در نسل هشتم کنسولهای بازی ویدئویی، فرانچایزهای زیادی به موفقیت رسیدند اما در همین حال بعضی از این فرانچایزهای محبوب نتوانستند در این عرصه دوام بیاورند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با ده بازی برتر آشنا کنیم که در نسل هشتم از بین رفتند.
بازیهایی که در نسل هشتم نابود شدهاند
DEUS EX
پس از یک دهه غیبت، عرضه بازی Deus Ex: Human Revolution در سال 2011 (1390) فرانچایز Deus Ex را دوباره زنده کرد و توانست نظر طرفداران را به خود جلب کند و در مدت کوتاهی به محبوبیت خاصی رسید. با وجود موفقیت بازی، طرفداران فکر میکردند که این فرانچایز برای مدت طولانی به کار خود ادامه خواهد داد. پنج سال بعد بازی Deus Ex: Mankind Divided عرضه شد که درواقع از هرنظر بازی خوبی به شمار میآمد اما در نهایت قربانی یک اشتباه تجاری شد.
به دلیل بازاریابی اشتباه شرکت سازنده، این نسخه از بازی با فروش بسیار کمی مواجه شد و نتوانست انتظارات شرکت را برآورده کند در نتیجه پشتیبانی از این بازی هم به کلی لغو شد.
SILENT HILL
فرانچایز سایلنت هیل قرار بود در نسل هشتم با بازی P.T به عرصه بازیهای ویدئویی بازگردد و همه طرفداران مشتاقانه منتظر ساخته هیدئو کوجیما بودند. اما این رویا با خروج کوجیما از کونامی از بین رفت. پس از استعفای کوجیما از این شرکت، ساخت بازی P.T و فرانچایز سایلنت هیل به کلی لغو شد. البته شایعات اخیر نشان میدهند که این فرانچایز محبوب در آینده نزدیک دوباره طلوع خواهد کرد اما این اتفاق هیچگاه از تاریخچهی کونامی پاک نخواهد شد.
SPLINTER CELL
پس از فروش ناامید کنند بازی Splinter Cell: Black شرکت یوبیسافت از ساخت ادامه بازی صرف نظر کرد. امروزه فقط سم فیشر را در کراس اور های مختلف این شرکت مشاهده میکنیم. اکنون نزدیک به یک دهه از ساخت آخرین نسخه Splinter Cell میگذرد و هنوز هم طرفداران منتظر عرضه یک نسخه جدید از این بازی هستند.
METAL GEAR SOLID
حدود یک دهه قبل هیچکس تصور نمیکرد که فرانچایز Metal Gear Solid در این لیست قرار بگیرد. بازی Metal Gear Solid 5 بازی خوبی بود و حتی بخش مخفی کاری آن هنوز هم یکی از بهترینها است اما در پشت صحنه ساخت بازی اشتباهات زیادی وجود داشت. با اینکه این بازی قرار بود داستان بخش مهمی از کل فرانچایز را به ما نشان دهد، اما بعداً مشخص شد که این بازی نیمهکاره است و پایانی برای آن وجود ندارد. هنوز شایعات زیادی از ساخت یک نسخه دیگر از این بازی به گوش میرسد اما همانطور که میدانید این شایعات به هیچ وجه درست نیستند.
STAR FOX
شرکت نینتندو فرانچایزهای بی نظیر و فراموش شده زیادی دارد و پرچمدار آنها فرانچایز Star Fox است. این فرانچایز مدت زیادی درگیر انتخابهای اشتباه نینتندو شده بود و ظاهراً نینتندو نمیدانست که چگونه باید آن را زنده کند. نینتندو در سال 2016 (1395) با معرفی بازی Star Fox Zero برای آخرین بار تلاش کرد که این فرانچایز را دوباره به عرصه برگرداند اما موفق نشد.
KILLZONE
این فرانچایز تا چند سال گذشته یکی از مهمترین آیپیهای سونی محسوب میشد و دلیل آن هم موفقیت بازی Killzone 2 بود. آخرین نسخهی این بازی به نام Killzone: Shadow Fall توانست فروش کافی داشته باشد اما نمرات و امتیازات متوسطی از منتقدین دریافت کرد. این آیپی درحال حاضر یک آیپی مرده محسوب میشود. اما با توجه به اینکه شرکت گوریلا گیمز فعلاً درحال ساخت بازی Horizon Forbidden West است، در نتیجه شاید بعد از پایان ساخت این بازی دوباره شاهد ساخت نسخه جدیدی از Killzone باشیم.
LITTLE BIG PLANET
شرکت Media Molecule توانست با ساخت بازی Little Big Planet انقلابی در دنیای بازیهای ویدئویی به وجود بیاورد. این بازی موفقیت بزرگی برای سونی به ارمغان آورد و به یکی از بخشهای حیاتی سونی تبدیل شد. با توجه به اینکه این بازی فقط برای پلتفرم PS3 در دسترس بود، با شروع نسل هشتم و معرفی کنسول PS4 این بازی اهمیت خود را از دست داد و این موضوع باعث شد تا استودیو مدیا مولکول مشغول ساخت بازی Dreams شود.
اخیراً بازی Sackboy: A Big Adventure عرضه شد و این یعنی این فرانچایز هنوز به صورت کامل از بین نرفته است اما طرفداران بی صبرانه منتظر عرضه نسخه جدید این بازی هستند..
TITANFALL
این بازی در دوران نسل هشتم کنسولها ساخته شد و در همان دوران هم از بین رفت. نسخه اول این فرانچایز عالی بود و با فروش خوبی رو به رو شد، نسخه دوم آن علیرغم ویژگیهای عالی و بخش چندنفره پرطرفدار، نتوانست به فروش خوبی دست بیابد و در نتیجه این آیپی از رده خارج شد. در همین حال بازی Apex Legends هر روز پرطرفدارتر و قویتر از روز قبل به کار خود ادامه میدهد اما همچنان اکثر طرفداران منتظر نسخه سوم بازی تایتان فال هستند.
INFAMOUS
این آیپی یکی دیگر از فرانچایزهای سونی است که در سال 2009 (1388) منتشر شد. این فرانچایز توسط استودیو ساکرپانچ ساخته شد و بخش مهمی از مجموعه بازیهای کنسول PS3 را تشکیل میداد. در نسل هشتم این استودیو بازیهای خوبی از این آیپی را برای کنسول PS4 عرضه کرد اما سپس استودیوی ساکرپانچ تصمیم گرفت تا این بازی را کنار بگذارد و وارد ساخت یک آی پی جدید بشود. اینگونه بود که بازی Ghost of Tsushima ساخته شد. البته این استودیو تصمیم درستی گرفته بود اما طرفداران این فرانچایز هنوز به برگشتن آن امیدوار هستند.
DEAD RISING
این بازی در نسل هفتم کنسولهای بازی بسیار پرطرفدار بود. بازی Dead Rising که ساخته استودیو Capcom بود توانست به یکی از بزرگترین بازیها در کنسول Xbox 360 تبدیل شود اما همانطور که از عمر بازی میگذشت، طرفداران بازی هم کمتر میشدند و بازی کیفیت خود را از دست میداد. در نسل بعدی کنسولها، عرضه بازی در پلتفرم Xbox One به شدت ناامید کننده بود و هر تصمیم Capcom باعث بدتر شدن وضع بازی میشد. در نهایت استودیو تصمیم گرفت تا این بازی را برای همیشه کنار بگذارد.