از اصلی گرفته تا اسپین-آف، بیاندازیم. با گیم پالت همراه باشید.
Call of Duty
عنوانی که همه چیز را آغاز کرد. Call of Duty جز اولین بازیهای شوتری بود که بازیباز را از حالت تنهایی در آورد و او را به بخشی از یک گروهان تبدیل کرد. بخش داستانی Call of Duty شامل سه قسمت مجزا میشود که در آنها شما در نقش یک سرباز بریتانیایی، یک سرباز آمریکایی و یک سرباز شوروی بازی میکنید. این بازی توانست به خوبی خود را از عناوین مشابه مثل Medal of Honor جدا کرده و روایتی سینمایی از جدال متحدین با رایش سوم را به تصویر بکشد.
Call of Duty 2
دومین Call of Duty هم در جنگ جهانی دوم جریان داشت و شامل سه قسمت مجزای داستانی میشد. از جالبترین حقایق در مورد این بازی، عرضه شدن آن به عنوان یکی از بازیهای لانچ کنسول ایکسباکس 360 است. Call of Duty 2 ویژگیهای زیادی را به این سری معرفی کرد که تا به امروز هم مشاهده میشوند. برای مثال احیای خودکار سلامتی و نشانهی نارنجک هر دو در این بازی برای اولین بار به کار گرفته شدند.
Call of Duty 3
بازی سوم پای استودیوی تریآرک (Treyarch) را به این فرنچایز باز کرد. بخش داستانی 14 مرحلهای این بازی از جهتی منحصر به فرد است و یک رویداد تاریخی واقعی را دنبال میکند. این رویداد هم چیزی نیست جز حملهی سربازان آمریکایی به ساحل نورماندی. Call of Duty 3 نشاندهندهی تمرکز بیشتر اکتیویژن (Activision) بر روی بازارهای کنسولی هم هست. چرا که این بازی اصلا بر روی رایانههای شخصی عرضه نشد. Call of Duty 3 شامل بخش چندنفرهی گستردهای هم میشود. البته محبوبیت این بخش در مقایسه با بازی بعدی بسیار اندک است.
Call of Duty 4: Modern Warfare
اینفینیتی وارد پس از یک سال استراحت با عنوانی بازگشت که تا به امروز از آن به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شوترهای تاریخ یاد میشود. این اولین Call of Duty بود که در جنگ جهانی دوم جریان نداشت و در عوض ما را به میان جدال سربازان امروزی آورد. بخش داستانی بازی در عین کوتاه بودن لحظات ماندگار زیادی داشت. با این حال مهمترین المان این بازی بدون شک بخش چندنفرهی آن بود که سرنوشت Call of Duty و دنیای بازیهای ویدیویی را به کل تغییر داد. سیستم ارتقای نوآورانهی این بخش و معرفی Killstreakها، دست به دست هم دادند تا Modern Warfare به یک موفقیت جهانی تبدیل شود.
Call of Duty: World At War
پس از Modern Warfare، تریآرک بار دیگر Call of Duty را به ریشههای جنگ جهانی خود بازگرداند. این بازی شامل یک المان بسیار محبوب یعنی Zombies هم بود که به بخش مهمی از سری Call of Duty تبدیل شد. بخش داستانی بازی از دیدگاه یک سرباز آمریکایی و یک سرباز شوروی روایت میشود. بخش چندنفرهی World at War هم از سیستمی مشابه با Modern Warfare برخوردار است.
Call of Duty: Modern Warfare 2
Call of Duty: Modern Warfare 2 فرمول چندنفرهی Modern Warfare را ارتقا و گسترش داد و تبدیل به موفقیتی حتی بزرگتر از بازی اول شد. بخش داستانی بازی هم با ماموریت No Russian سر و صدای زیادی به پا کرد. اگر پیش از این شکی در مورد فرمانروایی Call of Duty بر بازار شوترها وجود داشت، Modern Warfare 2 آن را برطرف کرد.
Call of Duty: Black Ops
Black Ops روایت و داستانگویی این سری را به سطح جدیدی رساند و شامل داستانی پر از پیچ و خم و پایانی غافلگیرکننده میشد. این بازی که توسط تریآرک توسعه یافته بود، شامل یک بخش Zombies گستردهتر و بهینهتر هم بود. این بازی همچنین به طرز قابل توجهای توانایی شخصیسازی اسلحه را افزایش داد.
Call of Duty: Modern Warfare 3
Call of Duty: Modern Warfare 3 تنها بازی تاریخ این سری است که توسط دو استودیو، اسلجهمر گیمز (Sledgehammer Games) و اینفینیتی وارد، توسعه یافته است. داستان Modern Warfare 3 درست پس از Modern Warfare 2 آغاز میشد و پایانی بر سهگانهی قدیمی Modern Warfare بود. در بخش چندنفره هم شاهد تغییر سیستم Killstreak و جایگزینی آن با سیستم Pointstreak بودیم. همچنین بخش کوآپ Survival برای اولین بار در این بازی به سری اضافه شد.
Call of Duty: Black Ops 2
از Call of Duty: Black Ops 2 به عنوان آخرین Call of Duty حقیقتا عالی یاد میشود. این بازی که سومین قسمت از سری Black Ops بود، روایتکنندهی داستان پسر Mason از بازی اول در سال 2025 و همچنین خود Mason در دههی 1980 بود. بخش چندنفره برای اولین بار حالتی رقابتی به نام League Play را به این سری اضافه کرد. برخلاف بازیهای قبلی، هر سلاح در Black Ops 2 شامل سیستم ارتقا میشود.
