بازی Sea of Stars به عنوان دومین اثر استودیوی کانادایی Sabotage، بازی نقشآفرینی جدیدی است که تحت تاثیر نقشآفرینیهای کلاسیک و قدیمی شکل گرفته و به دنبال هویت خاص خودش میگردد.
این بازی، مبارزات نوبتی را با طراحی هنری پیکسلی ترکیب کرده و قصد همراهی مخاطب در یک داستان ماجراجویانهی طولانی و رنگارنگ را دارد. با نقد و بررسی گیم پالت همراه باشید تا ببینیم استودیوی Sabotage تا چه حد توانسته در بازسازی جادوی نقشآفرینیهای نوبتی قدیمی موفق عمل کند.
ماجراجویی، قلب تپندهی Sea of Stars
در همان چندثانیهای اولی که بازی Sea of Stars را شروع میکنید با گزینهی انتخاب شخصیت اصلی بازی مواجه خواهید شد و باید بین Zale و Valere یکی را برگزینید. Zale شخصیت اصلی مرد بازی است که قدرتش مبتنی به خورشید بود. در راستای آن، اکثر مهارتهایش زیرمجموعهی جادوهای خورشیدی و سوزان هستند تا Zale در کنار شمشیر سرعتی خودش، توانایی استفاده از جادوهای قدرتمند آتش هم داشته باشد. از طرف دیگر اما Valere به عنوان شخصیت اصلی زن بازی قدرتی برگرفته از ماه دارد و قابلیتهایی که او از این طریق به آنها دسترسی پیدا کرده است به ماه مربوط بوده و برای برخی از دشمنان غیرفیزیکی (مانند ارواح، جادوگرها و…) بسیار موثر عمل میکنند.
با اینکه چنین حق انتخابی در اول بازی به مخاطب داده شده اما از نظر داستانی هیچ تغییر مهمی را مشاهده نخواهید کرد و اگر بعد از مدتی نظرتان عوض شد، بازی این امکان را در اختیارتان گذاشته که به آسانی در کمپهای بازی رهبر گروه خود را هرچقدر که میخواهید تغییر دهید.
بعد از انتخاب شخصیت اصلی و افتتاحیهی کوتاه بازی، Sea of Stars از اتفاقات ده سال پیش داستانش به عنوان ابزاری برای آشنایی مخاطب با کلیات این دنیا، ویژگیها و پیشزمینهی شخصیتهای اصلی و سیستم مبارزات نوبتیاش استفاده میکند. در این مقدمهی تقریباً دو ساعته، خیلی آرام و پله به پله با نکات کلیای که در طول بازی حسابی بهدردتان خواهد خورد آشنا شده و سرنخهایی هم از مسیر احتمالی داستان بازی میگیرید. مقدمه و شروعی خوب که وعدهی تجربهای پر پیچ و خم و جذاب را از همان ابتدای بازی به مخاطب میدهد و تا آخرین لحظات به آن وعدهی اولیه وفادار میماند.
روایت بازی Sea of Stars بهگونهای است که خود را در قدم به قدم ماجراجوییهای شخصیتهای اصلیاش پیدا میکنید و همراه با آنها به گوشه و کنار دنیای بزرگ و متنوع این بازی سفر کرده و دائماً با کشفهای جدید غافلگیر و هیجانزده خواهید شد. ساختار روایی Sea of Stars از فرمول جذاب و پلکانیِ بسیاری از بازیهای نقشآفرینی دیگر استفاده میکند. برای رسیدن به فلان شهر، نیاز به پیدا کردن فلان وسیلهی خاص دارید که آن وسیله در اختیار شخصی قرار گرفته که خودش نیازمند انجام کارِ به خصوص دیگری است. قلب ماجراجویانهی بازی دائماً میتپد و از همکاری با دزدان دریایی گرفته تا جستجوی شهری در زیر آب، از نجات دادن گوریلها تا مبارزه با ارواح کشتیای که سالهاست طلسم شده، بازی Sea of Stars روح کنجکاوانهی خود را حتی برای ثانیهای از دست نمیدهد.
