چندی پیش بود که به نقد و بررسی بازی Far Cry 6 پرداختیم. به لطف سکانسهای اکشن پر زرق و برق، شخصیتهای دوستداشتنی و لحظات پر از تنش، آن بازی موفق شد تا نظر ما را حسابی جلب کند. کمی جلوتر به اولین بسته الحاقی درست و حسابی این بازی با نام Vaas: Insanity رسیدهایم. Far Cry 6 Vaas: Insanity بخشی از Season Pass بازی Far Cry 6 است و شما را در نقش Vaas Montenegro، یکی از ماندگارترین شرورهای تاریخ این فرنچایز، قرار میدهد. در ادامه قصد داریم به نقد و بررسی بسته الحاقی جدید بازی فار کرای ۶ بپردازیم. پس با گیم پالت همراه باشید.
انتقادات زیادی به یوبیسافت (Ubisoft) وارد هستند، اما کمکاری در عرضهی یک بسته الحاقی داستانی خوب جزو آنها نیست. اگر Season Pass یکی از بازیهای این ناشر را خریداری کنید از تاریخ عرضهی محتوای دانلودی خبر دارید. همچنین میدانید که این بستههای الحاقی معمولا تجربهی متفاوتی را در چارچوب بازی اصلی ارائه میدهند. یکی از مثالهای بسیار خوب برای این ادعا بسته الحاقی Far Cry 3: Blood Dragon است که به یکی از محبوبترین قسمتهای این فرنچایز در نزد هواداران تبدیل شده است. Vaas: Insanity هم از این قاعده مستثنی نیست و با وجود مشکلاتی که دارد، موفق به ارائهی تجربهای نسبتا متفاوت و سرگرمکننده از بازی فار کرای ۶ میشود.
نقد و بررسی بازی Far Cry 6 Vaas: Insanity
داستان Vaas با فلشبکی به گذشته آغاز میشود. در واقع دقیقا به لحظهی مرگ او به دست Jason Brody باز میگردیم. در حالی که Vaas به آرامی در حال مرگ است خواهر او یعنی Citra را میبینیم که به ضعفهای او میخندد. پس از این شاهد بیدار شدن Vaas در اتاق تلویزیونها هستیم. در این میان Citra هم او را تحریک میکند تا خود را به عنوان بهترین جنگجو ثابت کند. با این داستان یوبیسافت در واقع ما را به درون ذهن Vaas برده است. هدف او جان سالم به در بردن و فرار از ذهن خودش است. شیاطینی که دوباره و دوباره با آنها میجنگید در واقع شیاطین خود Vaas هستند.
این روایت راه هوشمندانهای برای قرار دادن Vaas در چرخهای دائمی است. از نظر گیمپلی با یک روگلایت طرف هستیم و یوبیسافت از این داستان برای اعمال مکانیکهای این ژانر استفاده میکند. یکی از المانهای اصلی این داستان رابطهی بین این خواهر و برادر است. Vaas یک مرد در هم شکسته و ناقص است. این بسته الحاقی سعی در انسانیتر جلوه دادن شخصیت Vaas دارد. مایکل مندو (Michael Mando)، بازیگر Vaas، بار دیگر به طرز فوقالعادهای موفق به هنرنمایی در این نقش شده است. یکی از بزرگترین گناهان Far Cry 3 عدم استفادهی کافی از پتانسیل بالای Vaas بود. Insanity آمده تا این کاستی را جبران کند.
کمی دیوانگی
Far Cry 6 Vaas: Insanity شما را به مکانهایی میبرد که شدیدا یادآور Rook Island هستند. با این حال این یک بازسازی دقیق و کامل از Rook Island نیست. در عوض میتوانیم مناظر اصلی و مهم آن جزیره مثل قایق عظیم بازی اصلی را اینجا ببینیم. بسیاری از این مناظر هم ظاهری سورئال و عجیب و غریب دارند. برای مثال در تصویری میتوانیم کوسههای پرنده را بر فراز یک خانه ببینیم. در مجموع جهان Vaas: Insanity بسیار کوچکتر از بازی اصلی است. به عنوان کسی که از جهانهای بزرگ و فهرستی یوبیسافت خسته شده، دیدن سندباکسی جمع و جورتر به مذاقم خوش آمد. این بار دیگر خبری از میلیونها نقطهی کوچک برروی نقشهی شما نیست.
