قسمت دوم سری Star Ocean در زمان عرضه یکی از موفقترین عناوین کمپانی Enix محسوب میشد و حدود ۲۵ سال بعد از انتشار نیز همچنان در میان کلاسیکترین بازیهای JRPG دوران PS1 جایگاه مخصوصی دارد. بهتازگی اما اسکوئر انیکس و استودیوی Gemdrops تصمیم به بازسازی این عنوان گرفتند و بعد از انتظار مشتاقانهی طرفداران، سرانجام بازی Star Ocean: The Second Story R به صورت رسمی برای پلتفرمهای مدرن عرضه شد. با گیم پالت در ادامهی این نقد و بررسی همراه باشید تا ببینیم این بازسازی تا چه حد توانسته موفقیتهای عنوان اصلی را تکرار کند؟
دو شخصیت اصلی، دو زاویهی دید
وقتی که بازی Star Ocean: The Second Story R را شروع میکنید، در همان ابتدا باید از بین دو شخصیت اصلی این عنوان یکی را برگزینید. در یک سمت کلاد سی. کنی (Claude C. Kenny) را داریم که نمایندهی بخش علمی-تخیلی سری است و داستان را همراه با پدرش، فدراسیون ارتش و خدمهی سفینهی فضاییای که از کرهی زمین آمده، شروع میکند. در سمت دیگر نیز باید کنترل شخصیت رنا لنفورد (Rena Lanford) را بهدست بگیریم که جنبهی فانتزی سری استار اوشن را بازتاب میدهد و مانند دریچهای به قلب فانتزی دنیای بازی Star Ocean: The Second Story R است. وجود دو شخصیت اصلیای که تا این اندازه ریشههای متفاوتی با یکدیگر دارند باعث شده تا از همان اولین ساعتها، کنجکاوی و تنش جالبی در پسزمینهی بازی برای هر دو شخصیت جا بگیرد.
اگر بازی را با کلاد آغاز کنید، احتمالاً تجربهی اول بهتری را بهدست میآورید چرا که کلاد همانند بازیکن، آشنایی خاصی با دنیای جدیدی که در آن قرار گرفته ندارد و هر آنچه که در ساعات اول بازی تجربه میکنید، هم برای کلاد و هم برای شما تازگی خواهد داشت و ورود بهتری را به این دنیای اسرارآمیز رقم خواهید زد. برای رنا اما وضعیت کمی متفاوت است و باید از همان ابتدا خودتان را غرق دنیای فانتزی جدید ببینید و با اصلیترین المانهای آن آشنا شوید. در سمت رنا هم کنجکاوی اصلی مربوط به گذشتهی او و هویت اصلی کلاد بوده و زاویهی دید جالبی به وقایع داستان پیدا خواهید کرد. با وجود تفاوتهایی که در این زمینه بین دو شخصیت اصلی بازی وجود دارد و مونولوگهای جدید و مخصوصی نیز از هر دو شخصیت خواهید شنید، تجربهی کلی شما از داستان اصلی بازی تا حد بسیار زیادی ثابت خواهد ماند.
در واقع، داستان بازی Star Ocean: The Second Story R به گونهای روایت میشود که اکثر مواقع اتفاقات مشترکی را میان این دو شخصیت تجربه میکنید و تا جای ممکن، هم کلاد و هم رنا، عضو یک پارتی و گروه هستند و چالشهای داستانی را یکی پس از دیگری با هم پشت سر میگذارند. شاید با این نکته به این نتیجه برسید که دیگر بازی ارزش تکرار جالبی ندارد و وجود دو شخصیت اصلی بیمعنی است. پاسخ بازی Star Ocean: The Second Story R به این موضوع اما در شخصیتهای مکمل داستان نهفته و تعداد این شخصیتها بهقدری بالاست که با یکبار تجربهی بازی و پر کردن یک پارتی ۸ نفره، باز بسیاری از شخصیتها را از دست میدهید و نیازمند بازتجربهی این عنوان هستید.
