بدرفتاریهای کونامی (Konami) با فرنچایزهای محبوبش تمامی ندارد. فرنچایزهای وحشت کمی در جهان بازی توانستهاند به تاثیرگذاری بازی Silent Hill باشند. با این حال چند سالی میشود که خبری از یک بازی جدید از این سری نیست. حتی بازی منحصر به فرد هیدئو کوجیما هم پس از سر و صدا به پا کردن با یک دموی جذاب در نهایت لغو شد. بازی اول این فرنچایز با الهام از فیلمهایی مثل The Shining و Jacob’s Ladder در سال 1999 بر روی پلیاستیشن عرضه شد و خیلی زود به موفقیت رسید. طی سالیان اخیر شایعات زیادی مبنی بر بازگشت این فرنچایز وجود داشته است. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به برخی از این شایعات بیاندازیم و پتانسیل آنها را بررسی کنیم.
در جهان بازیهای ویدیویی، هیچگاه نمیتوانیم آینده یا قطعیت چیزی را مشخص کنیم. پس بازگشت فرنچایزهای قدیمی که مدت زیادی را در خواب به سر بردهاند اصلا دور از ذهن نیست. خصوصا وقتی آن فرنچایز نام بزرگی مثل Silent Hill باشد. آخرین نسخهی اصلی این فرنچایز در سال 2012، تقریبا 10 سال پیش، منتشر شد. صرفا احتمال بازگشت به جهان Silent Hill برای طرفداران هیجانانگیز است. اما با توجه به در دسترس نبودن اطلاعات، این بازگشت میتواند به چندین شکل رخ دهد. هیچکدام از شایعات زیر به صورت رسمی توسط کونامی تایید نشده است. با این حال این سه، بهترین گزینهها برای بازگشت Silent Hill هستند.
بازسازی Silent Hill
اولین گزینه برای کونامی، بازگشت به دوران اولین پلیاستیشن و بازسازی اولین نسخهی این فرنچایز است. بازی اصلی Silent Hill و دنبالههای آن بر روی پلیاستیشن 2 هنوز هم امروز قابل بازی هستند، اما قطعا یک بهروزرسانی بصری به افزایش جذابیت آن برای نسل جدیدی از بازیبازان کمک خواهد کرد. فناوری بازیهای ویدیویی پیشرفت بسیاری از آن زمان داشته است. صرفا کافی است تا نگاهی به بازسازی خیرهکنندهی Resident Evil 2 بیاندازید و آن را با بازی اصلی مقایسه کنید. با توجه به اینکه این بازیها از جلوههای بصری خود برای خلق اتمسفر بهرهی زیادی میبرند، یک بازسازی کامل جز بهترین گزینهها برای بازگشت Silent Hill است.
احیای Silent Hills
هنوز هم فکر کردن به پروژهی Silent Hills هیدئو کوجیما دردناک است. پس از یک دموی کوتاه اما ترسناک، PT خیلی زود جهان بازیهای ویدیویی را به تسخیر خود در آورد. هواداران زیادی مشتاق تجربهی بازی کامل بودند. این اشتیاق حتی امروز هم حس میشود. دنبالههای معنوی مستقل مثل Allison Road هم از سبک وحشت درگیرکنندهی آن دمو الهامات زیادی گرفتهاند. پس از جدایی از کونامی، کوجیما بازی Death Stranding را توسعه داد. اثری که تمهای وحشت بسیاری داشت. پس شکی نیست که این کارگردان هنوز هم به این ژانر علاقه دارد.
طی سال گذشته، معمایی مجازی حول یک توسعهدهنده به نام Blue Box Game Studios باعث شده تا بسیاری فکر کنند هنوز هم Silent Hills زنده است. جزئیاتی باعث شده تا برخی این استودیو را پوششی برای استودیوی کوجیما بدانند. اگر این شایعات حقیقت داشته باشد، پس احتمالا میتوانیم انتظار معرفی دوبارهی Silent Hills و اعلام خبر بازگشت آن را داشته باشیم. این اتفاق در صورت رخ دادن قطعا برای صنعت بازیهای ویدیویی خارقالعاده خواهد بود. پس بهتر است کمی امیدوار باشیم.
یک بازی Silent Hill جدید
بدون شک ریمستر بازیهای قدیمی و بازگرداندن بازیهای لغو شده هیجانانگیز است. اما یک نسخهی کاملا جدید هم ارزشمند خواهد بود. در هر مدیومی یک فرنچایز نیاز به نوآوری داشته تا زنده و جذاب بماند. بار دیگر میتوانیم نگاهی به فرنچایز Resident Evil بیاندازیم. این سری در طول سالها دستخوش تغییرات بسیاری شده است. از وحشت بقای ایزومتریک بازیهای اول گرفته تا دوربین اول-شخص چند بازی اخیر که خود یادآور PT است.
البته این به معنای این نیست که Silent Hill بعدی باید المانهای اکشن خود را بیشتر کند تا با بازیهای مدرن خو بگیرد. اما در هر صورت یک تغییر در سبک و سیاق این فرنچایز میتواند به آن کمک کند. بازی اول این سری بیشتر بر روی وحشتهای پارانورمال و کالت تمرکز داشت. در حالی که Silent Hill 2 به سمت وحشت روانشناختی رفت. یک بازی جدید هم میتواند از تاکتیک مشابهای استفاده کند. شاید حتی رفتن به سمت ابعاد دیگر یا اشباح برای تکان دادن فرمول کلاسیک این فرنچایز کافی باشد.