Unicorn Overlord مقدار
با وجود محبوبیت کمتر عناوین ژانر نقشآفرینی استراتژیک (SRPG)، این بازیها معمولاً تجربهای را ارائه میکنند که مشابهی آن در هیچ ژانر دیگری پیدا نمیشود. جدیدترین اثری که مجدداً به اثبات این موضوع میپردازد، بازی Unicorn Overlord از استودیوی خوشنام ونیلاور (Vanillaware) است. با گیم پالت همراه باشید تا بررسی کنیم که این عضو جدیدِ ژانر نقشآفرینی استراتژیک چه تاکتیکها و نبردهایی را در دنیای دوبعدی و متمایز خود برای بازیکن تدارک میبیند.
سرمایهگذاری خطرناک ونیلاور در ژانر جدید
بعد از موفقیت چشمگیر بازی 13Sentinels: Aegis Rim که با روایت پیچیده و جذابش توانست توجهات زیادی را به سمت خود جلب کند، استودیوی ونیلاور در موقعیت خاصی قرار گرفت. از یک طرف، طرفداران از بازی بعدی این استودیو انتظار ادامهی روند داستانگوییهای چندلایه و عمیق را داشتند. تجربهای که همچنان با سرنخها و جزئیات داستانی مختلف، یک روایت استثنایی و پرفراز و نشیب را ارائه دهد. از طرف دیگر، ونیلاور ممکن بود به دام تکرار بیفتد و بار دیگر عمق گیمپلی را فدای مقیاس داستان کند.
با همان اولین تریلرهای بازی Unicorn Overlord و وقتی باخبر شدیم که عنوان بعدی این استودیو در ژانر نقشآفرینی استراتژیک خواهد بود، نگرانیها و انتظارات همزمان باهم شروع شدند. حقیقتاً حتی با علاقهای که به بازیهای استراتژیک و تاکتیکی دارم، امیدوار بودم که ونیلاور بار دیگر یک اثر داستانمحور و پروپیمانی بسازد که تا مدتها ذهن مخاطب را درگیر کند. این استودیو ولی مسیر ریسکیتری را انتخاب کرد تا تنوع گستردهای به روند بازیهای قبلیاش بدهد و به شکلهای جدیدی مخاطبان را غافلگیر نماید. هرچند که در این مسیر بار دیگر خرجهای بازی ونیلاور از بودجهی اولیه پیشی گرفت. همین موضوع این استودیو را در وضعیت خطرناکی قرار دارد تا فقطوفقط چشمانتظار استقبال بازیکنان باشد.
برای درک بهتر سطح ریسکی که ونیلاور بعد از موفقیت بزرگ خود اتخاذ کرد، باید نکتهای را یادآور شد. یاسومی ماتسونو (کارگردان سرشناس عناوینی نظیر Final Fantasy Tactics و Tactics Ogre) در جواب درخواستهای طرفداران قدیمی برای ساخت ریمیک این بازیها بیان کرد که «اول بیایید Unicorn Overlord بازی کنیم!»، چرا که فروش بازیهای این ژانر در حال حاضر برای ترغیب کردن اسکوئر انیکس جهت ساخت ریمیک کافی نیست.
خوشبختانه طرفداران ژاپنی در زمان عرضه و طی هفتهی اول بهقدری از بازی جدید ونیلاور استقبال کردند که این عنوان حتی از بازی Final Fantasy 7 Rebirth نیز پیشی گرفت و پرفروشترین عنوان آن هفته در کشور ژاپن شد. باید منتظر ماند و دید که آیا این اتفاق در بازارهای خارج از ژاپن نیز تکرار خواهد شد. البته ممکن است مخاطبان امروزی همچنان علاقهای به SRPG نشان ندهند که سایر کمپانیها را ترغیب به سرمایهگذاری بیشتر در این ژانر کند.
