طوفان عناوین نقشآفرینی ژاپنی در سال ۲۰۲۴ عنوان نقشآفرینی دیگری با نام بازی Granblue Fantasy: Relink را نیز شامل میشود که یکی از شلوغترین ماههای تاریخ این ژانر را حتی شلوغتر میکند! با گیم پالت در ادامهی این متن همراه باشید تا نگاهی به نقاط مثبت و منفی گرنبلو فانتزی ریلینک بیندازیم و ببینیم آیا این صبر طولانی و تأخیرهای متعدد استودیوی سایگیمز (Cygames) در نهایت به بازی ارزشمندی ختم شده است یا خیر.
دوراهی روایی گرنبلو فانتزی و ترازوی نامتوازن هیجان و عمق
روند انتشار عناوین نقشآفرینی ژاپنی در سال ۲۰۲۴ با بازی Like a Dragon: Infinite Wealth آغاز شد و با پرسونا 3 ریلود قدرت گرفت. این روند در نهایت با بازی مورد انتظار Final Fantasy VII Rebirth که اواخر این ماه منتشر میشود، به اوج پتانسیل خود خواهد رسید. اما در این میان عنوان نقشآفرینی دیگری با نام «Granblue Fantasy: Relink» نیز وجود دارد. این بازی که نزدیک به ۷ سال در دست ساخت قرار داشته است و حتی در سال ۲۰۱۹ با تغییر استودیوی سازنده نیز مواجه بود، سرانجام بهدست علاقهمندان به نقشآفرینیهای ژاپنی رسید.
شاید دلیل اصلیای که مخاطبان زیادی همواره جذب بازیهای نقشآفرینی ژاپنی میشوند، بیشتر از هر چیز دیگری به داستانگویی و عمق شخصیتپردازی این عناوین مربوط باشد. بسیاری از اینگونه بازیها، داستان پرفراز و نشیب خود را طی دهها ساعت داستانگویی جذاب و احساسی ارائه میکنند و وقتی که به پایان آنها میرسید، حس رضایتبخش به پایان رساندن یک ماجراجویی فراموشنشدنی را تجربه خواهید کرد. البته که این مورد دربارهی تمامی JRPGها صادق نیست و مانند هر ژانر و طبقهبندی دیگری، کیفیت و نوع محتوا متغیر خواهد بود.
بازی Granblue Fantasy: Relink نیز بهجای روایت یک داستان طولانی و احساسی که با آن حس رضایتبخش آشنا ختم میشود، تصمیم به ارائهی یک ماجراجویی کوتاهتر اما هیجانانگیز و سریع گرفته است تا همیشه آدرنالین بازیکن را در اوج خود نگهدارد. این موضوع خبر خوبی برای برخی از مخاطبان خواهد بود، در حالی که برخی از بازیکنان دیگر را دلسرد خواهد کرد. از همان دقایق آغازین بازی Granblue Fantasy: Relink و بعد از انتخاب شخصیت اصلی خود بین دو گزینهی پسر و دختر، با گروهی از شخصیتهای مختلف آشنا خواهید شد که از عمق چندان زیادی بهره نمیبرند. در عوض، یادآور شخصیتها و قالبهای شخصیتپردازی تکراری و آشنایی هستند که احتمالاً شبیه آنها را پیش از این بارها دیدهاید.
قبل از اینکه داستان بازی به شخصیتهای متعددش فرصت نفس کشیدن بدهد و آنها را با ظرافت بهتری به مخاطب معرفی کند، دو عنصر اکشن و هیجان به روایت تزریق خواهند شد تا جلوی هر گونه وابستگی احساسی و شناخت نزدیکتر را بگیرند. با از دست رفتن پیوندی که معمولاً عادت داریم در عناوین نقشآفرینی ژاپنی با شخصیتهای اصلی بهدست آوریم، داستان بازی Granblue Fantasy: Relink سراغ یکی از نقاط قوت اصلی خود میرود و از المان دیگری کمک میخواهد.
هرچهقدر که فرصت برای هضم اتفاقات و آشنایی بیشتر با شخصیتهای بازی کم باشد، اکشن و هیجان در طول روایت بازی Granblue Fantasy: Relink حسابی خودنمایی میکنند. کارگردانی کاتسینهای بازی نهتنها با حرکاتِ فکرشده و استثنایی دوربین در جلب نظر مخاطب موفق ظاهر میشود، که حتی به معمولیترین تقابلهای بازی هم هیجان و تنش غیرقابل وصفی تزریق کرده است تا مستقیماً بازیکن را به وجد آورد.
