شاید در دوران خوبی برای بازیهای سولزلایک قرار داشته باشیم. امسال عناوین درخشانی منتشر شد که فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. هم اکنون با Lords of the Fallen همراه هستیم که از پیش نمایشهایش به ما نوید یک اثر درخشان را داده است.
در سال 2014، بازی Lords of the Fallen اثری بود که سعی داشت تلاش کند الگوبرداری درستی از آثار استودیوی FromSoftware ارائه دهد. نسخهی سال 2014 سعی داشت تا یک اثر سولزبورن درخشان باشد. با تمام این اوصاف با وجود رویکرد مثبت منتقدان به بازی، در انتها این اثر نتوانست به آنچه حقش بود دست پیدا کند. نمیتوان از شجاعت تیم توسعهدهنده برای الهام گیری شجاعانه و خلق مسیری تازه صحبتی به میان نیاورد. پس از گذشت نزدیک به یک دهه از انتشار آن بازی دوباره شاهد نسخهی ریبوتی از بازی هستیم. این نسخه با استفاده از موتور گرافیکی قدرتمند Unreal Engine 5 توسعه یافته است. حالا این بازی عرضه شده و اینجاست و بسیاری از هوارداران سولزبورن منتظر هستند تا ببینند این بازی سولزلایک برای آنها چه چیزی را به ارمغان آورده است.
در زیبایی این دنیا غرق شوید
اولین موضوعی که هنگام شروع بازی Lords of the Fallen متوجه خواهید شد این است که چقدر محیطهای بازی زیبا و چشم نواز هستند. با استفاده از قدرت Unreal Engine 5، با یکی از زیباترین دنیاها در طی این سالها مواجه خواهید شد. همه چیز از جمله دشمنان، آب و هوا و به جادوها بسیار زیبا و با شکوه طراحی شدهاند. بازی Lords of the Fallen در زمینهی گرافیک یک اثر نسل بعدی سولزلایک است که به شکلی بسیار درخشان از قابلیتهای نرم افزاری و سخت افزاری نسل نهم استفاده میکند.
وقتی بازی را شروع میکنید، بلافاصله با یک سکانس سینمایی پر تب و تاب روبرو میشوید که با یک شوالیه پالادین ناشناس که توسط موجودی اهریمنی بر روی یک اژدهای سه سر سوار شده، نبرد میکند. در ادامه او Umbral Lamp مرموز خود را پرتاب می کند و شما را به عنوان صاحب بعدی آن انتخاب می کند. این ریبوت هزار سال پس از اتفاقات بازی اول رخ میدهد و شیطان بزرگ Adyr بازگشته است. شما در نقش یک حامل Umbral Lamp، در سفری از طریق Mournstead در تلاش خواهید بود تا یک بار برای همیشه او را متوقف کنید.
در مورد داستان، همه چیز در مورد خیر در مقابل شر و پس گرفتن سرزمینی است که شیطان بزرگ، Adyr کنترل آن را به دست گرفته است. این کار از طریق Beacon های مختلف پراکنده در سراسر سرزمین Mournestead انجام می شود. جایی که وظیفه شما این است که این چراغها را پیدا کنید و آنها را برای همیشه خاموش کنید. خاموشی این چراغها Adyr را ضعیف میکند و سرزمین را یک بار برای همیشه نجات میدهد. در طول سفر خود برای انجام این کار، شخصیتها و همراهان اسرارآمیزی را خواهید یافت که هر کدام در پیشروی داستان بازی به شما کمک خواهند کرد و جزئیات مربوط به منطقهای را که بازی در آن جریان دارد، یعنی Mournestead را شرح میدهند.
بر خلاف اکثر آثار سولزلایک که داستان معمولا از طریق ساختار محیطی روایت میشود شما زیاد شاهد تمرکز بر روی روایت و داستان نخواهید بود، بازی Lords of the Fallen به عنوان یک بازی سولزلایک در این قسمت بسیار چشم گیر و خلاقانه عمل میکند. به طرزی جالب و متعادل بازی توازن خوبی بین داستان سرایی سنتی این سری بازیها و آثار سینمایی برقرار میکند. بازی از طریق مکانیزم جالبی به نام Stigmas رویدادهایی در گذشته را برای شما روایت میکند که به بهترین شکل ممکن به شما دلایل کافی برای انجام کارهایتان را میدهد.
