از زمان آغاز به کار در سال 2007، سری Assassin’s Creed تبدیل به یکی از محبوبترین و معروفترین نامهای دنیای بازیهای ویدیویی شده است. پس از 12 نسخهی اصلی، تعدادی بازی فرعی، چندین کراساور با آیپیهای دیگر و یک فیلم هالیوودی، به نظر میرسد که فرنچایز یوبیسافت (Ubisoft) تا از نفس افتادن فاصلهی زیادی دارد. تاثیر بسزای این سری بر روی بازیهای ویدیویی غیر قابل انکار است. یکی از این تاثیرها بدون شک استاندارد جدید بازیهای جهانباز است.
نقشهی یوبیسافت در عین سادگی برای سالیانی متوالی کارآمد بوده است. بازیهای Assassin’s Creed همیشه بر روی طراحی یک سندباکس عظیم تمرکز کردهاند. به علاوه میتوان در اکثر این بازیها شاهد شخصیتهای اصلی درگیرکنندهای از نظر روایی بود. طبعا موفقیت Assassin’s Creed باعث شده تا فرنچایزهای دیگری هم از آن الهام بگیرند. در ادامه قصد داریم تا به این فرنچایزها بپردازیم. این شما و این بازیهای مشابه به Assassin’s Creed که باید تجربه کنید.
Ghost of Tsushima
از همان زمانی که سری Assassin’s Creed آغاز به کار کرد، هواداران زیادی خواستار یک نسخه در ژاپن فئودالی بودهاند. در سال 2020 استودیوی ساکر پانچ (Sucker Punch) سونی پیشدستی کرد و بازی بسیار خوب Ghost of Tsushima منتشر شد. این بازی که در قرن سیزدهم و اولین حملهی مغولها به جزیرهی سوشیما جریان دارد، یک ماجرای سامورایی حماسی با الهام از سری Assassin’s Creed است. البته Ghost of Tsushima تغییرات خاص خود را بر روی بسیاری از المانهای Assassin’s Creed اعمال میکند که باعث منحصر به فرد شدن آن میشود.
اگر طرفدار Assassin’s Creed پیش از ورود به سبک نقشآفرینی هستید، قطعا از Ghost of Tsushima لذت خواهید برد. بسیاری از ماموریتهای بازی با تمرکز بر روی آزادی عمل بازیبازان طراحی شدهاند و مخفیکاری و اکشن هر دو قابل انجام هستند. جزیرهی سوشیما یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی بوده و یادآور نقشههای درگیرکنندهی بهترینهای سری Assassin’s Creed است. Ghost of Tsushima یک تقلید صرف نیست و حتی درسهایی را هم به خود Assassin’s Creed برای آینده میدهد. این بازی به صورت انحصاری بر روی پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 در دسترس است.
Far Cry
شاید در نگاه اول سری Far Cry با دوربین اول-شخصی که دارد هیچ شباهتی به Assassin’s Creed نداشته باشد. اما راستش را بخواهید این تفاوت در زاویهی دوربین احتمالا بزرگترین تفاوت بین این دو فرنچایز است. فرمول یوبیسافت برای Assassin’s Creed در بسیاری از زمینهها به Far Cry شباهت داشته و هر دو سری دائما از یک دیگر قرض میگیرند. یکی از زمینهها که هر دو سری شباهت زیادی به یک دیگر دارند، جهان آنهاست. هر دو فرنچایز شامل جهانبازهایی میشوند که پر از فعالیت بوده و معمولا کمیت به کیفیت ارجحیت دارد.
از نظر تماتیک باید گفت که هر بازی Far Cry با محوریت ورود بازیباز به منطقهای وحشی و ناشناخته آغاز میشود. همچنین معمولا نواحی مختلف جهان بازی توسط افراد مختلف تسخیر شده و شما باید با انجام یک سری فعالیت آن منطقه را آزادسازی کنید. معمولا در سری Assassin’s Creed شاهد الهام از وقایع تاریخی برای ساخت دنیایی خیالی هستیم. Far Cry هم شخصیتهای عجیب و غریب و شرورهای فانتزی را در دنیای واقعی قرار میدهد. در Far Cry توانایی مخفیکاری را دارید، اما ابزار بیشتری برای اکشن در اختیار شما است.
Dishonored
اگر Far Cry نمایندهی ذات دیوانهوار و پر از اکشن Assassin’s Creed باشد، فرنچایز معرکهی Dishonored پر از عناوینی است که المانهای مخفیکاری را هدف قرار میدهند. سری اول-شخص و اکشن-ادونچر استودیوی مستعد آرکین (Arkane Studios)، ایدهی گشت و گذار به صورت مخفیانه در نقشهای عظیم را از Assassin’s Creed گرفته و آن را به چیز تازهای تبدیل میکند. تمرکز زیاد Dishonored بر روی انتخابات بازیکن در گیمپلی حقیقتا شایستهی تحسین بوده و این انتخابات در داستان بازی هم تاثیرگذار هستند. آزادی عمل شما در Dishonored بسیار بیشتر از حتی Assassin’s Creedهای جدید و در سبک نقشآفرینی است.
قهرمانان دنیای پر از سیاست آرکین به طیف وسیعی از سلاحهای ماروالطبیعه، ابزار و تواناییهای گوناگون مجهز شدهاند. دنیای Dishonored حقیقتا جهانباز نیست، اما هر مرحله آن قدر لایهلایه است که بتوانید با سوراخ سنبههای آن سرگرم شوید. همچنین از نظر محتوایی این سری همیشه کیفیت را به کمیت ترجیح داده است. طرفداران Assassin’s Creed قطعا مشکلی در ارتباط برقرار کردن با شخصیت اصلی این بازی هم نخواهند داشت. چرا که Corvo با لباس نقابدار خود، ادای احترامی به پوشش نمادین کیش قاتلان میکند.
