بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin یک عنوان نقش آفرینی است که توسط استودیوی تیمنینجا توسعه یافته است. دستپخت جدید همکاری میان اسکوئر انیکس و تیمنینجا، عنوانی است که میتوان آن را ترکیبی از سری عناوین Nioh و Final Fantasy به شمار آورد. تجربهای که میتواند طرفداران هر دو فرنچایز را راضی نگهدارد.
هنگامی که نام تیمنینجا به گوش میرسد بی اختیار ما را به یاد سری بازیهای Nioh میاندازد. فرنچایزی که با برنامه ریزی درست به کار گیری موفق ایدهها، تجربه موفق و به یاد ماندنی را خلق کرد. تجربهای که میتوان نام آن را در میان بزرگترین عناوینی نقش آفرینی تاریخ قرار داد. بنابراین از چنین استودیوی موفقی انتظارات بالایی وجود دارد؛ آن هم وقتی پای همکاری با شرکت بزرگی به مانند اسکوئر انیکس وسط باشد. اما این بار داستان کمی متفاوت است. زیرا قرار نیست تیمنیجا آیپی جدیدی را خلق کند بلکه پای یک نسخه از سری Final Fantasy وسط است.
بررسی بازی Stranger of Paradise
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin به نوعی نسخهای بازسازی شده از نخستین عنوان سری فاینال فانتزی به شمار میرود که در سال 1987 منتشر شد. زمانی که شاید دنیای بازیهای ویدئویی به تازگی مسیر پرفراز و نشیب خود را آغاز کرد و سری فاینال فانتزی محبوبیت و مقبولیت این روزها را نداشت. با این حال در این نسخه شاهد تغییراتی در داستان بازی و تغییر فرمول گیمپلی بازی و نزدیکتر شدن آن به عناوین نقش آفرینی سولز لایک هستیم. داستان بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin ما را در نقش شخصیتی به نام Jack قرار میدهد. Jack همراه با چهار جنگجوی دیگر هدفشان و ماموریت اصلی آنها نابودی Chaos است.
استودیوی تیمنینجا سعی میکند تا در ابتدای بازی آنچنان داستان بازی را برای بازیباز فاش نکند. از این روی در نیمه اول بازی داستان آن بسیار کند پیش میرود. به علاوه هیچ جزئیاتی از انگیزه شخصیت اصلی بازی و یا همراهان وی برای نابودی Chaos در دسترس قرار نمیگیرد. البته بازی برای این کار بهانه خوبی دارد. زیرا ظاهرا جک و همراهانش دچار فراموشی شده و هیچ چیزی را به یاد نمیآورند. اما آیا این بهانه خوبی برای این موضوع به شمار میرود؟
نقد و بررسی این بازی توسط کد ارسالی ناشر و بر روی کنسول پلی استیشن 5 انجام گرفته است
به طور کلی داستان بازی از چند طریق روایت میشود. بخشی از آن را میتوانید از طریق میان پردههای بازی مشاهده کنید. البته به دلیل ضعیف بودن دیالوگهای بازی، میان پردهها آنچنان که باید و شاید جزئیات زیادی در اختیار شما قرار نمیدهند. روش دیگری که تیمنینجا برای روایت داستان بازی به کار برده است روایت محیطی است. شما باید نوشتههای مرموزی که در دانجنها پراکنده هستند را پیدا کنید. سپس آنها را به یکدیگر ارتباط دهید تا بخشی از داستان بازی برای شما فاش شود. در حالت عادی چنین روایتی بسیار جذاب به نظر میرسد و چنینی مواردی را در سری سولز و یا حتی خود Nioh هم مشاهده کردیم. طبیعتا این روایتها باید مکمل یکدیگر باشند اما متاسفانه در بازی شاهد روایت یکپارچهای نیستیم. داستان بازی بیشتر از اینکه شما را به خود جذب کند، بیشتر شما را گیج میکند.
البته شرایط در نیمه دوم بازی کمی متفاوت شده و داستان بازی سعی میکند تا به تمام سوالهای شما پاسخ دهد. از این روی شاهد روایت جذابتری در قسمتهای پایانی بازی هستیم. با این حال به نظر میرسد تیمنینجا تمرکز بیشتری بر روی گیمپلی بازی داشته است. عناوین فاینال فانتزی بازیهای روایت محور با شخصیتهای جذاب و دوست داشتنی هستند. اما Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin از همان ابتدا به شما میگوید که بر خلاف نیاکان قبلی، به مانند نام خود عجیب و غریب است.
