از آنجایی که به تاریخ انتشار بازی Spider-Man 2 بسیار نزدیک هستیم، سونی و استودیوی Insomniac Games کم کم اطلاعات بیشتری را دربارهی این بازیِ شدیداً مورد انتظار به اشتراک میگذارند.
به لطف نمایش بازی در State of Play اخیر سونی و دسترسی برخی از رسانهها به پیشنمایشهای بازی، به تازگی اطلاعات و جزئیات بیشتری در مورد این دنبالهی هیجانانگیز، دنیا، مبارزات و ویژگیهای مختلف دیگر آن بدست آوردیم. با ادامهی این متن و رسانه گیم پالت همراه باشید تا به بررسی برخی از نکات جدیدی که در مورد بازی Spider-Man 2 در دسترس قرار گرفته بپردازیم.
جابجا شدن فوری و راحت بین اسپایدرمنها
در هر دو بازی قبلی اسپایدرمن استودیوی اینسامنیاک، بارها در نقش پیتر پارکر و مایلز مورالس به تار زدن در نیویورک پرداختیم اما بازی Marvel’s Spider-Man 2 قصد دارد تا صحنه را به صورت برابر تقدیم این دو اسپایدرمن بکند. موردی از خیلی وقت پیش از آن خبر داشتیم و تنها سوال اصلی، نحوهی تقسیم وقت میان این دو شخصیت بود. با این وجود، اکنون مشخص شده است که در هنگام تجربهی بخش داستانی Spider-Man 2، خود بازی تصمیم میگیرد در آن بخش از داستان نیاز به بازی کردن به جای کدام یک از این دو شخصیت را دارید. در محتواهای فرعی بازی Spider-Man 2 هم برخی از این مراحل فرعی به شکل اختصاصی برای یکی از این دو طراحی شده است و برای بعضی دیگر، میتوانید بین پیتر پارکر و مایلز مورالس جابجا شوید و با هر کدام که تمایل داشتید این گونه مراحل را تجربه کنید.
در نیویورک جهانباز بازی Spider-Man 2 اما بازی نهایت بهره از SSD کنسول پلیاستیشن ۵ را میبرد و به شما اجازه خواهد داد که هر وقت خواستید، خیلی راحت و فوری شخصیت اسپایدرمن خود را تغییر دهید. همانطور که نمایش بازی در State of Play هم نشان داد، Fast Travel کردن در بازی Spider-Man 2 بدون هیچ لودینگی انجام میشود و در جابجایی بین پیتر پارکر و مایلز مورالس هم باید انتظار چنین سرعتی را داشته باشید.
مناطق جدید
بازی Spider-Man 2 طبیعتاً قرار است تغییرات مشخصی در نقشهی نیویورک دو بازی قبلی اسپایدرمن ایجاد کند و با شهر شلوغتر و باکیفیتتری روبرو باشیم. خارج از مناطقی که به لطف بازیهای قبلی با آنها آشنایی کافی داریم اما این دنبالهی مورد انتظار، چندین و چند منطقهی جدید را به دنیای اسپایدرمن اینسامنیاک اضافه میکند. طبق گفتهی این استودیو، نقشهی دنبالهی Spider-Man 2 تقریباً دو برابر قسمت اول بوده و شامل دو منطقهی بزرگ و معروف بروکلین و کویینز میشود. از مناطق جدیدی که در بازی Spider-Man 2 به آنها سر خواهید زد میتوان به محلهی رنگارنگ و پرانرژی Coney Island، آکادمی مایلز مورالس در بروکلین و مدرسهی سابق پیتر پارکر اشاره کرد.