Call of Duty: Black Ops Declassified
Black Ops Declassified پتانسیل این را داشت که به یک Call of Duty قابل حمل خوب تبدیل شود. این بازی که بر روی پلیاستیشن ویتا منتشر شد، در عوض افتضاحی کامل بود و از همه نظر یک شکست محسوب میشد. شاید تنها نکتهی قابل ذکر این بازی استفاده از یک سیستم کنترلی جدید با توجه کنترلرهای ویتا بود.
Call of Duty: Ghosts
ششمین Call of Duty توسعه یافته توسط اینفینیتی وارد، به اولین شکست بزرگ این سری هم تبدیل شد. Ghosts که قصد داشت چرخهی Black Ops و Moddern Warfare را بشکند، شدیدا در ارائهی داستانی جذاب شکست خورد و در این زمینه نقدهای منفی زیادی را دریافت کرد. همچنین طراحی نقشههای بخش چندنفرهی این بازی نقدهای منفی زیادی را دریافت کردند. چرا که بزرگ بودن بیش از حد آنها، روند سنتی یک بازی Call of Duty را بر هم میزد.
Call of Duty: Advanced Warfare
یازدهمین Call of Duty از ریشههای سری کاملا فاصله گرفت و بازی را به آیندهای دور برد. برای اولین بار شاهد اضافه شدن مکانیکهای حرکت پیشرفته بودیم. مکانیکهایی که با واکنشهای ضد و نقیضی از سوی بازیبازان روبهرو شدند. یکی از المانهای بخش داستانی که سر و صدای زیادی به پا کرد، استفاده از کوین اسپیسی در مقام بازیگر نقش منفی بود. این بازی همچنین اولین عنوان توسعه یافته توسط اسلجهمر گیمز به صورت مستقل بود.
Call of Duty: Black Ops 3
شکافهای موجود در فرنچایز Call of Duty واقعا با Black Ops 3 شروع به خودنمایی کردند. اگر چه بازی در استفاده از مکانیکهای حرکت پیشرفته در بخش چندنفره نسبت به Advanced Warfare موفقتر بود، اما حقیقتا با بخش داستانی افتضاحی طرف بودیم که سر و ته آن معلوم نبود. تریآرک در این بازی سیستم جدیدی به نام Specialists را هم معرفی کرد که به بازیباز اجازهی انتخاب از بین 9 شخصیت مجزا را میداد. هر کدام از این شخصیتها یک قابلیت ویژه داشتند.
Call of Duty: Infinite Warfare
Infinite Warfare سیزدهمین بازی اصلی از این سری است و روند استفاده از حرکت پیشرفتهی دو بازی قبلی را ادامه میدهد. این بازی به احتمال زیاد کمترین محبوبیت را در میان طرفداران سری Call of Duty دارد. هواداران در این نقطه از سیستم حرکت پیشرفته خسته شده بوند و به دنبال یک Call of Duty کلاسیک بودند. باندل کردن این بازی با ریمستر Call of Duty: Modern Warfare هم باعث سرازیر شدن انتقادات زیادی به سوی اکتیویژن شد.
Call of Duty: World War 2
دومین بازی توسعه یافته توسط اسلجهمر گیمز، بالاخره Call of Duty را به جنگ جهانی دوم باز میگرداند. البته این بازی اگر چه در ظاهر به خواستهی طرفداران پاسخ داده بود، اما باز هم نتوانست Call of Duty را از ورشکستگی خلاقیتیاش نجات دهد. بخش داستانی بازی به خاطر طراحی مراحل خطی مورد انتقاد قرار گرفت. در حالت چندنفره هم شاهد استفادهی زیاد بازی از لوتباکسها و پرداختهای درون برنامهای بودیم.
Call of Duty: Black Ops 4
Black Ops 4 برای اولین بار بخش تکنفره را به صورت کامل از این سری حذف کرد. در عوض شاهد اضافه شدن حالت بتل رویالی موسوم به Blackout بودیم. Black Ops 4 سیستم Specialists را هم بازگرداند. بخش چندنفرهی این بازی در مجموع پیشرفتی نسبت به چند بازی قبلی بود و توانست نقدهای مثبتی را دریافت کند. همچنین حالت Zombies این بازی به محبوبیت زیادی رسید. در مجموع این نسخه حرکت رو به جلویی برای سری محسوب میشد. البته ریبوت اصلی سری با بازی بعدی از راه میرسید.
Call of Duty: Modern Warfare
ریبوت Modern Warfare خون تازهای بود که رگهای Call of Duty شدیدا به آن نیاز داشت. با یک بخش داستانی جذاب و تغییرات زیاد در حالت چندنفره، این بازی توانست به موفقیت زیادی برسد. همچنین پشتیبانی دائمی اینفینیتی وارد از بازی پس از عرضهی آن، باعث شد تا بازی برای مدت زیادی محبوب بماند. با این حال شاید مهمترین المان این بازی را بتوان حالت بتل رویال رایگان آن یعنی Warzone دانست. Warzone خیلی زود توانست خود را به عنوان پادشاه جدید این سبک ثابت کند و در حال حاضر به تمرکز اصلی اکتیویژن در رابطه با Call of Duty تبدیل شده است.
Call of Duty: Black Ops Cold War
جدیدترین نسخه از این فرنچایز، به نوعی یک ریبوت برای خط Black Ops محسوب میشود. البته در این بازی شاهد یک آغاز جدید نیستیم، اما برخلاف سه Black Ops قبلی، به دوران جنگ سرد بازمیگردیم. تریآرک با این بازی مسئولیت توسعهی محتوای Warzone را هم عهدهدار داشت. Black Ops Cold War اگر چه بازی بدی نبود، اما نتوانست موفقیت بازی قبلی را تکرار کند. همچنین مشکلات فنی زیاد به هنگام عرضه و کمبود محتوای بخش چندنفره، باعث دریافت نقدهای منفی از سوی هواداران شدند.