یک تجربهی داستانی آشنا، استاندارد و کمی ناامیدکننده
همانطور که بالاتر اشاره شد، داستان در بازی Unicorn Overlord تمرکز اصلی نیست. بازی 13Sentinels: Aegis Rim با درهمآمیزی زیرژانرهای مختلف علمیتخیلی یکی از بهترین روایتهای داستانی نسل گذشته را شامل میشد. اما در بازی جدید ونیلاور با داستان بسیار سادهتری مواجه هستیم. در همان دقایق ابتدایی Unicorn Overlord، به پادشاهی کورنیا (Cornia) حمله میشود. مادر شاهزادهی این پادشاهی از ژنرال ارتش خود درخواست میکند تا قبل از رسیدن نیروهای اشغالگر به قلعه، پسر خردسالش را فراری دهد. در این دقایق با پایههای گیمپلی بازی در نقش مادر شخصیت اصلی آشنا میشویم و کمی بعدتر کنترل قهرمان اصلی داستان و شاهزادهی فراریای که حالا به 17 سالگی رسیده است را بهدست میآوریم تا پادشاهی خود را پس بگیریم.
قطعاً تا همینجا هم با این شروع به یاد داستانهای مشابهی دیگری افتادهاید و شباهتهای داستان Unicorn Overlord با ساختارهای داستانگویی امتحانپسداده کاملاً مشخص است. کمی جای ناامیدی دارد که این روند تا آخرین دقایق داستان اصلی نیز پابرجا باقی میماند. به همین دلیل در اکثر لحظات باید یک روایت استاندارد و بدون غافلگیری را دنبال کرد. با اینکه در بسیاری از سکانسهای داستان بازی Unicorn Overlord منتظر تکرار همان جادوی 13Sentinels: Aegis Rim بودم، اما باید پذیرفت که تمرکز این اثر با عناوین قبلی ونیلاور متفاوت است.
حتی در این داستان آشنا و قابل پیشبینی نیز لحظاتی را میتوان پیدا کرد که همان جنس دنیاسازی آشنایی عناوین قبلی ونیلاور مانند بازی Odin Sphere را یادآور میشود. اگر مجذوب روایت خاص این استودیو از وقایع آخرالزمان دنیای نورس هستید و تنوع نژادها، قلمروها و تنشهای نظامی و فرهنگی در Odin Sphere را میپسندیدید، از داستان و دنیاسازی Unicorn Overlord نیز تجربهی خوبی نصیبتان خواهد شد. بازی در نقطهبهنقطهی دنیای بزرگ خود، با معرفی گروهها و نژادهای جدید سعی دارد تا تصویر یک دنیای چندلایه و زنده را ترسیم کند. تنوع بالای Unicorn Overlord در این بخش، یکی از نقاط قوت داستان بازی به حساب میآید. داستان بازی Unicorn Overlord تا آخرین دقایق نیز مخاطب را دائماً با المانهای جدید و تاریخچههای غنی درگیر میکند.
البته داستان اصلی بازی Unicorn Overlord در رسیدن به سقفهای عناوین قبلی ونیلاور ناکام میماند. اما به اندازهی کافی با داستانکها و سایدکوئستهای خود موفق ظاهر میشود که در این زمینه سرگرمکننده باشد. بیشتر از داستان اصلی کلیشهای و انقلاب ضد یک رژیم فاسد و سرکوبگر، میتوان غرق لحظاتی شد که شخصیتهای رنگارنگ و متفاوت بازی در سناریوهای تازه معرفی میشوند.