با اینکه داستان بازی به شکل کلی برجستهترین بخش Sea of Stars نیست و در پایانبندی و رسیدن به مقصد هم کمی متزلزل عمل میکند اما به لطف همین ماجراجوییها و تنوع گوناگون و پیچ و خمهایی که در طول بازی تجربه میکنید، این ضعفهای داستانی ضربهی بزرگی به تجربه شما نخواهند زد.
یکی دیگر از معدود مشکلاتی که در طول بازی Sea of Stars ممکن است به آن برخورید، برخی از غلطها و اشتباهات نگارشی در دیالوگها و متن بازی است. این مورد در حدی شدید نیست که تجربه همهی مخاطبان بازی را تحت تاثیر خودش قرار دهد اما ممکن است از آن دسته از مخاطبانی باشید که موقع خواندن دیالوگهای بازیها با کوچکترین مواجهه با مشکل نگارشی و استفادهی اشتباه از علائمی نظیر کاما (ویرگول) و علامت تعجب و موارد اینچنینی به تجربهتان ضربه میخورد.
متاسفانه باید گفت که Sea of Stars در این مورد کمبودهای ریز خودش را نمایان میکند. از آنجایی که داستان بازی هم ابتدا به زبان انگلیسی نوشته شده و تجربه اصلی اکثر مخاطبان از بازی هم به این زبان خواهد بود، این ضعف کمی پررنگتر از معمول به نظر آمده است. با این وجود، باید گفت که اگر در مورد این موضوعات وسواسی نیستید یا حتی آنقدرها در زبان انگلیسی تسلط ندارید که موارد اینچنینی به چشمتان بیاید، اینگونه مشکلات ریز و جزئی هم هیچ تاثیری بر روی تجربه شما نخواهند گذاشت.
آغوش باز دنیای غنی و رنگارنگ
دنیاسازی بازی جزو نقاط قوت برجستهی Sea of Stars است که از همان ساعات آغازین نقش غیر قابل انکاری در افزایش باورپذیری این دنیا دارد و در طول بازی و سر زدن به شهرها و مناطق مختلفش، درکی واضح و مشخص از دنیای Sea of Stars و ساکنانش خواهید داشت. بازی مملو است از ذوقهای فانتزی و جزئیات خلاقانهای که دنیایش را پویاتر و زندهتر از قبل نشان داده و رنگ جدیدی به آن میبخشند.
در گوشهای از دنیای Sea of Stars اژدهای غولآسایی را پیدا خواهید کرد که سالهاست با ملودی خاصی که به کمک باد تکرار میشود خوابیده است. در گوشهی دیگر اما به شهری که زیر دریا بنا شده میرسید که تمدن، فرهنگ و تاریخچهی انحصاری خودش را دارد. این تفاوتها هم صرفاً ظاهری نیست و میتوانید با صحبت کردن با شخصیتهای مختلفی که در این شهرها میبینید، اطلاعات بیشتری درمورد زندگی روزمره و علایق و دغدغههایشان بدست آورید.
موارد اینچنینی علاوه بر هویت جداگانهای که به هر بخش از دنیای بازی میدهند، نقش مهمی در داستانگویی بازی هم ایفا میکنند. هر سرزمین جدیدی که کشف میکنید، داستان خاص خودش را دارد و به روایت کلی بازی میافزاید. نجات دادن دنیا وقتی معنا پیدا میکند که خود بازی در ارزشمند و دوستداشتنی نشان دادن آن دنیا موفق عمل کرده باشد و بتوان به ساکنینش اهمیت داد. موردی که خوشبختانه بازی Sea of Stars از آن سر بلند بیرون آمده است و در هر کجای دنیای بازی که باشید، مبارزاتتان هدف و معنی مشخصی دارند.
بازی Sea of Stars نمیخواهد از استایل خاص خودش صرفاً برای بازی با نوستالژی مخاطب بهره بگیرد و اهداف و برنامههای به مراتب مهمتری را با این استایل زیبا دنبال میکند. به کمک طراحی خاص Sea of Stars است که بعضی از مناطق بازی بسیار غنی و گرم به نظر میرسند و حکم آغوشهای گشادهای را دارند که مشتاق نزدیک شدن بازیکنان جدید نشستهاند. از آن طرف ولی باز به خاطر همین استایل متفاوت است که مناطق دیگر Sea of Stars ترس و سردی منحصر به فردی را کاملاً واضح و خالص منتقل میکنند.
