فصل نهم بازی Overwatch 2 به تازگی در دستور قرار گرفته و در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به این فصل داشته باشیم و تغییرات یا ویژگیهای جدید بازی اورواچ ۲ را با یکدیگر مرور کنیم.
کمتر کسی است که با شنیدن نام Overwatch احساس غریبگی کند. جنجال بزرگی که نسخه اول این بازی در جریان مراسم Game Awards 2016 و تصاحب عنوان بهترین بازی سال، به وجود آورد (آن هم در مقابل شاهکاری مثل Uncharted 4: A Thief’s End) بسیاری از گیمرها را نه تنها شوکه کرد، بلکه کمپانی سازندهاش یعنی Blizzard را متهم به پولشویی، باج دادن به داوران و…
قصههایی از این قبیل جلوه دادند. در کنار تمامی این موارد، بسیاری از طرفداران بازیهای بتل رویال دیگر محبوب در آن زمان یعنی PUBG و Fortnite، شمشیر را از رو بسته و به قدری بازی را کوبیدند که موجی از تنفر به سوی این عنوان روانه شد. اما Blizzard با قدرت به توسعه و بسط دادن عنوانش مشغول بوده و هست و بالاخره در سال ۲۰۲۲، نسخه دوم بازی را که محبوبیتش اندکی از آن سالهای ابتدایی بیشتر شده بود روانه بازار کرد، کاری که شاید هرگز نباید انجامش میداد!
موج انتقادات بازی به قدری زیاد بود که گمان میکنم تا مدتها قبل از آپدیت اولیه و تغییرات مربوط به Season 1 بازی، سرورهای بازی اورواچ ۲ تا مدتها خالی از سکنه بود. اما باز هم روند صعودی Blizzard شروع شد و در طول ۸ فصل تغییرات بازی، کم کم طرفداران بازی راه خودشان را به آن پیدا کرده و البته همچنان بسیاری از پلیرهای نسخه اول، برای همیشه با عنوان محبوبشان خداحافظی کردند.
این افراد معتقد بودند خلاقیتی که در سال ۲۰۱۶ برای Overwatch جایزه به ارمغان آورد، نه تنها در نسخه دوم وجود ندارد بلکه فقط شبیه به بلاک باسترها و کلیشههای همیشگی بازیهای بتل رویال امروزی شده که به شدت از ارزش آن کاهیده است. حال نوبت به فصل ۹ بازی میرسد. جایی که دوباره…! در ادامه با بررسی این آپدیت پر سر و صدا و پرحاشیه، با وبسایت گیم پالت همراه باشید.
ازش متنفرم!
اولین واکنش منتقدان و گیمرها پس از یک دست بازی کردن فصل ۹ همین جمله بود! تغییرات بازی در فصل ۹مش چندان بزرگ نبود بطوری که بتوان به آن یک آپدیت عظیم گفت. اما نکته اینجاست، سازندگان و توسعه دهندگان بازی با همین تغییرات توانستهاند تا حد زیادی بازی را متعادل کنند.
متعادل شاید کلمهای باشد که در اکثر نقدها و واکنشها در فضای مجازی و یوتوب به گوشتان نخورد. در واقع اکثر افراد ناراضی و متنفر از این فصل، همان گیمرهایی هستند که کارشان استریم کردن این بازی در توییچ و یوتوب است و خودشان جزو طرفداران پر و پا قرص این بتل رویال پرحاشیه به شمار میروند.
یک پلیر نه چندان حرفهای Overwatch، کسی که فقط گه گداری تفننی بتل رویال بازی کرده و به سرش میزند تا با دوستانش کل کلی داشته باشد، نسبت به این تغییرات اتفاقا واکنش مثبت نشان خواهد داد. دلیل آن هم واضح است، این تغییرات بازی را برای افراد مبتدی و تازهکار و کسانی که تازه به این دنیا و حتی عرصه بازیهای بتل رویال پاگذاشته اند، آسانتر و روانتر کرده است.
برخی از تغییرات مهم این آپدیت به شرح زیر هستند:
- بازنشانی رتبه مهارت
با توجه به تغییرات قابل توجه قهرمانان ما و اضافه شدن یک سطح مهارت جدید، این تنظیم مجدد به گونه ای طراحی شده است که به همه بازیکنان فرصتی می دهد تا بالاتر از همیشه صعود کنند.
همه نقشها در Role Queue و Open Queue در Competitive Play به Unranked بازنشانی شدهاند. - مسابقات قرارگیری (placement matches)
مکان ها از ابتدا بازسازی شده اند. رتبه پیش بینی شده شما پس از هر مسابقه قرارگیری نمایش داده می شود.
شما باید 10 مسابقه را در یک نقش تکمیل کنید تا رتبه مهارت خود را برای آن نقش دریافت کنید.
برنده شدن در رتبه های شما تاثیر قابل توجهی در رتبه نهایی شما خواهد داشت. - بهروزرسانی رقابتی
بهروزرسانیهای رقابتی دوباره کار شده اند. به جای نیاز به پنج برد یا 15 باخت برای دریافت بهروزرسانی رقابتی، بهروزرسانیها اکنون بعد از هر مسابقه انجام میشوند.