Sly Cooper
سری Assassin’s Creed قطعا تاثیر زیادی بر روی بازیهای جهانباز امروزی داشته است. اما این دلیل نمیشود که از منابع الهام خود Assassin’s Creed بگذریم. چندی پیش به Ghost of Tsushima اشاره کردیم. خوب است سری به یکی از فرنچایزهای دیگر ساکر پانچ بزنیم و تاثیر آن بر روی Assassin’s Creed و در نتیجه Ghost of Tsushima را بررسی کنیم. داریم در مورد یکی از کلاسیکهای سونی یعنی Sly Cooper صحبت میکنیم. علیرغم ظاهر کارتونی و شخصیتهای حیوانی آنترومورفیک، هواداران Assassin’s Creed ابدا نباید از Sly Cooper بگذرند.
حتی با وجود اینکه زمان زیادی از عرضهی آخرین نسخهی این سری میگذرد، این مهم باعث نشده که ذرهای از عشق و علاقهی هواداران به عناوین قدیمی Sly Cooper کاسته شود. Sly Cooper در مورد دستهای سارق جهانگرد است. گیمپلی این سری بازیها را میتوان مخفی کاری/پلتفرمینگ توصیف کرد. باید گفت که مکانیکهای این بازی به طرز کمنظیری تازه مانده و هنوز هم مثل آن را نمیتوان در عناوین زیادی دید. همچنین به لطف جلوههای کارتونی، بازی هنوز هم از نظر بصری جذابیتهایی دارد. شاید دسترسی به بازیها با توجه به قدمت آنها کمی دشوار باشد. اما به کمک اشتراک Playstation Now میتوانید تمام بازیهای این سری را بر روی پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 استریم کنید.
The Legend Of Zelda: Breath of the Wild
از زمان ورود Assassin’s Creed به حیطهی نقشآفرینی و تمرکز بیشتر بر روی گشت و گذار در جهان بازی، شباهت این فرنچایز با برخی از فرنچایزهای نینتندو بیشتر شده است. The Legend of Zelda همیشه شامل بازیهای بوده که بر روی جنبهی جادویی جست و جو در جهانی مجازی تمرکز میکردند. جدیدترین نسخهی این سری یعنی Breath of the Wild جز تحسین شدهترین بازیهای تاریخ است و طرفداران بازیهای جدید Assassin’s Creed به احتمال زیاد عاشق آن خواهند شد.
Prince of Persia: The Sands Of Time
یکی دیگر از منابع الهام Assassin’s Creed بدون شک دیگر فرنچایز خود یوبیسافت یعنی Prince of Persia است. Prince of Persia: Sands of Time مکانیکهایی را در زمینهی پلتفرمینگ معرفی کرد که در دنیای بازیهای ویدیویی انقلابی به شمار میرفتند. همچنین داستان بازی در دورهای جریان دارد که از نظر تاریخی به Assassin’s Creed شباهت دارد. عادت کردن به کنترلهای Prince of Persia هم برای طرفداران Assassin’s Creed دشوار نخواهد بود. البته اگر به دنبال جلوههای بصری بهتر هستید میتوانید برای ریمستر بازی منتظر بمانید.
Horizon Zero Dawn
همانند Ghost of Tsushima، این انحصاری سونی هم با الهام زیاد از سری Assassin’s Creed ساخته شده و فرمول جهانباز یوبیسافت را میتوان در جایجای آن دید. Horizon Zero Dawn در روایت خود یک راز مرکزی را هدف میگیرد که بیشباهت به المانهای علمی-تخیلی Assassin’s Creed نیست. همچنین مکانیکهای شکار در این بازی برای طرفداران یوبیسافت آشنا خواهد بود. ضمنا دشمنان انسان شما در این بازی قطعا یادآور تمپلارها خواهند بود.
Watch Dogs: Legion
یکی از انتقادات وارد به یوبیسافت، شباهت بیش از حد عناوین آن به یک دیگر است. البته این نقص شاید در نگاه طرفداران پر و پا قرص بازیهای این شرکت یک نکتهی مثبت باشد. Watch Dogs: Legion هم از این قائده مستثنی نیست. این بازی که با فاصلهی یک ماه از Assassin’s Creed Valhalla منتشر شده، شباهتهای زیادی به آن بازی دارد. در جهان Watch Dogs: Legion باز هم شاهد ارجحیت کمیت به کیفیت هستیم که باعث میشود مثل Valhalla بتوانید ساعتها با این بازی سرگرم شوید.
Middle-Earth: Shadow of Mordor
حال و هوای قرون وسطایی Middle-Earth خوراک طرفداران Assassin’s Creed کلاسیک است. حتی بدون در نظر گرفتن شباهتها به Assassin’s Creed، این بازی به عنوان اقتباسی با کیفیت از Lord of the Rings ارزش تجربه کردن را دارد. گیمپلی بازی کمی به سری Batman Arkham شباهت داشته و مبارزات آن خصوصا یادآور فرنچایز راکاستدی (RockSteady) خواهد بود. اما از نظر داستانی و جهانی این بازی قطعا به مذاق هواداران Assassin’s Creed خوش خواهد آمد.