مهم نیست در این بخش از داستان کارتان به کجا کشیده و در کدام گوشه از دنیای بازی با پارتی و گروه خود به ماجراجویی میپردازید، Sea of Stars در همهحال جهانش را به شکل پازلی اعتیادآور و منسجم ارائه میکند. بنابراین بسیار سخت است که تشنهی حل این پازل و کنار هم قرار دادن قطعات مختلف و زیبایش نبود. به عبارتی دیگر، در بازی Sea of Stars مرتباً تشویق به گشت و گذار و کشف مناطق و رازهای جدید میشوید. این مورد طوری در هسته اصلی بازیسازی استودیوی Sabotage قرار گرفته که نیازی به هل دادنهای مستقیم بازی نیست. خود بازیکن لهله میزند برای چرخیدن در دنیایی که غرق جادو و رمز و فانتزی است.
درمورد طراحی نقشههای بازی هم باید با خیال راحت گفت که این مورد یکی از برجستهترین ویژگیهای کل بازی به حساب میآید. انگار تک تک پیکسلهای نقشهی Sea of Stars پر شده از عشق و ذوق سازندگانش برای خلق منظره و بازیای بهیادماندنی و دوستداشتنی که از تماشای آن هیچوقت خسته نشوید. دقت و جزئیاتی که استودیوی Sabotage برای تزریق روح به نقشهی این بازی خرج کرده است به شکلی کاملاً واضح و عمیق در هر قدمی که برمیدارید حس میشود. این بازی در حدی با نقشههای پرجزئیاتش دلربایی میکرد که بارها و بارها خودم را در موقعیتی پیدا کردم که هزاران متر با هدف و مقصد اصلیام فاصله داشت. بازی شما را به سمتی هل میدهد که بخواهید سانتیمتر به سانتیمتر نقشههایش را زیر و رو کنید و دنبال ریزترین جزئیات و مخفیترین گنجهایش بگردید.
تنوع طراحی نقشهها و محیط بازی هم به گونهای است که چشمهایتان هیچوقت فرصت خسته شدن پیدا نمیکنند و دائم چیز جدیدی برای هضم و قدردانی پیدا خواهند نمود.
ترکیب مبارزات نوبتی کلاسیک با مکانیکهای مدرن
بازی Sea of Stars مانند بسیاری از نقشآفرینیهای منابع الهامش، سبک نوبتی را برای مبارزات بازی انتخاب کرده است و با اکثر مواردی که در اینگونه بازیها انتظار میرود روبرو هستیم. حملههای شما در دو قالب فیزیکی و جادویی انجام میشود و برای پر کردن امتیاز جادویی شخصیتهایتان (MP) یا باید از آیتمهای مخصوص و غذاهایی که در کمپها درست میکنید استفاده شود، یا به صورت فیزیکی و با کمک سلاحهای خود به دشمنان ضربه بزنید تا کمی MP برگردد. بازی خصوصاً در ساعتهای اولیه به گونهای طراحی شده است که مجبور باشید بین ضربههای فیزیکی و جادویی جابجا شده و از هر دوی آنها مرتباً استفاده کنید.
از آنجایی که MP محدودی در اختیارتان قرار گرفته، توجه به تجهیزات و سلاحی که برای شخصیتها انتخاب کردهاید اهمیت بیشتری پیدا میکند. بنابراین باید تعادل خوبی بین حملات فیزیکی و جادویی برقرار کنید. نکته دیگری که توجه به این حفظ تعادل را ارزشمندتر کرده، امکان جلوگیری یا کاهش حملات احتمالی دشمنانتان است. به این معنی که بعضی از دشمنان بازی، از چند نوبت قبلتر آمادهی انجام حملهی خاص خود میشوند. اگر پیش از اینکه نوبتشان برسد از نقاط ضعفی که بالای سرشان نقشبسته استفاده کنید، بسته به نوع عملکرد شما، یا کار آن دشمن را قبل از اینکه نوبتش شود تمام میکنید یا در بدترین سناریو از قدرت آن حمله به طرز قابل لمسی میکاهید.
