پس از تاخیری یک ساله و هایپ بسیار، بازی Halo Infinite بالاخره به دست هواداران این فرنچایز رسیده است. پس از چندین هفته خوشگذرانی با بخش چندنفره معرکهی بازی، طرفداران حالا میتوانند Halo Infinite را به عنوان یک پکیج کامل تجربه کنند. شش سال از آخرین نسخهی اصلی فرنچایز Halo میگذرد و انتظارات برای جدیدترین ماجراجویی Master Chief به سقف رسیده است. استودیوی 343 Industries با این بازی سعی کرده تا این فرنچایز قدیمی را به عصر مدرن بیاورد. البته با حفظ المانهای دوستداشتنی و کلاسیک Halo. آیا این استودیو در رسیدن به هدف خود موفق است؟ در ادامه و بررسی بازی با گیم پالت همراه باشید.
وقتی در مورد Halo صحبت میکنیم، در مورد فرنچایزی حرف میزنیم که هم سن و سال خود ایکسباکس است. استودیوی Bungie با بازی Halo Combat Evolved دست به خلق یکی از مهمترین و بهترین بازیهای تاریخ این صنعت زد. در ادامه هم شاهد انتشار دنبالههای فوقالعادهای مثل Halo 3 و Halo Reach بودیم. با این حال زمان جدایی این استودیو از فرنچایز Halo فرا رسید و Bungie به سراغ Destiny رفت. مایکروسافت با در دست داشتن آیپی Halo به سراغ 343 رفت تا حماسهی Master Chief ادامه یابد.
نتیجهی کار کردن 343 بر روی Halo دو بازی Halo 4 و Halo 5 بود. هر دو بازی تا حدی با واکنشهای ضد و نقیض طرفداران روبهرو شدند. این مهم خصوصا در مورد Halo 5 صدق میکرد که به غیر از بخش چندنفره بسیار خوبش، از ویژگی مثبت دیگری بهره نمیبرد. گیمپلی Halo 5 بیشتر شبیه به یک Call of Duty بود تا Halo و المانهای Co-op بازی هم چندان خوب پیادهسازی نشده بودند. حال 343 پس از وقفهای شش ساله با Halo Infinite بازگشته است. باید گفت که در هر دو بخش داستانی و بخش چندنفره این بار با تجربهی بسیار بهتر و دلچسبتری طرف هستیم.
بررسی بخش چندنفره بازی Halo Infinite
( این نقد و بررسی بر اساس کد ارسالی ناشر و بر روی کنسول ایکس باکس سری اکس صورت گرفته است)
خبر خوب این است که مایکروسافت تصمیم گرفته تا بخش چندنفره بازی Halo Infinite را به صورت کاملا رایگان در اختیار عموم بگذارد. خبر بد این است که این مهم بهانهای شده تا با سیستم پیشرفت و ارتقای بسیار بدی در بخش چندنفره طرف باشیم. سیستمی که برای خرید یک پوسته ساده در آن باید 10 دلار خرج کنید. همچنین سرعت پیشرفت Battle Pass هم بسیار کند بوده و زمان زیادی میطلبد. این مهم تا حتی با نامحدود بودن Battle Pass از نظر زمانی خنثی شده است. از این ایرادات آزاردهنده و قابل رفع که بگذریم، با یک بخش چندنفره عالی و شدیدا اعتیادآور طرف هستیم.
سری Halo همیشه به ارائهی یک گیمپلی سندباکس بینظیر، چه در بخش داستانی و چه در بخش چندنفره، مشهور بوده است. بخش چندنفره Halo Infinite به لطف ابزار و سلاحهای جدید، آزادی عمل شما در مبارزات را به طرز قابل توجهای افزایش میدهد. این انعطافپذیری باعث شده تا تجربهی Halo Infinite برای ساعتهای متوالی سرگرم کننده باشد. یکی از ابزارهای جدید و کارآمد بازی یعنی Repulsor به محض برخورد با سطوح و اشیا منفجر شده و یک نیروی تکاندهنده را آزاد خواهد کرد. از این وسیله میتوان برای پرشهای بسیار بلند یا حتی دفع نارنجک دشمنان هم استفاده کرد.
با این حال مهمترین ابزار جدید Halo Infinite بدون شک قلاب اسپارتان یا همان Grappleshot است. با استفاده از Grappleshot میتوانید علاوه بر رسیدن به فانتزیهای Spider-Man خود در Halo، با سرعت در نقشه جابهجا شوید. از دیگر کاربردهای Grappleshot قابلیت سرقت وسایل نقلیهی دشمنان یا حتی پرتاب کردن خود به سمت دشمنان دیگر است. سندباکس شگفتانگیز Halo Infinite با بهترین گانپلی تاریخ این سری بهتر هم شده است. هر سلاح با دقت زیاد طراحی شده تا علاوه بر متعادل بودن، جایگاه ویژهی خود در میان سلاحهای دیگر و زرادخانهی Halo Infinite را داشته باشد.
از نقشههای عظیم Big Team Battle مثل Blood Gulch گرفته تا فضاهای بستهای مثل Ivory Tower، سری Halo به خاطر طراحی نقشهی معرکهی خود معروف بوده است. Halo Infinite با ارائهی ده نقشهی عالی دیگر، میراث این فرنچایز را با افتخار ادامه میدهد. به لطف نورپردازی بهبود یافته و بافتهای جدید، محیطهای نقشههای Halo Infinite از نظر بصری خیرهکننده هستند. هر چه بیشتر بخش چندنفره را بازی میکنم، بیشتر متوجه تجربهی روان حرکت در نقشههای Halo Infinite میشوم. نقشهها در این بازی به طرز استادانهای طراحی شدهاند و بازی تقریبا هرگز از نفس نمیافتد. برخی از این نقشهها بدون شک در کنار بهترینهای تاریخ سری قرار میگیرند.