بعضی از شخصیتهایی که میتوانید بهسادگی به پارتی خود اضافه کنید را نیز به همان راحتی میتوانید از دست بدهید و با آنها هیچ ملاقاتی نداشته باشید. البته بازی به اندازهی کافی تلاش کرده که سرنخهای لازم را دربارهی این نوع شخصیتها بدهد، اما کلیت ماجرا به این شکل است که شاید در داستان اصلی بیش از حد جلو بروید یا فرضاً هر 8 جایگاه موجود در پارتی خود را قبل از رسیدن به شخصیتهای جدیدتر پر کرده باشید. از این رو، برای آشنایی بهتر با تمامی شخصیتهای مکمل بازی بهتر است که این عنوان را مجدداً و با یک شخصیت اصلی دیگر تجربه کنید. برای تازهواردان به سری و آنهایی که تجربهی سرراستتری میخواهند، کلاد به عنوان شخصیت اصلی بیشتر پیشنهاد میشود و با کمک این شخصیت، وقایع ابتدایی داستان بازی را آسانتر دنبال خواهید کرد. رنا نیز در همان اولین سکانسهای تجربهی دوم شما از بازی Star Ocean: The Second Story R، اشارات جالبی به اتفاقات آیندهی داستان دارد و گزینهی ایدهآلی برای بازتجربه محسوب میشود.
داستان مرموز و پرپیچ و خم که به آنتاگونیستهای نهچندان جالبی ختم میشود
داستان اصلی بازی بعد از ساعات ابتدایی و آشنا شدن با کلیت دنیای استار اوشن، به مسیرهای هیجانانگیز و غیرمنتظرهای میرود و تحولات گوناگونی را در ساختار کلی روایت و المانهای مورداستفاده ایجاد میکند. با این حال و بعد از عبور از نقطهی میانی داستان، شاهد افت محسوسی در روایت Star Ocean: The Second Story R هستیم که نه تنها مرموزی اولیه را تا حد زیادی از دست میدهد، که با معرفی آنتاگونیستهای جدید از جذابیت نیمهی اول بازی میکاهد.
به طور کلی، آنتاگونیستهای بازی Star Ocean: The Second Story R آنقدرها شخصیتپردازی خاصی نمیگیرند و نقش پررنگی در روایت داستانی ندارند. حتی وقتی تقابلهای متعددی را در نیمهی دوم بازی با این شخصیتها تجربه میکنید، جای حس کنجکاوی و شوق برای آشنایی بیشتر با شرورهای اصلی بازی، صرفاً با برخی از کلیشهایترین تروپهای داستانگویی و طراحی آنتاگونیست روبهبرو هستید که در تناقض با مرموزی ظریفانه و خوشذوق نیمهی اول بازی است. البته این موضوع بدان معنا نیست که داستان بازی در نیمهی دوم کاملاً سقوط آزاد مطلقی را تجربه میکند، چرا که هنوز برخی از تمها و اهداف کلی داستان بازی Star Ocean: The Second Story R پابرجا باقی ماندهاند و همچنان در حال دنبال کردن یکسری از دوستداشتنیترین شخصیتها هستید که برای نجات خود و دوستانشان در حال تلاشاند.
حالا که در مورد شخصیتهای بازی صحبت میکنیم، باید از همان ابتدا خبر داد که بازی Star Ocean: The Second Story R در این زمینه بیشتر از هرجای دیگری میدرخشد و دلربایی میکند. شخصیتهای بازی بسیار رنگارنگ، متنوع و دوستداشتنی هستند و نمیتوان در مورد هرکدام نکتهی بامزه و جذابی را از همان دقایق اول آشنایی پیدا نکرد. خارج از نقش این شخصیتها در مبارزات، گروه شما و نکاتی که به داستان اصلی بازی اضافه میکنند، بازی Star Ocean: The Second Story R از سیستمی تحت عنوان «Private Action» نیز بهره میبرد.
