بازیکنان قدیمیتر با شنیدن نام شرکت کونامی (شرکت Konami) به یاد عناوین آرکید کلاسیک این شرکت مانند بازیFrogger، بازی Gradius و بازی Contra میافتند. این شرکت حتی توانست در دوران طلایی خود وارد دنیای کنسولها شود و عناوین ماندگاری مثل Castlevania یا Metal Gear Solid و Silent Hill را از خود به جای بگذارد.
این فراچایزها موفق شدند تا تغییرات مهمی در دنیای بازیهای ویدئویی به وجود بیاورند. در آن سالها کونامی با کلماتی مانند برتر، قابل اعتماد، بزرگ و شکوهمند تعریف میشد. اما امروزه برای اکثر ما سخت است تا گذشته این شرکت را به یاد بیاوریم. حالا کونامی با گذشته خود بسیار متفاوت است و به سختی میتوان ریشه این تغییر را مشخص کرد.
بسیاری از بازیکنان با اقدامات این شرکت مخالفند. برای مثال واگذاری ساخت فرانچایز سایلنت هیل به سازندگان بی تجربه یکی از این اقدامات است که تعداد زیادی از بازیکنان با آن مخالف هستند همچنین اقدام دیگر این شرکت کنسل کردن ساخت ادامه فرانچایز سایلنت هیل و اجازه ندادن به هیدئو کوجیما برای شرکت در مراسم Game Awards در سال 2015 است.
اما این پایان ماجرا نبود، کونامی ساخت بازی فوق العاده پی تی (PT) که اثری در ژانر وحشت بود را لغو کرد. این اتفاق هرگز از کارنامه کونامی پاک نخواهد شد و البته همین اتفاق باعث بدنامی بیشتر کونامی شد. اما ظاهراً کونامی بالاخره درحال بازگشت به دوران اوج خود است و قصد دارد تا تمام این مشکلات را جبران کند.
در سالهای اخیر کونامی همکاری خود را با هیدئو کوجیما قطع کرده است. این شرکت تصمیم گرفت تا به جای ساخت دنباله برای عناوین کلاسیک خود، به ساخت عناوین جدید روی بیاورد و به همین دلیل سبک تولید بازیهای خود را به کلی تغییر داد. این شرکت از سال 2015 (1394) زمان زیادی را صرف آزمایش سبکهای مختلف بازیهای آرکید کرده است و حتی سعی کرد تا تعدادی از فرانچایزهای قدیمی خود را هم وارد این ژانر بکند. این موضوع نمکی بود بر زخم طرفدارانی که از تصمیمات قبلی این شرکت ناراضی بودند.
در همین حال تعدادی از استودیوهای اصلی این شرکت منحل شدند. تعطیلی استودیوهای اصلی در حین تغییر فاز کونامی به سمت عناوین جدید، دوران سختی را برای کونامی به وجود آورد و این شرکت مجبور شد تا برای مدتی از ساخت بازیهای ویدئویی فاصله بگیرد. بازیهایی مانند Metal Gear Survive، Bomberman R و Contra Rouge Corps نشان میدهد اگرچه کونامی هنوز به فعالیت خود ادامه میدهد، اما بازیهای اخیر این شرکت شکست خورده یا فاقد کیفیت لازم هستند.
همین موضوع باعث شد تا کونامی شروع به فروش آیپیهای خود به شرکت های دیگر کند. البته فروش کامل آیپیها به شرکتهای دیگر ایده هوشمندانهای برای کونامی نیست، ظاهراً آنها لایسنس آیپیهای خود را به مدت محدود به شرکتهای دیگر واگذار کردهاند و این موضوع باعث میشود تا استودیوهای توانمندتر بتوانند از این آیپیها بازیهای بهتری تولید کنند.
شایعات اخیر در رابطه با نسخه جدید Silent Hill و ریبوت بازیهای Metal Gear احتمالاً مربوط به همین موضوع میشوند. علاوه بر اینها ما شاهد بازگشت عناوین کلاسیک این شرکت هستیم. طی سالهای اخیر کالکشنهایی از بهترین عناوین این شرکت مانند Castlevania Requiem ،Contra Anniversary Collection و Konami Arcade Classics Collections به بازار عرضه شد.
این کالکشنها به نوعی یک امضا برای شرکت کونامی هستند و نشان میدهند که این شرکت هنوز هدف خود را فراموش نکرده است. این شرکت پتانسیل عناوین Contra، Castlevania، Metal Gear و Silent Hill را درک میکند. بنابراین اگر به عناوین قبلی کونامی و شایعاتی که راجع به پروژههای بعدی این شرکت به وجود آمده است نگاهی بیندازیم، یک تصویر واضح از آینده این شرکت شکل میگیرد.
شاید آینده کونامی از آنچه که ما انتظار داریم متفاوت باشد، اما مشخصاً این شرکت قصد دارد تا با واگذاری آیپیهای قدیمی خود به شرکتهای دیگر، شروع به ساخت آیپیهای جدیدتر و پروژههای پیشرفتهتر کند. پس با این حساب آینده کونامی به شکل دوران طلایی اش نخواهد بود اما اگر کونامی بتواند آیپیهای قدیمی خود را همچنان زنده نگه دارد و آنها را به استودیوهای توانمند بسپارد، شاید نیازی به بازگشت به دوران طلایی نداشته باشیم. اگر کونامی بخش سخت کار را به شرکتهای دیگر بسپارد و به جای ساخت بازی، بتواند بر روی تصمیمات خود تمرکز کند، قطعاً موفق خواهد شد.