در طول داستان با سناریوها و دشمنان متفاوتی روبهرو خواهید شد که حکم مانع مستقیمی در مسیر رسیدن به اهداف اصلی شما را دارند. اگرچه ارزش داستانی چنین تقابلهایی بسیار پایینتر از آن چیزی است که انتظار میرفت. اما این کمبود عمق در نهایت با هیجان بسیار بالا و ترمز بریدن موتور اکشن بازی جبران میشود.
گرنبلو فانتزی ریلینک در حقیقت سومین بازی این سری به حساب میآید. پیش از این شاهد یک عنوان نقشآفرینی مبتنیبر مرورگر در سال ۲۰۱۴ و یک بازی مبارزهای با نام Granblue Fantasy: Versus در سال ۲۰۲۰ بودیم که دنیا و شخصیتهای خود را تا حد زیادی به این بازی اکشن نقشآفرینی جدید نیز قرض میدهند. با این حال، اغلب مخاطبانی که سراغ عنوان Granblue Fantasy: Relink میروند، تجربهی خاصی با این سری نخواهند داشت و سازندگان بازی نیز به این حقیقت واقف بودهاند.
در همین راستا، استودیوی سایگیمز محتوای جانبی خاصی تحت عنوان «Fate Episodes» را برای ارائهی توضیحات بیشتر دربارهی دنیا و شخصیتها بازی در نظر گرفته است. اما متأسفانه این قسمتها آنقدرها انگیزهی زیادی به مخاطب نمیدهند و اکثر اوقات در قالب متون طولانی و پراکندهای به بازیکن ارائه میشوند که هر از چند گاهی با یک مبارزه یا کوئست کوتاه تنوع مییابد. کمبود ارزش داستانی و روایی این اپیزودها همراه با سادگی و یکنواختی بیش از حدشان باعث خواهد شد که بسیاری از مخاطبان حتی سراغ چنین محتوایی هم نروند و با این بخش از بازی هیچ تعاملی نداشته باشند.
بهطور کلی میتوان گفت که بازیکنان در برابر داستان بازی Granblue Fantasy: Relink به دو دسته تقسیم خواهند شد. نخست کمبود عمق و دلایل احساسی موجه برای اهمیت دادن به شخصیتها و دنیای بازی به تجربهی شما ضربه خواهد زد یا اینکه غرق در روایت لبریز از هیجان بازی میشوید و از آن بهعنوان محرکی برای لذت بردن از گیمپلی و مبارزات بازی استفاده میکنید.
گمشده در ترجمه!
مشکلات مربوط به ترجمه و بومیسازی عناوین ژاپنی در گذشته بارها توسط علاقهمندان به این بازیها موردانتقاد قرار گرفته است اما طی سالهای اخیر شاید بهبود قابل توجهی در این زمینه بودیم و بسیاری از کمپانیها توانستند نسخههای انگلیسی نزدیکی به بازیهای اصلی ژاپنی ارائه دهند. با این وجود، همچنان میتوان چنین کمبودهای واضحی را در برخی از بازیهای ژاپنی جدید نیز مشاهده کرد و متأسفانه Granblue Fantasy: Relink هم در اول صف اینگونه ترجمهها حضور پررنگی دارد.
مغایرتها و تناقضات دیالوگ ژاپنی با آنچه که زیرنویس انگلیسی نشان میدهد، به بسیاری از سکانسهای مهم بازی لطمه وارد کرده است و اصرار عجیبوغریب مترجمان بر گنجاندن کمدی و جوکهای بیربط به دیالوگهای بازی باعث شده تا هر گونه شانس ارتباط و همراهی با شخصیتهای بازی از دست برود. حتی اگر به صداپیشگیهای ژاپنی علاقهمند نباشید و بخواهید سراغ دوبلهی انگلیسی بازی بروید هم این مشکل به شکل دیگری پابرجاست. اینبار با صداپیشگیهای شدیداً ضعیف و بیروح انگلیسی مواجه خواهید شد که از هر نظر در مقایسه با همتاهای ژاپنی خود عقبتر هستند. هرچهقدر که نسخهی ژاپنی بازی در تزریق هویت به شخصیتها از طریق نقشآفرینی صداپیشهها موفق عمل میکند، نسخهی انگلیسی بازی در بازتاب کاراکترها شکست خورده است.