فعالیتهای فرعی
بسیاری از فعالیتهای فرعی دو بازی قبلی در بازی Spider-Man 2 نیز حضور خواهند داشت و شاهد بازگشت فعالیتهایی مانند جلوگیری از جرم و جنایت در خیابانهای نیویورک خواهیم بود. علاوه بر اینها اما میتوان انتظار فعالیتهای فرعی متعدد و جدیدی را نیز داشت. از پهپادهای تالون که باید دنبالشان کنیم گرفته تا صندوقها و محفظههای نظامی زیرزمینی یا رباتهای عنکبوتیای که به جستجویشان خواهیم پرداخت، همه و همه به تنوع فعالیتهای فرعی بازی افزوده است. در کنار این موارد، طبق گفتهی اینسامنیاک قرار است شاهد مراحل فرعی خاصی نیز باشیم که مستقیماً به ویلنهای بازی نظیر کریون شکارچی (Kraven the Hunter) گره خوردهاند و برخی دیگر در نهایت به ویلنهایی ختم خواهند شد که در دو بازی قبلی برخوردی با آنها نداشتیم.
نشانهها و راهنماییهای بصری
یکی از بخشهایی که تیم اینسامنیاک برای بازی Spider-Man 2 قصد بهبودش را داشته است، شیوهی ارائهی محتوای اختیاری به بازیکن به شمار میرود. در بازیهای قبلی این استودیو شاهد ساختار استاندارد و مشخصی بودیم که مشابه آن را در بسیاری از بازیهای جهانباز چند سال اخیر میشد دید. در بازی Spider-Man 2 اما این ساختار انتقال اطلاعات به مخاطب قرار است به شکل بسیار قابل هضمتری ارائه شود و بازی روی نشانهها و راهنماییهای بصری تاکید خواهد داشت. این نشانهها خودشان را در قالب چیزهای ریزی مانند پهپادهایی که دور یک ساختمان میگردند یا هشدار ظاهری رباتهای عنکبوتیای از دور یا حتی نمادی در آسمان به مخاطب نشان میدهند. به کمک موارد اینچنینی، بازیکنان با کمی توجه به محیط و اطراف خود میتوانند با نوع محتوایی که در دسترسشان قرار گرفته آشنا شوند و به تجربهی آنها بپردازند.
لنزهای واقعیت افزوده (AR) و برنامهی «اسپایدی»
در ادامهی نکتهی قبلی و خارج از نشانهها و راهنماییهای بصری بازی، همیشه راههای دستی و مستقیمی برای پیدا کردن مراحل فرعی نیز وجود خواهد داشت. به طور مثال، برنامهی مخصوص اسپایدرمن که به مایلز در بازی قبلی اینسامنیاک کمک میکرد، در بازی Spider-Man 2 هم حضور دارد و در چند زمینهی مختلف ارتقا پیدا کرده تا به شما اجازه دهد درخواست شهروندان نیویورک را قبول کرده و محتواهای فرعی جدیدی را تجربه نمایید. در کنار این برنامه، هم پیتر پارکر و هم مایلز مورالس به لنزهای واقعیت افزودهای مجهز شدهاند که به مخاطب اجازهی مشاهدهی فعالیتهای فرعی بازی Spider-Man 2 را میدهد و دیگر نیازی به باز کردن منوی جداگانه و قطع روند بازی نیست.
دفع ضربات
مکانیک جدیدی که به مبارزات بازی Marvel’s Spider-Man 2 اضافه شده، قابلیت دفع و پری (Parry) کردن ضربات و حملات دشمنان است. با اینکه تمامی حملات را نمیتوان به راحتی دفع کرد اما برخی از آنها به کمک دایرهی کوچک زردرنگی قابل تشخیص بوده و هنگامی که چنین نشانهای را دیدید، با استفاده از دکمهی L1 و زمانبندی مناسب نهتنها از برخورد آن ضربه جلوگیری میکنید، که دشمنان را گیج خواهید نمود. از آنجایی که بعد از گیج شدن دشمنان میتوان از پنجرهی زمانی خاصی برای حمله کردن استفاده کرد، زمانبندی مناسب اینگونه حرکات به خصوص وقتی با باسها و دشمنان بزرگتر بازی سر و کار داریم قطعاً در پایان دادن به مبارزات نقش کاربردیای بازی میکند.
