سرعت انتشار شایعات پایین نیامده اما اگر ساخت بازی Silent Hill (سایلنت هیل) به واقعیت تبدیل شود، آیا این همان چیزی است که ما میخواهیم؟ آیا زمان بازگشت این فرنچایز فرا رسیده است؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
من عاشق مجموعه بازیهای سایلنت هیل (Silent Hill) هستم. به این خاطر که خود را یک سایلنت هیل فن واقعی میدانم اکثر اوقات به خود دروغ میگویم، من هم از جمله آن احمقهایی بودم که امید و شوق بسیار زیادی پیدا کردند وقتی کونامی اعلام کرد که قرار است یک بازی جدید از فرنچایزی محبوب را در توکیو گیم شو (Tokyo Game Show) منتشر کند. اولین اشتباهی که انجام دادم، استفاده از کلمات امید و کونامی (Konami) در یک جمله بود. امید برای شرکتی که در چند ساله گذشته، هیجان انگیزترین اثرش Suikoden است، کلمهای بیمعناست.
هر زمان که کونامی اعلام میکند که قرار است اخبار جدیدی را منتشر کند، طرفداران سایلنت هیل مانند مردم سال 1890 می شوند که انگاری به آنها گوشی موبایل نشان دادهاید. هر بار که خبر جدیدی منتشر میشود، من هم مانند تمام این هواداران، عقلم را از دست میدهم. با خیال پردازیهای پوچ و الکی سعی دارم که خودم را گول بزنم و با خود میگویم که ” آره. بدون شک این بازی سایلنت هیل جدید روح سه بازی اصلی را در خود جای داده است و مطمئننا که این بار متفاوت خواهد بود”. اما هر بار شاهد این هستم که امیدهایم بر باد خواهد رفت و در آخر نیز مثل همیشه هیچ چیز برایم باقی نخواهد ماند. با تمام این اوصاف، موضوع اینجاست و من این را با حسن نیت میپرسم، آیا ما واقعا میخواهیم که سایلنت هیل بازگردد؟
بهتر است به این موضوع کمی فکر کنید. یک بازی جدید در این فرنچایز چه تجربهای خواهد بود؟ تیم سایلنت هیل از سال 2005 به بعد وجود خارجی ندارد. رفتار های کونامی نیز نشان میدهد که امیدی به بازگردانی گروه به حالت قبل برای ساخت اثری جدید وجود ندارد. اتفاقا برعکس، کونامی به تخریب و جداسازی افراد گروه و رها کردن آنها و سپردن پروژه ساخت بازی به گروههای جدید مشهور است. شانسی نزدیک به صفر وجود دارد که کونامی Masahiro Ito، Takayoshi Sato و Akira Yamaoka را در یک تیم دوباره گردهم آورد. وضعیت به حدی وخیم است که وی عنوان کرده که از ساخت شخصیت کله هرمی پیشمان است، شخصیتی که به شدت نبود آن در آخرین بازی های مجموعه حس میشد.
اولین اشتباهی که انجام دادم، استفاده از کلمات امید و کونامی در یک جمله بود.
این به معنا نیست که سایلنت هیل نمیتواند توسط تیم دیگری ساخته شود. بازی Silent Hill: Shattered Memories توسط تیم غربی ساخته شد. هنوز هم که هنوز برخی از جالبترین نوسانات مجموعه را در این نسخه شاهد بودیم. با این اوصاف اصلا کسی این بازی را خریداری کرد؟ البته که نه. P.T کوجیما، با این که یک دمو بود ولی یکی از بهترین بازیهای مجموعه سایلنت هیل به شمار میرفت. آیا کوجیما آن بازی را تمام کرد؟ باز هم جواب منفی است. و من فکر نمیکنم که شرکت کونامی به ظاهر باهوش و معروف، از هیچکدام از این اتفاقات درسهای درستی گرفته باشد.
