بازی Assassin’s Creed Mirage برای یوبیسافت حکم بازگشتی به ریشههای سری را دارد. در این سفر تاریخی به شهر بغداد قرن نهم میلادی، بازی اساسینز کرید میراژ به مخاطبان اجازه میدهد تا داستان شخصیت بسیم ابن اسحاق را دنبال کنند و به گیمپلی اکشن-مخفیکاریای که در سالهای اول این سری جزو برجستهترین ویژگیهای اساسینز کرید بود برگردند.
استودیوی یوبیسافت در تبلیغ کردن بازی Assassin’s Creed Mirage به مکانیکهایی نظیر مخفیکاری، پارکور کردن و قتلهای آکروباتیک و تماشایی تاکید مضاعفی داشته است. مسیری که خلاف جهت بازیهای جهانباز گسترده و متمایل به ژانر نقشآفرینی سری در طی سالهای اخیر به حساب میآید و از نظر ساختاری بسیار متفاوت با چیزهایی است که در بازیهایی مانند Assassin’s Creed Valhalla و Assassin’s Creed Odyssey تجربه کردیم.
برعکس این بازیها، میراژ به شکلی طراحی شده که تجربهای جمع و جور و متمرکزتر را ارائه کند و دقیقاً به خاطر همین موضوع است که بازی اساسینز کرید میراژ توانسته توجه علاقهمندان سری را از همان ابتدای معرفی شدنش برانگیزد.
با ساختاری کوچکتر و گیمپلیای شبیه به ماجراجوییهای کلاسیک اتزیو و الطایر، بازی Assassin’s Creed Mirage یکی از مورد انتظارترین بازیهای یوبیسافت در کل سال محسوب میشود. با تصمیمی که جهت جابجایی تاریخ انتشار میراژ هم صورت گرفت، این بازی جدید در تاریخ ۱۳ مهر امسال (۵ اکتبر) و یک هفته زودتر از تاریخی که پیش از این اعلام شده بود عرضه خواهد شد. حالا که منتظر بازی اساسینز کرید میراژ هستیم، با این متن و رسانه گیم پالت همراه باشید تا به مرور هر آنچه که از بازی جدید یوبیسافت میدانیم بپردازیم.
تاریخ انتشار بازی Assassin’s Creed Mirage
همانطور که گفته شد، بازی اساسینز کرید میراژ قرار است یک هفته زودتر از تاریخ انتشار پیشین خود و در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۳ مهر ۱۴۰۲) به دست علاقهمندان برسد. این بازی پیش از این و در تریلرهایش تاریخ 12 اکتبر را ذکر میکرد که با تصمیم جدید یوبیسافت، این تاریخ یک هفته تغییر کرد و به جلو کشیده شد.
چنین جابجاییهایی معمولاً نماد خوبی برای بازیها به حساب میآید و خبر از اعتماد سازنده به کیفیت تجربهای که خلق کردهاند میدهد. علاوه بر پلتفرمهای پلیاستیشن ۴ و ۵، ایکسباکس وان و Xbox Series X/S، بازی Assassin’s Creed Mirage از طریق فروشگاه یوبیسافت و اپیک گیمز نیز برای رایانههای شخصی در تاریخ ۵ اکتبر در دسترس قرار خواهد گرفت.
نسخههای مختلف بازی Assassin’s Creed Mirage
بازی جدید یوبیسافت شامل سه نسخهی متفاوت میشود که از محتوا و قیمتگذاریهای متفاوتی برخوردار هستند. نسخهی استاندارد بازی شامل محتوای اصلی بازی اساسینز کرید میراژ است و برچسب قیمتی ۵۰ دلاری دارد. نسخهی Deluxe اما علاوه بر محتوای بازی اصلی، دارای بستهی الحاقی مرتبط با سری Prince of Persia هم هست و ۶۰ دلار قیمت خورده است.