تقریباً آزاد کردن هر منطقهی مهمی در نقشهی بازی Unicorn Overlord، با یک داستان مجزا و شخصیتهای خاص خودش همراه است. این روایتها در راستای دنیاسازی اثر قرار میگیرند و مرزهای داستانگویی را گسترش میدهند. بهطور مثال، از اعماق قلمروی سرسبز اِلفها و بعد از آشنایی با ویژگیهای خاص و متمایز آنها، به منطقهی برفی و سردی در بالای نقشه میروید که اولین آشنایی بازیکن با Beastهای شمالی را رقم میزند. تنوع بالای بازی در این بخش یکی از نقاط قوت داستان جدید ونیلاور محسوب میشود. به همین سبب بازی Unicorn Overlord فرصت تکراری شدن را از شخصیتها و مناطق مختلف خود دریغ میکند.
این رویکرد اما یک شمشیر دولبه است. علیرغم تنوع گستردهای که به سناریوهای داستانی بازی میدهد، در ایجاد پیوند عمیقی بین بازیکن و شخصیتها تا حد زیادی شکست میخورد. اکثر عناوین قبلی ونیلاور که توجهی بسیار زیادی به شخصیتپردازی کاراکترهای اصلی و فرعی خود داشتند و روابط طولانی و معنیداری را به تصویر میکشیدند. اما بازی Unicorn Overlord بیشتر به تنوع و کمیت توجه دارد.
به عبارت دیگر، تعداد شخصیتهای بازی بهقدری زیاد است که در بهخاطر سپردن نام بسیاری از آنها به مشکل برخواهید خورد. بسیاری از این کاراکترها هم فرصتی برای خودنمایی و ابزار شخصیتهای جالبشان پیدا نمیکنند. بنابراین خارج از معرفی اولیه، نقش چندانی در روایت Unicorn Overlord ندارند. اگر تعداد شخصیتها کمی پایینتر میآمد و دیالوگها و حضور هر شخصیت در داستان بیشتر میشد، مخاطب نیز راحتتر میتوانست با کاراکترهای بازی ارتباط بگیرد.
در مجموع، حتی با وجود کمبودهای داستانی و چارچوبهای روایی آشنا، بازی Unicorn Overlord همچنان با دنیاسازی و تعدادی از شخصیتها و داستانکهای جذابش قادر به ارائهی یک تجربهی سرگرمکننده است. تصمیمات اندکی که در جریان بازی میتوانید بگیرید و انتخاب نهایی بین دو پایانبندی اصلی داستان هم ارزش تکرار این عنوان را بالاتر بردهاند و برخی از کمبودهای کلی را پوشش دادهاند.
تاکتیک و استراتژی، هستهی مرکزی Unicorn Overlord
درخشانترین لحظات بازی Unicorn Overlord در جریان گیمپلی و نبردهای آن اتفاق میافتند. برخلاف عنوان قبلی ونیلاور، اینبار گیمپلی در مرکز توجهات قرار دارد و قلب تپندهی اثر است. اگر با سایر عناوین این ژانر آشنایی داشته باشید، اولین نبردهای بازی برایتان آنقدرها غافلگیرکننده نخواهند بود. اما Unicorn Overlord کمکم و بهمرور زمان با سیستمها و ابزارهای خاص خود به ساختار گیمپلی انرژی جدیدی تزریق میکند. یکی از اولین تغییراتی که از همان ابتدا نسبت به سایر عناوین ژانر به چشم میآید، آزادی حرکت مهرهها و واحدها در نقشه است. دیگر محدود به خانههای ثابت و پیشفرضی نیستید که جهت حرکت واحد را تعیین کنند. در عوض، بازی Unicorn Overlord اجازه میدهد تا واحدهای نظامی خود را در هر زمان به هر مسیری که میخواهید ببرید.