این بازی سولزلایک در ابتدا ده کلاس مختلف را برای شروع ارائه میدهد. از Warwolf Udirangr و Blackfeather Ranger گرفته تا Orian Preacher و Pyric Cultist. همچنین یک کلاس “Waste of Skin” به نام Condemned برای بازیکنان هاردکور وجود دارد. اگر بخواهیم Lords of the Fallen را فقط در چند کلمه توصیف کنم، شاید اگر آن را یک دنباله برای سری Dark Souls بدانیم بهترین توصیف کوتاه برای این بازی خواهد بود!
سیستم مبارزات مبتنی بر Stamina است و شما می توانید حملات سبک، حملات سنگین، جاخالی دادن، لگد زدن و Parry را انجام دهید. مرگ در بازی منجر به این می شود که نیروی خود (روح های سابق) را در محل مرگ خود از دست بدهید. Bonfires به نام Vestiges، فلاسک های Estus به عنوان Sanguinarix شناخته میشوند و بازی از یک سیستم تراز سنتی مبتنی بر نقش آفرینی استفاده میکند که در آن می توانید آمارهای مختلفی مانند Endurance، Vitality و Strength را بسته به ساختار بازیکن خود ارتقا دهید.
Mournestead میزبان رازها و جستجوهای شماست
طراحی جهان بازی Lords of the Fallen عالی است. نکتهی قابل توجه در این مورد را میتوان به دلیل ویژگی قلمروی دوگانه بودن بازی دانست. جایی که بازیبازان میتوانند بین این دو دنیای (Umbral و Axiom) سفر کنند و در سفر بین این دو بعد با رازهای مختلفی مواجه خواهید شد. این شیوه طراحی در یک بازی سولزلایک مرزهای طراحی را به روشی خلاقانه ارائه میکند.
قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چرا مکانیک قلمرو دوگانه فوق العاده است، بهتر است در مورد آن توضیحات بیشتری ارائه بدهم. قلمرو Umbral به این صورت عمل می کند که می توانید از Umbral Lamp خود برای نگاه کردن به Umbral استفاده کنید یا به طور کامل Tear بین قلمروها را باز کنید و به طور کلی به داخل Umbral وارد شوید. در حالی که در این قلمروی جدید به جستجو میپردازید، میتوانید درهای مخفی، گذرگاهها و هزاران راز دیگر را کشف کنید که بازیبازان به راحتی میتوانند در اولین تجربهی بازی آن را از دست بدهند. در همین حال، ورود به Umbral به شما این امکان را میدهد که در واقع آیتمهای مخفی را کسب کنید، پازلها را کامل کنید و به دلیل فعالسازی یک ضریب، Virgo بیشتری را دریافت کنید.
این قسمتهای مخفی فقط در Umbral دیده میشوند. به همین دلیل است که این المان در یک بازی سولزلایک به خوبی کار میکند. در ژانری که اسرار و کشف بسیار مهم هستند، Lords of the Fallen اجازه میدهد تا بیشترین میزان غرف شدن را تجربه کنید. هر محیط دارای دو لایه است و با توجه به محیطهای بسیار زیادی در وهله اول، یافتن هر راز در ابتدا تقریبا غیرممکن است. قلمروی Umbral قلمروی مرگ محسوب میشود، زیرا به عنوان بعد دوم شما عمل میکند. هر بار که در Axiom میمیرید، برای آخرین شانس خود برای بقا به Umbral منتقل می شوید. مرگ در Umbral به معنای پایان بازی است که شما را مجبور می کند از آخرین Checkpoint خود شروع کنید.