نقش آفرینی عمیق
علیرغم بخش داستانی نسبتا ضعیف، Stranger of Paradise در هستهی خود یک بازی اکشن نقش آفرینی عمیق است. این بازی المانهای زیادی را از دنیای فاینال فانتزی و حتی سری Nioh قرض میگیرد. مراحل داستانی اصلی بازی به طور کلی شامل 16 کمپین میشود. اولین جایی که میتوان امضای استودیوی تیمنینجا را در بازی مشاهده کرد طراحی مراحل بازی است. اگر از بازیبازان سری Nioh باشید، قطعا مراحل بازی Stranger of Paradise برای شما بسیار آشنا به نظر میرسد.
شما باید از روی نقشه مراحل مورد نظر را انتخاب کنید. هر مرحله در یک لوکیشن و منطقه مخصوص به خود جریان دارد که با آغاز آن ماموریت، شخصیتهای بازی به آن منطقه میروند. به مانند سری Nioh در این منطقه قادر هستید تا به کاوش در محیط بازی بپردازید، از مسیرها و دالانهای مختلفی عبور کنید و یا حتی گاهی اوقات مجبور برای باز کردن مسیر اصلی از راه میانبر استفاده کنید. در هر گوشه و کنار محیط بازی دشمنان ریز و درشت زیادی در انتظار شما هستند و شما باید به مبارزه با آنها بپردازید. اما هر چه طراحی مراحل به سری بازیهای Nioh شباهت داشته باشد مکانیزمهای نقش آفرینی و حتی مبارزات بازی علیرغم اینکه شباهتها و الهاماتی از سری سولز را نیز دربر دارد اما از فرمول عناوین فاینال فانتزی پیروی میکند.
بگذارید این طور بگویم گیمپلی بازی ترکیبی از اکشن نقش آفرینی و مبارزات سریع به مانند آنجه در سری فاینال فانتزی و یا حتی ریمیک فاینال فانتزی مشاهده کردیم و البته مبارزات سولز لایک است. منظور از مبارزات سولز لایک این است که برخی از دشمنان در بازی وجود دارند که باید بسیار حساب شده و با استراتژی مناسب با آنها مبارزه کنید. شما باید تمام حرکات آنها و نحوه حملات آنها را به دقت شناسایی کنید و به موقع بتوانید در برابر حملات و ضربات آنها جاخالی دهید.
همین موضوع باعث میشود گیم پلی و مبارزات بازی Stranger of Paradise ترکیبی از اکشن سریع و مبارزات چالش برانگیز باشد. از طریق مبارزه با دشمنان و دریافت Job Point میتوانید مهارتهای خود در بازی را ارتقا دهید. بازی از همان ابتدا و در مراحل اولیه سعی میکند تا نحوه مبارزه و استفاده از تاکتیکها و یا حملات مختلف را به شما آموزش دهد. هر زمان که اراده کنید، میتوانید نوع سلاح و نوع حملات خود را تغییر دهید و استراتژی متفاوتی برای مبارزه با دشمنان بازی در نظر بگیرید.
همان طور که اشاره کردم، شما نمیتوانید تمام دشمنان بازی را با شمشیر یا سلاح خود و با ضربات متعدد از پای در آورید. در مبارزه با برخی از دشمنان بازی باید توجه داشته باشید که ابتدا دفاع کنید. اینجاست که به مکانیک اصلی گیمپلی بازی یعنی Soul Shield میرسیم. اگر شما در برابر حملات دشمنان Parry کنید یا به عبارتی قابلیت Soul Shield را فعال کنید، باعث میشود که دشمنان بازی به عقب رانده شوند. این کار یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم این است که به شما MP میدهد. استفاده از جادوها و حتی کمبوها به MP احتیاج دارد که یا باید در طول بازی و قبل از مبارزات با مراجعه به Cubeها (که حکم همان Bonfire در سری سولز دارند) آن را بازیابی کنید و یا از روشهای دیگری نظیر Soul Shiled.
البته چیزی که گیمپلی را چالش برانگیزتر میکند وجود Break Gauge است. این مکانیک نکته دیگری است که امضای استودیوی تیمنینجا پای آن مشاهده میشود. در حقیقت Break Gauge من را به یاد مکانیک Ki و Stamina بازی Nioh میاندازد که ترکیبی فوق العاده و چالش برانگیز بود. استفاده از Soul Shield یا حتی اگر دشمنان به شما آسیب وارد کنند باعث میشود از میزان Break Gauge شما کاسته شود. هنگامی که Gauge شما به انتها برسد، شخصیت شما برای مدت کوتاهی Down شود و از این روی دشمنان بازی میتوانند به راحتی به شما آسیب بزنند.
