همه شایعات فراوان و گمانهزنیهای رسانههای مختلف درباره ساخت یک عنوان جدید از سری بازی Silent Hill توسط شرکت Konami صحت داشت، اما…
این مدل اماها در دنیای بازیهای ویدیویی بسیار زیاد است علیالخصوص با وجود کمپانی خوش نامی! همچون Konami. کونامی که با اخراج یکی از معروفترین بازیسازان حال حاضر یعنی هیدئو کوجیما در میانه راه پروژه آخرین نسخه از سری Metal Gear ، لکه دار شدن نامش را به جان خرید. بماند که ضربههای فراوانی را نیز به قسمت آخر این سری یعنی The Phantom Pain وارد و عملا ما را با یک بازی نصفه و نیمه که سوالهای فراوانی را برایمان به جا گذاشت، رها کرد.
حال خبرش آمده است که میخواهد به سراغ یکی از معروفترین عناوین گذشتهاش برود، یعنی مجموعه Silent Hill. امسال و بالاخره پس از مدتها انتظار و گمانه زنی و حاشیه، یک نسخه رایگان را به طرفدارانش عرضه کرد که بسیار کوتاهتر از آنچیزی است که همگان انتظارش را میکشیدند. در ادامه با وبسایت گیم پالت همراه باشید تا ببینیم این عنوان کوتاه میتواند دل طرفداران را راضی کرده و به عنوان یک پیش غذای مناسب برای وعده اصلی باشد یا خیر؟
یک ترس معاصر!
عنوان Silent Hill: The Short Message تنها در ظرف ۲ ساعت به تیتراژ پایانی میرسد. با وجود مدت زمان کمی که این بازی دارد اما مضامین مطرح شده در بطن داستان اصلی این اثر میتواند برای طرفداران این سری پیش درآمد خوبی باشد تا منتظر عناوین بهتر و جدیدتر از این سری باشند. عناوینی که به کلی تم معاصر دنیای امروزه را به خود گرفته است و دیگر شاهد دنیای کلاسیک و ترسناک قدیمی نخواهیم بود.
داستان بازی سایلنت هیل جدید حول محور دختری به نام آنیتا میچرخد، دختری امروزی که همانند هم نسلانش درگیر شبکههای اجتماعی و غوطهور بودن در دنیای لایکها و فالوورهاست. آنیتا که در دالان ناخودآگاهش توسط جامعه پر هرج و مرز امروزی، با یکی از دوستانش به نام مایا که در شبکههای اجتماعی به دلیل ارائه هنرش، محبوبیت زیادی دارد، مقایسه میشود، دچار آسیبهای جدی از لحاظ روانی شده است و بازی به دست و پنجه نرم کردن این شخصیت با چنین آسیبهایی میپردازد.
تم کلی داستان بازی سیاه است (البته که از Silent Hill نیز توقعی دیگری ندارید؟). اکثر و یا میتوان گفت تمامی شخصیتهای بازی که در طی این روایت ۲ ساعته با مخاطب همراه میشوند، همگی دارای زمینههایی تاریک و داستانهایی پر از رنج و غم هستند که نمونههای آن را مطمئنا در دنیای اطرافتان هر روزه نظارهگر هستید.
از این منظر، میتوان امید داشت که کونامی دستمال به دست در حال پاک کردن لکههای ننگ از نام خود است (هرچند که بسیار طول خواهد کشید)، اما فقط این کافی نیست و باید ببینیم این عنوان صرفا برای بستن دهان منتظران و منتقدان است و همانند بسیاری دیگر از عناوین کونامی به سطل اشغال تاریخ میپیوندد یا صرفا پیش درآمدی خواهد بود برای اتفاقات جذابتر و فوقالعاده تر؟
گیم پلی در ۲ ساعت؟ نه!
کلیه اتفاقات بازی Silent Hill: The Short Message در یک واحد آپارتمانی اتفاق میافتد و بیشتر اوقات شما در بازی به جست و جو و تحقیق مدارک و پیدا کردن سرنخ از زاویه دید اول شخص، (آنیتا) سپری میشود. این مدارک و عکسها بسیاری از نقاط پنهانی داستان را در دل خود دارند و توجه به آنهاست که وجهه اصلی روایت را در ذهن مخاطب ماندگار میکند.
