رقابتی که بر سر مخاطبین و بازار فروش در سر صنعت بازیهای کامیپوتری وجود دارد یک رقابت تنگاتنگ و پیچیده است. در این رقابت بیرحم و دشوار، عنوانی برنده است که بتواند سیر گستردهای از مخاطبین را جذب خود کرده و بازار خود را پیدا کند. به دلیل وجود سلیقههای مختلف سبکهای مختلف به وجود میآیند. این جاست که متوجه میشویم تنوع در صنعت گیم چه نقش کلیدی و مهمی دارد. در این مقاله به نقد و بررسی بازی Quinterra میپردازیم.
نقد و بررسی بازی Quinterra
شاید کنجکاوید که چرا به عنوان نگارندهی این مطلب و فردی که عضو کوچکی از خانوادهی گیمرهاست این بحث را مطرح میکنم؟ چون برخی از عناوین سبک مشخصی ندارند. این عناوین المانهای تعیین کنندهی سبکهای مختلف را به گونهای ترکیب کردهاند که در نهایت سبک جدیدی تولید شده است؛ سبکی که قبلا وجود نداشت.
Quinterra یکی از همین عناوین است. عنوانی که یک آیپی جدید به شمار میرود. در این روزها تولید یک آیپی جدید شهامت زیادی میخواهد. کافی است ریسک ترکیب کردن چند المان از چند سبک جدید را هم کنار آن بگذارید. در این صورت متوجه میشوید این عنوان تا چه حد جاه طلبانه است. Sidereal Studio تجربهی متفاوتی را با این عنوان ارائه میدهد.
گیمپلی یا داستان؟ مساله این است!
Quinterra از عناوینی است که در دستههای استراتژیک و روگلایک قرار میگیرد و مبارزات آن به صورت نوبتی است. اگر در این عنوان بیشتر از یک تعداد مشخص در مبارزات شکست بخورید، به اول مسیر باز خواهید گشت. بنابراین مجبور هستید که مسیر خود را دوباره شروع کنید. چینش دشمنان در محیط بازی نیز به صورت تصادفی خواهد بود.
در مبارزات عنوان Quinterra، باید دو منبع حیاتی خود را مدیریت کنید، یکی از این منابع Mana و دیگری command point نام دارد. برای ساخت سازهها و بعضی از سربازان خود نیاز به Command Point دارید.
با گذشتن نوبت شما و انجام حرکت حریف، به صورت خودکار یک واحد Command Point به شما داده میشود. برای ساخت اکثر سربازانی که در بازی وجود دارند باید Mana خرج کنید.
مانند Command Point با هر بار گذشتن نوبت شما چند واحد Mana به شما داده میشود. اما برای داشتن Mana بیشتر میتوانید سازههایی را بسازید که در حین مبارزه با حریف به شما Mana میدهند. انتخاب با خود شماست.
برای ساختن هر سرباز و استفاده از آن به برخی منابع خاص نیاز دارید. منابع مورد نیاز برای هر نوع سرباز ممکن است یکسان یا متفاوت باشد. این عنوان اسم عناصر (Elements) را بر روی این منابع میگذارد. محیطهای مربوط به مبارزه در این عنوان به چندین واحد کوچکتر تقسیم میشوند.
هر واحد دارای عناصر مختلف است و با استخراج آن میتوانید یکی از سربازان خود را به میدان نبرد اضافه کنید. البته میتوانید هیچ سربازی را اضافه نکرده و به جای آن mana استخراج کنید، بازی دست شما را باز میگذارد.
توجه کنید که اگر تصمیم متناسب با شرایط را نگیرید برایتان گران تمام میشود. چرا که این عنوان مجارات سختی برای شکست در نظر میگیرد و در صورت شکست خوردن بازیکن را جریمه میکند. قبل از انجام هر اقدامی باید فکر کنید و تصمیم درست را بگیرید. شاید اولین حرکت شما در هر مبارزه تعیین کننده برنده یا بازنده بودنتان باشد.
نژادهای مختلف این عنوان
در بازی نژادهای مختلفی وجود دارند و هر نژادی سربازهای خاص خود را دارد،. اما این همهی ماجرا نیست. هر نژادی داستان پیشزمینهی خود را دارد. به عنوان مثال نژاد Lycars، در اصل انسانهایی هستند که مسیر خود را از جنگل باستانی (Ancient Jungle) برای یافتن گیاهی به نام Wolfsbane شروع میکنند تا با استفاده از آن نفرینی را که به آن دچار شدهاند باطل کنند.