پرایوت اکشنها به شما اجازه میدهند تا ۱۳ شخصیت اصلی بازی را بیشتر بشناسید و با آنها از زوایای مختلف و در سناریوهای جالب و بامزه بیشتر آشنا گردید. معمولاً وقتی که وارد یک دهکده یا منطقهی امن جدیدی میشوید و دکمهی مخصوص پرایوت اکشن را فشار میدهید، اعضای پارتی شما هرکدام به گوشه و کنار مختلفی میروند و خود بازی نیز جای آنها در نقشه را با نماد سبزرنگ «PA» به نمایش میگذارد. در برخی مواقع نیز ممکن است پرایوت اکشن جدیدی در منطقهی دیگری رؤیت شود که در آن صورت با سیستم Fast Travel سریع بازی بهراحتی به آن نقطه برمیگردید و از پرایوت اکشن جدید لذت میبرید.
این پرایوت اکشنها تنها جهت فراهم کردن سکانسهای بیشتر بین شخصیتهای بازی و پرداخت بهتر آنها استفاده نمیشوند و در تعیین کردن بخشی از پایانبندی بازی نیز تاثیر دارند. بسته به جوابهایی که در پرایوت اکشنهای بازی انتخاب میکنید و تصمیماتی که میگیرید، معیار دوستی شخصیت خود با سایر شخصیتها را کاهش داده یا بالا میبرید. این معیار در منوی بازی نیز هر زمان که بخواهید قابل مشاهده است و هر شخصیتی که قلبهای بیشتری در جلوی اسمش پر شده باشد (و شخصیت شما را نیز بیشتر از سایر شخصیتها دوست داشته باشد)، سکانس ویژهای در پایانبندی بازی Star Ocean: The Second Story R بهدست خواهد آورد که بازتابدهندهی سطح روابط شما با آن شخصیت خاص است.
دنیاسازی و تقابل هیجانانگیز ژانر علمی-تخیلی با فانتزی
جذابیت اصلی دنیای بازی Star Ocean: The Second Story R و سری استار اوشن به طور کلی، تقابل دو قطب کاملاً متفاوت داستانگویی است که حال در زیر یک سقف جمع شدهاند. این اولینباری نیست که ژانر علمی-تخیلی و ژانر فانتزی در مقابل یکدیگر قرار گرفتهاند، اما موردی که دنیای بازی Star Ocean: The Second Story R را خاصتر از معمول میکند، گستردگی و عمق این رابطه و تاثیر دو ژانر بر یکدیگر است.
اگر تمدنهای نامحدودی در کهکشانهای مختلف وجود داشته باشند، طبیعی است که هر تمدن سرعت رشد متفاوتی را با تمدن دیگر تجربه کند و برخی از سیارات نسبت به برخی سیارات دیگر پیشرفتهتر باشند. یکی از سوالاتی که داستان بازی Star Ocean: The Second Story R مطرح میکند همین موضوع است که دقیقاً سقف پیشرفت تا کجا ادامه دارد و بعد از رسیدن به بالاترین نقطهی قلهی جهان، آیا کنجکاوی موجودات هوشیار پایان میپذیرد؟ در آن سوی میدان اما دنیای فانتزی و قدیمیتر را داریم که درگیر روزمرگیهای ساده اما خودمانی و جمعوجورشان هستند و دور از دستاوردهای علمی و فضایی سایر سیارات به سر میبرند. حال اگر شخصیتی را از یک دنیای مدرن و پیشرفته به چنین دنیایی انتقال دهیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا این دو گروه همیشه با یکدیگر غریبه خواهند بود؟ بازی Star Ocean: The Second Story R جوابهای جالبی به سوالهای اینچنینی میدهد و المانهای ژانر علمی-تخیلی را با فانتزی خالصانه ترکیب میکند.