اخرین عنوانی که نام سری بازی های Silent Hill روی آن می درخشید، ده سال است که منتشر شده است. اتفاقا همان زمان هم مشخص بود که عنوان سایلنت هیل دیگر محتوایی برای ارائه ندارد. با توجه به اسم بازی که Silent Hill: Downpour نام داشت طعنه آمیز به نظر می رسید. Silent Hill: Downpour شاید بازی بدی نبود، اما من احساس کردم که این بازی اگر بخشی از فرنچایز سایلنت هیل نبود، میتوانست خودش را بسیار بیشتر بدرخشاند و دوست داشتنیتر به نظر برسد. فقط هر طور که بود، آن حس سایلنت هیل را به مخاطبی که من باشم، نمیداد. اتفاقات داستان در شهری خالی از سکنه رخ میداد و شامل مردی با یک داستان و گذشته دردناک میشد، و بازی این حس را منتقل میکرد که انگار به دنیای خودش تعلق داشت. البته مشکل دقیقا همینجا بود.
سایلنت هیل هیدئو کوجیما شباهتهای زیادی با بازی دیگر او، یعنی Metal Gear Solid داشت. با این که هیدئو کوجیما هیچ وقت نتوانست سایلنت هیل خودش را تکمیل کند اما هر دو بازی یک حس متفاوت و خاص را برای خود داشتند. تکرار این حس و اتمسفر در بازیهای بعدی کاری بسیار سخت و دشوار است. یکی از دلایلی که کسی دوست ندارد که بازی Metal Gear Survive را به یاد داشته باشد به این دلیل است که این بازی اصلا آن حس بازیهای قبلی را تداعی نمیکند. در حقیقت Metal Gear Survive هیچ تشابهی با بازی اصلی نداشت. به جز اسم Metal Gear و ایدههای عجیب و غریبی که مشابهش را ندیدهایم.
متنفرم که این حرف را میزنم، ولی بازی سایلنت هیل جدید نیز احتمالا همین مسیر را طی خواهد کرد. قطعا این احتمال وجود دارد که کونامی به یک تیم درست و کاربلد اعتماد کند تا بتوانند یک اثر درخور و مناسب را در فرنچایز تحویل بدهند. و در مقابل آن این احتمال هم وجود دارد که (به مراتب بیتشر احتمالش است که) کونامی ساخت بازی را به یک استودیوی پایینتر از حد متوسط تحویل بدهد و در نهایت قبل از تمام شدن بازی آن را منتشر کند. فکر میکنید شرکتی که از Castlevania و Contra دست کشید، واقعا به این فکر میکند که سایلنت هیل بعدی بهترین بازی سال شود یا نه؟
همان طور که گفتم بازی Downpour احتمالا به تنهایی یک بازی ترسناک متوسط بود. اما وقتی همین اثر را با بازیهای دیگر مجموعه مقایسه میکنید، Downpour تنها یک سایه است. علاوه بر آن، هیچ تضمینی وجود ندارد که خطاب کردن یک بازی به عنوان سایلنت هیل بتواند هواداران را برای خرید آن وادار کند، نه Shattered Memories و نه Downpour نتوانستند خوب به فروش برسند. اصلیترین دلیل ساخته نشدن بازی جدید، از همین جا سرچشمه میگیر. سایلنت هیل یک فرنچایز عظیم با انتظارات زیاد است، اما در نهایت، هیچ تضمینی برای سود رسانی به سازنده نمیدهد.
اتفاقا و این مهم است، بازیهای بسیار زیادی هستند که از سایلنت هیل الهام میگیرند. بازیهایی که روح و انرژی خاص خود را در مسیر مناسب منتقل میکنند، بدون این که فشار سنگین اسم و برند را تحمل کنند. Lone Survivor در همان سال انتشار Downpour، عرضه شد و بسیار بهتر توانست آن حس خاص و اتمسفر سایلنت هیل را مجسم کند، بدون این که وابسته به اسم و اساطیر آن باشد. بازیهایی شامل Detention و Lost in Vivo و Deadly Premonition همگی در الهام گیری از مجموعه سایلنت هیل بسیار بهتر عمل کردند؛ در حالی که جزوی از خود آن نبودند.
سخن پایانی
در پایان میدانم که این نظر من میتواند کمی عجیب به نظر برسد، اما من ترجیح میدهم که سایلنت هیل جدیدی منتشر نشود تا یک اثر بد منتشر شود. اگر یک بازی جدید ساخته شد (که در نهایت این اتفاق هم میافتد) البته که میخواهم عالی باشد، من بسیار خوشحال خواهم شد که ادعایم غلط ثابت شود و پیشبینی هایم اشتباه از کار درآید. در نهایت فقط می دانم که نمیخواهم بارها و بارها مرگ فرنچایز مورد علاقهام را ببینم.