در صنعت بازیهای ویدیویی، نبردی دائمی بین شفافیت و رازداری در حال رخ دادن است. ناشران و استودیوها در پشت صحنه و دور از چشم هواداران، مشغول توسعهی بازیهایی هستند که تا چندین سال شما از آنها بیخبر هستید. البته این مهم کاملا منطقی است. ساخت یک بازی ویدیویی نیازمند زمان بوده و برخی از ایدهها هرگز به محصول نهایی نمیرسند. رازداری در صنعت بازیهای ویدیوی راز خوبی برای تحت کنترل نگه داشتن هایپ هواداران است. صرفا کافی است تا نگاهی به بازیهای غایب کنفرانس E3 یوبیسافت بیاندازید تا متوجه شوید که چرا معرفی زودهنگام یک بازی ایدهی خوبی نیست.
بسیاری از بازیهای غایب یوبیسافت چندین سال پیش و در اواسط نسل هشتم معرفی شدند. در حال حاضر نسل نهم آغاز شده و هنوز خبری از این بازیها نیست. واقعیت این است که توسعهی یک بازی AAA پروژهی عظیمی بوده که به زمان و منابع زیاد نیاز دارد. خوشبختانه به لطف محبوبیت دائمی فرنچایزهایی مثل Far Cry، Assassin’s Creed و The Division یوبیسافت از نظر مالی مشکلی ندارد. با این حال اگر دوست دارید از فهرست بازیهای غایب در مراسم E3 2021 یوبیسافت مطلع شوید، کافی است ادامهی این مقاله را مطالعه کنید.
بزرگترین بازیهای غایب در مراسم E3 2021 یوبیسافت
Beyond Good & Evil 2
Beyond Good & Evil 2 یکی از قربانیهای شفافیت یوبیسافت در سال 2017 است. این بازی یک پیشدنباله برای اثری از سال 2003 به شمار میرود. با هر سال گذر زمان و عدم عرضهی این بازی، بازیبازان کمتر به Beyond Good & Evil 2 اهمیت میدهند. Beyond Good & Evil 2 بار زیادی را بر روی دوش خود حمل میکند. چرا که طبق گزارشات بازی حدود 14 سال در دست توسعه بوده و اصالتا برای سال 2008 برنامهریزی شده است. یوبیسافت ویدیویی از نسخهی آلفای بازی را دو سال پیش منتشر کرد. با این حال سرنوشت بازی در حال حاضر نگرانکننده به نظر میرسد. چرا که کارگردان خلاق بازی سال گذشته یوبیسافت را ترک کرد.
Prince of Persia: The Sands of Time Remake
یوبیسافت سال گذشته اولین بازسازی یک اثر قدیمی خود در قالب Prince of Persia: The Sands of Time Remake را معرفی کرد. در حالی که عدهای بابت جلوههای بصری بازی نگران بودند، اکثریت صرفا از بازگشت Prine of Persia خوشحال شدند. با افزایش محبوبیت Assassin’s Creed، یوبیسافت به نوعی این فرنچازیز را به حال خود رها کرد. البته بازی از زمان معرفی متحمل تاخیرهای متعددی شده و در حال حاضر هم تاریخ عرضهی دقیقی ندارد. به نظر یوبیسافت در حال کار بر روی جلوههای بصری بازی است. همچنین تصمیم نام نبردن از پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس به عنوان پلتفرمهای مقصد بازی کمی عجیب به نظر میرسد.
Skull & Bones
یک بازی دیگر که در جریان کنفرانس E3 یوبیسافت در سال 2017 معرفی شد و حالا ظاهرا در جهنم توسعه گرفتار شده است. این ناشر در ابتدا از Skulls & Bones به عنوان یک بازی اکشن تاکتیکی رونمایی کرد. Skull & Bones قرار بود تا محبوبترین المان Assassin’s Creed IV: Black Flag را به یک بازی کامل و گسترده تبدیل کند. این بازی اصالتا برای سال 2018 برنامهریزی شده بود. با این حال تا کنون 4 بار با تاخیر مواجه شده و قرار است بین آوریل 2022 و مارس 2023 منتشر شود. به نظر میرسد که تا E3 2022 باید برای اطلاعات بیشتر منتظر بمانیم.