به طور کلی، The Short Message را نمیتوان یک بازی به معنای واقعی به حساب آورد. بیشتر شبیه به دمویی میماند که شما را فقط با دنیای جدیدی آشنا کند. از لحاظ طراحی مرحله و پازل، بازی چیزی برای ارائه ندارد و به جز یک مورد پازل که آن هم هیچگونه سختی را شامل نمیشود، مورد دیگری را در بازی مشاهده نمیکنید و این صرفا روایت داستان است که دست شما را میگیرد و به دل ماجرا میزند و شما بیشتر از آنکه خالق باشید، ناظر هستید و از این جهت میتوان این عنوان را یک فیلم/دمو از یک بازی بزرگتر به حساب آورد.
ماساهیرو ایتو، عضو سابق تیم Silent Hill است که وظیفه طراحی شخصیتها را بر عهده داشته است. از این منظر، The Short Message طراحی محیطی و شخصیتی بسیار عالی دارد. هیولایی که در بازی وجود دارد، یکی دیگر از نکات مثبت بازی است که به شدت شما را شگفت زده کرده و ممکن است اگر شیفته این سری باشید، اشکتان را در بیاورد البته نه از سختی و یا اعصاب خردکنی، بلکه از این جهت که میتوانید عنوان مورد نظر خودتان را در نسل نهم ببینید و امیدوار باشید تا اتفاقات بزرگتری نیز در راه باشد.
بیا و برای ۲ ساعت هم که شده بی نقض باش!
با اینکه Silent Hill: The Short Message از لحاظ گیم پلی غنی نیست و نمیتوان چندان از گیم پلی داشتن آن لذت کافی را برد، کات سینهای زیادی نیز در بازی وجود دارند تا این فقدان را جبران کند. البته نمیتوان آن را نقطه ضعف حساب کرد چراکه اصولا The Short Message به هدف گیم پلی ساخته نشده است. این کات سینها کارگردانی خوبی داشته و از لحاظ اتمسفری به داستان بازی کمک میکنند که البته یکسری از آنها به شکل کامل توسط بازیگران فیلمبرداری شده است.
صداگذاری و صداپیشگی این بازی علیالخصوص در کاتسینها چنگی به دل نمیزند اگرچه آنچنان ناامیدکننده هم نیستند اما انتظار بیشتری میرفت تا در نسل نهم چنین موارد فنی پیش پا افتادهای دیگر در بازیها دیده (البته شنیده) نشوند.
موسیقی متن بازی توسط یکی دیگر از اعضای سابق تیم بازیسازی Silent Hill یعنی آکیرا یامانوکو ساخته شده که بسیار زیبا و شنیدنی است و لحظات ترسناک و هیجان انگیز بسیاری در بازی از طریق همین موسیقی خلق میشود و از لحاظ موسیقی (حداقل!)، The Short Message به ریشههای اصلی سری پایبند بوده است.
جلوههای بصری بازی به شدت جذاب و واقعی کار شدهاند و در کنار موسیقی متن دلهرهآور بازی، چرخ دنده پیشروندهای برای داستان خلق میکند. در هنگام کاوش جای جای آپارتمان، هیچوقت نمیدانید که چه چیزی انتظار شما را میکشد. البته این مورد فقط محدود به جامپ اسکر نشده و هر سری غافلگیری جدیدی را برای شما دارد و از این لحاظ بازی کاملا به این ریشههایش پایبند بوده است و حس ترس ناب Silent Hill-گونه را تداعی میکند.
با این حال این چنین آزادی عملهایی که سازنده از منظر گرافیکی در این عنوان کوچک قرار داده است، برایش هزینههایی تراشیده است که ارزان هم نیستند: عملکرد فنی.
فریم ریت بازی با توجه به اینکه صحنههای شلوغی در بازی وجود ندارد اما بسیار ناپایدار است. این موضوع در هنگام تجربه بازی شما را آزار نمیدهد و به قدری نیست که موجب اعصاب خردیتان شود اما چنین عملکرد افتضاحی در ناپایداری فریم ریت آن هم در نسل نهم آن هم در یک تجربه فقط ۲ ساعته! بسیار ناامیدکننده است و کونامی بار دیگر اثبات میکند که دود از کنده بلند میشود.
گرافیک کلی بازی خوب است و بافت شخصیتها و عناصر مختلف به خوبی ترسیم شدهاند. The Short Message با وجود روند خطی و محیط بستهای که دارد، زیاد از منظر گرافیکی قابل بررسی شاید نباشد اما در همان اندک محیطی که در اختیار داریم، عملکرد گرافیکی خوبی داشته و مخاطب را راضی نگه میدارد. پالت رنگی و غالب اتمسفر موجود در عناصر گرافیکی کاملا به Silent Hill میخورد و حس ترس را به خوبی منتقل میکنند.
