عنوان In My Shadow، ساختهی استودیو Playbae، عنوانی است که پایه و اساس آن را حل پازلها تشکیل میدهند. نسخهی کامل این بازی به تازگی برای رایانههای شخصی در دسترس قرار گرفته است. از این روی در این مقاله قصد داریم به نقد و بررسی بازی In My Shadow بپردازیم.
نقد و بررسی بازی In My Shadow
«چشمهای ما همیشه به نور توجه میکنند، در حالی که سایهها حرفهای بیشتری برای گفتن دارند.» در دنیای بازیهای کامپیوتری، این موضوع که کدام یک از ارکان یک بازی مهمترین آن است بحثهای زیادی وجود دارد. عدهای معتقد هستند که گرافیک و مسائل فنی حرف اول و آخر را میزنند، عدهای دیگر معتقدند که گیمپلی یا داستان مهمترند. اما حق با کدام گروه است؟ آیا هر عنوانی که از گرافیکی ساده بهره میبرد یک اثر بیارزش و فاقد محتواست؟
در حقیقت یک عنوان لایق و یک بازی خوب، اثری است که بتواند از هر سه رکن استفاده کند. عنوانی میتواند لقب «خوب» را داشته باشد که هر سه رکن آن در خدمت هم باشند و به هم یاری برسانند. عنوان In My Shadow، یکی از این عناوین است، شاید اگر به صورت جزئی آن را بررسی کنیم عنوان خوب و لایقی به حساب نیاید. اما کل، چیزی بیشتر از اجتماع جزء بوده و همیشه خواهد بود. شاید این بازی در هستهی خود یک بازی پازل باشد اما تلاش میکند تا تجربهای نوآورانه و منحصر بفرد را به مخاطب خود ارائه دهد.
پایه و اساس گیمپلی بازی
همان طور که اشاره کردیم، هستهی اصلی گیمپلی بازی In My Shadow را حل پازلها تشکیل میدهند. در این بازی شما موظف هستید پازلهایی را که بر اساس سایهی اشیای مختلف هستند را حل کنید.
تنوع اشیا در این بازی بالاست و به همین خاطر پازلهای مختلف و دشواری در بازی وجود دارند. این پازلها تنوع خود را حفظ میکنند و به ندرت پیش میآید که تکراری و حوصله سر بر شوند. طراحی پازلها مثال زدنی است و طراحی محیطهای مختلف و متنوع نیز بر روی این موضوع تاثیرگذاشته است. با پیشروی بیشتر مخاطب در این بازی و باز شدن مناطق مختلف، طراحی محیط و طراحی پازلها نیز تغییر کرده و باعث میشود که بازیباز در هر مرحله با چالشی جدید روبرو شود و برای حل آن دنبال راه حل جدیدی باشد.
ارتباط بین ارکان مختلف بازی
نکتهی قابل توجه این است که پازلهای بازی و نحوهی طراحی آنها ارتباط مستقیمی با روایت قصه و داستان شخصیت اصلی دارند. داستان عنوان بررسی بازی In My Shadow، در رابطه با بحرانهای روحی و روانی یک دختر بچه و چالشهایی است که در گذر زمان برای زندگی شخصی وی پیش میآید. داستان این عنوان به پنج قسمت کلی تقسیم میگردد. در قسمت اول، ما شاهد رابطهی این دختر با حیوان خانگی او هستیم. در قسمت دوم رابطهی این دختر با برادر کوچکتر را مشاهده میکنیم. طی قسمت سوم نیز رابطهی او با والدین مورد بررسی قرار میگیرد.
با پیشروی بیشتر در هر قسمت، پازلها دشوارتر شده و روابط شخصیت اصلی دچار تزلزل و فروپاشی میگردد. در میانهی داستان شخصیت اصلی تصمیم میگیرد که از خانوادهی خود جدا شده و زندگی مستقل خود را داشته باشد. داستان ریتم آرامی دارد و به خوبی نحوهی ایجاد شدن بحرانهای روحی و مشکلات اجتماعی شخصیت اصلی را نمایش میدهد.
چالشها و المانهای مختلف
در هر قسمت بازی، المانها و چالشهای خاصی معرفی میگردند و هر فصل پیچیدگی خاص خود را دارد. در ابتدا تنها شاهد اشیای عادی هستیم اما با پیشروی بیشتر در بازی، اشیای شکستنی، آینهای و قابل چرخش را میبینیم که در حل پازل تاثیر مستقیم گذاشته و کار را برای بازیباز سخت و سخت تر میکنند. اما حل پازلها تنها چالش پیش رو برای بازیباز نیست.
