بازی 41Hours توسط کمپانی Texelworks توسعه یافته و عنوانی در ژانر اکشن است. اما توسعه دهندگان این عنوان از بودجه و امکاناتی که در دسترس خود داشتهاند بهترین استفاده را کردند. گانپلی سریع و واقعگرایانه با پازلهایی که در سبک خود خلاقانه هستند ترکیب شده و نتیجهی آن عنوانی است که هم اکنون آن را برای شما نقد و بررسی خواهیم کرد.
نقد و بررسی بازی 41Hours
بازی 41Hours از داستانی پرجزییات بهره میبرد که با پیچشهای داستانی خاص خود نیز همراه است. اما به نظر میرسد که توسعه دهندگان این عنوان منابع و زمان خود را معطوف به گیم پلی بازی کرده اند. سطح گیمپلی بازی 41Hours به مراتب از سطح گرافیک فنی و بصری و همچنین داستان آن بالاتر است. این موضوع باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی میشود. در بخش تنظیمات این عنوان تنظیمات زیادی برای گرافیک درنظر گرفته شده بود. ولی متاسانه با یک عنوان بهینه طرف نیستیم و حتی بر روی کامپیوترهای قدرتمند نیز شاهد افت فریمهای ناگهانی بودیم.
داستانبازی نیز علی رغم پتانسیل بالایی که دارد به درستی روایت نمیشود و شاهد صفحات کمیک بوکی برای روایت داستان این عنوان هستیم. طراحی این صفحات با این که جزییات بالایی ندارند اما در کنار صداپیشگی قابل قبول به خوبی داستان را روایت میکنند. از این رو مشاهده آنها خالی از لطف نبوده و هیجان انگیز است.
گانپلی بازی، اکشن دیوانه وار با چاشنی واقعیت
شخصیت اصلی داستان بازی 41Hours دانشمندی است که تمام عمر خود را صرف تحقیقات علمی و استفاده از تکنولوژی نموده و به فناوریهای خاصی دست پیدا کرده است. این فناوریها به او اجازه میدهند که اجسام و زمان را کنترل کرده و قابلیت جا به جایی در فضا یا ناپدید شدن را داشته باشد. این شخصیت قصد دارد همسر خود را که در قالب یک سایبورگ به زندگی بازگشته است نجات دهد. او برای انجام این کار تنها 41 ساعت فرصت دارد.
گانپلی بازی به لطف فیزیک واقع گرایانهی آن بسیار لذت بخش است. هنگام شلیک گلولههای مختلف میتوانید وزن و سیر نزولی گلولهها در حین حرکت را کاملا احساس کنید. هر سلاحی برد، قدرت و سرعت خاص خود را دارد و تمامی سلاحهای این بازی (که از تنوع مناسبی برخوردار هستند) در سطح مطلوبی از تعادل قرار دارند. هر سلاحی به مجموعهی خاصی از چشمی مختلف دسترسی دارد. این که در چه زمانی از کدام چشمی استفاده کنید تصمیمی است که به خود شما برمیگردد. در مجموع نوع سلاح بر روی گیمپلی این بازی تاثیر مستقیم دارد.
دشمنان این بازی، چه روبات و جه سرباز، عکس العمل بسیار سریعی دارند و به شما امان نمیدهند. به همین دلیل در حین مدیریت گلولهها باید به موقع عکسالعمل نشان دهید. با این که دشمنان شما ممکن است دست بالاتر را داشته باشند اما شما نیز بیدفاع نیستید. با استفاده از قابلیتهایی به مانند کنترل زمان یا نامرئی شدن میتوانید با دشمنان خود مقابله کنید.
نگاهی کلیتر به گیمپلی
نحوه طراحی مراحل بازی 41Hours به گونهای است که در هر مرحله وارد محیط بسیار بزرگی میشوید. بازی شما را موظف میکند تا تمام ماموریتهای خود در این محیطها را کامل کنید. ماموریتهایی که برخی از آنها کمیطولانی هستند. در این محیطهای وسیع پازلهای زیادی وجود دارند. برای حل بسیاری از این پازلها باید از قدرتهای خود به مانند قدرت حمل اشیااستفاده کنید. همان طور که گفته شد مراحل طولانی بازی پس از کمی پیشروی تکراری و برای مخاطب خسته کننده میشوند. این موضوع در کنار مسائل فنی یک از بزرگترین مشکلات بازی به شمار میرود.
فاجعه یا سربلند؟ نگاهی به وضعیت فنی و بصری بازی 41Hours
یکی از مشکلات آزاردهندهی بازی 41Hours وضعیت فنی این بازی بود. این بازی تحت هیچ شرایطی به استانداردهای کنونی نزدیک نمیشود. بافتها حتی در حالت Cinematic کیفیت پایینی دارند و حتی در حین بهره بردن از درایو SSD بسیار دیر لود میشوند. هنگام درگیریهای شلوغ در محیطهای باز، این وضعیت بدتر نیز میشود و شاهد افت فریمهای بسیار شدیدی نیز هستیم. تا جایی که ممکن است تجربه بازی مختل شود و به کل قید آن را بزنید. این موضوع در هر مرحلهای ممکن است اتفاق بیافتد و بازی را به تجربهی آزار دهندهای تبدیل کند.
در زمینه بصری نیز کم و کاستیهای زیادی وجود دارد. طراحی چهرهها جزییات بسیار کمی دارد و انیمیشنها آن طور که باید و شاید خوب نیستند. اگر تمرکز تیم توسعه دهنده فقط بر روی گیمپلی نبود و کمی به جنبههای دیگر نیز توجه میکرد شاید شرایط این عنوان بهتر میشد. اما این گونه نیست که این عنوان هیچ موضوع مثبتی در این زمینهها نداشته باشد. طراحی محیطهای بازی به خوبی انجام شده است و شاهد محیطهای متنوعی هستیم؛ از خرابههای باستانی گرفته تا محیطهای شهری.
سخن پایانی:
بازی 41Hours از بعد گیمپلی، عنوانی است که در ارائهی محتوای خود کمی کند عمل میکند. مدتها طول میکشد تا به پازلها و سیستم جا به جایی اشیا عادت کنید و پازلها پس از مدتی وارد چرخه شوم تکرار میشوند. این عنوان با این که کیفیت فنی بالایی ندارد، اما اصلا و ابدا بهینه نیست. حتی با سیستمهای قدرتمند نیز ممکن است با مشکلات زیادی حین بازی دست و پنجه نرم کنید. طراحی منوها مطلوب نیست و سیستم ارتقای این عنوان نیز جای کار بیشتری داشت.
این عنوان در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد و امید داریم که در روزهای آینده با عرضه بروزرسانیهای متعدد وضعیت آن ارتقا یابد. شاید در زمینههای فنی شاهد کم و کاستیهای زیادی باشیم. اما در زمینهی محتوا این عنوان با بهرهگیری از 20 ساعت گیمپلی و یازده مرحله از محتوای نسبتا خوبی بهره میبرد.
ضعیف
داستان - 6.1
گیمپلی - 7.4
گرافیک هنری - 8
موسیقی و صداگذاری - 7.1
عملکرد فنی - 4.4
6.6
بازی 41Hours ارزش قیمت کم آن را ندارد و به نظر میرسد که توسعه دهندگان این عنوان در قبال آن کم کاری کردهاند. صداگذاریهای خوب و گیمپلی این عنوان از نکات قوت آن محسوب میشوند اما نمیتوانند به تنهایی آن را نجات دهند. پول خود را برای این بازی خرج نکنید و برای بازیهای دیگر نگه دارید