اگر هم قصد خرید نسخهی محدود Collector’s Case را دارید باید خبر داد که این نسخه با فیگور ۲۳ سانتیمتری از شخصیت بسیم ابن اسحاق، نقشهی بغداد در بازی، قاب فلزی اختصاصی و موارد دیگر با قیمت ۱۵۰ دلار در دسترس علاقهمندان قرار میگیرد. اگر هم بازی Assassin’s Creed Mirage را همین حالا پیشخرید کنید، در زمان عرضه به کوئست اختصاصی «۴۰ دزد» دسترسی خواهید داشت.
سبک بازی Assassin’s Creed Mirage
بازی جدید یوبیسافت قصد دارد تا به ریشههای سری اساسینز کرید بازگردد و به همین دلیل، میتوان شاهد تمرکز مجدد بر روی المانهای مخفیکاری و اکشنی بود که دوران طلایی بازیهای اتزیو و الطایر را تعریف میکرد. بازی اساسینز کرید میراژ با سبک مخفیکاری و اکشن-ماجراجوییاش بزودی داستان شخصیت بسیم را چند دهه قبل از حضور این قاتل حرفهای در بطن اتفاقات بازی Assassin’s Creed Valhalla روایت خواهد کرد.
شهر و مکانی که بازی Assassin’s Creed Mirage در آن اتفاق میافتد
در قسمت جدید سری اساسینز کرید به بغداد قرن نهم میلادی سفر خواهیم کرد و اتفاقات بازی چند دهه قبل از بازی Assassin’s Creed Valhalla و در سال ۸۶۱ میلادی شروع میشود. ژان-لوک سالا که وظیفهی کارگردانی هنری بازی اساسینز کرید میراژ را بر عهده دارد در مورد شهری که این استودیو برای این قسمت انتخاب کرده است گفته که دلیل چنین انتخابی مرتبط به مرکزیت داشتن بغداد قرن نهم میلادی است. به گفتهی کارگردان هنری بازی، بغداد در آن سالها حکم مرکز دنیا را داشته و شهری کلیدی و مهم در زمینههای علم، دانش، نوآوری، اطلاعات، بازرگانی و قدرت محسوب میشد.
به دلیل اینکه بغداد درخشان قرن نهم میلادی، پنج قرن بعد از دوران شکوهش نابود گشت، محققان و بازیسازان یوبیسافت برای بازسازی این دوران طلایی سراغ اسناد تاریخی و شهرهای همدورهی بغداد (مانند سامارا) رفتند تا این شهر را تا جایی که امکانش هست دقیق و نزدیک به واقعیت بازسازی کنند.
اندازه و مقیاس بازی Assassin’s Creed Mirage
بازی اساسینز کرید میراژ قرار است دنیای بسیار کوچکتر و جمع و جورتری نسبت به والهالا، آدیسی و اوریجینز داشته باشد. شهر بغداد در بازی Assassin’s Creed Mirage به ۴ بخش متفاوت تقسیم شده است و از مناطق صنعتی «کرخ» گرفته تا باغهای باشکوه و سرسبز Round City، میراژ قصد دارد شهری کوچکتر اما متنوعتر ارائه کند. استودیوی یوبیسافت هم وعده داده که تراکم جمعیتی بغداد به گونهای خواهد بود که شلوغی بغداد قرن نهم میلادی را از نزدیک حس کنید. کارگردان هنری بازی Assassin’s Creed Mirage اذعان کرده که “ساکنین شهر به تمام حرکات شما واکنش نشان میدهند.”
خارج از شهر بغداد هم تایید شده که بازیکنان قرار است به قلعه الموت نیز سر بزنند. الموت پیش از این هم در دنیای سری Assassin’s Creed نقش پررنگی داشته و همان مکانی است که در آن پایهریزی فرقهی اساسینز (حشاشین) انجام گرفت. با این حال، این اولینباری است که به طور مستقیم میتوانیم قلعه الموت را از نزدیک بگردیم.