ذات روگلایت بازی به این معناست که گشت و گذار و پیشروی در داستان بازی با هم ارتباط مستقیم دارند. بازی به شما این اجازه را میدهد تا یکراست به سمت ماموریتهای اصلی و تکمیل داستان بروید. با این حال در ابتدای بازی تنها یک Pistol ساده دارید. پس برای دسترسی به سلاحهای بیشتر و قدرتمند به تکمیل چالشها و ماموریتهای جانبی نیاز است. همچنین با تکمیل این چالشها به پولی دست خواهید یافت که برای ارتقای دائمی برخی از ظرفیتهای شما به درد میخورد.
المانهای روگلایت در بازی Far Cry 6 Vaas: Insanity
با توجه به اینکه Insanity نام این بسته الحاقی و در واقع اشارهای به سخنرانی مشهور Vaas است، اضافه کردن المانهای روگلایت تصمیم هوشمندانهای از سوی یوبیسافت بوده است. هر چه باشد معنی دیوانگی تکرار دوباره و دوبارهی یک کار و انتظار نتیجهای متفاوت است. باید همین اول کار گفت که هیچکدام از المانهای روگلایت بازی برای این ژانر جدید نیستند. با این حال حضور آنها در بازی را ارزشمند میدانم. این ساختار باعث شده تا بالاخره پس از سالها در یک بازی Far Cry شاهد دشواریها و چالشهای قابل توجهای باشیم. البته با صرف زمان بیشتر در بازی قدرتمندتر خواهید شد.
هدف اصلی شما در طول داستان بازی جمعآوری تکههای Silver Dragon Blade است. این تکهها در نواحی مشابه با سیاهچالهها مخفی شدهاند. این سیاهچالهها مملو از دشمنان مختلف بوده و یکی از دشمنان نسخهی زامبیشدهی Jason Brody است. اگر بتوانید پیش از مردن به یکی از خانههای امن بازی برسید و پیشرفت خود را ذخیره کنید، قادر به نگه داشتن تمام ابزار و سلاحهای خود خواهید بود. با این حال حتی در این صورت هم ماموریتها ریست شده و باید کار خود را از اول آغاز کنید. البته در صورت مرگ حتی قادر به دستیابی به سلاحها و ابزارهای خود هم نخواهید بود.
این ایده شاید روی کاغذ جالب به نظر برسد، اما به نظر من شاهد اجرای ضعیفی از نظر ساختاری هستیم. حتی اگر کشته نشوید هم این ریست شدن ماموریتها باعث سردرد میشود. برای مثال ممکن است یک ناحیهی بزرگ را برای یکی از تکههای Silver Dragon Blade جارو کنید. در صورت خروج از بازی (حتی در صورت نمردن) باید دوباره این کار را انجام دهید. در واقع باید بازی را به صورت کامل در یک جلسه به پایان برسانید. اگر وقت این کار را ندارید، باید قید به پایان رساندن Vaas: Insanity را بزنید. این یکی از مشکلات اصلی المانهای روگلایت در این بسته الحاقی است.
سخن پایانی
شاید یکی از بزرگترین مشکلات بازی عدم وجود محتوای قابل توجه پس از پایان داستان Far Cry 6 باشد. درجهی سختی اصلی بازی (Mind LeveL) به اندازهی کافی قابل مدیریت است. در واقع تمام پاداشهای بازی (مثل پرکهای جدید بسته الحاقی یا لباس Vaas که توسط Dani در بازی اصلی قابل استفاده هستند) تنها با به پایان رساندن Mind Level 1 به دست خواهند آمد. اگر بازی را بر روی این درجهی سختی به پایان برسانید، در دورهای بعدی صرفا شاهد سختی بالاتری هستید. متاسفانه در این حالت هم فقط شاهد بیشتر شدن جان دشمنان هستیم که اصلا روش جذابی برای افزایش سختی نیست.
در نهایت باید گفت که Vaas: Insanity برای کسانی است که به شخصیت Vaas یا المانهای روگلایت علاقه دارند. یوبیسافت روش خلاقانهای را برای ارائهی گوشههای جدید این شخصیت انتخاب کرده است. همچنین شاهد دستکاری هستهی اصلی گیمپلی فار کرای ۶ هستیم که از یک بسته الحاقی یوبیسافت انتظار میرود. همانند هر روگلایت هم به پایان رساندن بازی برای بار اول بسیار هیجانانگیز خواهد بود. متاسفانه پس از آن دیگر کاری برای انجام دادن باقی نمیماند.