در این مقاله بهترین بازیهای اکتشافی و ماجراجویی را نام بردهایم که بدون شک هرکدام یکی در نوع خود دارای دنیای جذابقابل اکتشاف و هیجان انگیزی بودهاند. بنابراین تجربهی این بازیها برای هر شخصی واجب است. با بررسی پانزده بازی ماجراجویی برتر با گیم پالت همراه باشید.
بهترین بازیهای ماجراجویی
کاوش و جستجو در دنیای بازیها و غوطه وری در آنها یکی از بزرگترین چیزهایی است که بازیهای ویدیویی ارائه میدهند و به طور معمول نیز این کار همیشه یک فعالیت سرگرم کننده و نسبتا فعالانه بوده است (مگر اینکه جهان یک بازی آنقدر بد ساخته شده باشد که کاوش در آن برایتان به عذاب بدل شود!)، اما برخی از بازیها وجود دارند که این ایدهی جذاب را میگیرند و آن را با یک سری روشهای منحصر به فرد، با افزودن مکانیکهای تازه و جدید مناطق زیبا، در بازی خود پیاده سازی میکنند که یک همین کار باعث میشود تا بازی حس و حال تازهای به خود گیرد.
البته باید گفت که تعداد بازیهایی که بیشتر از سایر عناوین تلاش میکنند تا یک حس جدید در زمینه کاوش و جستجو در جهان ساخته شدهی خود را ارائه دهند خیلی زیاد نیست، اما بدون شک عاوینی که موفق میشوند تا چنین فضایی را در بازی خود برجسته نمایند، بیش از سایر عناوین در خاطر و ذهن افراد باقی میمانند.
در ادامه نیز ما لیستی از 15 بازی برتر ژانر ماجراجویی و کاوش را بررسی میکنیم که بدون شک در ذهن بسیاری از بازیبازان جاودانه شدهاند.
1 – بازی THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD
بیایید با بارزترین انتخاب ممکن خود شروع کنیم. عنوان Breath of the Wild در حقیقت نماد بازیهای کاوشگرایانهی پیشگامانه در این صنعت است. البته باید گفت که در این زمینه نیز چیزهای بسیار زیاد و متنوعی برای آن در نظر گرفته شده است. همین موارد باعث شدهاند تا یک جهان عظیم و پر از مناظر زیبا و متنوع برای دیدن در این بازی داشته باشیم که با مکانیکهای مختلفی مانند کوهنوردی، صخره نوردی و سر خوردن پر شده است. با این حال، چیزی که بیش از همه این بازی را متمایز میکند، درخشش محض گیمپلی بینظیر و به نوعی جهش یافتهی آن است. گیمپلی بازی توانسته تا با ارائهی مکانیکهای متععد جلوی تکراری شدن خود را بگیرد.
2 – عنوان موفق و تحسین شدهی NO MAN’S SKY
مطمئنا همه قبول داریم که بازی No Man’s Sky شروع و انتشار خیلی خوبی نداشت، اما با این همه در شکل فعلی آن، یک موفقیت بسیار بزرگ محسوب میشود. شاید بخواهید تعداد زیادی از ویژگیها و مکانیکهای مختلفی را که در طول این سالها به آن افزوده شده است، در نظر نگیرید و فقط به اکتشاف جهان ساخته شده در آن بپردازید. در این صورت باز هم با یک تجربهی حیرت انگیز مواجه میشوید.
جهان گستردهی بازی No Man’s Sky به معنای واقعی کلمه نامحدود است و هرگز با سیارات و موجودات بیگانهی زیبا و عجیب و غریب خود که سرشار از چیزهایی عجیب برای کشف، درک و دیدن هستند و همینطور ارائهی زیست بومها و گونههای جانوری متفاوت خود از رمق نمیافتد.