جایی که آدرنالین به اوج میرسد
گیمپلی بازی Granblue Fantasy: Relink، هستهی اصلی این تجربه تلقی میشود و برجستهترین محتوایی است که این بازی برای ارائه به مخاطبان در اختیار دارد. با ۲۰ شخصیت مختلف در زمان عرضه، گرنبلو فانتزی ریلینک با دستان پر به استقبال آن دسته از بازیکنانی آمده است که عاشق ارتقای کاراکترهای خود و باز کردن مهارتها و قابلیتهای جدید برای آنها هستند. اگرچه در ابتدا باید از بین دو شخصیت اصلی پسر و دختر، کاراکتر موردعلاقهی خود را انتخاب نمایید و در اوایل بازی به یک پارتی مشخص محدود شدهاید. اما کمی که در بازی پیشروی کنید، بهراحتی به هر ۱۹ شخصیت دیگر دسترسی خواهید داشت و میتوانید با یک آیتم خاصی که از طریق انجام کوئستهای بازی بهدست میآید، هر شخصیتی که خواستید را آزاد کنید.
هر شخصیت هم با درخت مهارتی جداگانهی خود و لیستی از کامبوها و حرکات ویژه در دسترس قرار میگیرد. نهایت تلاش تیم توسعهدهندهی بازی هم این بوده است که فرق قابل لمسی بین تکتک کاراکترهای آن حس کنید. برخی از شخصیتها بر روی قدرت ضربات و آسیب رساندن مقطعی تمرکز دارند، در حالی که برخی از شخصیتهای دیگر از سرعت بالایی برخوردارند یا توان پشتیبانی بالایی از سایر اعضای پارتی ارائه میدهند.
تعداد بالای شخصیتهای بازی Granblue Fantasy: Relink ممکن است در اوایل تجربه باعث سردرگمی بازیکن شود و نتوانید تصمیم بگیرید که دقیقاً کدام شخصیت با سبک بازی شما تطابق بیشتری دارد. این موضوع اما فرصت آزمایش و بررسی قابلیتهای مختلف هر شخصیت را افزایش داده است و بهلطف آن، در حین مبارزات نیز تنوع بالاتری تجربه خواهید کرد. اما اگر بعد از به پایان رساندن داستان اصلی قصد انجام کوئستهای پایانی و اندگیم (Endgame) بازی بر روی درجههای سختی بالاتر را داشته باشید، وفادار ماندن به یک پارتی خاص و بالا بردن سطح آنها ضروری است و باید تا آن زمان به تصمیم نهایی برسید، وگرنه گرایندی طولانی در پیش دارید.
سیستمها و مکانیکهای گیمپلی بازی نیز تأکید مضاعفی بر روی ساختار تیمی و همکاری بین شخصیتها داشتهاند و این موضوع در حالت کوآپ هم حسابی به چشم خواهد آمد. بهطور مثال، با استفاده از حملات «Link» میتوانید با همکاری شخصیت دیگری به دشمنان بازی آسیب وارد کنید یا با ۱۰۰ درصد شدن نوار «Skybound Arts»، قادر به فعال کردن قابلیت تماشایی و خاصی هستید . اگر این حملات همزمان با پر شدن نوار سایر شخصیتها انجام شود، ضربهی نفسگیری به دشمنان وارد خواهد کرد.
علیرغم تنوع بالای مبارزات و سیستمهای مختلفی که هر از گاهی به آن طراوت تازهای میدهند، بخش زیادی از گیمپلی بازی به فشار دادن متعدد دکمهها در نزدیکی دشمنان خلاصه میشود و در این میان باید منتظر شارژ شدن مهارتهای خود باشید و نگاهی به نوارهای مختلف بیندازید. این مسئله ممکن است به تدریجی و فرسایشی شدن برخی از مبارزات بازی Granblue Fantasy: Relink منجر شود و از هیجان اولیهی آنها بکاهد.
باسفایتهای بازی طراحی بسیار حماسی و جذابی دارند و با چند فاز مختلف به تهییج بازیکن میپردازند. اما این ریتم تکراری گیمپلی و نوار سلامتی طولانی و زیاد باسها کمی بر روی عمق مبارزات تأثیر گذاشته است. بهجای پیادهسازی استراتژیهای جالب و بهکارگیری خلاقانهی مهارتها و سیستمهای بازی، تنها باید بر جاخالی دادن و آسیب وارد کردن متوالی تمرکز نمایید. به دنبال آن باید چشمانتظار پر شدن نوارهایی باشید که بیشترین آسیب را به دشمن وارد میکنند.