هر مرحله از دو بخش تشکیل میگردد. در بخش اول موظف هستید که سایهی اشیا را به صورت مناسب تنظیم کرده و یک پازل به وجود آورید. در بخش دوم باید از پازلی که خود چیدهاید عبور کنید و با جمع آوری امتیاز در هر مرحله، آن را به اتمام برسانید.
در هر قسمت از داستان بازی شاهد پیچیدهتر شدن پازلها و مراحل هستیم. این موضوع در واقع نشانگر پیچیدهتر شدن مشکلات و دغدغههای ذهنی شخصیت اصلی است. طراحی مراحل و المانهای گیمپلی ارتباط مستقیمی با داستان و روایت آن دارند. داستان تنها از طریق میان پردهها روایت نمیشود و به نوعی تمام المانهای بازی روایتگر داستان آن هستند. این مورد یکی از اصلیترین موارد مثبت این عنوان شمرده میشود.
نکتهی دیگری که میخواهم به آن اشاره کنم این است که این عنوان از معماهای سخت، دشوار و چالش برانگیز بهره میبرد. ولی مشکل اینجاست که مخاطب خود را در صورت عدم برخورداری از مهارت کافی مجازات نمیکند. اگر نتوانید یک معما را حل کنید بازی به شما اجازهی پیشروی و حل معماهای دیگر را میدهد و عملا بازی شما را مجازات نمیکند.
این موضوع از جهاتی مفید است. حل معماهای عنوان In My Shadow به صبر، حوصله و سرعت عمل نیاز دارد. برای حل برخی از آنها باید وقت زیادی گذاشته و حالتهای زیادی را امتحان کنید. بعضی اوقات آزمون و خطا تنها راه پیش روی شماست. بنابراین سختی بیش از حد بازی و وجود سیستم مجازات، میتوانست بازیباز را از ادامهی تجربهی آن دلسرد کند.
روایت داستان و ارتباط آن با مراحل مختلف
بخش دیگری از روایت داستان از طریق میان پردههایی انجام میشود که طراحی بسیار سادهای دارند. البته تحت هیچ شرایطی نمیتوان آنها را با میان پردههای بازیهای سینماتیک مقایسه نمود. نه خبری از انیمیشنهای طبیعی است و نه صداپیشگی برای شخصیتها انجام شده است. داستان با جملههای یک الی دو خطی روایت و ارائه میشود. در حقیقت به غیر از شخصیت اصلی که روایتگر داستان است، هیچ شخصیت دیگری صدا پیشگی ندارد.
عملکرد فنی این عنوان یکی از مسائلی است که به آن ضربه میزند و شاید باعث شود بازیبازان آن طور که باید و شاید از آن استقبال نکنند. In My Shadow گرافیک بصری قدرتمندی ندارد و سطح جزییات بصری در آن پایین است. اما از طرفی دیگر طراحی محیط به خوبی انجام شده و حال و هوای داستان و بازی را به خوبی به مخاطب خود القا میکند. برای عنوانی مستقل که سازندهی آن تنها سابقهی ساخت بازی برای گوشیهای هوشمند را در کارنامهی خود دارد، کاملا قابل قبول و قابل درک است.
بازی In My Shadow در سبک خود عنوان با کیفیت است. متاسفانه این بازی از باگها و گلیچهای مختلف رنج میبرد. برخی از این باگها میتوانند تجربهی بازی را مختل کنند. اگر چنین باگهایی وجود نداشتند، از بازی یک تجربهی تقریبا بینقص میساخت.
سخن پایانی:
آیا عنوان In My Shadow عنوان با ارزشی است؟ برای طرفدارن بازیهای مستقل و مخاطبینی که صبر و حوصلهی زیادی دارند بله. زیرا این عنوان برای آنها میتواند یک تجربهی تاثیر گذار و یک بازی بسیار سرگرم کننده باشد. البته اگر برخی باگها و گلیچهایی که بعضا حل معماها را دشوار و گاهی اوقات غیرممکن میکنند را نیز نادیده بگیرید. اما تجربهی این بازی برای طرفدارانی که به دنبال تجربهای هیجان انگیز هستند توصیه نمیشود. این بازی صبر و حوصلهی بسیار زیادی از مخاطب خود میطلبد و این مورد قطعا برای طرفداران عناوین اکشن ماجرایی نیست.
خیلی خوب
داستان - 8.5
گیمپلی - 9
گرافیک هنری - 8.3
موسیقی و صداگذاری - 8.8
عملکرد فنی - 7
8.3
نکات مثبت: پازلها طراحی خوبی دارند و گیمپلی درگیر کننده است،داستان روایت و پرداخت خوبی دارد. گرافیک بصری بازی قابل قبول است/ نکات منفی: مشکلات فنی بازی از قبیل وجود باگها و گلیچها