از دیگر نقاط قوت بازی در این بخش باید به ترکیب جذاب گیمپلی همزمان یا بیدرنگ (Real-time) و عناصر نوبتی اشاره کرد. بازی Unicorn Overlord تماماً نوبتی یا کاملاً همزمان نیست، بلکه عصارهی هر دو ژانر را با یکدیگر ترکیب میکند و یک اثر استراتژیک منحصربهفرد ارائه میدهد. در هر مقطعی که تمایل داشته باشید، میتوانید زمان را متوقف کنید و نگاه بهتری به میدان نبرد بهدست آورید. در این حالت، امکان مشخص کردن دستور بعدی هر واحد نیز فراهم شده است و تنها کافی است آن واحد را انتخاب کنید و مقصدش را برگزینید. اگر مقصد موردنظر، پایگاه خالی و برج مراقبتی باشد، آن واحد مستقیماً به همان سمت خواهد رفت. در صورتی هم که مقصد مدنظر شما یکی از واحدهای دشمن است، واحد خودی بعد از طی کردن فاصله به دشمن خواهد رسید و با پیام شروع مبارزه و نمایش میزان آسیب هر دو نیرو مواجه میشوید.
قبل از شروع تمامی نبردهای بازی، نتیجهی آنها براساس قدرت هر دو واحد و المانهای دیگری مانند واحدهای پشتیبان یا قدرت باف و دیباف و موارد مشابه تعیین میشود. در این حالت، فرصت دارید تا چینش واحد نظامی خود را تغییر دهید، از آیتمهای کمکی بهره بگیرید یا با فشار دادن دکمههای مربوطه از واحدهای دورزنی که در نزدیکی نبرد حضور دارند (مانند کمانداران یا جادوگران) درخواست کمک کنید. پیش از اینکه به واحد دشمن نزدیک شوید و پیام آغاز نبرد را ببینید، تواناییهای «Valor» میتوانند ورق را برای شما برگردانند و برگ برندهی نیروهایتان باشند.
در ابتدای هر سناریو، دارای تعداد مشخصی Valor خواهید بود که در بالا و سمت چپ صفحه قابل مشاهده هستند. برای استفاده از واحدهای نظامی خود باید از همین امتیازها استفاده کنید. بهترین راه کسب امتیاز Valor بیشتر نیز فتح پایگاهها و شکست دادن نیروهای دشمن است. اما خارج از فراخواستن واحدهای نظامی به میدان نبرد، با Valor قادر به بهرهگیری از قابلیتها و تواناییهای خاصی نیز هستید. بهطور مثال، با یک واحد کماندار میتوانید با مصرف 2 عدد Valor بر سر دشمنان خود باران تیر نازل کنید. یکی دیگر از قدرتهای Valor میتواند تمامی موانع، مینها و تلههای موجود در یک منطقهی مشخص را از بین ببرد. در کنار تواناییهای مستقیم نظامی، برخی دیگر از قدرتهای مبتنیبر Valor نیروهای شما قادر به بازگرداندن سلامتی واحدها، زنده کردن نیروهایی که در جریان نبرد کشتهشدهاند، افزایش سرعت حرکت، افزایش XP دریافتی و موارد متعدد دیگری هستند.
بالاتر اشاره شد که تعداد زیاد کاراکترهای بازی در بخش داستانی به عمق شخصیتپردازی آنها ضربه وارد میکند. با این حال، کمیت چشمگیر Unicorn Overlord در این بخش به همان میزان به گیمپلی بازی تنوع قابل لمسی داده است. شخصیتهایی که در جریان داستان با آنها آشنا میشوید و به ارتش خود راه میدهید، به نیروهایی که در جریان گیمپلی مورداستفاده قرار میگیرند اضافه خواهند شد. بازی جدید ونیلاور بیش از 70 کلاس نظامی مختلف دارد. هر کدام دارای نقاط ضعف و قدرت خود هستند و برای شکست دادن واحدهای مخصوصی به کار میروند. البته چند کلاس بهطور کلی از سایر کلاسهای بازی بهتر طراحی شدهاند و جای مانور بیشتری دارند. اما Unicorn Overlord سناریوهایی را در مسیر بازیکن قرار میدهد تا مجبور شود از تمامی ابزارهای در دسترس خود بهره بگیرد.