مبارزات ساده اما سرگرمکننده
مشابه سیستم مبارزات بازی Star Ocean: The Second Story R را احتمالاً در بسیاری از عناوین نقشآفرینی اکشن ژاپنی تجربه کرده باشید. ساختار کلی مبارزات، «Random Encounter» های نسخهی کلاسیک را ترک کرده و به این شکل است که هنگام جابهجایی و چرخیدن در محیط و سیاهچالهها، موجودات خاصی که براساس سطح قدرتشان در ۳ رنگ مختلف طبقهبندی میشوند را میبینید. بعد از برخورد کردن با آنها، بازی شما به یک صفحهی Arena و مبارزهی جداگانه میبرد و مبارزات اصلی خود را در این صفحهی جدید انجام خواهید داد. در صورتی که در نقشه و سیاهچال از پشت به این موجودات نزدیک شوید، «Back Attack» اتفاق میافتد و دشمنان شما اولین لحظات مبارزه را در حالت گیج و سردرگم آغاز میکنند و میتوانید از همان ابتدا بیشترین ضربات ممکن را به آنها وارد کنید. با این حال، برعکس این اتفاق هم ممکن است بیفتد و اگر دشمنان شما را از پشت غافلگیر کنند، چندثانیهی اول مبارزه را بسیار آسیبپذیر آغاز خواهید کرد.
ضربات اصلی شما نیز به دو نوع کلی تقسیم میشوند؛ ضربات نزدیک با سلاحهای متعددی که در اختیار دارید و اسپلهای جادویی شخصیتهای آشنا به جادو. اگر علاقهمند به انجام مبارزات نزدیک هستید، مانند بسیاری از بازیهای اکشن و نقشآفرینی مشابه میتوانید انواع و اقسام ضربات و مهارتها را در حین مبارزات پیاده کنید و حتی با زمانبندی مناسب، جاخالی بدهید و به پشت دشمنانتان بروید.
برای شخصیتهایی که بر جادو تسلط دارند اما نحوهی مبارزات تا حد زیادی به بازیهای نوبتی شباهت پیدا میکند و باید با فشار دادن دکمهی مربوطه، زمان را متوقف کرده و از لیست اسپلها و جادوهای خود، مورد دلخواه را برگزینید. اجرای برخی از اسپلهای شما در ابتدا شاید مدت زیادی طول بکشد اما با استفادهی مناسب از امتیازات مهارتیای که بهدست میآورید و خرج کردنشان برای افزایش سرعت اسپلها، این مشکل نیز بهآسانی حل میگردد و تجربهی سریع و شناوری را با جادوگران بازی Star Ocean: The Second Story R خواهید داشت.
خوشبختانه امکان جابهجا شدن بین شخصیتهای بازی در هر زمانی که بخواهید نیز وجود دارد و حتی میتوانید رهبر پارتی خود را تغییر دهید و تمام بازی را در قالب یکی دیگر از شخصیتهای پارتی خود (خارج از کلاد و رنا) تجربه کنید. نکتهی مثبت دیگر این است که گزینههایی برای شخصیسازی هوش مصنوعی سایر شخصیتها طراحی شده و به طور مثال میتوانید میزان استفادهی آنها از MP را تعیین کنید یا یک شخصیت را به گونهای تنظیم نمایید که در طول مبارزات دائم در حال جاخالی دادن و فرار باشد.
مکانزیم قابل توجهی دیگری که در مبارزات بازی Star Ocean: The Second Story R به چشم میخورد، نماد دایرهشکلی در پایین و سمت راست صفحه است که عدد داخل آن براساس تعداد دشمنانی که شکست میدهید و امتیازاتی که بهدست میآورید، بالاتر میرود. این عدد را اما بهآسانی و با آسیب دیدن در مبارزات میتوانید از دست بدهید و مجدداً از ۰ شروع کنید.