این ایده که Umbral را به آخرین امید شما تبدیل میکند، بسیار خلاقانه و جذاب است، زیرا حسی از بقا و ترس را القا میکند و قلمروی تاریک را ترسناکتر میکند. به لطف Umbral Lamp، مشابه Legacy of Kain: Soul Reaver، در هر زمان می توان به آن دسترسی داشت. در زمانی که در Umbral هستید، دشمنان به تدریج هر چه بیشتر در آن باشید قویتر می شوند و تنها در صورتی می توانید آنجا را ترک کنید که یک گذرگاه ویژه را پیدا کنید.
بسیاری از پازلها و پلتفرمها فقط در قلمروی Umbral وجود دارند و شما را مجبور میکنند که به طور عمدی به آن منتقل شوید. برخی از میانبرها در Axiom تنها با مراجعه به Umbral نیز قابل باز شدن هستند. هشداری که در مورد ماندن بیش از حد طولانی در Umbral وجود دارد، هجوم دشمنان است که هر چه بیشتر در آن بمانید، ایجاد می شود. صفحه نمایش شما یک چشم غول پیکر را با یک متر در گوشه سمت راست بالا نشان میدهد. هر چه متر بیشتر پر شود، دشمنانی که در اطراف شما مرگبارتر می شوند.
همچنین هر چه بیشتر بمانید یک ضریب شروع به بالا رفتن می کند که به این معنی است که از کشتن دشمنان قدرت بیشتری می گیرید. این باعث میشود که قلمروی Umbral به یک سیستم پرخطر و پاداش بالا تبدیل شود که تنش را در طول بازی حفظ میکند. Lamp و سیستم دنیای دوگانه چشمگیر و مکانیکی با طراوت در بازی Lords of the Fallen هستند که ژانر را ارتقا میدهند. یکی از دلایل اصلی لذت بردن از بازی های سبک سولزلایک جنبه کاوشگری آنهاست.
Lords of the Fallen از آن دسته بازیهای سولزلایک است که غوطهور شدن در دنیاهایش را بهترین شکل ممکن ارائه میدهد. مناطق پیچیده و به هم پیوسته و میانبرهایی را ارائه می دهد که کاوش و کشف را تشویق میکند. هر منطقه یک معمای هزارتویی است و هر قدم به جلو مانند یک دستاورد است.
از خاکستر خودتان برخیزید
در سیستم مبارزات بازی Lords of the Fallen به مانند بسیاری از بازیهای سولزلایک شما باید بالانس مناسبی بین حمله و دفاع برقرار کنید. دکمه دفاع را باید در زمان درستش استفاده کنید. زمان بندی کوتاه و خاصی در سرتاسر سیستم مبارزات وجود دارد، اما استفاده از سپر کار را تا حدودی آسان میکند. برخی از دشمنان، قبل از اینکه دفاع آنها شکسته شود، نیاز به چندین بار حملات سنگین دارند تا در موقعیت شکست خوردن قرار بگیرند.
در مورد درجهی سختی بازی در سطحی متعادل و بالانس قرار دارد و شما با انواع دشمنان و باسها با سطوح مختلف سختی برخورد خواهید داشت.
سیستم مبارزات نسبت به اولین بازی Lords of the Fallen پیشرفت قابل توجهی دارد، اما برخی مشکلات مثل تاخیرهای کمی که در زمان فشار دادن دکمه و اجرای حملات وجود دارد گاهی آزار دهنده هستند. فقدان لغو کنش و بازخورد متناقض دشمن از حملات شما باعث ایجاد این احساس بد میشود. همیشه مشخص نیست که حملات شما چه زمانی دشمن را زمین گیر میکند و این مبارزه را به یک تجربه از هم گسیخته تبدیل میکند. همین امر در مورد جا خالی دادن نیز صدق میکند. گاهی اوقات جاخالی فوری شما ثبت می شود و گاهی اوقات نه. این چیزی است که در نهایت به آن عادت میکنید.
