دنبالهی Little Nightmares، یکی از بهترین عناوین ترسناک و مستقل نسل گذشته، تقریبا در تمام زمینهها نسبت به نسخهی قبل، یک پیشرفت محسوب میشود. در ادامه با نقد و بررسی بازی Little Nightmares 2 همراه ما باشید.
وحشت در شهر بزرگ
بهترین بازیهای ترسناک، آنهایی هستند که از ابتدا تا انتها شما را حداقل کمی مضطرب نگه میدارند. آنهایی که حتی در سکوت، حس ناآرامی را به شما انتقال میدهند. بازیهایی که حتی در اتاقی خالی، حس میکنید چیزی درست نیست. Little Nightmares 2 یکی از این بازیها است. استودیوی تارسیر (Tarsier) در دنبالهی Little Nightmares توانسته به تصویری دست یابد که به طرز دلپذیری مورمورکننده بوده و تا سالیان متمادی در ذهن شما خواهند ماند. علاوه بر اتمسفرسازی فوقالعاده، پازلهای بازی هم کیفیت بالایی دارند و روایت هم درگیرکننده است. تمام اینها دست به دست هم داده تا شاهد یکی از بهترین بازیهای ترسناک سالیان اخیر باشیم.
دنیای کج و کولهی بازی Little Nightmares 2
نسخهی اول بازی Little Nightmares کاملا در مکانی به نام The Maw جریان داشت. The Maw زیردریایی گستردهای بود که شخصیتها و محیطهای متفاوتی داشت. Little Nightmares 2 کاملا The Maw را پشت سر گذاشته و در عوض در Pale City جریان دارد. Pale City یک متروپولیس است که توسط حضوری شیطانی احاطه شده است. با وجود تغییر محیط، Little Nightmares 2 ابدا در خلق محیطهای جالب، خاص و عجیب و غریب کم نمیآورد. موجودات و شخصیتهای Pale City همه به نوبهی خود ترسناک بوده و به خوبی در محیطهای بازی جا میگیرند.
تقریبا هر محیط انعقاد بینقصی از تصویرگرایی غم افزا و انسانیترین وحشتهای روانشناختی است. باز هم تکرار میکنم که میزان جزئیات در هر محیط آن قدر تحسین برانگیز است که به روایت بازی کمک میکند. هر قدم مسیر شما مملو از دشمنان مخوف است. کنترلی که تارسیر بر روی خلق تعلیق سینمایی داشته معرکه است. سکانسها به طرز خارقالعادهای به هم متصل شدهاند تا حس وحشت را در اعمال دل شما زنده کنند. اغراق نیست اگر بگویم برخی از بهترین بخشهای تاریخ بازیهای ترسناک را در Little Nightmares 2 تجربه کردم.
تغییر بزرگ دیگر، کنار رفتن Six به عنوان پروتاگونیست اصلی و ورود Mono است. Mono پسر کوچکی با یک کلاه کاغذی است. البته هنوز هم شاهد حضور Six در بازی هستیم و او بعضا شما را همراهی میکند. با این حال Six کاملا توسط هوش مصنوعی کنترل شده و کار او راهنمایی شما و کمک در حل پازلها است. شما در نقش Mono باید Pale City را بگردید و محیطها مختلفی را جست و جو کنید. در نهایت هم باید متوجه ماهیت برج رادیویی مرموزی شوید که مسئول تمام اتفاقات شیطانی اطراف شماست.
یکی از نگرانیهایی که افراد پیش از عرضهی بازی داشتند، کاهش حس ترس و وحشت بازی به خاطر حضور Six در Mono بود. با این حال این اتفاق واقعا نیافتاده و اصلا Six در بسیاری از مواقع در کنار شما نیست. Six fi طرز بسیار هوشمندانهای در حل پازلها به شما کمک کرده و راهنماییهای کارآمدی میکند. حضور Six از منظر گیمپلی جالب بوده، البته رفتار او بعضا غیرمنطقی است و هوش مصنوعیاش ایراداتی دارد. مجموعا یکی از نکات مثبت Little Nightmares 2 محسوب میشود.