3 – بازی نقش آفرینی و اکشن OUTER WILDS
در بحث دربارهی بهترین بازیهایی که تاکنون ساخته شدهاند، معمولا به بازی Outer Wilds نیز به وفور اشاره شده و همیشه در لیست محبوبترینها قرار داشته است. بنابراین جای تعجب نیست که هنگام بحث دربارهی بهترین عناوین کاوش و جستجوگری نیز نامی از آن آورده شود. البته باید گفت که آنچه که دقیقا سیستم کاوش و جستجوی آن را بسیار خوب کرده این است که چگونه توسعه دهندگان این اثر توانستهاند تا به شکلی کاملا ماهرانه این سیستم را در نمای کلی گیمپلی این بازی و جای جای سیستم آن اثر دهند.
به هر کجا در این بازی که بروید، تکههای جدید و جذابی از داستان و شخصیت پردازی آن را کشف خواهید کرد و این نکته بسیار جذابتر خواهد شد زمانی که میبینید که چگونه این قطعات در کنار هم بازی را شکل میدهند.
4 – بازی بیبدیل و بینظیر RED DEAD REDEMPTION 2
اندازه و وسعت؟ فوقالعاده! زیبایی؟ شاهکار! تنوع و زیست بومهای متفاوت؟ بینظیر در تاریخ! دنیای جهان باز و گستردهی بازی Red Dead Redemption 2 همهی اینها را به تنهایی به بازیبازان ارائه میدهد و چنان دقیق و ظریفانه و با هنر دقیقی راکستار این نکات را در بازی خود گنجانده که امکان ندارد که کسی این بازی را تجربه نماید و عاشق آن نشود.
البته باید گفت که این شاهکار راکستار تضمین میکند که شما در طول جستجوی خود در جهان گستردهی بازی نیز به طور مداوم پاداشهایی دریافت میکنید. برای مثال با صحبت با شخصیتهای مختلف در این بازی و همینطور با انجام داستانها و ماموریتهای فرعی متنوعی که در طول بازی به شما محول میشوند، خواهید دید که چقدر جهان این بازی گسترده و پویا ساخته شده است.
5 – بازی به شدت زیبای GHOST OF TSUSHIMA
دنیای جهان باز و گستردهی عنوان Ghost of Tsushima در حقیقت یک تلفیق عجیب از ایدههای گرفته شده از عناوین Assassin’s Creed ،Breath of the Wild و Red Dead Redemption 2 محسوب میشود، اما این به خودی خود اصلا امر بدی نیست و باید گفت که نتیجهی نهایی کاملا بینظیر شده است. از رنگ آمیزی بسیار متنوع این بازی گرفته تا طیف گستردهی حیات وحش متنوع و بزرگ آن، این بازی از هر حیثی بینظیر ظاهر شده است. حتی تا حدودی توانست تا خود را به عنوان یکی از بهترین عناوین سال معرفی کند.
همچنین باید گفت که این واقعیت نیز در این بازی وجود دارد که سیستم جستجو و اکتشاف در این بازی کاملا حساب شده و دقیق کار میکند. طراحی حیات وحش بازی و افزوده شدن عناصری مانند رویاهها و پرندهها در این بازی که هر کدام به نوعی یک هدایت کننده برای بازیبازان محسوب میشوند و همچنین افزودن عنصری مانند باد به بازی که دقیقا توانسته تا به خوبی جای علامت گذاری در نقشهها را پر کند، همه از جمله نوآوریهایی هستند که در این بازی به کار رفتهاند و به همین ترتیب این اثر را به یکی از مورد توجهترین عناوین سال بدل کردهاند.
6 – جادوی ناتی داگ با UNCHARTED: THE LOST LEGACY
بازی Uncharted 4 در بخش ماداگاسکار خود توانست تا با معرفی مناطق بزرگتر و جدیدتر شکل جدیدی از جستجو و اکتشاف را به این مجموعهی محبوب بیاورد، اما با این همه UNCHARTED: THE LOST LEGACY توانست تا با ارائهی مکانیکها و مناطق جدید خود این مفهوم را کاملا به سطح دیگری برساند. منطقهی Western Ghats در این بازی کاملا خواستار جستجو و کاوش است.