فواید این مکانیک هم در ۳ لایه طبقهبندی شده است و بستگی به «Formation» انتخاب شما دارد. به طور مثال، این امکان فراهم شده که با رساندن عدد داخل دایره به پنجاه، ۲۵ درصد XP بیشتری از مبارازت خود کسب کنید. یک «Formation» میتواند سطح ضربات شما را بالاتر ببرد، در حالی که «Formation» دیگر بر روی قابلیتهای تدافعی پارتی شما متمرکز باشد. وجود چنین سیستمی در بازی، مخاطبان را به جاخالی دادن و زمانبندی بهتر ضرباتشان تشویق میکند و همیشه ریسک معقولی در مبارزات بازی در جریان است.
یک قابلیت کاربردی دیگر مبارزات بازی هم تحت عنوان «Assault Action» ارائه میشود. اسالت اکشنها در واقع همان شخصیتهایی هستند که میتوانید در جریان مبارزات و بعد از پر شدن نوار مربوطه، آنها را احضار کنید. با تعیین کردن مهارتی که میخواهید اعضای پارتی شما در حالت «Assault Action» اجرا کنند، این قابلیت را بسته به نیازهای خود تغییر میدهید. علاوه بر شخصیتهای اصلی بازی Star Ocean: The Second Story R، شاهد بازگشت برخی از شخصیتهای اصلی سایر قسمتهای سری استار اوشن نیز هستیم که اغلب، قویترین مهرههای شما در مبارزات متعدد بازی خواهند بود.
به طور خلاصه باید گفت که کلیات مبارزات بازی آنقدرها پیچیده و عمیق نیست و اگر آثار مشابهی دیگری را در این ژانر تجربه کرده باشید، همین حالا نیز با ساختار اصلی مبارزات Star Ocean: The Second Story R آشنایی دارید و میدانید که دقیقاً باید چه انتظاری از مکانیزمهای مختلف آن داشته باشید. مشکل اصلی مبارزات اما سادگی بیش از حدشان به خصوص در نیمهی اول بازی است.
حتی در بالاترین درجهی سختی بازی هم اکثر دشمنان در به چالش کشیدن شما شکست خواهند خورد و هیچ مانع بزرگی را خارج از برخی از باسفایتهای بازی تجربه نخواهید کرد. از آنجایی که Star Ocean: The Second Story R دست بازیکنان برای شخصیسازی و ارتقای شخصیتها را هم تا حد بسیار زیادی باز میگذارد، امکان جلو زدن از سطح فعلی دشمنان بالاتر از معمول بوده و اگر تمایل داشته باشید، میتوانید تجربهی بازی را حتی از حالت اصلیاش نیز چندبرابر سادهتر کنید. مهارت ویژهای تحت عنوان «Bodyguard» هم در بازی وجود دارد که به کمک آن، دشمنان ضعیفتر از پارتی خود را بدون وارد شدن به صفحهی جداگانه و انجام مبارزات شکست میدهید و XP و پول مربوطه را بهدست میآورید.
حتی اگر نتوانید از پس مبارزهی خاصی برآیید، سیستم چکپوینت بازی بسیار دستودلباز طراحی شده و همان مبارزه را بلافاصله تجربه خواهید کرد تا هیچکدام از پیشرفتهای داستانی و محیطی شما از بین نرود. در صورتی هم که نیاز به چالش بیشتری داشته باشید، در اواخر بازی چندین دشمن مخصوص و یک سیاهچال اضافی طراحی شدهاند تا عطش بازیکنان را تا حدی رفع کنند. البته که در آن نقطه و برای به پایان رساندن این نوع مبارزات نیاز به کمی گرایند کردن و شکست دادن دشمنان معمولیتر دارید تا مبارزات اصلی را به سطح منطقی و قابل قبولی برسانید، وگرنه در همان ابتدا و با چند ضربه بهراحتی کل پارتی خود را از دست خواهید داد.
از ماهیگیری تا آشپزی و ساختوساز!