سیستمی در بازی وجود دارد که به نام withered health شناخته میشود، که در آن بخش موقتی از سلامت خود را از دست میدهید. این بخش را می توان با حمله به دشمن بدون ضربه خوردن مجدد، مانند سیستم Bloodborne، پس گرفت. هنگامی که خود را به Umbral منتقل کردید، نیمی از نوار سلامتی شما به طور خودکار به withered health تبدیل می شود، بنابراین مراقب آن باشید. هنگامی که در Umbral هستید، درمان کمتر موثر است زیرا معجون ها برای ترکیبی از سلامت واقعی و withered التیام مییابند.
ساختار متناقض
یکی از مشکلات بازی مربوط به بحث دویدین و کنترل کاراکتر است. زمانی که با شتاب میدوید، افتادن از روی لبهها بسیار آسان است. همچنین هنگامی که در میانه یک حمله هستید، هیچ وضعیت امنی نسبت به این پرتگاهها وجود ندارد. دکمه برداشتن آیتم نیز به دکمه پرش اختصاص داده شده است. بنابراین اگر در حال دویدن هستید و آن دکمه را فشار دهید، به جای برداشتن آیتم، احتمالا میپرید. حتی انیمیشن برداشتن روحهای از دست رفته نیز با انیمیشنی بی فایده و طولانی همراه است.
سیستم قفل کردن در بازی Lords of the Fallen بهترین سیستم در این سبک نیست، زیرا همیشه به خوبی کار نمیکند مگر اینکه خیلی نزدیک به دشمن باشید. تراکم بسیار زیادی از دشمنان در نقاط مختلف بازی وجود دارند که باعث میشوند مبارزات بازی حتی خسته کننده و غیر ضروری باشند. فرض کنید در یک ناحیه کوچک با تعداد زیادی از دشمنان روبرو میشوید و در کنار آن سیستم بعد قفل کردن هم شما را آزار خواهد داد. سپس، اگر بمیرید، با دشمنان بیشتری به Umbral منتقل میشوید و به دشمنهای معمولی که قبلا در Axiom با آنها روبرو هستید، اضافه میشود. این مشکل میتواند باعث خسته کننده شدن روند مبارزات در نقاط مختلف شود.
به غیر از این مسائل، بازی Lords of the Fallen به عنوان یک بازی سولزلایک مبارزات رضایت بخشی دارد. دشمنان هر کدام با دقت طراحی شدهاند و فرصتهایی را برای عقب نشینی و ضد حمله به سبک کلاسیک بازیهای سولزبورن ایجاد میکنند. این واقعیت به ویژه در طول باس فایتهای فراموش نشدنی و راضی کنندهای که در بازی وجود دارند خواهید دید. کسانی که عاشق تجربه و ساخت بیلدهای مختلف هستند، در Lords of the Fallen خود را در بهشت خواهند یافت. گزینهها و ترکیبهای زیادی در اینجا موجود است، زیرا بیش از 70 طلسم، نزدیک به 200 سلاح و سپر و بیش از 300 قطعه زره برای بازیبازان و طرفداران بازیهای سولزلایک وجود دارد که میتوانند کشف کنند.
متاسفانه یکی از موارد نا امیده کننده در مورد بازی Lords of the Fallen مشکلات فنی و پرفورمنس بازی هستند. در دو عنوان Lords of the Fallen، بارها مشکلاتی در عملکرد مواجه خواهید شد که متاسفانه در هر دو بازی وجود دارند. البته به این معنا نیست که بازی غیر قابل تجربه است، اما مشکلات و باگهای متعددی در زمینهی صدا گذاری و دنیای بازی مشاهده خواهید کرد که روی تجربهی کلی شما تاثیر گذار هستند. توسعه دهندگان بازی در Hexworks در تلاش هستند تا با به روز رسانی این مشکلات را برطرف کنند.