در ادامه، صفحه Competitive Updates اکنون میزبان اطلاعاتی درباره رتبه های شما در Role Queue و Open Queue و همچنین پیشرفت شما به سمت پاداش های Competitive Point است. - اصلاح کنندههای مهارت
اکنون پس از هر مسابقه، اصلاح کننده ها در صفحه پیشرفت رقابتی ظاهر می شوند.
اصلاحکنندههای مهارت اطلاعاتی درباره میزان پیشرفت یا از دست دادن یک رتبه پس از یک مسابقه، از جمله برد یا باخت، بیثباتی رتبه و مطلوبیت مسابقه، ارائه میدهند. - سطح مهارت جدید – قهرمان
یک رتبه جدید بالاتر از استاد بزرگ اضافه شده است، به نام قهرمان، که از هر رتبه دیگری در Overwatch اختصاصی تر است. تنها درصد بسیار کمی از بازیکنان این رده از بازی رقابتی را اشغال خواهند کرد. - جوایز رقابتی
انواع سلاح جید معرفی شده است.
هر نوع سلاح جید 3000 امتیاز رقابتی برای خرید هزینه دارد.
همه بازیکنان این فصل را با 0 امتیاز رقابتی شروع خواهند کرد.
تمام امتیازهای رقابتی موجود به یک ارز جدید به نام Legacy Competitive Points تبدیل شده اند.
هر نوع سلاح طلایی اکنون 3000 امتیاز رقابتی برای خرید هزینه دارد.
در پایان یک سال رقابتی، هر موجودی از امتیازهای رقابتی باقیمانده به امتیازات رقابتی قدیمی تبدیل میشود. - رتبه بندی matchmaking
فقط در شروع این فصل، رتبهبندی داخلی Matchmaking برای همه بازیکنان تنظیم شده است تا بازیکنان را به میانگین عادی (تقریباً طلا 3) نزدیکتر کند.
رتبهبندیهای Matchmaking بازسازی کامل شدهاند. هر چه رتبه بالاتر باشد، بیشتر از بین رفته است.
اکثر بازیکنان از رتبه و دسته مهارت کمتری نسبت به رتبه اخیر خود شروع می کنند - چالش های رقابتی
چالش های رقابتی حذف شده و جوایز و پیشرفت برای Competitive Play اکنون در صفحه Competitive Progress نمایش داده می شود و عناوین در پایان فصل پاداش می گیرند
رفع باگهای عمومی
-
- مشکل برخی از سایهها را که در هر تنظیماتی در زیر Ultra ظاهر میشدند، برطرف شد.
- در صورتی که Loadout انتخاب کرده بودید، باگی را برطرف کرد که باعث میشد هنگام استفاده از گزینه Change Skin در Hero Select، پوست شما تغییر نکند.
- رفع اشکال با علامت گذاری Golden Weapons به عنوان نامشخص و غیرقابل خرید بودن.
- رفع یک اشکال با برخی از فراخوانها برای فشار دادن محموله در حال پخش در لحظات نادرست.
- مشکل خرابی Wall Climb در برخی شرایط برطرف شد.
کدام موارد حاشیه ایجاد کردند؟
در کنار تمامی تغییرات ریز و درشتی که بالاتر مشاهده کردید، مواردی بودند که از همه بیشتر واکنش منتقدان و گیمرها را در بر داشت. این موارد که از قضا تغییرات مهمی نیز به شمار میرفتند، کلیت آپدیت فصل ۹م اورواچ ۲ را در برمیگیرند. با هم این موارد را بررسی میکنیم:
۱- سیستم اسلحههای جید (Jade)
مشکل کلی بازیکنان با سیستم اسحلههای جدید که به نام jade شناخته میشوند بنیادیتر از این حرفهاست. در واقع کسی با وجود چنین اسلحههایی در بازی و حتی استفاده کردن و مبارزه با آن مشکل ندارد، بلکه این نحوه به دست آوردن آن است که شما را آزار میدهد. اسلحههای جید، پاداشهای cosmetic جدیدی هستند که در مود رقابتی بازی به شما داده میشوند و در پایان فصل میتوانید با امتیازها اسلحهها را خریداری کنید، درست همانند فصلهای گذشته و سیستم خرید اسحلههای طلایی.
اما مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که تنها راه خرید اسلحههای جید با استفاده از پولهایی به اسم Legacy Credits است. این کردیتهادر بازی اورواچ ۲ به دست نیافتنی هستند! بله درست متوجه شدید. این دقیقا همان جایی است که اشکال درست میکند. تنها ۲ راه برای کسب legacy credit ها دارید: competitive point هایی که تا قبل از شروع فصل ۹ کسب کرده بودید در ابتدای فصل ۹ به legacy تبدیل میشوند، و یا تمام competitive point هایی که تا پایان ۲۰۲۴ بدست بیاورید و خرجشان نکنید، تبدیل به legacy خواهند شد.