در زمینهی محتواهای فرعی با تنوع نسبتاً خوبی مواجه هستیم و بازی Star Ocean: The Second Story R در کنار داستان اصلی و پراتفاقش، حواسپرتیهای جالبی را هم برای بازیکنان تدارک دیده است. یکی از مینیگیمهای بازی، همانطور که از بسیاری از بازیهای JRPG انتظار میرود، مرتبط با ماهیگیری بوده و تقریباً در هر برکه و دریاچهای امکان انجام آن وجود دارد.
هرچهقدر هم که ماهیهای متنوعتری بگیرید، به جوایز بهتری دسترسی خواهید داشت. مکانیزم خود مینیگیم اما صرفاً یک زمانبندی ساده است و هیچ تعامل دیگری از بازیکن نمیخواهد. به محض اینکه علامت «!!» را بالای سر شخصیت خود دیدید، دکمهی مربوطه را باید فشار دهید تا یا یک ماهی جدید، یا یک صندوق گنج را از آب به بیرون بکشید.
مینیگیم دیگر بازی که برای تجربهی آن باید تا اواخر بازی منتظر بمانید، آشپزی کردن است. در این مینیگیم میتوانید به جای هر شخصیتی از پارتی خود بازی کنید و با سایر آشپزها به رقابت بپردازید. آشپزی نیز مانند ماهیگیری دارای یک مینیگیم مبتنی بر زمانبندی است و ابتدا باید مواد غذایی مورد نیاز را بردارید و بعد وقتی نوار حرکتی به غذاهای شما نزدیک شد، با زمانبندی مناسب دکمهی مربوطه را بزنید و امتیاز آن غذا را تصاحب کنید. نوار فشاری نیز در بالای صفحه قرار دارد که بسته به عملکرد رقیب شما و رقیبتان، کم و زیاد میشود و اگر به بالاترین درجه برسد، فارغ از امتیازی که تا آن موقع بهدست آوردهاید شکست خواهید خورد.
یک بازی فرعی و کوچکی هم در اواخر داستان اصلی بازی میتوانید پیدا کنید که صرفاً به شرط بستن بر روی خرگوشهایی که در مسابقات رتبهی اول و دوم را کسب میکنند، خلاصه میشود. در این مینیگیم نیازی به تعامل خاصی با بازی ندارید و فقط باید با توجه به ویژگیهای خرگوشها و شرایط مسابقه، خرگوشهایی که به نظرتان بیشترین شانس را دارند را انتخاب کنید و منتظر بنشینید.
کوئستهای «Guild» یکی دیگر از محتواهای جدید بازی نسبت به عنوان اصلی Star Ocean: The Second Story محسوب میشود که در آن باید برخی از کوئستهای مخصوص را قبول کرده و آیتمها و موارد درخواستشده را انجام دهید. این نوع کوئستها بسیار ساده طراحی شدهاند و تنها جهت آشنایی بهتر شما با مکانیزمهای مختلف و سیستمهای متنوع بازی نظیر کرفت کردن، آشپزی، ساخت قطعات، موسیقی و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارند. با این حال، انجام دادن کوئستهای «Guild» در همان زمانی که در دسترس قرار میگیرند، کاملاً ارزشمند است و نه تنها با برخی از سیستمهایی که شاید در حالت عادی از دست میدادید آشنا میشوید، که جوایز مخصوصی را نیز بهدست میآورید.
به گرمی و زیبایی یک ماجراجویی کلاسیک
بازی Star Ocean: The Second Story R از نظر بصری خیرهکننده و بسیار جذاب است و اگر به این سبک هنری علاقه داشته باشید، چشمانتان در دقایق مختلف بازی غرق محیطها و طراحیهای تماشایی آن خواهند شد. از نورپردازی اغراقشده و پرقدرت که در انتقال حس زنده بودن و روحیهی فانتزی اثر موفق عمل کردهاند گرفته، تا عمق تاریکیها و سایهها که بازتابدهندهی هویت علمی-تخیلی استار اوشن هستند، همه و همه یک تجربهی بصری فوقالعاده را رقم زدهاند.