The Division: Heartland
چند هفته پیش بود که یوبیسافت اعلام کرد قصد دارد جدیتر از قبل وارد بازار بازیهای free-to-play شود. ظاهرا برنامهی آنها با The Division: Heartland آغاز میشد. با توجه به نزدیک بودن Ubisoft Forward در آن زمان، انتظار میرفت که در این مراسم شاهد به نمایش در آمدن گیمپلی بازی و همچنین آغاز یک فاز آلفا باشیم. متاسفانه یوبیسافت زودتر از آغاز مراسم هواداران The Division را ناامید کرد. نه تنها خبری از Heartland نبود، بلکه بستههای الحاقی جدید The Division 2 هم به نمایش در نیامدند.
The Settlers
در سال 2018 یوبیسافت اعلام کرد که در حال ریبوت سری The Settlers است. فرنچایز شهر-سازی نمادین یوبیسافت پس از مدتها بازگشته بود و بهتر از همیشه به نظر میرسید. گیمپلی به نمایش در آمده از بازی واضحا در حد آلفا بود و صرفا نشاندهندهی ایدههای تیم سازنده بود. با این حال حتی آن هم مرا به خود جذب کرد. The Settles اصالتا قرار بود در سال 2019 منتشر شود. با این حال یوبیسافت اخیرا حتی به وجود آن هم اهمیت نمیدهد. در سال 2020 اعلام شد که این بازی تا تاریخی نامعلوم به تعویق میافتد. دلیل این مهم دادن وقت کافی به استودیوی یوبیسافت بلو بایت (Blue Byte) برای ساختن یک بازی کامل بود.
Star Wars
یوبیسافت سال 2021 را با خبری آغاز کرد که کمتر کسی فکر آن را میکرد. مسیو اینترتینمنت در حال کار بر روی یک بازی داستانی با محوریت سری Star Wars است. استودیوی سازندهی The Divison مشغول کار بر روی دو تا از بزرگترین فرنچایزهای سینمایی تاریخ به شمار میرود. یکی از اینها بازی Avatar بود که در Ubisoft Forward به نمایش در آمد و نام آن هم مشخص شد. با این حال خبری از Star Wars نبود. البته ما انتظار تریلر گستردهای را هم نداشتیم. با این حال خوب بود که بازی هر چند کوچک در این مراسم حاضر میشد.
Roller Champions
یوبیسافت بازی Roller Champions را در جریان E3 2019 معرفی کرد. همچنین یک دموی پیشآلفا از بازی طی هفتهی E3 بر روی UPlay در دسترس قرار گرفت. از آن موقع تا کنون خبر چندانی از بازی رایگان ورزشی یوبیسافت به گوش نرسیده است. انتظار میرفت که بازی در E3 2021 حاضر باشد. چرا که امسال قرار است شاهد انتشار آن باشیم. این بازی ورزشی سه در مقابل سه بدون شک پتانسیل بالایی دارد. Knockout City به خوبی ثابت کرد که بازاری برای شوترهای سوم-شخصی که جای تفنگ را با توپ ورزشی عوض میکنند وجود دارد. Roller Champions قرار بود در اوایل سال 2021 بر روی ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی منتشر شود. فعلا که خبری نشده است.
بازیهای واقعیت مجازی یوبیسافت
شاید فراموش کردنش آسان باشد، اما یوبیسافت سال گذشته از یک بازی Splinter Cell جدید رونمایی کرد. البته نه آن طور که انتظار دارید. سال گذشته مشخص شد که استودیوی رد استورم اینترتینمنت (Red Storm Entertainment) مشغول کار بر روی دو بازی واقعیت مجازی از فرنچایزهای Splinter Cell و Assassin’s Creed است. این دو بازی به صورت انحصاری بر روی پلتفرمهای واقعیت مجازی Oculus منتشر خواهند شد. مشکل این است که این تمام اطلاعاتی است که از این دو بازی داریم. امیدواریم بودیم که Ubisoft Forward امسال فرصت مناسبی برای رونمایی از این بازیها باشد. رویداد Ubisoft Forward تمام شد و خبری از استودیوی سازندهی Werewolves Within و Star Trek: Bridge Crew نبود.