برعکس این قضیه نیز ممکن است یعنی حتی ممکن است Break Gauge دشمنان شما نیز به اتمام برسد. در این صورت باید قبل از اینکه آنها بتوانند نوار Gauge خود را بازیابی کنند، به آنها حمله کنید. به نوعی Break Gauge را شاید بتوان نسخهای ارتقا یافته از Ki و Stamina در بازی Nioh به شمار آورد. Stranger of Paradise به مانند نسخه اورجینال خود از مکانیزم Jobها بهره میبرد اما این بار به شکل و شمایلی کاملا متفاوت که باعث عمیقتر شدن این بازی نقش آفرینی میشوند. Jobها در واقع روشی است که شما برای مبارزه انتخاب میکنید و به نوی پلی استایل شما در بازی را تغییر میدهند. در ابتدای بازی شما به Swordsman job دسترسی دارید. شما میتوانید از طریق مبارزه با دشمنان و جمع آوری Job Point این Job را ارتقا دهید.
با ارتقای این Job به مرور شما میتوانید کمبوهای جدیدی را با شمشیر اصلی خود اجرا کنید. هنگامی که یک Job را ارتقا دهید، به Jobهای دیگر دسترسی خواهید داشت. به طور مثال Job دوم Sword Fighter نام دارد و شما میتوانید این بار با Blade به مبارزه با دشمنان بپردازید. با لول آپ کردن این Job میتوانید کمبوهای جدیدی را اجرا کنید.
Jobهای بازی تنها به این دو محدود نمیشوند. حدود 28 عدد Job در بازی وجود دارد که هرکدام دارای درخت مهارتهای مخصوص به خود هستند و حتی سلاح و زره مخصوص به خود را دارند. در حقیقت شما میتوانید هر لحظه از بازی که اراده کنید، با تغییر Jobها سبک مبارزه و پلی استایل خود را تغییر دهید. جالب اینجاست که بر خلاف نسخه اورجینال شما قادر هستید هم زمان از دو Job استفاده کنید. اینکه کدام Jobها را انتخاب کنید بسیار اهمیت دارد چون میتوانید با ارتقای هرکدام کمبوهای جدیدی خلق کنید و تجربه متفاوتی از مبارزات در بازی داشته باشید.
حتی میتوانید از Jobهای جادو یا همان Mage در بازی استفاده کنید و دشمنان خود را با جادوهایی به مانند آتش و یخ نابود کنید. البته شما قادر هستید یک Job دیگر را نیز بر روی یک از شخصیتهای همراهتان مچهز کنید. اما متاسفانه قابلیت شخصی سازی Jobها در همراهان شما بسیار محدود است. به خصوص اینکه شما نمیتوانید مستقیما همراهانتان در بازی را کنترل کنید.
Stranger of Paradise از نظر گیم پلی تنها به این موارد محدود نمیشود. یکی دیگر از نکات مثبت بازی سیستم لوت آن است که بی شباهت به سری Nioh نیست. در هر مرحله و با کشتن دشمنان و یا باز کردن صندوقچهها و یا کاوش در محیط بازی شما سلاح و تجهیزات بسیار زیادی را خواهید یافت. جالب اینجاست که هر کدام از این تجهیزات دارای سطح متفاوتی هستند و حتی دارای Rarity Level نیز هستند. بازی پیوسته سلاح و زرههای جدید را از طریق لوت کردن در اختیار شما قرار میدهد. تعداد آنها آنقدر زیاد و تنوع آنها انقدر بالاست که حتی شاید فکر ارتقای یک سلاح و استفاده طولانی مدت از آن نیز به ذهن شما خطور نکند.
پس از اتمام هر یک از مراحل داستانی میتوانید بار دیگر به آن منطقه بازگردید و اینبار به سراغ ماموریتهای فرعی بروید. ماموریتهای فرعی بازی نیز اکثرا شامل مبارزه با باسهای فرعی و یا دشمنان خاصی میشود. اما مشکلی که وجود دارد این است که هرچه بیشتر این مراحل فرعی را تجربه میکنید، بیشتر به این نتیجه میرسید که مراحل فرعی در واقع نسخهای ضعیفتر از همان مراحل داستانی اصلی هستند و پس از مدتی به شدت تکراری میشوند. انگار که بار دیگر همان مراحل داستانی را این بار از نقطهای دیگر تکرار میکنید. حتی چالشها و پازلهایی که در مراحل فرعی بازی وجود دارند نیز به بهتر شدن تجربه شما و تکراری نشدن این مراحل کمکی نمیکنند.
دلیل اصلی این موضوع این است که این مراحل فرعی هیچ ارتباطی با مراحل داستانی ندارند و حتی قرار نیست جزئیات بیشتری از داستان اصلی بازی را ارائه دهند بنابراین خیلی زود جذابیت خود را از دست میدهند. تنها حسن انجام مراحل فرعی این است که با به اتمام رساندن آنها میتوانید سلاح و تجهیزات جدیدی به دست آورید. در غیر این صورت دلیلی برای تکرار دوباره مراحل داستانی وجود ندارد.
