Before We Leave اولین تلاش ستودنی استودیوی توسعه دهنده آثار مستقل یعنی بلنسینگ مانکی (Balancing Monkey) به شمار میرود. از نظر ظاهری، Before We Leave یک عنوان متمایز با دیگر آثار شهر سازی است که وظیفهی توسعهی یک شهر را در قالب کیهانی به شما محول میکند. با نقد و بررسی بازی Before We Leave در وبسایت گیم پالت همراه باشید تا هرچه بیشتر با این اثر آشنا شویم.
بررسی بازی Before We Leave؛ انسانهای بازمانده
ماموریت شما در بازی Before We Leave بسیار ساده است. شما باید انسانهای بازمانده را پس از چندین قرن از پناهگاههای زیرمینی خارج کرده و در نهایت آنها را برای رسیدن به مدینهی فاضله هدایت و رهبری کنید. Before We Leave برخلاف رسم امروزه محصولات حوزهی سرگرمی، چندان برروی ترسهای ویرانگر جهان کنونی مانور نمیدهد. دیگر خبری از آلودگی کرهی زمین، گرمایش جهانی و حتی ترس حملهی موجودات بیگانه در بازی نیست. بازی بیشتر تمرکز خود را برروی گیمپلی و تمی با خلق و خوی آرام و صمیمی قرار داده است.
بازیبازان کنترل موجوداتی به نام Peep که همان انسانهای بازمانده از جهان قدیم هستند را بر عهده میگیرند. آنها تمام خاطرات فرهنگیشان را از دست دادهاند. حال شما باید به آنها کمک کنید تا علاوه بر ساخت و ساز دوباره زندگیشان برروی سیاره، بقایای فرهنگی قدیمشان را هم پیدا کنند.
گیمپلی بازی Before We Leave
Before We Leave از نظر گیمپلی بخش ساخت و ساز، شباهت زیادی به سری Civilization دارد. اما این بار با تمی بین سیارهای مواجه هستیم. البته پیشرفت در Before We Leave برخلاف آثار مشابه، به لطف مکانیکهای ساده بازی، چندان سخت و طاقت فرسا نیست. در طول بازی میتوانید با میزان محدودی از منابع به سرعت پیشرفت کنید و شهرهای بسیار بزرگ بسازید.
اما به هر حال چیزی که بازی را آزار دهنده میکند، این است که عملا بخش اعظمی از کنترل بازی در دست بازیباز نیست. در واقع تنها سه قابلیت ساخت و ساز، نابودی سازهها و الویتبندی برداشت منابع تنها در دست بازیباز قرار دارد. سایر موارد توسط خود بازی پیش میروند.
نکتهی بعدی هم در رابطه با درخت مهارتها است که بیش از حد ساده هستند. در حقیقت چندان هیجانی برای کار کردن برروی آن الویتبندی مهارتهایی که دوست دارید در آن وجود ندارد. همچنین مشکل دیگر این است که امکان شروع تحقیقات برای پیشرفت بیشتر در بازی تنها از زمانی در دسترس قرار میگیرد که سیارهی مادر را پیدا کنید. سیارهی مادر سیارهایست که Peepها زندگی اصلی خود را از روی آن آغاز کردهاند،
سخت اما نه چندان چالش برانگیز
همانطور که گفتیم، جز سختی پیدا کردن سیارات (خصوصا سیاره مادر)، هیچ سختی و چالش دیگری در بازی وجود ندارد. شما نباید انتظار باران شهابی و آتشفشان و دیگر خطرات را داشته باشید. در واقع همین موضوع باعث میشود تا خبری از مالتی تسکینگ در بازی Before We Leave نباشد. به عبارت دیگر، بازیباز بیشتر مدت زمان گیمپلی را صرف انتظار برای تکمیل ساخت و ساز و جمعآوری منابع میکند.
در حالی که بازیبازان حرفهای ژانر شهرسازی، ممکن است که Before We Leave را یک اثر خسته کننده ببینند. با این حال از نظر من، این بازی گزینهی نسبتا مناسبی است برای بازیکنانی که دوست دارند تا پا به عرصه تجربهی آثار سبک استراتژی شهرسازی بگذارند. کسانی که فعلا نمیخواهند چالشهای سخت و پیجیده آثاری مانند مجموعه Cities و Civilization را تجربه کنند.
گرافیک
از نظر گرافیک فنی، Before We Leave یک اثر نسبتا متوسط است، با این حال از نظر هنری، با یک اثر بسیار خوب و قابل قبول طرف هستیم. طراحی شش ضلعی محیط و ابرها، جلوه بسیار دوست داشتنی را به بازی هدیه داده است. اگر کمی محیطهای بازی با آبجکتهای بیشتری پر میشد و همچنین تنوع تکستچرهای گرافیکی هم بیشتر بود، با اثر بهتری از منظر گرافیکی طرف میبودیم.
موسیقی بازی Before We Leave
واقعیت این است که از نظر موسیقی و همچنین ساخت فایلهای صوتی، با یک اثر نستا متوسط طرف هستیم. ترکهای موسیقی Before We Leave در ثانیههای اولیه خود، ریتمی مناسب و درخور بازی را به گوش بازیباز میرسانند. متاسفانه موسیقیهای بازی این توان را ندارند تا در ادامه نیز بازیبازان را با خود همراه کنند. پس از دو ساعت تجربهی بازی، موسیقیهای آن به طرز زجر آوری تکراری میشوند. این موضوع در نهایت شما را مجبور میکند تا موسیقی متن خود بازی را قطع کرده و از طریق سیستم خود موسیقی پخش کنید.
به صورت کلی از نظر موسیقی نباید انتظار عنوانی با موسیقیهای شاهکار مانند مجموعه Civilization را داشته باشید. در بهترین حالت میتوانم موسیقی متن Before We Leave را به نسخهای ضعیفتر از موسیقی متن بازی Cities Skyline تشبیه کنم.
سخن پایانی:
Before We Leave یک اثر بسیار بهینه از نظر بصری است. از طرفی هم اثر بسیار مناسبی برای بازیکنانی است که دنبال آرامش هستند. اثری مناسب بازیبازانی که نمیخواهند خود را با چالشهای عجیب و غریب این روزهای بازیهای ویدئویی و خصوصا ژانر شهرسازی درگیر کنند. با این حال بزرگترین مشکل این است که این سادگی و عدم وجود چالش در طولانی مدت، آسیب بسیار زیادی به سرگرم کنندگی بازی بزنند. در نهایت به سرعت بازیباز از ادامه بازی دست میکشد.
داستان - 5
گیمپلی - 6
گرافیک هنری - 8
موسیقی و صداگذاری - 5
عملکرد فنی - 5
5.8
یک اثر بسیار زیبا و آرامش بخش با گیمپلی و مکانیکهای بسیار ساده که در نهایت این سادگی بسیار زیاد، آسیب غیرقابل جبرانی به روند تجربهی بازی وارد کرد و به نوعی تجربهی Before We Leave را خیلی خسته کننده میکند.