سخن پایانی
طرفداران چشم انتظار Silent Hill میتوانند با تجربه The Short Message اندکی عطش چندین ساله خود را سیراب کرده و منتظر عنوان اصلی که Konami در نظر دارد باشند.
با وجود اینکه عملکرد فنی و صداگذاری غیرحرفهای بازی، میتواند این عنوان را از تبدیل شدن به یک پیش درآمد شاهکار برای سری Silent Hill بازدارد اما Silent Hill: The Short Message در تجربه کوتاه ۲ ساعتهاش، نوید یک آینده درخشان را به طرفداران میدهد. آیندهای که دیگر در آن برای خوب بودن و فروختن بیشتر عناوینشان، نیازی به نامهای بزرگ احساس نشده تا وزنهای سنگین برای جذب مخاطب باشد. عنوان Silent Hill: The Short Message امید بخش است، چرا که به ما میگوید شما و بازی محبوبتان میتوانید در دنیای مدرن و پیشرفته امروز نیز در کنار یکدیگر باشید و گام به گام پیشرفت را در آن مشاهده کنید.
از سوی دیگر اما امیدواریم که Konami نیز از اشتباهات متعددش در طی سالهای اخیر درس گرفته و بار دیگر به عنوان یک غول صنعت بازیسازی به عرصه بازگردد، چرا که مخاطبان تشنه این سری محبوب، برای حضور نام Silent Hill در میان خیل عظیم عناوین ترسناک امروزی، بیصبرانه چشم به انتظار نشستهاند تا لذت واقعی ترسی قدیمی را تجربه کنند.
نقد و بررسی
Silent Hill: The Short Message
با وجود اینکه عملکرد فنی و صداگذاری غیرحرفهای بازی، میتواند این عنوان را از تبدیل شدن به یک پیش درآمد شاهکار برای سری Silent Hill بازدارد اما Silent Hill: The Short Message در تجربه کوتاه ۲ ساعتهاش، نوید یک آینده درخشان را به طرفداران میدهد
مثبت
- داستانی جدید و گیرا
- عناصر خوب سریهای قبلی
- موسیقی متن شنیدنی
- طراحی گرافیکی جذاب
- نوید بخش یک Silent Hill نوین
منفی
- صداگذاری بد و ابتدایی
- عملکرد فنی بسیار بد
به نظرم این بازی سایلنت هیل نبود یه بازی ترسناک مسخره بود که اصلا ارزش بازی نداره
ممنون از کامنت شما
بله دقیقا، این عنوان هیچ شباهتی با سایلنت هیلی که ما میشناختیم و یک شاهکار بود نداشت
فقط باید امیدوارم باشیم این عنوان پیش درآمدی باشه بر عنواین بزرگتر و بهتر
که البته با توجه به سابقه کونامی ناامیدیها بیشتر از امیدواری هاست…
از کونامی تعجب ميکنم، با ریمیک/ریمستر متال گیر واقعا امیدوار شدم این شرکت آدم شده و قراره ریمیک و ریمسترهای خوب بیشتری ببینیم مثل کپکام و اویل ولی با این سایلنت هیل مسخره عملا نشون داد فاجعه تمامی نداره. از نقد این بازی از شما متشکرم
سلام باتشکر از شما بابت مطالعه این نقد
تاریخ نشون داده کونامی آدم نمیشه بلکه از فاجعهای به فاجعهای دیگه تبدیل میشه 🙂
هرچند به همون متال گیر هم کلی آدم اصرار کردن که ریمیک کنه تازه با خواهش و تمنا و کلی منت اینکارو کرد
فکر کنم کونامی میخواست یه بازی شبیه P.T درست کنه اما واقعیت اینه که شاید به ظاهر شبیه P.T باشه اما از نظر ساختاری به دلیل خطی بودن بیش از حد نه فضایی برای پازل و معما داره و نه اونقدر ترسناک هست و اصلا بعید میدونم پشت ساخت این بازی چیزی یا هدفی باشه و بنابراین ایده پیش درآمد یه خیال خامه
سلام ممنون از کامنت شما
منم راستش بعید میدونم بخواد کار خاصی رو بکنه، حداقل فعلا. توی همین ۲ ساعت هم واقعا هیچکاری رو نتونسته بود خوب انجام بده و فقط یه حالت دمو طور ساخته بود تا طرفداران امیدوار باشن که گویاهمین کارم نتونستن درست انجام بدن