در جریان رویداد گیمرکام ۲۰۲۱ اطلاعات بسیاری از بازی Elden Ring منتشر شد و برخی از اهالی رسانه به تماشای گیمپلی ۱۵ دقیقهای از بازی دعوت شدند و سوالات خود را از توسعهدهندگان پرسیدند. گرچه این ویدئو گیمپلی در دسترس عموم قرار نگرفت اما تصاویر زیبایی از بخشهای مختلف جهان بازی Elden Ring منتشر شد تا طرفداران هم از رویداد گیمزکام ۲۰۲۱ دست خالی بیرون نروند. بدون شک Elden Ring اوج شکوه و توانایی استودیوی فرامسافتور (FromSoftware) در خلق یک جهان چشمنواز است که با الهام از بخشهای مختلف بازیهایی نظیر Dark Souls و Sekiro: Shadows Die Twice، یکی از جاهطلبانهترین بازیهای خود را توسعه داده است. در ادامه با گیمپالت همراه باشید تا نگاهی بر نگاهی بر ویژگیهایی که سبب تمایز Elden Ring از سری Dark Souls میشوند، داشته باشیم.
از آنجا که بازیهای توسعه یافته توسط فرامسافتور شباهتهای بسیاری به یکدیگر دارند، مقایسه دو بازی Elden Ring و Dark Souls کاملا منطقی به نظر میرسد. درواقع میتوان گفت که بازی Elden Ring کم و بیش وارث معنوی سری سولز است. البته المانهای نظیر سیستم پیشروی آزاد، Fast Travel و از دست دادن تمام داراییها هنگام مرگ از ویژگیهایی هستند که هنوز در بازی دیده میشوند ولی تغییرات قابل توجهای به خود دیدهاند. جهان و ساختار کاملا جدید Elden Ring این فرصت را به سازندگان داده است تا تغییرات بنیادی بسیاری در مکانیکهای گیمپلی و عملکرد کلی بازی ایجاد کنند. تغییرات بسیاری در بازی جدید فرامسافتور دیده میشود که طرفداران سبک سولز مشتاقانه منتظر شنیدن آنها هستند تا خود را برای قلع و قمع باسهای بازی آماده کنند.
ساختار بازی Elden Ring بسیار متفاوتتر از Dark Souls است
یکی از نقاط عطف Elden Ring این است که میتوان از آن به عنوان بزرگترین بازی که تا به امروز رد سبک سولز ساخته شده است، یاد کرد. این بازی یک عناون تماما جهان باز نیست و سعی کرده تا با الهام از سری Legend of Zelda، روی آزادی عمل تمرکز دارد تا اینکه یک بازی صرفا جهان باز باشد. از طرفی دیگر سری بازیهای دارک سولز به ویژه Dark Souls به گیمرها اجازه میداد تا از قسمتها و زوایا مختلف به یک بخش دسترسی داشته باشند. حال این آزادی عمل در جهان Elden Ring بهبودهای بسیاری به خود دیده که سبب میشود تا گیمرها کنترل بیشتری بر مسیر داستانی داشته باشند. میدانیم که استودیوی فرامسافتور با ساخت پایانهای مختلف برای بازیهای خود بیگانه نیست، بنابراین انتظار میرود تا شاهد یک خطهای داستانی متنوعی باشیم.
علاوه بر موارد بالا، Elden Ring اولین بازی فرامسافتور خواهد بود که دارای یک نقشه درون بازی است؛ اگه پیشتر موفق به تجربه بازیهای این شرکت نشدهاید، باید بدانید که بازیهای این شرکت از هیچ نقشه درون بازی برای راهنمایی گیمرها برخوردار نیستند. بنابراین شما در گذشته مجبور بودید تا به نقشههای ساخته شده توسط طرفداران برای Dark Souls مراجعه کنید یا به خاطر سپردن بخشهای مختلف جهان بازی، در فرصت مناسب برای جمعآوری آیتمها و مبارزه با باسها بازگردید. حال فرامسافتور تصمیم گرفته است تا با اضافه کردن یک نقشه درون بازی، نسل جدید گیمرها را به تجربه Elden Ring ترغیب کند. البته اضافه شدن این نقشه به معنای آسانتر شدن بازی نیست بلکه شما بایستی به صورت دستی موقعیت باسها و دیگر آیتمهای ارزشمند را علامتگذاری کنید. شما میتوانید با استفاده از قابلیت Fast Travel به هر نقطه از نقشه The Lands Between سفر کنید. البته امکان استفاده از این قابلیت برای سفر به سیاهچالهها وجود ندارد چراکه این بخشها شامل باسهایی منحصر به فرد میشوند که مانع از سفر شما خواهند شد. بنابر گفته میازاکی (Miyazaki)، کارگردان Elden Ring، طراحی بخشهایی نظیر سیاه چالهها شباهت بسیاری به سری سولز خواهد داشت. این در حالیست که جهان بیرون از سیاه چاله طراحی کاملا جدید مطابق به المانها و داستان Elden Ring خواهد بود.
