دلایل زیادی برای بازی نکردن Yakuza 6 در سال 2021 وجود دارد. این سری طی سالهای اخیر به سرعت بر روی رایانههای شخصی پورت شده است. در واقع ریمسترهای Yakuza 3-5 در ابتدای همین سال بر روی این پلتفرم عرضه شدند. Yakuza 5 را بازی کردهاید؟ اگر نه که باید این کار را بکنید. Yakuza 5 احتمالا جاهطلبانهترین نسخهی سری بوده و کیفیت بالایی دارد. با این حال دلایل تجربه کردن Yakuza 6 در سال 2021 هم کم نیستند. در ادامه قصد داریم به این دلایل بپردازیم. پس با نقد و بررسی بازی Yakuza 6 بر روی رایانههای شخصی همراه ما باشید.
نقد و بررسی بازی Yakuza 6
سگا برنامهی عجیبی برای پورت بازیهای Yakuza بر روی رایانههای شخصی دارد. به نظر میرسد که اولویت نه با تاریخ عرضه، بلکه با ترتیب زمان اتفاقات داستان بازیها است. این مهم باعث شده تا Yakuza 6 تاثیر بسزای خود بر روی کنسولها را بر روی رایانههای شخصی نداشته باشد. Yakuza 6 دیگر یک نمایش از قدرتهای موتور Dragon نیست. Yakuza Kiwami 2 حالا عرضه شده و بهتر این کار را انجام میدهد. همچنین با وجود جاهطلبانه بودن در زمان عرضه، نوآوریهای Yakuza: Like a Dragon را هم نداشته و بهترین نقطه برای آغاز هواداران جدید نیست.
Yakuza 6 آخرین بازی Kazama Kiryu به عنوان پروتاگونیست سری بوده و خاتمهای است بر صدها ساعت روایت داستان این شخصیت. در هر نسخه از سری Yakuza شاهد یک آنتاگونیست جدید بودهایم. پس چسبندگی داستان سری در واقع مبتنی بر خود Kiryu و روابطی که در طول داستان شکل میدهد بوده است. پس با این اوصاف اگر در Yakuza تازهکار هستید و تعداد قابل قبولی از عناوین سری را تجربه نکردهاید، احتمالا Yakuza 6 برای شما نیست.
Yakuza وارد میشود
روایت Yakuza 6 با سکانسی از میانهی داستان یا به اصطلاح in media res آغاز میشود. قسمت ابتدایی داستان نسبتا طولانی بوده و دنبالهی مستقیمی بر سکانس پایانی Yakuza 5 است. بخش عمدهای از ساعات ابتدایی بازی صرف قرار دادن قطعههای جورچین در جای مناسب میشود. بازی به خوبی انشعابات و عواقب حاصل از پایان Yakuza 5 را بررسی کرده و شخصیتها را برای درام Yakuza 6 آماده میکند. خلاصهی داستان این است: Kiryu با بچهای در بغل به اونومیچی، شهری رو به زوال در هیروشیما، میرسد.
البته هنوز هم زمان زیادی را در شهر کاموروچو صرف میکنید. اما اونومیچی بدون شک قلب Yakuza 6 و نشاندهندهی اهداف سازندگان است. کاموروچو مملو از کافههای شبانه، کارائوکی، دستگاههای آرکید سگا و حتی یک باشگاه جدید برای تمرین بوده، اما اونومیچی بسیار کوچکتر است. اونومیچی یک شهر حومهای با جامعهی بسته به شمار میرود که Kiryu برای ورود به آن باید زیاد تلاش کنید. در واقع یکی از فصلهای بازی تنها مختص به جستجوی Kiryu برای شیر خشک است. چرا که مغازهها در اونومیچی بسیار زودتر بسته میشوند.
موارد بالا دلایل کافی برای تجربه نکردن Yakuza 6 توسط افراد تازهوارد هست. با این حال اونومیچی تبدیل به یکی از دلایل تجربهی بازی برای هواداران این سری میشود. اونومیچی همان چیزی است که Yakuza 6 را از نسخههای قبلی سری متمایز میکند. این شهر ریتم گیمپلی را تغییر داده و به خوبی با داستان بازی همخوانی دارد. در حالی که Kiryu سعی دارد خود را در این شهر جا دهد، با یک خانوادهی یاکوزای محلی آشنا میشود. خانوادهای که علیرغم بازنده بودن، قلب خوبی دارد.