این سناریوها جذابترین محتواهای بازی را به خود اختصاص دادهاند و نیازمند دقت بیشتری هستند. توجه به محل قرارگیری تلهها، تغییر مسیر واحدها، دقت به نقاط ضعف و قوت واحدهای نظامی دشمن، بهکارگیری ابزارهایی مانند منجنیق، استفادهی مناسب از نیروهای دورزن مانند کمانداران و موارد مشابهی دیگر برای غلبهبر سناریوهای متفاوت و خلاقانهی بازی ضروری است.
مخاطبانی که قبلاً بازی Final Fantasy 12 را تجربه کرده باشند، با سیستم Gambits آشنایی کاملی دارند. بازی Unicorn Overlord نیز به سیستم مشابهی با نام Tactics مجهز است. با توجه به اینکه نمیتوانید کنترل نیروهای خود را در جریان مبارزات بهدست بگیرید، بازی استراتژیک ونیلاور به چنین سیستمی نیاز داشت تا نقش تصمیمات بازیکن در نبردها را پررنگتر کند. این سیستم به بازیکن امکان شخصیسازی رفتار نیروها در نبردها را میدهد.
با تعیین دستورات مشخصی که در شرایط خاص اجرا میشوند، برای بسیاری از سناریوهای احتمالی با دستانی پر به استقبال دشمنان خواهید رفت. بهعنوان مثال، میتوانید تنظیم کنید که وقتی نیروهای کماندار شما با ترکیب نیروهای هوایی و زمینی مواجه هستند، اول نیروهای هوایی را اولویت قرار دهند. یا شوالیهها و نیروهای سپردار شما در هر موقعیتی خود را فدای نیروهای ضعیفتر مانند جادوگران کرده و با سپر خود از آنها محافظت نمایند. لایههای شخصیسازی رفتار نیروها در این بخش بهمرور افزایش مییابد و دستورات پیچیدهتر و جالبتری را ارائه میکند تا بتوانید برای هر سناریویی برنامه بچینید.
یکی از کمبودهای گیمپلی بازی اما در زمینهی ارائهی چالشهای معنادار به چشم میخورد. حتی با وجود تنوع بالای سناریوهای اصلی، Unicorn Overlord در بسیاری از نبردها از به چالش کشیدن بازیکن جا میماند. این موضوع در درجههای سختی بالاتر نیز تغییر زیادی نمیکند. اگر کمی به این ژانر آشنایی داشته باشید یا نیروهای خود را به مناسبترین سلاحها و لوازم تجهیز نمایید، تجربهی چالشبرانگیز و پرتنشی نخواهید داشت. چنین نکتهای باعث شده است تا بازی Unicorn Overlord برای تازهواردان به ژانر گزینهی بسیار خوبی لحاظ شود. اما همزمان برای علاقهمندان تنها در بالاترین درجهی سختی قادر به خلق لحظات کمی استرسزا خواهد بود.
بازسازی پادشاهی در نقشهای جهانباز و یکپارچه
دقایق گیمپلی بازی Unicorn Overlord تنها به شکست دادن دشمنان و فتح قلمروهای بیشتر محدود نمیشود و فعالیتهای دیگری نیز بین نبردها در نظر گرفته شدهاند. بعد از فتح هر منطقهی جدید، امکان بازسازی و ترمیم شهرها با جمعآوری منابع مختلف در دسترس قرار دارد. هر شهری برای بازسازی و ترمیم کامل نیازمند منابع خاص خودش است و وقتی که تمامی منابع موردنیاز را تحویل بدهید، میتوانید یکی از نیروهای خود را بهعنوان نگهبان آن شهر انتخاب کنید. نگهبانان شهرها نیز بهمرور به جمعآوری منابع و گردآوری پول میپردازند و بازسازی شهرهای دیگر را برای شما راحتتر خواهند کرد. بازی از این پروسه یک ریتم سرگرمکننده و رضایتبخش ساخته است که تمامی تلاشهای بازیکن را به شکلهای معناداری پاسخ میدهد.