یک کابوس زنده
تعجبی ندارد که Little Nightmares 2 بازی فوقالعاده زیبایی است. Little Nightmares اول یکی از بهترین طراحیهای هنری نسل هشتم را داشت و تارسیر به نحوی موفق شده تا روی دست خود بلند شود. از جنگلهای سبز تا متروپولیس تاریک، محیطهای Little Nightmares 2 پر از جزئیات زندگیبخش هستند. این حس زنده بودن خصوصا در طراحی شخصیتها دیده شده که باعث ترسناکتر شدن آنها میشود. شخصیتهایی زیادی در Little Nightmares 2 وجود دارند که احتمالا تا هفتهها در ذهن من خواهند ماند. از معلم با گردن چرخاناش گرفته تا دکتری که از در و دیوار بالا میرود، Little Nightmares 2 در طراحی شخصیتها ماندگار میشود.
به عنوان یک بازی ترسناک، از نحوهی خلق وحشت Little Nightmares 2 بسیار لذت میبرم. کمتر پیش میآید که در این بازی شاهد جامپاسکر یا ترسهای سطحی باشیم. در عوض Little Nightmares 2 با ارائهی تصاویر دلهرهآور و آزاردهنده، حس ناامنی متداومی را در شما به وجود میآورد. برای مثال در یکی از بخشهای بازی وارد اتاقی شدم و شاهد شام خوردن خانوادهی عجیب و غریبی بودم. هیچ توضیح اضافهای در این صحنه داده نشد. با این حال حس دلهرهای که از نظر بصری در شما ایجاد میشود در بازیهای ویدیویی کمنظیر است.
طراحی صدا هم به خلق این احساسات و اتمسفر کمک شایانی میکند. موسیقی بازی معمولا آرام و مرموز است. البته در سکانسهای پر هیجان شاهد سریع شدن موسیقی هستیم که در افزایش تنش موفق است. همچنین بازی میداند که در چه مواقعی باید ساکت باشد و هیچ صدای اضافهای پخش نکند. سکوت میتواند وسیلهی موثری در خلق وحشت باشد.
بهترین آثار ترسناک، مثل Little Nightmares 2، از این وسیله برای افزایش تعلیق استفاده میکنند. همچنین نباید از تاثیر صداهای محیطی هم گذشت. صدای وزوز مگسهایی که دور یک جسد جمع شدهاند یا پهپادهایی که در دنیای بازی گشت میزنند. صدای ناهجار خشونت، دائما در دنیای Little Nightmares 2 زنده است.
پازلهای مرموز بازی Little Nightmares 2
Little Nightmares 2 در هستهی خود، یک بازی پازلی است. از منظر گیمپلی معمولا باید از آیتمهایی که به طرز فوقالعادهای در محیط قرار گرفتهاند به نفع خود استفاده کنید. ترکیب این آیتمها با سازههای محیطی، منجر به خلق پازلهایی میشود که حل کردنشان لذتبخش است. اکثر پازلهای Little Nightmares 2 هوشمندانه و چالش برانگیز هستند. همچنین همانطور که اشاره شد، در برخی از پازلها از Six هم کمک خواهید گرفت.
البته با وجود چالش برانگیز بودن نسبی پازلها، هیچ کدام آن قدر دشوار نیستند که به شما را چندان مشغول خود کنند. البته این مورد را یک نکتهی منفی نمیدانم. مکانیکهای حل پازل جدیدی به مرور به بازی اضافه میشوند که باعث خاص شدن هر محیط نسبت به دیگری میشود. از طرفی چکپوینتهای بازی کمی زیاد بوده و در صورت شکست هم چندان به عقب برنمیگردید. به نظرم این ازدیاد چکپوینتها کمی از تنشی که تارسیر این همه برای خلق آن زحمت کشیده میکاهد. کاهش چکپوینتها میتوانست به هیجانانگیزتر کردن برخی از سکانسهای بازی هم کمک کند.