نقاط ضعفی که در بالای سر دشمنان نقش میبندد هم معمولاً ترکیبی از المانهای فیزیکی و جادویی است که به آن دسترسی دارید. به طور مثال، اگر بالای سر دشمن خود علامت خورشید را در کنار شمشیر ببینید، باید حملهای را انتخاب کنید که از همین نوع باشد و استفاده از سپر Garl یا جادوی ماه Valere جلوی این حمله را نگرفته و حتماً به قدرتهای آتشین شخصیت Zale نیاز پیدا خواهید کرد. به عبارت دیگر، این سیستم بازیکنان را تشویق میکند که استراتژی بیشتری در مبارزات به خرج دهند، از شخصیتها و ابزارهایشان به موقع استفاده کنند و زمانبندی و دقت بیشتری داشته باشند.
در کنار سیستم کلی مبارزات بازی، چند مکانیک دیگر هم برای تنوع دادن به این سیستم به مرور به بازی اضافه میشود. به طور مثال، اگر ضربهی فیزیکی به دشمنان بزنید، در نوبت بعدی و با استفاده از دکمهی R2/RT، میتوان انرژی ساطع شده را برای گرفتن Boost جذب کرد. این مکانیک Boost وقتی به کار میآید که MP کافی نداشته باشید یا بخواهید ضربهی فیزیکی خود را آغشته به جادو کنید.
علاوه بر این مکانیک، براساس ضرباتی که وارد یا دریافت کردهاید بازی امتیاز Combo به شما میدهد و جمعآوری کامبوهای کافی امکان انجام حرکتهای تیمی مخصوصی را فراهم میکند. پر شدن نوار کناری کامبو هم برای استفاده از قدرت Ultimate شخصیتهای بازی در نظر گرفته شده است و استفادهی به موقع از چنین قابلیتهایی در جریان مبارزات طولانیتر بازی مرز بین مرگ و زندگی را تعیین خواهد کرد.
با اینکه با بازی نوبتی طرف هستیم اما Sea of Stars مکانیک تعاملی خاصی برای افزایش قدرت حملات و بهبود بلاکهای شما هم طراحی کرده است که نیاز به زمانبندی و تایمینگ مناسبی دارد. به طور مثال وقتی قصد حملهی مستقیم به دشمن را دارید و از سلاح شخصیت خود استفاده میکنید، اگر درست قبل از برخورد دکمه مناسب را فشار دهید شخصیت شما دو بار ضربه خواهد زد و در نتیجه حمله قدرتمندتری خواهید داشت. همین سیستم در حالت تدافعی هم کاربرد دارد و اگر بلافاصله قبل از برخورد ضربهی حریف دکمه مخصوص بلاک را فشار دهید، از آسیب اصلی که آن حمله میتوانست به شما برسد به طرز قابل مشاهدهای کم کردهاید.
حتی برخی از قابلیتها و Skillهایی که در اختیار دارید نیازمند تعامل مخصوص خودشان هستند. به طور مثال برای شلیک گلولهی آتشین Zale، دکمهی مربوطه را باید کمی نگهدارید تا گلوله آتشین به اندازه کافی بزرگ شده و به نهایت پتانسیلش برسد. شخصیت Valere هم قابلیتی به نام Moonerang دارد که بعد از هر بار برخورد به دشمن، مانندبومرنگی به سمت خودتان برمیگردد و باید با زمانبندی مناسب دوباره آن را به سمت دشمن برگردانید.
اینگونه موارد تعاملی در چنین بازی نوبتیای، تنوع قابل لمس و هوشیارانهای به مبارزات داده است و صرفاً بین لیستی از گزینههای تهاجمی یا تدافعی انتخاب نمیکنید و برای برخی از آنها علاوه بر استراتژیهایی که اشاره شد، تعامل و زمانبندی مناسب هم لازم است.