در کنار نبردها و بازسازی شهرها، فعالیتهای جانبی دیگری نیز وجود دارند که به روتین کلی بازی تنوع موردنیازی اعطا میکنند. بهطور مثال، در یکی از مناطق بازی برای جمعآوری شیر باید به بزها بیسکوییت بدهید! یا با پیدا کردن نمادهای خاصی در نقشهی بازی و حل کردن معمای مربوط به آنها، آیتمهای جذابی بهدست میآورید. کولوسئوم نیز در یکسوم ابتدایی بازی در دسترس قرار میگیرد تا بتوانید هم بهصورت آفلاین و هم آنلاین با واحدهای نظامی دیگر به مبارزه بپردازید.
حتی یک مینیگیم با محوریت حفاری زمین برای پیدا کردن گنج و منابع نیز تدارک دیده شده است تا بازی تنها محدود به نبردها و داستان اصلیاش نباشد. دنیای Unicorn Overlord بهشکل کاملاً یکپارچهای طراحی شده است و دیگر خبری از لیست طولانی مأموریتهای عناوین مشابه نیستید. در عوض، با کاوش نقشه و جابهجایی در محیط به نقاط جدیدی میرسید و میتوانید کوئستهای اصلی و فرعی را آغاز کنید یا به روند جمعآوری منابع برای بازسازی شهرها ادامه دهید.
درخشش مجدد امضای همیشگی ونیلاور
همانطور که از استودیوی ونیلاور انتظار میرفت، بازی Unicorn Overlord نیز به طراحی دوبعدی زیبای کاراکترها و پسزمینهها مزین شد و هویت هنری دلنشینی به این بازی بخشیده است. از جزئیات سلاحها و لباسهای شخصیتهای بازی تا معماری ساختمانهای قلمروهای مختلف، پوشش محیطی و حتی انتخاب رنگها، همهوهمه در ارائهی چنین جلوهی خیرهکنندهای مؤثر بودهاند.
انیمیشنهای دوبعدی بازی نیز به همین اندازه با علاقه و شوق هنری خاصی ساخته شدهاند تا برخی از زندهترین سکانسهای مبارزهمحور این ژانر را به تصویر بکشند. هستهی اصلی طراحی بازی Unicorn Overlord بیشتر از اینکه یادآور دنیای مرموز عنوان قبلی استودیوی ونیلاور (13Sentinels: Aegis Rim) باشد، از هویت فانتزی عناوین Dragon’s Crown و Odin Sphere پیروی میکند. سازندگان این بازی بار دیگر از نورپردازی و تغییرات آبوهوایی برای خلق لحظات بصری استثنایی بهره بردهاند. بر همین اساس شاهد تلفیق زیبایی از فانتزی خالص و المانهای قرون وسطی را در اکثر لحظات Unicorn Overlord هستیم.
موسیقی بازی نیز وضعیت خوبی دارد. اگرچه کمی تنوع بیشتر در آلبوم آن میتوانست به بهبود Unicorn Overlord در این زمینه کمک کند، اما موسیقی متن فعلی و قطعههای استفادهشده نیز در طول بازی تکراری نمیشوند و از پیوستگی مناسبی برخوردارند. برخی از صداگذاریها، مانند صدای حرکت اسبها و برخورد سلاحها، به غوطهورکننده بودن بازی یاری رساندهاند. صداپیشگیها نیز در هر دو زبان با اشتیاق قابل لمسی کار شده است. دوستداران نقشآفرینیهای ژاپنی و دنیای انیمه، با بسیاری از صداپیشگان نسخهی ژاپنی آشنا خواهند بود و ونیلاور بار دیگر برخی از شناختهشدهترین صداهای این حوزه را کنار هم جمع کرده است.