ویژگی جذاب دیگر گرافیک فنی و هنری بازی Star Ocean: The Second Story R مربوط به برگزیدن دو سبک مختلف برای طراحی شخصیتها و محیط است. به این شکل که طراحی محیط تا حد زیادی 3 بعدی و نزدیک به واقعیت طراحی شده، اما طراحی شخصیتهای بازی از همان استایل پیکسلی بازیهای کلاسیک پیروی میکند. برخلاف چیزی که شاید در نگاه اول به نظر برسد، این تضاد واضح به جذابیت بصری Star Ocean: The Second Story R کمک شایانی کرده و نقش سازندهای در انتقال حس غوطهوری بازی داشته است.
پرترههای شخصیتها نیز بسیار پرجزئیات و زیبا طراحی شدهاند و در هر سکانسی که مورد استفاده قرار میگیرند، سخت است که محو زیبایی و جزئیات رنگارنگشان نشد. هر پرتره مملو از هویت آن شخصیت طراحی شده و بازتابدهندهی روحیات آنهاست، تا جایی که با همان نگاه اول به پرترهها میتوانید تصور خوبی از نوع شخصیتی که با آن روبهرو هستید، داشته باشید. پرترههای رنا و کلاد هم تنوع قابل قبولی دارند و همیشه دیدن پرترههای جدید شخصیتها حس غافلگیرانهی جذابی را با خود همراهی میکند.
نکتهی مثبت دیگر در این زمینه اما به امکان تغییر دادن پرترهها به طراحیهای هنری نسخههای قبلی Star Ocean: The Second Story است و در صورت تمایل میتوانید از یکی از طراحیهای دیگر بهره ببرید. حقیقتاً اما خیلی دشوار است که بیخیال پرترههای پیشفرض جذاب این بازسازی شد و باید علاقهی بسیار زیادی به سبک پرترههای قدیمی یا نسخههای قبلی استار اوشن داشته باشید که دست به چنین تغییری بزنید.
برای موسیقی متن بازی نیز میتوانید بین تنظیم نسخهی اورجینال و ریمیکس مخصوص Star Ocean: The Second Story R، گزینهی موردعلاقهی خود را انتخاب کنید. هر دو موسیقی متن، بسیار شنیدنی هستند و به خوبی با سبک هنری بازی تطبیق پیدا کردهاند. برخی از لحظات داستانی نیز به کمک همین آهنگهای جذاب و حماسی، چندبرابر بیشتر پررنگ میشوند و احساسات مخاطب را به سطح دیگری میبرند. با این حال، برخی از آهنگهای بازی در اواخر تجربه کمی تکراری شده بودند و نیاز به تنوع بیشتر حس میشد.
صداگذاریهای بازی در سطح قابل قبولی قرار دارند و افکتهای صوتی آشنا و موردانتظاری به کار گرفته شدهاند. صداپیشگیهای بازی اما نقطهای است که تفاوتها بین نسخهی ژاپنی و انگلیسی به شکل واضح پدیدار میگردد. از آنجایی که نسخهی اصلی بازی در سال ۱۹۹۸ خارج از صداهای مخصوص مبارزات، از هیچگونه صداپیشگی دیگری بهره نمیبرد، برای عنوان مخصوص PSP (بازی Second Evolution) ضبط دو نسخهی ژاپنی و انگلیسی در دستور کار قرار گرفت. در بازی Star Ocean: The Second Story R نیز امکان استفاده کردن از این دو نسخه را دارید، اما نسخهی ژاپنی بازی توسط صداپیشگان جدیدی مجدداً انجام شده و شنوای نتیجهی بسیار جذاب و احساسیای هستیم که به شخصیتهای متعدد بازی، جان دیگری تزریق کرده است. نسخهی انگلیسی اما محدود به دوبلهی قدیمی نسخهی Second Evolution میباشد و گذر زمان با صدای برخی از شخصیتهای بازی آنچنان مهربان نبوده و تفاوت کیفی شدیداً قابل لمسی میان نسخهی انگلیسی و ژاپنی مشاهده میشود.