گیمپلی بازی Assassin’s Creed Mirage
تازهترین قسمت Assassin’s Creed قصد دارد سری را به همانجایی که آغاز شد برگرداند؛ مخفیکاری، پارکور سرعتی و قتلهای ظریفانه در میراژ حضوری فعال دارند. استودیوی Ubisoft Bordeaux میگوید که در میراژ قادر خواهید بود تا بخش و قسمتی از هر اساسینز کریدی که پیش از این عرضه شده پیدا کنید و بازیکنان میتوانند مشتاق بازگشت به ریشههای سری در بازیای باشند که اینبار در قالب گیمپلیای مدرن و امروزی، مکانیکهای معروف بازیهای قدیمی سری را بازسازی میکند.
این تمرکز محدودتر، مخصوصاً وقتی آن را با بازی بزرگ و طولانیای مانند Assassin’s Creed Valhalla مقایسه کنیم، به کمک بخش روایی بازی هم میآید و پیشروی در میراژ چه از نظر داستانی و چه از نظر کاوشی بسیار متمرکزتر خواهد بود. به نظر با بازیای روبرو هستیم که بیشتر از هر عنوان دیگری در سری، قصد حفظ ساختار و سبک بازی Assassin’s Creed 2 را دارد. در ادامهی این متن به ویژگیهای مختلف گیمپلی بازی Assassin’s Creed Mirage بیشتر اشاره خواهد شد.
مخفیکاری در بازی Assassin’s Creed Mirage
طبق گفتهی یوبیسافت، بازی اساسینز کرید میراژ نسبت به اکثر بازیهای چند سال اخیر سری، تاکید بیشتری بر روی مخفیکاری دارد و ساختار آن پیرامون پروسهی آشنای “شناسایی، شکار و قتل هدف مورد نظر و سپس ناپدید شدن” شکل گرفته است. جهت پشتیبانی از نیازهای مخفیکاری قسمت جدید سری، یوبیسافت دستی به هوش مصنوعی بازی و سیستم شناسایی شدن توسط دشمنان کشیده تا واکنشهای مجزای طبیعیتر و دقیقتری را به کمک این سیستم ارائه دهد.
علاوه بر این، شهر بغداد در میراژ به شکلی طراحی شده که فرصتهای بهتری برای مخفیکاری در اختیار بازیکن قرار بگیرد. ابزارهای جدیدی نیز جهت کمک به مبارزات یا فرار از آنها به بازی اضافه شده و به طور مثال میتوانید با مینهای دودزای خاصی حواس دشمن را پرت نموده یا با کمک دارت و از دور و به شکل مخفیانه اهداف خود را شکار کنید.
پارکور در بازی Assassin’s Creed Mirage
درست مانند چند بازی اول سری اساسینز کرید، پارکور قرار است در بازی Assassin’s Creed Mirage نقشی کلیدی و بزرگ داشته باشد. بالا رفتن از ساختمانها و جابجایی بین پشت بامهای شهر پرجمعیت بغداد، اصلیترین راه رسیدن به اهداف و مکانهای مختلف بازی است. کارگردان هنری بازی در اینباره میگوید: “ما سرعت پارکور را بیشتر کردیم تا بازیکنان حس سریع و قدرتمند بودن را هنگام جابجا شدن در شهر تجربه کنند.”
علاوه بر این افزایش سرعت، استودیوی Ubisoft Bordeaux قصد دارد تا بسیاری از انیمیشنهای محبوب و حرکات نمادین سری را بازگرداند و در کنار آن حرکات پارکور جدیدی برای بسیم ارائه دهد.
تمرکز بر قتلها
به نظر میرسد بازی Assassin’s Creed Mirage در نحوهی انجام قتلها و ترور اهداف، متمرکزتر از بازیهای چند سال اخیر سری عمل خواهد کرد. رویدادهای مرتبط به Assassination در میراژ تحت عنوان مراحل جعبهی سیاه (Black Box) انجام میپذیرد. این مراحل که در چارچوب شهر بغداد اتفاق میافتند، به گونهای طراحی شدهاند که آزادی عمل زیادی در اختیار بازیکنان قرار دهند تا بتوانید به شکلهای مختلف (مانند پنهان شدن میان جمعیت یا تعقیب هدف از طریق پشت بامها) مراحل Black Box را به پایان برسانید.