ضعفی که در بخش گیمپلی کم کم خودش را نمایان میکند عدم رشد و پیشرفت سیستم مبارزات بازی پس از آشنایی اولیه با کلیاتش است. وقتی که نیمهی اول بازی را پشت سر گذاشتهاید و تسلط خوبی بر روی سیستم مبارزات و چگونگیاش بدست آوردید، بازی Sea of Stars قدم محکم جدیدی در این زمینه برنمیدارد و عمیقتر از چیزی که در ساعتهای ابتدایی به نظر میآمد نمیشود. این مورد با کمبود چالشی معنیدار در بسیاری از مبارزات بازی همراه شده است. با اینکه خود سیستم مبارزات طراحی جذابی دارد اما بازی علاقهای برای به چالش کشیدن مخاطب از خود نشان نمیدهد و خارج از چند باس فایت خاص، تقابل دشوار و معناداری پیدا نخواهید کرد.
هرچقدر که اولین مبارزات و برخی از باس فایتهای نیمه اول سرگرمکننده و هیجانی هستند، در نیمه دوم و ساعتهای نهایی بازی کمبود مکانیک و سیستم جذاب دیگری حس میشود و ممکن است شباهت پروسهی کلی مبارزات کم کم و به مرور زمان مخاطب را اندکی خسته کند. این مورد با اضافه شدن چند قابلیت و قدرت جدید میتوانست بسیار کمتر به چشم بیآید اما متاسفانه Sea of Stars در این زمینه و به خصوص در نیمهی دوم بازی دست خالی بوده و بازیکن را مجبور میکند تا همان مبارزات نیمهی اول را با تغییراتی اندک، در نیمهی دوم هم تکرار کند.
خارج از مبارزات و گیمپلی کلی Sea of Stars اما اگر به دنبال تنوع دادن به ریتم بازی میگردید، مناطق خاصی را در نقشه پیدا خواهید کرد که مخصوص ماهیگیری هستند. خود بازی از قصد این دریاچههای کوچک را در مسیرتان قرار داده که کمی از جریان گیمپلی اصلی بازی خارج شوید و با این مینیگیم ساده اما سرگرمکننده وقت بگذرانید. ماهیگیری در کوتاه مدت میتواند تبدیل به منبع درآمد قابل اعتمادی هم شود. اگر هم قصد فروش ماهیهایتان را ندارید، میتوانید خیلی راحت در آشپزی و برای تهیهی غذا از ماهیهایی که گرفتهاید استفاده کنید. اگر ماهیگیری برای تنوع دادن به ریتم گیمپلی بازی کافی نبود، در برخی از شهرهای بازی به افرادی برخواهید خورد که Wheels بازی میکنند. مینیگیم پرجزئیات و اعتیادآور بازی Sea of Stars که قوانین خاص و جداگانهی خودش را داشته برای پیروزی در آن، ترکیب متعادلی از شانس و استراتژی لازم دارید.
خطر اعتیاد به کاوش و حل معما!
از آنجایی که بخش زیادی از بازی را به گشت و گذار در محیط و حل پازل و پیدا کردن صندوقهای مخفی میپردازید. استودیوی Sabotage تا جایی که میتوانسته این جابجایی را به شکلی روان و پر تعامل طراحی کرده و تقریباً هر چند قدمی که برمیدارید، باید از سطح جدیدی بالا و پایین بروید، کمی شنا کنید، دنبال نردبان باشید، از آسانسورهای فانتزی و جالب محیطی استفاده کنید یا از ارتفاع بالایی به نقطهی شکنندهای بپرید تا به زیرزمین برسید. به هر شکلی که هست، گشت و گذار در بازی Sea of Stars به شیوهی خودکار و بدون تلاش اضافی، از شما میخواهد تا به اطراف توجه کنید و با محیط تعامل داشته باشید.
این مورد بیشتر از هر وقت دیگری خودش را در حل پازلهای بازی به مخاطب نشان میدهد. با اینکه اکثر پازلهای بازی راه حل پیچیده و عجیب و غریبی ندارند و با کمی فکر و توجه به جواب خواهید رسید، بازی به گونهای از پازلهایش استفاده میکند که از آنها صرفاً به عنوان مانعی که در مقابل مبارزات و داستان قرار گرفته است یاد نکنید. به جای چنین کاربردی، پازلهای Sea of Stars آنقدر آرامشبخش، خلاقانه و رنگارنگ طراحی شدهاند که در طول بازی مشتاق رسیدن به معماهای جدیدتری خواهید بود.