بررسی بخش داستانی بازی Halo Infinite
با Halo Infinite استودیوی 343 تصمیم گرفته تا به نوعی داستان نسخههای قبلی خودش را نادیده بگیرد. اکثر المانهای روایی پیچیدهی Halo 5 در بازی حاضر نیستند. در عوض سعی شده تا بهترین داستان ممکن را بدون در نظر گرفتن مشکلات نسخهی قبلی روایت کرد. Halo Infinite در سال 2560 و دو سال بعد از رویدادهای Halo 5 آغاز میشود. Master Chief سرگردان در فضا توسط یکی از بازماندگان نبردی مرموز بین Cortana، Banished و UNSC نجات داده میشود. برندهی نبرد مذکور Banished است و حالا آنها سیارهی Zeta Halo را در اختیار خود دارند. Master Chief باید با کمک این بازمانده و یک هوش مصنوعی جدید این گروه شرور را متوقف کند.
بدون شک با داستانی ساده در Halo Infinite طرف هستیم، اما با توجه به مشکلات حاصل از پیچیدگی بیش از حد Halo 5، این موضوع اصلا مسئلهی بدی نیست. در واقع داستان در این بازی صرفا وسیلهای برای پرداخت شخصیتهاست. خبر خوب این است که شخصیتها در Halo Infinite دست کمی از فوقالعاده ندارند. این مهم نه فقط در مورد پروتاگونیستهای بازی (خصوصا Chief)، بلکه در مورد آنتاگونیستها و نیروهای شرور هم صدق میکند. برخی از بهترین سکانسهای بازی حول Escharum، رهبر نیروهای Banished در Zeta Halo، میچرخند. از این منظر با پایه و اساس بسیار خوبی برای آیندهی فرنچایز Halo طرف هستیم.
صحبت از Zeta Halo شد و باید گفت که یکی از ستارههای اصلی Halo Infinite بدون شک این سیارهی وسیع است. البته Zeta Halo هنوز کاستیهایی از نظر گشت و گذار و ایجاد حس کنجکاوی دارد که مانع از تبدیل شدن آن به یکی از بهترین جهانهای بازیهای ویدیویی میشود، اما باز هم با یک سندباکس بینظیر برای مبارزه با دشمنان طرف هستیم. آزادی عمل شما در این سندباکس در کنار هوش مصنوعی دشمنان باعث شده تا هیچ دو تقابلی مشابه یکدیگر نباشند. گانپلی جذاب، ابزار کارآمد و سندباکس عالی همه از بخش چندنفره در بخش داستانی هم حضور دارند.
فعالیتهای سرگرم کننده و متنوع زیادی هم در جهان Zeta Halo یافت میشوند. البته باید اشاره کرد که طراحی این فعالیتها کمی بیش از حد شبیه به طراحی جهان باز Ubisoft است. در واقع پس گرفتن پایگاههای UNSC یکی از فعالیتهای اصلی موجود در Zeta Halo است. با آزاد کردن این پایگاهها علاوه بر دسترسی به یک نقطهی Fast Travel، میتوانید سلاحها و وسایل نقلیهی دلخواه خود را هم احضار کنید. با وجود اینکه این فعالیتها میتوانند کمی تکراری شوند، اما در نهایت با یک طراحی قابل قبول برای اولین تلاش Halo Infinite در جهانی باز طرف هستیم.
در نهایت باید گفت همه چیز در مورد ارائهی صوتی و بصری بازی Halo Infinite هم فوقالعاده است. بازی واقعا از یک سال تاخیر خود به خوبی استفاده کرده و با گرافیکی خیرهکننده طرف هستیم. Zeta Halo پر از مناظر دیدنی است. موسیقی حماسی بازی به مانند همیشه همراه شما در ماجراجوییهای Master Chief است و طراحی صوتی هر سلاح و ابزار هم با دقت بالا انجام شده تا با تجربهای کامل از این نظر طرف باشیم. شاید از نظر کیفیت خالص بافتها با یکی از بهترین بازیها طرف نباشیم، اما طراحی هنری، موسیقی طراحی صوتی باعث شدهاند تا Halo Infinite از این نظر یک بازی کامل باشد.
سخن پایانی
Halo Infinite بدون شک قدم رو به جلوی مهمی برای این فرنچایز است. یک تغییر استادانه به عصر مدرن بازیهای ویدیویی که هیچ کدام از المانهای منحصر به فرد Halo را قربانی نمیکند. تمام اینها با یک بخش چندنفره عالی ترکیب شده که منهای سیستم پیشرفت آزاردهندهاش، طی هفتههای گذشته حسابی من را سرگرم کرده است.
طی پروسهی نگارش این نقد، خیلی دوست داشتم که به Halo Infinite نمرهی کامل را بدهم. با این حال مشکلات مذکور را نمیتوان نادیده گرفت. خبر خوب این است که این مشکلات همه در آینده و با بهروزرسانهای مختلف قابل رفع بوده و هستهی اصلی بازی ایراد خاصی ندارد. حقیقتا Halo Infinite بازگشتی شکوهمندانه و قدرتمند برای Master Chief و مهمترین فرنچایز مایکروسافت است.