بازی اساسینز کرید میراژ انیمیشنهای کاملاً جدیدی برای به تصویر کشیدن این قتلها ارائه میکند. به کمک ابزارهای تازه و تلههایی که در اختیارتان قرار گرفته، آزادی عمل بسیار بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. علاوه بر مواردی که ذکر شد، میراژ از ویژگیای مشابه قابلیت Mark & Execute از بازی Tom Clancy’s Splinter Cell Conviction نیز استفاده میکند که امکان مخفیانه کشتن چند نفر به صورت همزمان را برای مخاطبان فراهم کرده است.
داستان بازی Assassin’s Creed Mirage
روایت داستانی بازی جدید یوبیسافت، تجربهای خطیتر و مستقیمتر از چیزی خواهد بود که در بازیهای اخیر سری تجربه کردیم. سارا بیولیو، کارگردان روایی بازی، در اینباره گفته که ساختار روایی میراژ از نظر خطی و مستقیم بودن بسیار نزدیک به بازیهای اول سری Assassin’s Creed طراحی شده است. با اینکه همچنان آزادی عمل برای چرخیدن در محیط و انجام مراحل دیگر بازی فراهم شده اما داستان اصلی بازی اساسینز کرید میراژ بیشتر میخواهد تجربهای شدید و متمرکز را ارائه کند که شروع و پایان مشخصی دارد.
مصاحبهها و تاثیر نظرات طرفداران
استفانی بودون به عنوان کارگردان بازی در مصاحبهی جدیدی به علاقهی مخاطبان و طرفداران سری اساسینز کرید به تجربههای کوتاهتری که شبیه قسمتهای قدیمی این سری باشد اشاره کرد و از تاثیر آن در توسعهی میراژ گفت:
“برای مخفیکاری، ما ابزارهای مربوط به مخفیکاری و نسخههای تکاملیافتهی آنها را بازسازی کردیم. بعضی از این ابزارها (مانند بمب دودزا و چاقوهای پرتابی) را شما به خوبی میشناسید اما تیم توسعه [در استودیوی Ubisoft Bordeaux] بر روی ارتقاهای به خصوصی کار کرد که به شما اجازهی بهکارگیری مجددشان به شیوهای که کاملاً مطابق سبک بازیتان باشد را میدهد.”
شخصیت بسیم
پروتاگونیست و شخصیت اصلی بازی Assassin’s Creed Mirage بسیم ابن اسحاق است. با اینکه بسیم شخصیت بسیار مهمی در بازی Assassin’s Creed Valhalla بود اما بازی اساسینز کرید میراژ داستان این شخصیت را حدود ۲۰ سال قبل از وقایع والهالا دنبال میکند. در میراژ مسیر رشد و پیشرفت بسیم از یک دزد خیابانی را تا یک شاگرد و در نهایت یک استاد آدمکشی و لایق عنوان Master Assassin را از نزدیک تجربه خواهید کرد. به گفتهی کارگردان روایی بازی، میراژ داستان تغییر بسیم از جوان بیتجربه و پررویی که در اوایل بازی ملاقات میکنید را به مستر اساسینی که سرنوشت پیچیدهای دارد ترسیم میکند.
در همین مسیر شاهد جزئیات بیشتری از گروه «The Hidden Ones» و تکاملشان از گروهی که در تمدنهای باستانی شکل گرفته بود و موسسهایی نظیر آیا و بایک از بازی Assassin’s Creed Origins را داشت نیز خواهیم بود.
بازی Assassins Creed Mirage یکی از مورد انتظارترین بازیهای امسال به حساب میآید و در تاریخ ۵ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۳ مهر ۱۴۰۲) برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴ و ۵، ایکسباکس وان، Xbox Series X/S و رایانههای شخصی عرضه میشود.