این پازلهای متنوع در مدیریت پیسینگ و سرعت داستانگویی بازی هم مفید هستند و بعد از کمی چرخیدن در محیط و انجام مبارزات یا اتفاق داستانی بزرگی که به تازگی با آن روبرو شدهاید، پازلها این اجازه را به بازی میدهند تا ریتم خود را دوباره تنظیم کند و از آشفتگی احتمالی بپرهیزد. شاید کمبود چالش و پیچیدگی پازلهای بازی برای آن دسته از مخاطبانی که به دنبال معماهای محیطی سختتری میگشتند نقطه ضعف مشخصی به حساب بیاید. اما اگر ه هدف اول استودیو خلق دنیا و تجربهای یکپارچه و غرقکننده است و نه صرفاً به چالش کشیدن مخاطب و تمرکز بر روی خود پازلها. بنابراین این مورد نیز نقش معنیداری خود در تجربه کلی بازی را پیدا خواهد کرد.
ابزارهای شخصیسازی ماجراجویی
در زمینهی شخصیسازی، Sea of Stars به گونهای عمیق نیست که بتوان بیلدها و گزینههای متعددی برای تغییر شخصیتهای قابل کنترلش پیدا کرد. با این وجود باید گفت که همچنان به کمک زره، حلقه و سلاحهایی که میتوانید به شکل مستقیم بخرید یا در یکی از صدها صندوقی که در گوشه و کنار نقشه مخفی شدهاند پیدا کنید، امکان تعریف نقشی مشخص برای اعضای گروه خود وجود دارد. به طور مثال، شخصیت Garl اینگونه از پیش تعریف شده است که بازی را با سپر خود شروع کند و قابلیت درمان یکی از اعضای پارتی را داشته باشد.
حال اگر Garl را با حلقههای مخصوص مدیریت MP و افزایش دفاع مقابل جادو و حملات مستقیم تجهیز کنید، شخصیتی تدافعی و قابل اتکا در مبارزات متعدد خود خواهید داشت که در مواقع ضروری جان اعضای دیگر را نجات میدهد. همین مورد در زمینه تهاجمی نیز صادق است و میتوان یک شخصیت را به سمتی برد که جادوی قویتری داشته و MP کمتری مصرف کند و شخصیتی دیگر در حملات مستقیم و فیزیکی کارایی بهتری داشته باشد. بازی Sea of Stars با اینکه در این زمینه قصد نوآوری خاص و عجیبی را ندارد اما به اندازه کافی ابزار در اختیار بازیکنان قرار داده است که بتوانند تغییرات ریز و معنیدار خودشان را داشته باشند.
برای آندسته از بازیکنانی هم که در مبارزات Sea of Stars با چالش روبرو هستند یا میخواهند بر روی بخشهای دیگری به جز مبارزات تمرکز کنند، بازی به کمک Relicها این امکان را در اختیار قرار داده که بسته به نیاز خود، تجربهی بازی در برخی زمینهها را آسانتر کنید. به طور مثال، میتوان از Relic ای استفاده کرد که بعد از هر مبارزه جان تمام اعضای پارتی را پر کند تا دیگر نگران مدیریت HP نباشید. بخری Relicهای بازی هم نوع تعامل با گیمپلی را کمی تغییر میدهد و به طور مثال میتوان از Relic ای استفاده کرد که بلاک کردن ضربات دشمنان را به شکل خودکار انجام دهد تا نیازی به زمانبندی بازیکن نباشد.