با این حال، بومیسازی بازی Unicorn Overlord و تلاش مترجمان بازی برای متمایز کردن آن با نسخهی ژاپنی به تجربهی کلی اثر ضربه میبزند. گاهاً پیش میآید که دیالوگ ژاپنی با 2 یا 3 کلمه منظور خود را برساند و ترجمهی همان دیالوگ ساده، شروع به داستانسرایی و ادبیتر کردن یک مفهوم کلی کند. مغایرت لحن نسخهی انگلیسی و دیالوگ اصلی بازی بهآسانی قابل پیشگیری بود و میشد لحن وفادارتری را انتخاب کرد تا پیوند بین این دو نسخه تا این حد متزلزل نشود.
سخن پایانی
ناشر بازی (Sega)، نسخهی PS5 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانهی گیم پالت قرار داده است.
بازی Unicorn Overlord، برخلاف عناوین محبوب سالهای اخیر استودیوی ونیلاور، از نظر داستانی فراتر از حداقلهای این ژانر قدم برنمیدارد. تعداد بالای شخصیتهای آن نیز امکان اهمیت دادن و آشنایی بیشتر را از بازیکن سلب میکند. با این وجود، دنیاسازی نسبتاً خوب و تنوع و گستردگی جهان بازی، همراه با طراحیها و انیمیشنهای زیبا باعث شده تا یک تجربهی داستانی سرگرمکننده و جذاب را شاهد باشیم. استراتژی بهعنوان قلب تپندهی این بازی از سیستمها و مکانیکهای پخته و جذابی برخوردارست تا نبردهای هیجانانگیز و لذتبخشی را به نمایش بگذارد و بازیکن را پلهبهپله به فتح قلمرو و بازپسگیری پادشاهی خود وادار کند.
نقد و بررسی
Unicorn Overlord
بازی Unicorn Overlord، برخلاف عناوین محبوب سالهای اخیر استودیوی ونیلاور، از نظر داستانی فراتر از حداقلهای این ژانر قدم برنمیدارد و تعداد بالای شخصیتهای آن نیز امکان اهمیت دادن و آشنایی بیشتر را از بازیکن سلب میکند. با این وجود، دنیاسازی نسبتاً خوب و تنوع و گستردگی جهان بازی، همراه با طراحیها و انیمیشنهای زیبا باعث شده تا یک تجربهی داستانی سرگرمکننده و جذاب را شاهد باشیم. استراتژی بهعنوان قلب تپندهی این بازی از سیستمها و مکانیکهای پخته و جذابی برخوردارست تا نبردهای هیجانانگیز و لذتبخشی را به نمایش بگذارد و بازیکن را پلهبهپله به فتح قلمرو و بازپسگیری پادشاهی خود وادار کند.
مثبت
- گیمپلی تاکتیکمحور جذاب و هدفمند
- سناریوهای خلاقانه که نیازمند بهکارگیری استراتژیهای جدیدی هستند
- لایههای مختلف شخصیسازی رفتار نیروها با سیستم Tactics
- طراحی دوبعدی زیبای کاراکترها و پسزمینهها
- انیمیشنهای تماشایی و پرجزئیات، بهخصوص در هنگام مبارزات
- نقشهی کاملاً جهانباز و یکپارچه
- تنوع بالای قلمروها، شخصیتها و کلاسها
- تواناییهای Valor و ابزارهایی که برای مدیریت میدان نبرد در اختیار قرار گرفتهاند
منفی
- سادگی بیش از حد و قابل پیشبینی بودن داستان اصلی
- کمبود چالش معنادار در بسیاری از نبردهای بازی
- مغایرت لحن ترجمهی انگلیسی با دیالوگ اصلی
- تعداد زیاد کاراکترها به عمق شخصیتپردازی آنها ضربه وارد کرده است
Unicorn Overlord مقدار
ما اطلاعات را از بسیاری از فروشگاه ها با بهترین قیمت در دسترس جمع می کنیم