قابلیتهای پیتر و مایلز
در بازی جدید اینسامنیاک نقش پیتر پارکری را بر عهده خواهیم گرفت که در این قسمت از لباس سیمبیوتی خاص خودش بهره میبرد و قدرتهای زیرمجموعهی آن را در اختیار خواهد داشت. از طرف دیگر، مایز مورالس و قدرتهای بایوالکتریکی و برقیاش را داریم (که خودش آنها را “Venom” مینامد) تا دو شخصیت با شیوهی مبارزهی متفاوت و جداگانه در کنار هم به عنوان شخصیتهای اصلی Spider-Man 2 قابل کنترل باشند.
به کمک لباس سیمبیوتی پیتر پارکر، میتوان از قابلیتی به نام Symbiote Strike استفاده کرد که تودهی مشکیرنگ و حجیمی را در کنار نیزههای سیمبیوتی تیزی به سمت دشمنان پرتاب میکند. قابلیت ویژهی سیمبیوتی پیتر پارکر اما Symbiote Surge نام دارد که شبیه به مکانیک Spartan Rage در سری بازی God of War عمل نموده و برای پر شدن و استفاده از آن باید کمی صبر کنید. بعد از فعال شدن این قابلیت اما میتوان دشمنان را به صورت جداگانه و دستی گرفت و محکم به زمین کوبید. از قابلیتهای مایلز مورالس هم باید به مواردی مثل Chain Lightning و Venom Smash Jolt اشاره کرد که هر دوی آنها ارتقاهایی برای قابلیتهای این شخصیت در اسپین-آف خودش به حساب میآیند و بر روی قدرتهای برقی و بایوالکتریکی او تمرکز دارند.
تنوع دشمنان
به نظر میرسد در بازی Spider-Man 2 دائماً به استفاده از قابلیتها و ابزارهای مختلفی که در اختیار داریم تشویق خواهیم شد. بازی جدید اینسامنیاک این کار را از طریق تنوع دشمنان و خلافکارانی که در مسیر پیتر پارکر و مایلز مورالس قرار میگیرند انجام داده است.
به طور مثال، افراد شخصیت کریون (Kraven) که یکی از شرورهای اصلی این نسخه محسوب میشود، قادر خواهند بود که انواع و اقسام نارنجکها و مینها را به سمت شما پرتاب کنند. در کنار اینها، برخی از دشمنان هم تورهای برقیای را به سمت پیتر پارکر و مایلز مورالس انداخته و برخی دیگر مستقیماً به کمک سلاحهای متعددشان به سمت اسپایدرمنها شلیک خواهند کرد. اگر این موارد هم کافی نبود، عدهی خاصی از دشمنان بازی با سپر مبارزه میکنند و بعضی دیگر با چاقو و شمشیرهای برندهای قصد جرواجر کردن قهرمانان بازی Spider-Man 2 را دارند. این نیروهای زمینی را به پهپادهای تالون که به شکل هوایی و همراه با قابلیتهای گوناگون خود بازیکن را از دور هدف قرار میدهند اضافه کنید تا با گیمپلی و مبارزاتی متنوعتر و هیجانانگیزتر از آنچه در بازیهای قبلی تجربه کردیم روبرو باشیم.
معماها
خارج از مبارزات، بازی Marvel’s Spider-Man 2 درست مانند قسمتهای قبلی از معماهای مختلفی جهت فاصله انداختن بین مبارزات و افزایش تنوع گیمپلی استفاده میکند. همانطور که انتظار میرفت، استودیوی اینسامنیاک در این مورد هم دست پر آمده است و شاهد معماهای محیطی جدیدی مانند هدایت ربات عنکبوتی و پرت کردن حواس دشمنان به وسیلهی آن، تنظیم مجدد نیروی مغناطیستی یا تکمیل DNA در بازیهای فرعی جداگانه خواهیم بود که به شکلهای گوناگون از قابلیتهای دستهی DualSense پلیاستیشن ۵ بهره میبرند.