موسیقی متن بازی Lords of the Fallen، توسط کریس ولاسکو که آثار God Of War و Bloodborne را در کارنامه دارد و با ملودیهای ترسناک و حماسی حال و هوای بازی را تکمیل میکند. علاوه بر این، داستان سرایی محیطی و ساختن جهان پیچیده توسط گروهی از صداپیشگان مختلف جان میگیرد و هر شخصیت احساسات، شخصیتها و رمز و راز را منتقل میکند. روایت، در بیشتر موارد، مانند الهامات بازی، رمزآلود و قابل تفسیر است. برای کسانی که مایل به فرو رفتن عمیق در توضیحات و متون آیتم ها هستند، داستان سرایی عمدا مبهم به شما بهانه کافی برای تفکر را میدهد.
سخن پایانی
ناشر بازی نسخه PS5 این عنوان را برای نقد و بررسی در اختیار رسانه گیم پالت قرار داده است
بازی Lords of The Fallen توازن خوبی میان داستان سرایی سنتی بازیهای سولزلایک و آثار سینمایی برقرار میکند و به لطف موتور آنریل انجین 5 شاهد یکی از زیباترین دنیاهای بازی های ویدئویی هستیم. البته این موارد باعث نمیشوند تا از مشکلات این بازی چشم پوشی کنیم. علیرغم اینکه سیستم مبارزات نسبت به نسخه اول پیشرفت قابل توجهی داشته است اما برخی مشکلات به مانند تاخیر در اجرای حملات به هنگام فشار دادن دکمه ها مبارزات بازی را گاها آزاردهنده میکنند. به علاوه مشکلات و باگهای متعددی در زمینهی صدا گذاری و عملکرد فنی بازی نیز مزید بر علت میشوند تا تجربه کلی شما از بازی تحت تاثیر قرار گیرد. با این وجود اگر از طرفداران بازیهای سولزلایک هستید بازی Lords of The Fallen علیرغم مشکلات ریز و درشت آن میتواند تجربهای نسبتا سرگرم کننده را به شما ارائه دهد.
نقد و بررسی
بازی Lords of the Fallen
بازی Lords of The Fallen توازن خوبی میان داستان سرایی سنتی بازیهای سولزلایک و آثار سینمایی برقرار میکند و به لطف موتور آنریل انجین 5 شاهد یکی از زیباترین دنیاهای بازی های ویدئویی هستیم. البته این موارد باعث نمیشوند تا از مشکلات این بازی چشم پوشی کنیم. علیرغم اینکه سیستم مبارزات نسبت به نسخه اول پیشرفت قابل توجهی داشته است اما برخی مشکلات به مانند تاخیر در اجرای حملات به هنگام فشار دادن دکمه ها مبارزات بازی را گاها آزاردهنده میکنند. به علاوه مشکلات و باگهای متعددی در زمینهی صدا گذاری و عملکرد فنی بازی نیز مزید بر علت میشوند تا تجربه کلی شما از بازی تحت تاثیر قرار گیرد. با این وجود اگر از طرفداران بازیهای سولزلایک هستید بازی Lords of The Fallen علیرغم مشکلات ریز و درشت آن میتواند تجربهای نسبتا سرگرم کننده را به شما ارائه دهد. متاسفانه یکی از موارد نا امید کننده در مورد بازی Lords of the Fallen مشکلات فنی و پرفورمنس بازی هستند. البته به این معنا نیست که بازی غیر قابل تجربه است، اما مشکلات و باگهای متعددی در زمینهی صدا گذاری و دنیای بازی مشاهده خواهید کرد که روی تجربهی کلی شما تاثیر گذار هستند.
مثبت
- آیتم و سلاح هایی که در اختیار دارید بسیار متنوع هستند و قابلیت ساخت بیلدهای متفاوت را دارید
- دنیای طراحی شده در بازی بسیار جذاب و زیبا است
- ایدهی خلاقانه سفر بین دو بعد مختلف که جزیئات بسیار زیادی را وارد بازی کرده است
- تنوع طراحی دشمنان و باسها
منفی
- وجود باگهایی که بر روی تجربهی بازی تاثیرگذار هستند
- تراکم غیر منطقی دشمنان در برخی از نقاط بازی
- وجود مشکلاتی در سیستم قفل کردن بازی