دنبالهی مستقیم اولین King’s Bounty که بیش از 30 سال پیش عرضه شد بالاخره فرا رسیده است. اگر حاضر به وقت گذاشتن و یادگیری سیستمها و مبارزات King’s Bounty 2 باشید، قطعا میتوانید در این نقشآفرینی فانتزی لحظات سرگرمکنندهای را پیدا کنید. با این حال این بازی چندان با وقت شما مهربان برخورد نمیکند. در King’s Bounty 2 باید ساعتها صرف انجام ماموریتهای جانبی بیکیفیت کنید تا ارتش خود را بهبود ببخشید. آن هم تا در نبرد بعدی شاهد کشته شدن دائمی تمام آنها باشید. King’s Bounty 2 یکی از کهنهترین بازیهای سال 2021 به شمار میرود. در ادامه با گیم پالت همراه باشید.
شکی نیست که تنها با نگاهی به تریلرهای King’s Bounty 2، میتوان متوجه ظاهر قدیمی بازی شد. با این حال شخصا معتقدم تا زمانی که بازی در زمینهی گیمپلی حرفی برای گفتن داشته باشد، میتواند از کاستیهای بصری آن چشمپوشی کرد. King’s Bounty 2 سعی میکند تا المانهای کلاسیک نقشآفرینیهای غربی را با یک سیستم مبارزات نوبتی سادهسازی شده ترکیب کند. راستش را بخواهید تا حدی هم در این کار موفق است و لحظات سرگرمکنندهای را برای شما رقم خواهد زد. اما محصول نهایی فاصلهی زیادی با یک بازی کامل دارد.
بررسی بازی King’s Bounty 2
در King’s Bounty 2 برای آغاز بازی باید از بین سه شخصیت یکی را انتخاب کنید. هر کدام از این شخصیتها یک کلاس مجزا حساب میشوند و سرنوشت هر کدام تبدیل شدن به قهرمان سرزمین Nostria است. Aivar از خانوادهای اصیل بوده و یک شوالیه در دربار پادشاه است. Katherine یک ساحرهی قدرتمند و کنتس منطقهی کوهستانی Nostria است. در نهایت هم Elisa را داریم که یک دختر رعیت از Lorian است. جهان Nostria توسط دستهای Necromancer که به دنبال زنده کردن مردگان هستند مورد تهدید قرار گرفته و شما باید به نجات آن بشتابید.
اکثر وقت شما در King’s Bounty 2 به صورت سوم-شخص و همانند یک نقشآفرینی غربی معمولی سپری خواهد شد. در این حالت باید در سرزمین Nostria سفر کرده، با افراد مختلف صحبت کنید و ماموریتهای گوناگونی را بپذیرید. متاسفانه سرعت پایین حرکت در جهان بازی، جایگذاری ضعیف نقاط Fast Travel، مناظر تکراری و کمبود رویدادهای جذاب باعث شده تا King’s Bounty 2 خارج از مبارزات خود کاملا از ریتم افتاده و به اثری حوصله سر بر تبدیل شود. این بخشهای King’s Bounty 2 به نوعی من را به یاد بازی Dragon Age 2 انداختند. با این حال در مبارزات است که تفاوتهای زیادی میان این دو بازی آشکار میشود. چیزی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
همانطور که گفته شد در میان مبارزات آزاد هستید تا Nostria را گشته و برای خود تجهیزات و سرباز جمعآوری کنید. با وجود در دسترس بودن طیفی از فعالیتها خارج از مبارزات بازی، جهان King’s Bounty 2 بسیار خشک و خالی به نظر میرسد. Loot در جهان بازی وجود دارد، اما هیچکدام از آیتمهایی که پیدا میکنید تحسین برانگیز نیستند. ماموریتهای جانبی بازی هم اصطلاحا Fetch Quest هستند و صرفا به رفتن به مکانی دیگر و انجام فعالیتی ساده خلاصه میشوند. خبری از اخلاقیات پیچیده یا داستانهای کوچک و جذاب نیست.
ترکیبی از XCOM و Dragon Age
خوشبختانه همه چیز در مورد King’s Bounty 2 ناامیدکننده نیست. مبارزات بدون شک هایلات این بازی و سرگرمکنندهترین جنبهی آن هستند. به طول کلی باید گفت که مبارزات نوبتی King’s Bounty 2 فاقد نوآوری خاصی هستند. با این حال به اندازهی کافی شاهد تنوع در واحدها، نقشهها و جادو هستیم. همین مهم باعث شده تا مبارزات بازی به پازلهای جالبی تبدیل شوند که حل کردن آنها واقعا لذتبخش است. برخی از مبارزات بازی هم به طرز قابل توجهای دشوار هستند که باعث میشود تواناییهای شما در اخذ تصمیمات تاکتیکی سنجیده شود.