مبارزات گروه Lycars بر پایه و اساس مبارزات تن به تن و از راه نزدیک است. برخی از نیروهای این نژاد میتوانند دیگر افراد گروه را تقویت کنند. البته این نژاد هیچ راه حلی برای مبارزه با دشمنان دارای زره سنگین ندارد و هیچ نیرویی در این نژاد نمیتواند از راه دور مبارزه کند
دیگر نژاد در دسترس این عنوان Imp نام دارد. ایمپها شیاطینی هستند که قصد تسخیر دنیا دارند و هر کسی را که سر راه آنها بایستد را از بین میبرند.
محل شروع ماجراجویی ایمپها در معادن است و در مسیر خود با شیاطین دیگر و موجوداتی که در معدن زندگی میکنند، مواجه میشوند. نقطهی قوت اصلی نیروهای نژاد ایمپ استفاده از جادو و طلسمهای قدرتمند است. نیروهای این نژاد میتوانند با استفاده از این طلسمها، حریفان زرهپوش خود را به راحتی از بین ببرند.
گرافیک فنی و بصری
عنوان Quinterra یک عنوان کم حجم و مستقل است و نمیتوان توقع گرافیک نسل بعدی و بالا را از آن داشت. گرافیک این عنوان حالت فانتزی دارد و با فضای داستانی آن همخوانی دارد. جزییات محیطهای گوناگون با این که در بهترین و بالاترین حالت قرار ندارد اما قابل قبول و کافی است.
طراحی مراحل و تنوع
وقتی برای اولین بار وارد منوی این عنوان شدم، فقط سه گزینه در آن دیدم، یکی از این گزینهها برای خروج به دسکتاب و دو گزینه دیگر مربوط به بخش داستانی و آموزشی آن بودند. بخش آموزشی بسیار کارآمد عمل کرد و توانست به بهترین نحو ممکن المانهای آن را توضیح دهد.
در آن لحظه تصور میکردم این عنوان خیلی زود کسل کننده خواهد شد و تنوع کافی را ندارد. اما هنگامی که بخش داستانی را شروع کردم، در هر مرحله و منطقه با ماموریتهای مختلف رو به رو شدم. این عنوان طراحی مراحل مناسبی دارد و امکان این که در بلند مدت کسل کننده شود پایین است.
در این عنوان فروشگاههای مختلفی وجود دارند. توسط سکههایی که با برنده شدن در هر مبارزه به دست میآورید، میتوانید از آن فروشگاهها نیرو و آیتمهای مختلف خریداری کنید. آیتمهای مختلف به شما اجازه عملی کردن تاکتیک و استراتژیهای مختلف را میدهد. بنابراین استفادهی درست از آنها میتواند باعث سادهتر شدن مبارزات شود.
سخنپایانی
آیا عنوان Quinterra ارزش خرید و تجربه را دارد؟ جواب این سوال به سلیقهی خود شما به عنوان مخاطب برمیگردد. این عنوان را نمیتوان به طرفداران پروپاقرص بازیهای شوتر یا عناوین اکشن ماجرایی پیشنهاد نمود.
این عنوان قبل از هر چیزی نیاز به تمرکز و فکر شما دارد. قبل از انجام هر عملی باید فکر کنید و جنبههای مختلف عمل خود را بسنجید. المانهای گیمپلی این عنوان پیچیده هستند. با این که این عنوان بخش تمرینی کارآمدی دارد اما باز هم ممکن است برای مخاطبین برخی موارد مبهم باقی بماند. این عنوان را میتوان به راحتی به تمام دوستداران بازیهای استراتژیک پیشنهاد نمود.
عالی
داستان - 9.1
گیمپلی - 9
گرافیک هنری - 9.1
موسیقی و صداگذاری - 7.5
عملکرد فنی - 7.5
8.4
نکات مثبت: داستان درگیر کننده و پیشزمینهی داستانی قوی،گیمپلی پیچیده و عمیق. نیروهای مختلف و متنوع، تعادل در گیمپلی نکات منفی: گرافیک فنی متوسط، بازی ممکن است برای مخاطبین پیچیده باشد.