در زمینهی فنی هم خوشبختانه این اثر قابل قبول ظاهر شده و تجربهی روان و مناسبی را ارائه میکند. در طول بازی خارج از چند افت فریم بسیار جزئی در برخی از شلوغترین مبارزات و چند pop-in و مشکلات معمول «Draw Distance»، با بازسازی بهینه و صیقلخوردهای مواجهایم که عملکرد فنی خوبی دارد.
در مجموع، استودیوی Gemdrops در این بازسازی از سبکی که پیش از این در سایر عناوین شرکت اسکوئر انیکس نظیر Octopath Traveler مورد استفاده قرار گرفته بود، بهره برده و دنیای متمایز و رنگارنگی را خلق کرده است. حس دلگرمکننده و آرامشی که تنها با تماشای این محیط و شنیدن به موسیقی متن آن بهدست میآورید، وصفشدنی نیست و کیفیت خاص و متمایزی به بازی Star Ocean: The Second Story R داده تا با یکی از دلرباترین JRPG های چند سال اخیر روبهرو باشیم.
سخن پایانی
ناشر بازی نسخهی PS5/PS4 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانهی گیم پالت قرار داده است
بازی Star Ocean: The Second Story R، یکی از کلاسیکترین عناوین نقشآفرینی ژاپنی دوران PS1 را به زیبایی و با ذوق فراوان بازسازی میکند تا مخاطبان امروزیتر نیز فرصت تجربهی این ماجراجویی مابین فانتزی و علمی-تخیلی را بهدست آورند. همانطور که از بازسازی محبوبترین عنوان سری استار اوشن انتظار میرود، شخصیتهای بازی بسیار دوستداشتنی و بامزهاند و دنیاسازی Star Ocean: The Second Story R به رنگارنگترین شکل ممکن انجام میشود. جلوههای بصری و موسیقی متن بازی دست در دست هم به غوطهوری هرچه بیشتر بازیکن میپردازند و جزو نقاط قوت اصلی بازی هستند. علیرغم برخی از کمبودهای داستانی که ریشه در قدیمی بودن این عنوان دارد و سادگی بیش از حد مبارزات که فرصت هرگونه چالش در نیمهی اول را از بازی گرفته است، با یک نقشآفرینی ژاپنی جذاب و لذتبخش مواجهایم که تا ساعتها به سرگرم کردن مخاطبان خود ادامه میدهد.
نقد و بررسی
Star Ocean: The Second Story R
بازی Star Ocean: The Second Story R، یکی از کلاسیکترین عناوین نقشآفرینی دوران PS1 را به زیبایی و با ذوق فراوان بازسازی میکند تا مخاطبان امروزیتر نیز فرصت تجربهی این ماجراجویی مابین فانتزی و علمی-تخیلی را بهدست آورند. با وجود برخی از کمبودهای داستانی که ریشه در قدیمی بودن این عنوان دارد و سادگی بیش از حد مبارزات که فرصت هرگونه چالش در نیمهی اول را از بازی گرفته است، با یک نقشآفرینی ژاپنی جذاب و لذتبخش مواجهایم که تا ساعتها به سرگرم کردن مخاطبان خود ادامه میدهد.
مثبت
- شخصیتهای بامزه و دوستداشتنی
- گرافیک هنری و جلوههای بصری خیرهکننده
- تقابل جذاب دو ژانر مختلف
- دنیاسازی مناسب و چندلایه
- پرترههای بسیار زیبا و پرجزئیات
- صداپیشگیهای نسخهی ژاپنی
منفی
- سادگی بیش از حد مبارزات، خصوصاً در نیمهی اول
- آنتاگونیستهای فراموششدنی
- تکراری شدن برخی از موسیقیهای بازی در ساعات آخر
- قدیمی و بیکیفیت بودن دوبلهی انگلیسی