زیباییهای اونومیچی
در ابتدا تمرکز بازی بر روی روسای قبیلهی Tojo مثل Majima، Saejima و Daigo کمی عجیب است. خصوصا با توجه به اینکه آنها در فصل پایانی بازی حضور ندارند. با این حال این شخصیتها برای نمایش ارزشهای Kiryu و بازتاب دادن شخصیت او در بازی حضور دارند. البته موارد زیادی هم در داستان بازی موفق نبوده و خوب پرداخت نمیشوند. مثل اکثر نسخههای سری، شاهد پیچشهای غیر منطقی و تضادهای عجیب هستیم. همچنین پایانبندی داستان چندان من را راضی نکرد. با این حال Yakuza 6 در بهترین لحظاتش به شخصیتها اجازهی درخشیدن میدهد.
اونومیچی همچنین به طرز دوستداشتنی پر از اتفاقات احمقانه است. داستانهای جانبی اونومیچی شامل پارودیهایی از Freaky Friday و The Girl Who Leapt Through Time هستند. کاموروچو هم دنبالکنندهی ترند سری بوده و Kiryu را به عنوان دایناسوری در عصر فناوری ترسیم میکند. قطعا کمدی سری شدیدا محسوس بوده و به مذاق همه خوش نخواهد آمد. با این حال همین کمدی عجیب و غریب دلیل علاقهی بسیاری به این سری است.
به عنوان اولین بازی سری که با موتور Dragon ساخته شده، بازی کم و کاستیهایی دارد. این نسخه به کاملی Kiwami 2 یا انحصاری پلیاستیشن یعنی Judgement نبوده و برخی از بخشهای شهر کاملا غیر قابل دسترسی هستند. همچنین مبارزات بازی هیچگاه کاملا خشنود کننده نیستند. انیمیشنها در این نسخه روانتر هستند، اما نتیجه سیستم مبارزاتی بوده که کمی خشک است. برخی معتقدند که این مهم عمدی بوده و نشاندهندهی سن بالای Kiru است. با این حال یک بازی با تمرکز بر روی مبارزات، باید در اولین قدم به فکر گیمپلی خود باشد.
عملکرد فنی
تجربهی Yakuza 6 بر روی رایانههای شخصی بدون شک ارتقایی نسبت به نسخهی پلیاستیشن 4 است. سیستم شخصی من متشکل از یک GTX 1070 نسبتا قدیمی و یک پردازندهی میانرده در قالب Ryzen 5 3600 است. با این حال به راحتی توانستم با وضوح تصویر 1080p و تنظیمات بسیار بالا، به نرخ فریم 60 پایداری برسم. Yakuza هرگز به خاطر گرافیک خود معروف نبوده، اما موتور Dragon بدون شک در طراحی چهرههای پر از جزئیات عالی است. البته این را هم باید اضافه کرد که زیرنویس بازی هنوز هم از مشکل وضوح تصویر پایین رنج میبرد.
سخن پایانی
المانهای کلیدی سری Yakuza به صورت کلی در این نسخه نیز حضور دارند. در Yakuza 6 شاهد داستانی هستیم که بین ژانر مرموز و درام شخصی گام میزند. روایتهای فرعی خندهداری را داریم که منجر به لحظات احساسی جذابی میشوند. مینیگیمهای سرگرمکننده و شهرهای جذاب هم مثل همیشه در این بازی حضور دارند. تمام اینها هم توسط یک پروتاگونیست دوستداشتنی به یکدیگر متصل شدهاند. Yakuza 6 ابدا بهترین نسخهی این سری نیست. اما بدون شک لیاقت یدک کشیدن نام Yakuza را دارد. پس توصیه میشود که آن را، حداقل وقتی که آماده بودید، تجربه کنید.
داستان - 7
گیمپلی - 8
گرافیک هنری - 8
موسیقی و صداگذاری - 8
عملکرد فنی - 8.5
7.9
خوب
Yakuza 6 برای طرفداران پر و پا قرص سری Yakuza ساخته شده است. آخرین حضور Kiryu در قامت پروتاگونیست این سری، شایستگی حضور در این مجموعه را دارد. البته ایراداتی مثل روایت نامنظم و بیتجربی در استفاده از موتور Dragon مانع تبدیل شدن آن به اثری عالی میشوند.