ارتقاها
سیستم ارتقا دادن و آپگرید کردن قابلیتها و ابزارها نیز جزو مواردی محسوب میشود که در بازی Spider-Man 2 بهبود یافته است. حالا در این بازی شاهد سه درخت مهارتی خواهیم بود؛ یک درخت مهارتی برای پیتر پارکر، یکی برای مایلز مورالس و درخت مهارتی آخر که بین هر دوی آنها مشترک است. علاوه بر ارتقای مستقیم قدرت اسپایدرمنها در بخشهایی نظیر مبارزات، مخفیکاری و جابجایی در محیط، این دنباله امکان ارتقای گجتها و ابزارهای هر دو شخصیت را در کنار لباسهایشان فراهم کرده است. این ارتقاها شامل مواردی مانند افزایش سرعت تار زدن، افزایش قدرت ضربات، بهبود میزان جان شخصیتها (HP) و بسیاری موارد دیگر میشود.
لباسها
بازی قبلی اسپایدرمن و اسپین-آف آن، Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، تنوع بسیار خوبی در زمینهی لباسهایی که میتوانستیم برای اسپایدرمن خود انتخاب کنیم ارائه میداد. بازی Spider-Man 2 هم همانطور که انتظار میرود در این زمینه دست پر آمده است و طبق گفتهی استودیوی اینسامنیاک، در این بازی شاهد ۶۵ لباس مختلف خواهیم بود که بسیاری از آنها بر اساس کمیک بوک و فیلمهای این شخصیت طراحی شدهاند.
این عدد به تنهایی شگفتآور و فکبرانداز به حساب میآید اما موردی که آن را یک قدم فراتر میبرد، قابلیت جدیدی به نام Suit Styles است که اجازهی شخصیسازی تک تک این ۶۵ لباس را با ترکیب رنگی مختلف میدهد و در مجموع میتوان بیش از ۲۰۰ ترکیب مختلف از لباسهای اسپایدرمن را در بازی Marvel’s Spider-Man 2 انتظار داشت.
اگر هم جزو علاقهمندان به سری اسپایدرمن سم ریمی و توبی مگوایر هستید، باید خبر داد که لباس مشکی شخصیت ونوم از فیلم Spider-Man 3 در بازی حضور دارد و میتوان در قالب این لباس معروف هم به تار زنی در نیویورک پرداخت.
لباسهای نسخهی DELUXE بازی
از 65 لباس رنگارنگی که در بازی Spider-Man 2 وجود دارند متاسفانه ۱۰ تای آنها انحصاری نسخهی Digital Deluxe بازی هستند. لیست و تصویر این لباسها را در زیر میتوانید ببینید:
برای پیتر پارکر:
- Apunkalyptic Suit
- Stone Monkey Suit
- Tactical Suit
- Aurantia Suit
- 25th Century Suit
برای مایلز مورالس:
- The EnC0ded Suit
- Biomechanical Suit
- Red Spectre Suit
- Tokusatsu Suit
- Agimat Suit
حالتهای گرافیکی بازی
استودیوی اینسامنیاک در همین سالهای اول کنسول پلیاستیشن ۵ توانسته کارهای شگفتانگیزی با سختافزار این کنسول نسل نهمی انجام دهد و از نظر فنی دست مخاطبان را تا حد زیادی باز بگذارد. بازی Spider-Man 2 نیز به نظر از همین روند پیروی میکند و دارای 3 حالت گرافیکی مختلف خواهد بود. با اینکه هر سه حالت از رزولوشن ۴K و ریتریسینگ بهره میبرند اما سه حالت ۳۰، ۴۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه در اختیار بازیکنان قرار گرفته تا بسته به سلیقهی خود از بین گرافیک فنی و نرخ فریم، یکی را اولویت قرار دهند.
بازی مورد انتظار Spider-Man 2، همراه با تمام ویژگیهای جدیدی که در این متن به آن اشاره کردیم، در تاریخ ۲۸ مهر سال جاری (۲۰ اکتبر ۲۰۲۳) به شکل انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۵ عرضه خواهد شد.