مکانیکهای Dark Souls در Elden Ring تکامل یافتهاند
طراحی کلی Elden Ring بر اساس لحظه به لحظه سبک گیمپلی تغییر خواهد کرد. یکی از بزرگترین تغییرات Elden Ring نسبت به عناوین گذشته، اضافه شدن یک سیستم مخفیکاری بسیار کاربردی است. البته پیشتر شاهد وجود این قابلیت در سری Dark Souls بودیم و فرامسافتور آن را در بازی Sekiro: Shadows Die Twice آن را به یک بخش مهم از گیمپلی تبدیل کرد اما سیستم مخفیکار در بازی Elden Ring یک تکامل است که پیش از این در هیچ یک از بازیهای این شرکت دیده نشده است. علاوه بر این، در طول گیمپلی میتوان با استفاده از تیرهای خوابآور، دشمنان را بدون اینکه مزاحمتی برای شما ایجاد کنند، از پای درآورید.
همچنین اضافه شدن مکانیک جدید برای پرشهای بلند سبب پویایی بیشتر در گیمپلی خواهد شد و گیمرها را به انجام حرکتهای نوآورانه تشویق میکند. البته سازندگان ضمن حفظ ویژگیهای گیمپلی سری سولز، المانهای بسیاری نظیر شخصیسازی مهارتهای هر سلاح و ارتقا سیستم دفاعی برای دفع حملات را بهبود بخشیدهاند. بدین ترتیب میتوان پروتاگونیست بازی Elden Ring را قدرتمندترین شخصیت ساخته شده توسط فرامسافتور به حساب آورد.
دنیای Elden Ring وعده تجربهای جدید و منحصر به فرد را میدهد
سیستم گیمپلی و جهان بازی Elden Ring بر اساس ساخت یک گیمپلی اکشن طراحی شده است. برای ارائه یک گیمپلی اکشن نفسگیر، سیستم جا به جایی بسیار متفاوتتر و سریعتر از دیگر بازیهای فرامسافتور خواهد بود که سبب میشوند شما به راحتی از اجزای محیط نظیر صخرههای بلند بالا رفته و از درههای عریض عبور کنید. درواقع سیستم گیمپلی Sekiro سبب شد تا حس تازگی و تنوع بازیهای فرامسافتور به اوج خود برسد و به نظر میرسد که Elden Ring سعی در تکامل آن دارد. از طرفه دیگر، چرخه پویا شب و روز سبب میشوند تا بازی زیباتر از همیشه به نظر برسد و گیمرها در نبرد برای رستگاری، به مبارزه با باسها و کشف مکان گنجهای ارزشمند بپردازند.
بخش چندنفره همیشه جز بخشهای مهم سری Dark Souls بوده است و Elden Ring هم از این قاعده مستثنی نیست اما با توجه به نحوه طراحی جهان این بازی، بخش چندنفره شامل محدودیتهای جدیدی خواهد شد. حالت کوـآپ حداکثر در حالتهای دو نفره امکانپذیر است و هچ از دو عضو گروه مجاز به سوارکاری نخواهند بود. علاوه بر این، استودیوی فرامسافتور در حال کار روی حالت PvP است و البته در این راه از طرفداران خواسته است تا انتظارات خود در مورد بخش آنلاین را به گوش تیم سازنده برسانند.
بازی Elden Ring در تاریخ جمعه 1 بهمن ماه ۱۴۰۰ (۲۱ ژانویه ۲۰۲۲) برای کنسولهای پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۵، ایکس باکس وان، ایکس باکس سری ایکس یا اس و پلتفرم رایانههای شخصی منتشر میشود.