تابلو نقاشی متحرکِ غرق در نوستالژی
یکی از اولین شاخصههای کارگردانی بازی که همان ابتدا به چشم میآید محل قرارگیری دوربین Sea of Stars است. جای اینکه دوربین بازی به صورت کامل از بالا به پایین تنظیم شده باشد، با زاویهدید ایزومتریکی طرف هستیم که به اشیای سه بعدی، کیفیتی دو بعدی میدهد. به این معنی که عمق، سایهها و نورپردازی بسیار بیشتر از قبل اهمیت دارند و دقیقاً در همین بخش است که بازی Sea of Stars میدرخشد. با نورپردازی شناور و داینامیکی که به طور اختصاصی برای این بازی به کار گرفته شده، گذر زمان و نقش سایهها و روشنایی و تاریکی را در لا به لای پیکسلهای بازی حس خواهید کرد و حتی معمولیترین منظرههای Sea of Stars به لطف این نورپردازی استثنایی، چشمهایتان را در تصویر متحرکی ذوب میکنند که آمادهی زنده شدن است.
تاکید مجددی باید داشت بر روی همین “زنده بودن” منظرههای بازی و اهمیتی که در ارتقای گرافیک هنری Sea of Stars داشته است. با اینکه اسکرینشاتها و تصاویر ثابتی که از بازی مشاهده میکنید بسیار زیبا و تماشایی هستند اما وقتی به معنی واقعی غرق در تصویرسازیهای بازی خواهید شد که آنرا در حال حرکت ببینید. انیمیشنهای ساده و پرذوق این بازی به گونهای در مرکز توجه کارگردانی هنری بازی قرار گرفتهاند که اگر ثانیهای متوقف شوند، خلع و کمبودشان را به وضوح حس خواهید کرد. انیمیشنهای بازی Sea of Stars علاوه بر مواردی که در خود محیط و پسزمینهها میبینید، روح تازهای به شخصیتهای بازی هم تزریق کرده است و از نحوهای که در مبارزات بازی تکان میخورند گرفته تا جوری که در محیط جا به جا شده و با آن تعامل برقرار میکنند، همه و همه کاریزما و چارم جداگانهای به شخصیتهای بازی افزوده و آنها را به عنوان بخش زندهای از دنیای بازی به راحتی قبول خواهید کرد.
نوازش مرتب گوشها
در بازیهای نقشآفرینی نوبتیِ این مدلی، موسیقیمتن و تمهای بازی بخش جداییناپذیری از تجربه است که ضعف در آن، کیفیت کلی تجربه را پایین آورده و به بخشهای دیگر بازی نیز آسیب مستقیمی میرساند. یکی از کلیدیترین نقاط نقشآفرینیهای کلاسیک، همین کیفیت و متمایز بودن آلبوم موسیقیشان است. اکثر خاطرات پررنگی که با اینگونه بازیهای میسازیم گره خورده است به موسیقیهای به یادماندنیشان. Sea of Stars هم خوشبختانه در این زمینه حسابی دست پر آمده و موسیقیمتن شنیدنی و محشری برای عرضه دارد.
از موسیقیهای محیطی گرفته تا تم مخصوص باسهای بازی، از پسزمینهی دیالوگها تا حماسیترین بخشهای داستانی، Sea of Stars در هر نقطه از بازی استفادهی هوشمندانه و دقیقی از موسیقیمتن غنیاش میکند و احساساتی که به خاطر خود داستان و گیمپلی و طراحی محیط و موارد دیگر دارید را چند درجه تشدید کرده و به ماندگاری خاطراتی که در طول داستان پر فراز و نشیبش تجربه خواهید کرد میافزاید.
بسیاری از RPG و JRPGها نهایت تلاششان را میکنند تا موسیقیمتن ملایم و آرامشبخشی برای دقایق آرامتر بازی و جهت کنترل احساسات مخاطب تدارک ببینند و باید گفت که Sea of Stars هم همین روند را با انواع آهنگهای ملایمش ادامه میدهد. با این تفاوت که در بازی جدید استودیوی Sabotage، علاوه بر دز آرامش و نوستالژی و گرمایی که از موسیقیمتن اینگونه بازیها انتظار داریم، Sea of Starsچاشنی مخصوص هر محیط و تنظیم شخصیسازهشدهاش را هم به آن اضافه میکند. نتیجه یکی از بهترین آلبومهای ویدیوگیمی است که در طول سال به آن گوش خواهید سپرد.