بدون شک با معماهای عالی، برخوردهای جنگی و مخفیانه و موارد و آیتمهای مختلف کلکسیونی، این اطمینان را به هر بازیبازی میدهد که هرگز سیستم و ماورد جستجو و اکتشاف به شکلی خسته کننده و مستقیم ارائه نمیشوند. البته این قسمت عظیمی از بازی نیست، اما آنچه که ناتی داگ در این بخش از بازی ارائه داده است بدون شک جادویی در بازیهای ویدیویی محسوب میشود.
7 – یک تجربهی ناب و فراموش نشدنی با THE LAST OF US PART 2
ناتی داگ در بازی The Last of Us Part 2 نیز به همان رویهی قبلی جستجوی خطی و گسترده در بازیهای خود ادامه داد. درست مانند عناوین The Uncharted 4 و The Lost Legacy ،The Last of Us Part 2 نیز سیستم جستجو و اکتشاف در این بازی کاملا محسوس و قابل تعامل است. در طول این بازی میتوان گفت که بخش کوچک جهان باز این عنوان در شهر سیاتل یک شاهکار در زمینهی کاوش است. دائما به دلیل کنجکاوی بازیبازان و تعامل با شخصیتهای متفاوت و همچنین پیشروی در طول داستان، به بازیبازان پاداشهای قابل توجهی از جمله قطعاتی برای ارتقای وسایل خود و یا اطلاعاتی در زمینهی پیش زمینهی داستانی بازی ارائه میدهد.
در همین حال، حتی خارج از آن منطقهی نیمه جهان باز در بازی نیز مناطق مختلفی در این اثر وجود دارند که به شما این امکان را میدهند تا به زیبایی هر چه تمامتر جستجو کنید و حتی به شما این امکان را میدهند تا دشمنان انسانی خود را در برابر انبوهی از افراد آلوده قرار دهید. بیش از هر چیز دیگری، The Last of Us Part 2 ما را به این فکر فرو میبرد که ناتی داگ که توانسته در یک بازی خطی چنین شاهکاری پدید آورد، در یک بازی جهان باز چه خواهد کرد!
8 – بازی HOLLOW KNIGHT
دنیای ساخته شده در عنوان Hollow Knight نه به دلیل پیچ و تابهای منحصر به فرد داستانی یا مکانیکهای خاص گیمپلی خود، بلکه صرفا به دلیل درخشش بسیار زیاد در تمامی جنبههایش برجسته است. دنیای Hallownest به شدت گسترده است و با مکانهای بزرگ و متنوع پر از مناظری زیبا و بیابانی است که همهی آنها با طراحیهای هنری عالی ساخته شدهاند. مهمتر از همه، طراحی جهانی در عنوان Hollow Knight اوج طراحی هنری سبک metroidvania به شمار میرود.
به نوعی باید گفت که با دنیای گسترده و به هم پیوستهای که در این بازی با آن مواجه خواهید شد، بدون شک از کاوش کردن لذت بسیاری خواهید برد و لحظهای را از دست نخواهید داد. همچنین باید گفت که برخی از بهترین طراحی مراحل تاریخ بازیهای ویدیویی را نیز در این عنوان مشاهده خاوهید کرد و بدین شکل باید گفت که این بازی به اثری بدل خواهد شد که تا سالها در ذهنتان باقی خواهد ماند.
9 – عنوان METROID PRIME
البته که همگی میدانیم که بدون صحبت در مورد خود بازی Metroid، نمیتوان در مورد سیستم جستجو و اکتشاف در سبک metroidvania صحبت کرد. این مجموعه به معنای واقعی کلمه یک الگو و طراحی نمونه را برای این سبک نوشته و به ارمغان آورد. همچنین با ارائهی نسخهی اصلی بازی Metroid Prime، به شکل کاملا دیدنی و جذابی به یک اثر سه بعدی تبدیل شد. سیاره تالون چهارم به طرز پیچیده و هوشمندانهای در این بازی طراحی شده است و عبو و گذر از مناطق آن یک لذت همیشگی برای هر کسی به ارمغان خواهد آورد.