این موضوع وقتی بیشتر به چشم میآید که یکبار داستان اصلی بازی را تمام کنید و با محتوای اندگیم آن روبهرو شوید. در این بخش دیگر خبری از کاتسینهای تماشایی و جاذبهی داستانی نیست. تنها از یک باسفایت و مبارزه باید به باسفایت و مبارزهی دیگر بروید و آیتمهایی را کسب کنید که در ادامهی این روند و کامل کردن کوئستهای بیشتر به شما کمک خواهند کرد. بسیاری از بازیکنان به این سبک محتوا علاقه دارند و غرق لول-آپ کردن شخصیتهای مختلفشان میشوند، اما ممکن است دلیل اصلی شما از بازی کردن عناوین نقشآفرینی به داستان و شخصیتهای این آثار مربوط باشد. شاید هم حداقل دنبال طراحی و ساختار متمایزی هستید که دائم چیز جدیدی برای ارائه داشته باشد. در این صورت، کمبود بازی Granblue Fantasy: Relink در این زمینه بهوضوح حس خواهد شد.
تماشایی و حماسی، اما کمی شلوغ
طراحی هنری بازی Granblue Fantasy: Relink از همان اولین دقایق، خیرهکننده و هدفمند ظاهر میشود. به نوعی بازی مأموریتِ غرق کردن مخاطب در یک دنیای فانتزی رنگارنگ و پرانرژی را با موفقیت انجام میدهد. شهرهای اصلی بازی پرجزئیات و با تراکم بالا طراحی شدهاند و توجه و ذوق هنری زیادی در طراحی شمشیرها، زرهها و سازههای مختلف بازی به چشم میخورد. تنوع محیطی نیز نقطهی قوت دیگر طراحی هنری بازی است. از مناطق یخی و برفی به اعماق بیابانها میروید یا در محیطهای جنگلی و کوهستانی با طراحی مخصوصی روبهرو خواهید بود که وجه تمایز زیادی با مناطق دیگر دارد.
افکتها و جلوههای بصری مختلف بازی اما شمشیر دولبهای است که گاهی اوقات به زیبایی بیشتر بازی در حین مبارزات میافزاید. گاهی دیگر، مانع دیدن اصل ماجرا و جزئیات مبارزات میشود. وقتی که هر چهار عضو اصلی تیم به جادو و مهارتهای رنگارنگی مجهز هستند که دائماً انفجار افکتهای متعددی را رقم میزنند، انتظار میرود که بازی تدبیری برای قابل مشاهده بودن شخصیت اصلی در حین مبارزات دیده باشد. با این حال، چنینی اقدامی انجام نشده است و این حجم از افکت رنگارنگ را تنها باید تحمل کرد و امیدوار بود که ضربات شما به دشمن برخورد کنند. ظاهر شدن اعدادی که میزان آسیب هر ضربه را نشان میدهند هم در افزایش شلوغی صفحه در هنگام مبارزات تأثیر گذاشته است و بهسختی میتوانید شخصیت خود را در میان انبوهی از جلوههای بصری و نوشتههای مختلف پیدا کنید.
از طرف دیگر اما خود افکتهای بازی بهقدری زیبا و رنگارنگ طراحی شدهاند که سخت است غرق تماشایشان نشد. این موضوع در بسیاری از باسفایتهای گرنبلو فانتزی ریلینک هم به خودنمایی میپردازد و به حماسی بودن آنها انرژی مضاعفی تزریق میکند.
موسیقی متن بازی اما در مکان امنی قرار گرفته است و مشابه اکثر موسیقیهای بازی Granblue Fantasy: Relink را احتمالاً در عناوین نقشآفرینی دیگر شنیده باشید. علیرغم استاندارد و آشنا بودن بیشتر آهنگهای بازی، همچنان میتوان چند آهنگ هیجانانگیز و گوشنواز را نیز در آلبوم این عنوان شنید. این قطعات پابهپای جلوههای بصری و طراحی هنری بازی قدم برمیدارند و به تجربهی کلی کمک میکنند.
بالاتر به مشکلات مربوط به دوبلهی انگلیسی بازی اشاره شد و به کیفیت خوب نسخهی ژاپنی هم پرداختیم اما باید به صداگذاریهای محیطی بازی Granblue Fantasy: Relink هم توجه داشت. این صداگذاریهای ریز به بازخورد بهتر مبارزات و کاوش کمک کردهاند و سرنخهای خوبی در هر دو زمینه ارائه میدهند. تغییرات آبوهوایی و مواردی نظیر وزش باد و شکستن یخ هم با استفاده از این صداگذاری باکیفیت، بهشکل مطلوب و قابل لمسی انتقال داده میشوند.