از نظر بصری به عنوان یک بازی میان نسلی، بازی Stranger of Paradise، عملکرد نسبتا خوبی دارد؛ البته اگر توقعات خود را نیز از این بازی کمی کاهش دهید. به طور کلی نکته مثبت در طراحی بازی Stranger of Paradise را میتوان به ماموریتهای داستانی بازی مربوط دانست. در هر مرحله داستانی شاهد مناطق متفاوتی هستیم که با تنوع نسبتا بالایی طراحی شدهاند. طراحی کاراکترهای بازی نیز با توجه به اینکه با یک عنوان فاینال فانتزی روبرو هستیم نیز جزئیات خوبی دارند اما متاسفانه انیمیشن چهره شخصیتها در میان پردهها آن طور که باید و شاید خوب نیست. برخی از میان پردهها و حتی مناطق بازی به لطف نورپردازی و رنگهای زنده از گرافیک و کیفیت بصری نسبتا خوبی برخوردارند و برعکس برخی دیگر نیز کیفیت متوسط و حتی پایینی دارند.
در مجموع همان طور گه گفتم از نظر بصری باید انتظار عنوانی متوسط را داشته باشید. اگرچه بازی بر روی کنسول پلی استیشن 5 کیفیت بالاتری دارد اما بارها احساس کردم که در حال تجربه یک بازی نسل هشتمی هستم. از نظر فنی بازی دارای دو حالت عملکرد و کیفیت بهتر است که چندان تفاوتی از نظر کیفیت بصری با یکدیگر ندارند. اگر یک بار بازی را بر روی عملکرد بهتر تجربه کنید، دیگر هیچ گاه به حالت Quality mode بازنخواهید گشت. زیرا در حالت عملکرد بازی را نرخ فریم 60 تجربه میکنید که در نتیجه آن شاهد انیمشنهای رواتر و گیمپلی نسبتا سریعتری هستیم.
به علاوه به لطف درایو SSD پلی استیشن 5، پس از هر بار کشته شدن در عرض چند ثانیه بار دیگر به بازی بازخواهید گشت. در مبارزات شلوغ و مکانهایی که با دشمنان زیاد به طور همزمان در حال مبارزه بودم افت فریمهای ناچیزی را در بازی مشاهده کردم که به تجربه کلی بازی آسیبی وارد نمی کنند.بر عکس در حالت Quality بازی با نرخ فریم 30 اجرا میشود و به ندرت شاهد افت فریم بازی به زیر 30 بودم. اما همان طور که گفتم تجربه بازی بر روی نخ فریم 60 یک چیز دیگری است.
سخن پایانی:
بازی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin به مانند یک سکهای است که دو روی متفاوت دارد. یک روی آن بخش داستانی است که چنگی به دل نمیزند و نمیتواند آنچنان شما را به خود جذب کند و حتی گاهی اوقات شما را گیج میکند. حتی با وجود اینکه در انتهای بازی جزئیات زیادی از داستان بازی فاش میشود اما هنوز هم بسیاری از سوالات شما بی پاسخ باقی خواهند ماند.
اما روی دیگر این سکه گیمپلی بازی است که به عنوان یک بازی نقش آفرینی، Stranger of Paradise تجربه بسیار عمیقی را ارائه میدهد. امضای استودیوی تیمنینجا در جای جای گیم پلی بازی مشاهده میشود. بدون شک میتوانم بگویم از نظر گیمپلی تیمنینجا با به بلوغ رساندن ایدههایی که در سری Nioh شاهد آنها بودهایم و تلفیق آن با گیم پلی سنتی سری Final Fantasy تجربهای نوآورانه، سرگرم کننده، هیجان انگیز و لذت بخش را ارائه میدهد که امکان ندارد حتی لحظهای از آن خسته شوید.
نقد و بررسی
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin
Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin شاید داستان جذاب و شخصیتهای عمیق و دوست داشتنی سری فاینال فانتزی را به همراه نداشته باشد اما در هسته خود دارای یک گیم پلی نقش آفرینی عمیق و هیجان انگیز است که میتواند طرفداران این ژانر را تا ساعتها به خود مشغول کند؛ بدون اینکه حتی لحظهای تکراری شود.
مثبت
- گیم پلی سرگرم کننده و چالش برانگیز
- مکانیزم Jobها که تنوع بالایی به گیم پلی بازی میبخشند
- طراحی مراحل داستانی بازی
- تجربه بازی بر روی نرخ فریم 60
- مکانیزم لوت بازی
منفی
- گرافیک متوسط
- داستان ضعیف بازی
- شخصیتهای سطحی و فاقد عمق کافی