این بازی توانسته تا با طراحی سطح عالی خود در زمینهی هنری و فنی و با ارائهی یک جو و اتمسفر درخشان و داستان سرایی بینظیر و همچنین شخصیت پردازی عمیق کاراکترهای خود تبدیل به یکی از واجبترین تجربههای زندگی هر بازیباز شود.
10 – بازی ترسناک و روانشناختی THE EVIL WITHIN 2
اینطور که ممکن است به نظر برسد طراحی نیمه جهان باز برای یک بازی ترسناک در ژانر بقا ایدهی ناب و به شدت پر ریسکی است. اما این دقیقا همان عنصری است که باعث شده تا بازی The Evil Within 2 را به همان اندازهای که فکر میکردیم عالی کند. بخشهای جهان باز آن کاملا معمولی و در سایر بازیها نیز قابل مشاهده هستند. اما علت منحصر به فرد بودن آنها کیفیت طراحی نیست بلکه به نوعی نحوهی اجرای آنها در طول مسیر بازی است.
مسیر جستجو و یافتن سرنخها و آیتمهای جدید در این بازی و همچنین طراحی دقیق مراحل و اجرای به شدت حساب شدهی آنها توانسته تا علاوه بر شخصیت پردازی مثبت و قدرتمند بازی، یک نکتهی مثبت دیگر تلقی شود. به همین شکل توانسته تا این بازی را به یکی از مهمترین تجربههای زندگی هر بازیبازی بدل نماید.
11 – عنوان ترسناک و تازه عرضه شدهی RESIDENT EVIL VILLAGE
سیستم جستجو و اکتشاف همیشه از مهمترین پایههای اصلی در بازیهای سری Resident Evil است. به نوعی میتوان گفت که این سیستم یکی از ستونهای اصلی و تشکیل دهندهی این مجموعه است که نقطهی قوت آن نیز محسوب میشود. حال در بازی Resident Evil Village نیز تقریبا این سیستم به اوج خودش رسیده است و در سطحی کامل میدرخشد. همانطور که احتمالا در نقد و بررسی این بازی نیز خواندهاید، دهکدهی این بازی هم از نظر جو و هم از نظر بصری یک نمونهی عالی محسوب میشود. اما این تنها نکتهی مثبت آن نیست.
با پیشروی در داستان بازی میبینید که چقدر زیبا و کار شده تمام مناطق روستا به شکلی مکملانه عمل میکنند و هم را تکمیل مینمایند. سپس بخشهایی مانند Castle Dimitrescu و Heisenberg’s Factory را دارید که از نظر طراحی در سطح Resident Evilهای کلاسیک هستند و تا حدودی نوستالژیک محسوب میشوند. با این همه بازی هیچگاه از ریتم نمیافتد و توانسته تا به خوبی سیستم جستجوی و کاوش عمیقی را فراهم آورد که هم باعث لذت بردن از بازی و هم باعث القای یک حس نوستالژیک در بازیباز میشود.
12 – بازی XENOBLADE CHRONICLES X
استودیوی Monolith Soft در خلق جهانهای بزرگ و باشکوه تبحر خاصی دارد که همین باعث شده تا اکثریت بازیبازان شما نتوانند از هیچ بازی که به دست آنها ساخته شده به راحتی عبور کنند. همچنین باید گفت که هیچ بازی استعدادها و توانایی آنها در خلق اتمسفر و جهانهای عظیم را به اندازهی عنوان Xenoblade Chronicles X به نمایش نمیگذارد.