سخن پایانی
بازی Sea of Stars از نقشآفرینیهای کلاسیک و قدیمی به عنوان الگویی مشخص جهت خلق کلاسیک دیگری کمک میگیرد و صرفاً تمایل به بازسازی جادوی آنها را ندارد. با نقشآفرینیای توخالی و گمشده در نوستالژی طرف نیستیم و Sea of Stars از هیچ فرصتی برای تزریق روح جدیدی به تجربهی بیش از 30 ساعتهاش دریغ نمیکند. با اینکه بازی کمی از نظر داستانی در نیمهی دوم افت کرده و پایانبندی متزلزلی دارد اما به لطف تنوع ماجراجوییهایی که در طول این داستان تجربه خواهید نمود، اکت آخر بازی ضربهی خاصی به کیفیت کلی Sea of Stars نمیزند و همچنان موارد دوستداشتنی گوناگونی در ساعتهای نهایی بازی میتوان پیدا کرد.
اگر ذرهای به منابع الهام Sea of Stars علاقه داشته باشید یا تجربهی نقشآفرینی خلاقانه و پرانرژیای بخواهید، بازی جدید استودیوی Sabotage نهتنها خواستههایتان را برآورده میکند، که پس از به اتمام رساندن این بازی علاقهی جدیدی به ژانر نقشآفرینی و الگوهای Sea of Stars پیدا خواهید کرد.
نقد و بررسی
Sea of Stars
بازی Sea of Stars تجربهی نقشآفرینی زیبا و خلاقانهای از استودیوی Sabotage است که علاوه بر ادای احترام به بازیهای کلاسیک ژانر، توانسته هویت مخصوص به خودش در میان نقشآفرینیهای نوبتی را نیز پیدا کند و با طراحی زیبای هنری و موسیقیهای گوشنوازش، تجربهی هنری خاصی ارائه دهد.
مثبت
- طراحی و استایل هنری زیبا
- تنوع محیطی بسیار بالا
- موسیقیمتن استثنایی
- انیمیشنهای روان
- پازلهای سرگرمکننده
- دعوت مداوم بازی به کاوش و جستجو
- داستان پر پیچ و خم
- شخصیتهای ساده اما دوستداشتنی
- ترکیب مبارزات نوبتی با المانهای تعاملی
منفی
- کمبود تنوع در مبارزات مخصوصاً در نیمهی دوم بازی
- اکت آخر و پایانبندی متزلزل
- عدم وجود چالش معنیدار پس از آشنایی اولیه با سیستم مبارزات
اصلا نگاه به گرافیک پیکسلی این بازی نکنید چون
واقعا فوق العاده است شک نکنید توی تجربش
دقیقاً همینطوره:)) حتی اگه به پیکسلآرت هم عادت/علاقه نداشته باشین این بازی در حدی قشنگ و با ذوق طراحی شده که نظرتون رو سریع عوض میکنه.
یکی از بهترین سولزلایکی که تا الان بازی کردم اصلا نمیدونم چرا سولزلایک ایندی بیشتر میچسبه:x
این بازی با اینکه بیشتر تو ژانر نقشآفرینی نوبتی قرار میگیره تا سولزلایک ولی با بخش ایندی کاملاً موافقم:))
نقد بسیار خوب و کاملی بود ممنون از شما آقای رسولیان مشخصه که به این سبک اشراف کامل دارید نظر من اینه که درسته کلا سبک گرافیک پیکسلی سبک خاصیه اما از یه جایی به بعد توی بازی احساس میکنی که هیچی یعنی هیچ منظره و جلوه بصری و طراحی به چشمت نمیاد انگار بعد یه مدت چشمات رو میزنه و خسته میشی از بازی
مرسی از نظرتون و خوشحالم که نقد رو دوست داشتین:))
درمورد استایل پیکسلی هم حقیقتش خیلی سلیقهایه و آره ممکنه بعد از یه مدت چشم بهش عادت کنه و اون تاثیر اولیه رو نداشته باشه ولی این رو درمورد استایلهای دیگه هم میشه گفت و بیشتر به سلیقه و علاقهی فرد بستگی داره.