این سیستم جدید باعث شده تا خرید اسلحههای جدید کار بشدت طاقت فرسایی باشد بخصوص برای بازیکنان تازهواردی که از فصل ۹ بازی اورواچ ۲ خود را آغاز کردهاند یا حتی از فصل ۸، چرا که جمع کردن competitive pointها کار حضرت فیل است! یکی دیگر از مواردی که خورههای بازی با آن مشکل دارند، رنگ و قیافه خود اسحله است! چرا که به بازیکنان حس یک تفنگ اسباب بازی را میدهد. میدانم بهانه گیری الکی است اما طرفداران دوست ندارند با ظاهر یک تفنگ اسباب بازی، به کشتن دشمنان بپردازند علی الخصوص که به سختی و مشقت فراوان برای بدست آوردن یکی از آنها تلاش کردهاند. اما بازی همانند دیگر اسحلههای موجود، skin های بسیار زیادی نیز برا این سری اسلحههایش در نظر گرفته که به سادگی این مشکل را برطرف میکند.
۲- تغییرات قهرمانان
به طور کلی تمامی قهرمانان، سطح سلامت بالاتری را در فصل ۹ دریافت کردند، همچنین helth pool پیشرفتهتر، نحوه cooldown سریعتر، گلولههای بزرگتر و… (در بالاتر لیست کامل آنرا بخوانید) همگی باعث شدهاند که تجربه گیم پلی بازی اورواچ ۲ با هر قهرمانی، منحصر به فردتر و روانتر از قبل باشد اما چرا صدای گیمرها درآمده است؟
یکی از تغییرات بزرگ این فصل، فاصله بین فعال شدن self- heal و تیر خوردن، ۵ ثانیه شده است، به این معنی که پس از اصابت گلوله، باید ۵ ثانیه صبر کنید تا قهرمانتان فرآیند بازیابی سلامتش را انجام دهد. این موضوع باعث شده که فرآیند تیمی و کار تیمی که از ابتدا در بازی Overwatch ظاهر شده بود و یکی از نقاط قوتش به شمار میرفت، کمرنگ شود، چرا که اصولا وجود هیروها و نیروهای کمکی در بازی اورواچ ۲، به منظور جلوگیری از آسیب پذیری، کار بهتر و کمک به بازیابی سلامت بود.
با این سیستم جدید در فصل ۹، دیگر لازم نیست تا نزد هیروی کمکی خود بازگردید تا سلامتتان را به دست بیاورید، بلکه فقط کافی است ۵ ثانیه صبر کنید، سلامتتان را به دست آورید، به ماموریت خود بپردازید و کارتان را نصفه رها نکنید. این موضوع همچنین در نبردهای تیمی نیز تغییراتی را شامل شده که زمان respawn را افزایش میدهد.
نتیجه گیری
آخرین و جدیدترین آپدیت Overwatch 2 تغییراتی را به همراه داشته است که نظرات تند و تیز، ضد و نقیض و گه گاه عالی را در برداشته است. طرفداران قدیمی بازی بسیاری اعلام کردند که دیگر هرگز به سراغش نخواهند رفت چرا که نمیخواهند خاطرات بد و خوبشان را خراب کنند، از طرفی بازیکنان جدیدتر که به تازگی به سمت آن آمدهاند، از این تغییرات به شدت استقبال کردهاند چرا که شبیه به استانداردهای (اگر بتوانیم به آن استاندارد بگوییم) بتل رویالها و بازیهای آنلاین امروزی شده است. اما دقیقا مشکل اصلی همینجاست.
بتل رویال پر و سر و صدای Blizzard، دیگر شباهتی به عنوان خلاقی که نیتن دریک را در راه رسیدن به گنج متوقف کرد نیست، بلکه کم کم دارد به سمت انبوه آشفته بازار بازیهای امروزی پیش میرود و فقط طرفدارانی که اندکی امید دارند، خدا خدا میکنند تا بلای Assassins Creed بر سر عنوان محبوبشان نیاید و شده برای حداقل چند سال آینده بتوانند دوباره طعم متفاوت بتل رویال را بچشند. تغییرات زیادی که در هر آپدیت و فصل دارد بر سر Overwatch میآید، دارد این امید را کم کم در دل طرفداران خاموش میکند.
واقعا مقاله سطح پایینی بود
سلام وقت شما بخیر
ممنون که مقاله رو مطالعه کردید
اما به این نکته توجه کنید که در بررسی فصل جدید یک بازی تنها به تغییرات جدید و مزایا و معایب اون اشاره میشه
توی این مقاله نویسنده هم سعی کرد تا مزایا و معایب آپدیت جدید بازی اورواچ 2 را بازگو کند
به طور کلی ساختار این مقالات با مقالات نقد و بررسی یک بازی متفاوت هست
با این حال تغییراتی در مقاله ایجاد و برخی موارد اصلاح و بهبود یافته اند امیدوارم که مورد نظر شما واقع شوند