البته به نظرم بازی باید در مشخص کردن آیتمها یا سازههای مربوط به پازل کمی بهتر عمل میکرد. با این حال این مشکل ابدا چندان آزاردهنده یا بزرگ نیست و فقط بعضا ممکن است کمی وقت شما را بگیرد. مثلا بعضی مواقع مجبورید تا مدام محیط را گشته و با آیتمهای مختلف تعامل داشته باشید تا بفهمید کدام یک به کار شما خواهند آمد. Little Nightmares 2 علاوه بر پازلها، مبارزات را هم به عنوان مکانیکی جدید به سری اضافه میکند.
مبارزات بازی چندان پیچیده نیستند، اما قطعا به افزایش عمق گیمپلی کمک میکنند. Mono میتواند در محیط ابزارهایی مانند چکش را پیدا کرده و با آن به دشمان آسیب برساند. از آن جایی که او بچه کوچکی است، حمل این ابزار دشوار بوده و چندان بهینه نیست. همچنین ضربه زدن کمی طول میکشد و باید زمانبندی درستی داشته باشید. مبارزات Little Nightmares 2 در مجموع آن قدر در بازی نیستند که بر روی پازلها و اتمسفر آن سایه بیاندازند. صرفا از این مبارزات به عنوان وسیلهی برای تنوعبخشی استفاده شده و در مجموع باید گفت که تارسیر در این کار موفق بوده است.
یک کابوس جدید
Little Nightmares 2 یک اثر ضروری برای کسانی است که عاشق وحشت بیمارگونه هستند. چه طرفدار هنر، سینما یا بازیهای ترسناک باشید، Little Nightmares 2 گزینهی مناسبی است. Little Nightmares 2 یک کلاس درس در طراحی هنری بوده و تمام المانهای آن از شخصیتهای مورمورکننده تا موسیقی اتمسفریک در خلق حال و هوایی ابسورد (Absurd) موفق هستند. ریتم مناسب گیمپلی و جلوههای بصری استثنایی باعث تبدیل شدن Little Nightmares 2 به اثری رده بالا میشوند. اثری که یک رویا برای طرفداران ژانر ترسناک است.
سخن پایانی
Little Nightmares 2 هر آن چه که در مورد بازی اول خوب بود را گرفته و آن را بهتر میکند. شما محیطهای مختلف را گشته و با ترکیبی از مخفیکاری و پازل، سعی میکنید تا در دام دشمنان دشمنان گرفتار نشوید. حتی در سکانسهایی که Mono میتواند از خود دفاع کند، شاهد ریتمبندی مناسب هستیم تا از حس وحشت بازی چندان کاسته نشود. البته که مشکلاتی مانند ضعف در هوش مصنوعی Six و پازلهای بعضا آسان یا گیجکننده وجود دارند، اما این مشکلات به تجربهی کلی بازی چندان ضربهای وارد نمیکنند.
علیرغم طول بیشتر بازی، Little Nightmares 2 موفق میشود که همان حس شخصی و کلاستروفوبیک بازی اول را حفظ کند. Pale City محیط جدید و فوقالعادهای بوده که پر از موجودات منحصر به فرد است. ترکیب پازل و وحشت در این اثر هم دست کمی از فوقالعاده ندارد. با این اوصاف توصیهی Little Nightmares 2 نباید کار دشواری باشد.
شما میتوانید نقد و بررسی بازیهای جدید و به همراه سایر مقالات و مطالب جذاب مرتبط با بازیهای ویدیویی را در وبسایت گیمپالت بخوانید.
داستان - 8.5
گیمپلی - 8
گرافیک هنری - 10
موسیقی و صداگذاری - 10
عملکرد فنی - 9
9.1
عالی
Little Nightmares 2 یک اثر ماندگار از سوی استودیوی تارسیر و باندای نامکو است. اثری که تا مدتها در ذهن طرفداران وحشت ماندگار خواهد شد.