مطمئنا، اینبازی ممکن است از دید خیلیها از نظر روایت و شخصیت گردازی به پای عناوین قبلی سری خود نرسد، اما وقتی نوبت به بررسی سیستم جستجو و مکانیکهای کلی گیمپلی این بازی میرسد، این اثر نمایانگر توسعه دهندگان استودیوی Monolith در اوج قدرت آنها است. هر اینچ ازد نیای بزرگ و گستردهی این بازی به شدت پویا است و به زیبایی هر چه تمامتر طراحی بینظیر هنری خود را به رخ بازیبازان میکشد.
13 – عنوان SUBNAUTICA
بدون نمونه و یک الگوی تمام و کمال! این بهترین روش برای توصیف بازی Subnautica است. با ارائهی یک دنیای جهان باز و گسترده که کاملا در زیر آب قرار دارد، این بازی توانسته تا به سرعت به عنوان یکی از مهمترین بازیها در زمینهی طراحی محیطی و هنری و ارائهی سیستم جستجوی عمیق خود را معرفی کند.
دنیای Subnautica مملو از جاهای دیدنی و بیگانهی زیبا و شگفت انگیز، پر از موجودات آبزی باشکوه و گاها وحشتناک و پر از مکانهایی است که به شدت زیبا طراحی شدهاند و از این نظر توانستهاند تا تحسین بسیاری از بازیبازان را جلب نمایند. بدون شک جهان گستردهی این یکی از متمایزترین و منحصر به فردترین دنیاهای جهان بازی است که در یک اثر ویدیویی کشف خواهید کرد.
14 – بازی تحسین شدهی BLOODBORNE
در طول یک دهه، استودیوی شاهکار ساز فرامسافتور (FromSoftware) هنر ساخت دنیاهای متراکم و گسترده و کاملا تصور شده و خیالی را به خوبی آموخت و میتوان گفت کهبه خوبی نیز متوجه شد که چگونه چنین جهانی را در یک بازی بیافریند و بدون شک یکی از بازیهایی که جهان آن به شدت کامل و طراحی شده و یک استاندارد در حد سطح فرامسافتور بود، عنوان Bloodborne است.
زیبایی خیره کنندهی طراحی گوتیک، طراحی هنری و فنی شگفت انگیز، اتمسفر خفقان آور و فضای دهشتناک شهر و بسیاری ویژگیهای خاص دیگر همگی با هم در بازی Bloodborne جمع شدهاند. میتوانم با اطمینان به شما بگویم که هر بار که وارد یک منطقهی جدید در این بازی میشوید، فارغ ازاینکه آن منطقه هر چقدر هم کهمیخواهد خفقان آور یا وحشتناک باشد، نمیتوانید جلوی خود را بگیرید و به کاوش در آن نپردازید.
15 – عنوان نسبتا دست کم گرفته شدهی Prey
اینکه عنوان Prey یک بازی دست کم گرفته شده است موردی است که شما و بسیاری دیگر ممکن است از زمان عرضهی آن در سال 2017 میلادی بیش از چندین بار شنیده باشید. متاسفانه باید گفت که این کاملا درست است و Prey حقیقتا یک بازی دست کم گرفته شده است. سطح طراحی مراحل و سستم جستجو و اکتشاف آن کاملا نمایانگر آن است که این بازی به خوبی توسعه داده شده و متاسفانه تقریبا آنطور که لایقش بود مورد تحسین قرار نگرفته است. سیاره و سفینهی Talos I حقیقتا وحشت آور است.
اما با این همه کاوش در فضای داخلی گسترده و به هم پیوستهی آن به لطف طراحی سطوح عالی و یک داستان پردازی و روایتی نسبتا عالی و سطح بالا، دائما جذاب و خاطرهانگیز است. همین موارد باعث شدهاند تا بازی Prey را به عنوان یکی از بهترین عناوین در زمینهی کاوش و جستجو در بین بازیها عرضه شده تا به حال در نظر بگیریم.