از نظر فنی نیز خوشبختانه نیازی به نگرانی نیست و اگر برخی مشکلات جزئی مربوط به Draw Distance و دیر لود شدن اجسام دور را نادیده بگیریم، بازی عملکرد ثابت و روانی را ارائه میکند. مطابق انتظارات، نسخهی نسل هشتمی بازی تنها با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه قابل تجربه است. دو حالت گرافیکی Performance و Fidelity هم به کاربران پلی استیشن 5 ارائه شده است؛ حالت Performance با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و حالت Fidelity با رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه.
کمی جای ناامیدی دارد که حتی با سبک هنری سادهتر و شناورتر Granblue Fantasy: Relink هم شاهد حالت گرافیکی نیستیم که هم رزولوشن و هم نرخ فریم را در بهترین حالت کنار هم ارائه کند. بازی بر روی رزولوشن 4K و با غیرفعال کردن موشن بلور (Motion Blur) بسیار تماشایی و زیباست، هنگام مبارزات اما نوبت درخشش نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه میرسد و انتخاب سختی را بین جزئیات و روان بودن در مقابل بازیکنان قرار میدهد.
سخن پایانی
ناشر بازی، نسخهی PS5 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانهی گیم پالت قرار داده است.
با وجود عمق کم داستان و سطحی بودن بسیاری از شخصیتهای آن، بازی Granblue Fantasy: Relink با استفاده از گیمپلی درگیرکننده و کاتسینهای اکشن و حماسی خود در انتقال هیجان به بازیکن موفق ظاهر میشود. مشکلات مربوط به ترجمهی دیالوگهای اصلی بازی به تجربهی این عنوان ضربه وارد کردهاند. همچنین کمبود تنوع کافی در ساختار کوئستها از طراوت اندگیم بازی کاسته است. با این حال، سیستمها و مکانیکهای گیمپلی بهقدر کافی وابسته به زمانبندی و هماهنگی تیمی هستند. شخصیتهای متعدد با درختهای مهارتی مختلف در دسترس قرار دارند که اگر به گرایند کردن و ارتقای کاراکترهای خود علاقه داشته باشید، حسابی سرگرم خواهید شد. بهعبارت دیگر، بازی Granblue Fantasy: Relink بهعنوان یک تجربهی داستانی تکنفره، خارج از چند باسفایت حماسی و سکانسهای هیجانانگیز، از جاذبهی بالایی برخوردار نیست اما در قالب یک بازی سرگرمکننده که با دوستان خود بهصورت کو-آپ تجربه میکنید، ارزش بالایی دارد.
نقد و بررسی
Granblue Fantasy: Relink
با وجود عمق کم داستان و سطحی بودن بسیاری از شخصیتهای آن، بازی Granblue Fantasy: Relink با استفاده از گیمپلی درگیرکننده و کاتسینهای اکشن و حماسی خود در انتقال هیجان به بازیکن موفق ظاهر میشود. مشکلات مربوط به ترجمهی دیالوگهای اصلی بازی به تجربهی این عنوان ضربه وارد کردهاند و کمبود تنوع کافی در ساختار کوئستها از طراوت اندگیم بازی کاسته است. با این حال، سیستمها و مکانیکهای گیمپلی بهقدری وابسته به زمانبندی و هماهنگی تیمی هستند و شخصیتهای متعددی با درختهای مهارتی مختلف در دسترس قرار دارند که اگر به گرایند کردن و ارتقای کاراکترهای خود علاقه داشته باشید، با این بازی نیز حسابی سرگرم خواهید شد.
مثبت
- کاتسینها و سکانسهای داستانی حماسی
- گیمپلی هیجانانگیز
- ۲۰ شخصیت قابل بازی با درختهای مهارتی و قابلیتهای مختلف
- تنوع محیطی بالا
- سیستمها و مکانیکهای مبتنیبر زمانبندی و همکاری تیمی
- صداگذاریهای دقیق و بهموقع
- تلاش برای ارائهی پسزمینههای داستانی از طریق قسمتهای Fate
منفی
- داستان کمعمق و قابل پیشبینی
- دوبلهی انگلیسی بیروح و ضعیف
- مغایرت ترجمهی انگلیسی با دیالوگ اصلی
- شلوغ شدن صفحه در حین مبارزات با افکتها و جلوههای بصری بیش از حد
- فرسایشی و طولانی شدن برخی از باسفایتها، علیرغم جذابیت اولیه