با این حال مبارزات هم نمیتوانند کاملا King’s Bounty 2 را نجات دهند. اول اینکه مبارزات بازی از نظر تعداد کم هستند. یعنی بخش عمدهای از بازی را صرف گشت و گذار در دنیای نه چندان جالب بازی خواهید کرد و از جذابترین ویژگی بازی دور هستید. یکی دیگر از مشکلات قابل توجهی مبارزات، این است که شخصیت شما صرفا به جادو محدود است. این مهم شاید برای Katharine منطقی باشد، اما نمیدانم چرا خبری از حملات فیزیکی برای Elisa و Aivar نیست. این مورد نه تنها از عمق مبارزات میکاهد، بلکه به باورپذیری جهان بازی هم ضربه میزند. چرا که در داستان بازی، Aivar عملا جادو بلد نیست و صرفا به زور بازوی خود اتکا میکند.
در نهایت اگر از آمار ارتش و پرکهای جادویی بگذریم، تجهیزات هر شخصیت تاثیر بسیار اندکی بر روی مبارزات دارد. این عدم تاثیرگذاری باعث شده نه تنها بار دیگر از عمق مبارزات بازی کاسته شود، بلکه بازیباز عملا اهمیتی به تجهیزات غیر-جادویی ندهد. مسئلهای که به هیجانانگیز نبودن Loot در بازی بازمیگردد. یافتن Loot در بازی جالب نیست، چرا که میدانید بسیاری از تجهیزات شما در مبارزات تاثیر قابل توجهای نخواهند داشت.
ظاهر کهنهی King’s Bounty 2
پر واضح است که King’s Bounty 2 از یک بودجهی AAA برخوردار نبوده است. این بازی با وجود جزئیات بصری کم، باز هم با نرخ فریم 30 فریم بر ثانیه بر روی پلیاستیشن 4 اجرا میشود. راستش را بخواهید این بازی بیشتر از یک بازی پلیاستیشن 4، من را به یاد یک بازی پلیاستیشن 3 از سال 2009 میاندازد. متاسفانه جنبهی صوتی بازی هم کمک چندانی به آن نمیکند. موسیقی متن بازی قابل قبول و در لحظاتی هیجانانگیز است. اما چنین چیزی را نمیتوان در مورد صداگذاری شخصیتهای بازی گفت. صداگذاری شخصیتها اکثرا خشک و خالی از احساسات است.
نه تنها جهان King’s Bounty 2 از نظر گرافیکی و فنی ضعیف است، بلکه زبان طراحی بازی هم چیز خاصی برای ارائه کردن ندارد. بعضا میبینیم که برخی از بازیها علی رغم گرافیک فنی ضعیف، طراحی هنری قدرتمند و ماندگاری را ارائه میدهند. متاسفانه King’s Bounty 2 از این دست بازیها نیست. گلیچهای بصری هم در بازی به وفور یافت میشوند. از دیر بارگذاری شدن بافتها گرفته تا در هم رفتگی لباس شخصیتها. شاید بهترین چیزی که در مورد جوانب بصری King’s Bounty 2 میتوانم بگویم این است که رابط کاربری بازی کار خود را به خوبی انجام داده و مزاحم شما نمیشود.
سخن پایانی
اگر انتظار داشتید که King’s Bounty 2 این فرنچایز قدیمی را دوباره بر سر زبانها بیاندازد، باید گفت که سخت در اشتباه بودید. نکتهی غمانگیز این است که واضحا 1C Entertainment برای این فرنچایز اهمیت قائل بوده و به دنبال ساخت یک بازی شایسته است. اما به نظر میرسد که اهداف بلند پروازانهی آنها توسط تصمیمات اشتباه در طراحی، عدم تجربهی کافی یا بودجهی کم زمینگیر شده است. King’s Bounty 2 کمکی به خارج شدن این سری از زیر سایهی جانشین معنوی آن یعنی فرنچایز Heroes of Might and Magic نمیکند.
King’s Bounty 2 به نوعی یادآور Stronghold: Warlords است. هر دو بازی در نهایت قربانی فلسفهی طراحی و موتور بازیسازی قدیمی خود شدند. با این حال در حالی که Warlords چندین مکانیک جدید را به ژانر خود اضافه کرد، King’s Bounty 2 فاقد هر گونه نوآوری قابل توجهای است. این بازی را تنها میتوانم به طرفداران سرسخت فرنچایز King’s Bounty توصیه کنم.