با نگاهی به تصاویر و تریلرهای بازی Gods Will Fall باید گفت که این بازی در ظاهر همه چیز برای تبدیل شدن به اثری عالی را دارد. متاسفانه واقعیت Gods Will Fall با ظاهر آن تفاوتهای زیادی دارد. از طرفی عنوانی با ویژگیهای بسیار جالبی را دارد که حس مرموز و اغواکنندهای دارد. اما در طرف دیگر در چرخهی بیپایانی گرفتار میشوید که نشاندهندهی عدم رسیدن Gods Will Fall به پتانسیل کاملش است.
نقد و بررسی بازی Gods Will Fall
بازیها میتوانند به ما حس قدرت بدهند. آنها میتوانند همان فانتزی مورد نیاز بودن ما باشند و احساساتی حماسی را در ما بیدار کنند. فرصت انجام چیزی که در زندگی روزمره غیرممکن بوده همیشه دلیل خوبی برای تجربهی یک بازی است.
Gods Will Fall یکی از همین بازیهاست که داستان آن وظیفهی سنگین و غیرممکنی را بر دوش شما میگذارد. ساختهی استودیوی مستقل کلور بینز (Clever Beans) روایتگر قبیلهای 8 نفره است که در مقابل 10 خدا برای بقای نسل بشر میجنگند. به علاوه شاهد المانهای محبوب Rogue-Like نیز هستیم. به عنوان مثال شخصیت، کلاس و تواناییهای شما در هر آغاز مجدد تغییر میکند.
خبر خوب این است که این خدایان همه فناپذیر هستند و میتوانید آنها را با تلاش زیاد شکست دهید. خبر بد این است که شما نیز شدیدا ضعیف هستید و برای شکست این خدایان باید زحمت زیادی بکشید. در دنیایی که امید کم بوده و شانس موفقیت هم کمتر است، نباید انتظار اوقاتی خوش را داشت. با این وجود Gods Will Fall علیرغم ایدهی بسیار جذاب، مکانیکهای گیمپلی افتضاحی داشته و حسابی شما را آزار میدهد.
ابدا مشکلی با بازیهای ذاتا دشوار ندارم، اما عناوینی هستند که سعی دارند با المانهای ناعادلانه محیط دشواری را خلق کنند. همچنین عناوین Roguelike به ما یاد دادهاند که باید برای پیروزی صبور بود و از هر شکست درس گرفت. در Gods Will Fall اگر یکی از هشت مبارز در نبرد با یک خدا بمیرد، تا پایان آن نبرد غیر قابل دسترس خواهد بود. اگر همهی هشت مبارز بمیرند، بازی تمام است.
در واقع آن فایل ذخیرهی شما بیفایده است و باید بازی را کاملا از اول آغاز کنید. اگر در شکست دادن آن خدا هم موفق شوید، مبارزان مردهی شما در حالتی ضعیفتر باز میگردند. این مکانیک در مغایرت با اصل عناوین Roguelike بوده و در واقع شما از شکست یا پیروزی هیچ درسی نمیگیرید.
مبارزات بدون ریتم
با توجه به وضعیت مرگ دائمی و تضعیف شخصیتها پس از مرگ موقت (که منجر به مرگ دائمی میشود)، شرایط برای بازیبازان بسیار دشوار است. در چنین عناوین دشواری، مبارزات ریتم یکسان و قابل یادگیری دارند. به این معنا که اگر یک بار شکست بخورید، بار دیگر میتوانید از اشتباه مشابه اجتناب کنید.
در بازی Gods Will Fall پس از هر بار مرگ، با شخصیت دیگری باید بازی را آغاز کنید که تواناییها و سبک مبارزهی متفاوتی دارد. همین مسئله باعث شده تا در مبارزات حس یادگیری و پیشرفتی وجود نداشته باشد. مشکل مرگ دائمی هم همین است. هشت مبارز مرده به یک فایل ذخیرهی تازه ختم میشود که صرفا جهت خلق فاصلهی مصنوعی بین شما و هدفتان است.
ریتم مبارزات ناموزون بازی به هنگام روبهرو شدن با خدایان به اوج خود میرسد. این مبارزات پایهی اصلی هر مرحله بوده و کلیات هدف بازی را شکل میدهند. متاسفانه زمان زیادی که بین هر بار آزمایش و شکست خوردن وجود دارد، یعنی احتمالا کمی بیش از نیاز با موفقیت فاصله دارید. همچنین بهتر است امیدوار باشید که با هر بار آغاز بازی، سلاحهای درست و مورد علاقهتان را به دست آورید. شخصا پیش آمده که برای از دست دادن نیزه، فایل ذخیره را پاک و کاملا از نو آغاز کنم.
سلاحهای بازی تعادل خوبی نداشته و برخی از آنها صرفا قویتر یا کارآمدتر هستند. استفاده از گرز و تبر کنده بوده، در حالی که نیزهها فاصلهی خوبی بین شما و حریفتان ایجاد میکنند. خوشبختانه میتوانید مراحل را به ترتیب دلخواه خود به پایان برسانید و میتوانید از چند فایل ذخیره جهت یاد گرفتن پیچ و خم هر مرحله استفاده کنید.
زیباییهای بازی Gods Will Fall
علیرغم تمام بیرحمیهای بازی، Gods Will Fall هنوز هم شدیدا زیبا است. پسزمینه و محیطهای بازی یک نوع سبک هنری نقاشیگونه دارد که حقیقتا جاودانه بوده و فارغ از گیمپلی بازی خیرهکننده است. داستان بازی و جدال چند انسان فانی با خدایانی بیرحم هم شدیدا درگیرکننده است. حتی طراحی خدایان هم شبیه به چرخههای بیپایان تارخی و افسانه است.
در حقیقت این خدایان هر کدام نتیجهی حرص، طمع و سواستفاده از قدرت هستند. تمام تصمیمات سازندگان در این زمینه در راستای ایجاد حس ناامیدی است و باید گفت که شدیدا در این امر موفق بودهاند. از همان ابتدای کار وارد جنگی شدهاید که پیروزی در آن تقریبا غیرممکن است. حال اینکه آیا واقعا موفق میشوید یا خیر مسئلهی دیگری است.
از منظر داستانی باید گفت که سختی ناعادلانه و مکانیکهای گیمپلی نامتعادل کاملا منطقی هستند. هر چه باشد شما در جدال با خدایان هستید و زمین بازی قرار نیست عادلانه باشد. ترکیب این مهم با موسیقی شوم بازی، باعث میشوند تا Gods Will Fall از نظر هنری به اهداف خود برسد. با این حال در عمل و در گیمپلی این تصمیمات ابدا جوابگو نیستند.
وقتی خود بازی آزاردهنده است، توجه به جوانب هنری و فلسفی بازی دشوار میشود. اینکه امیدوار باشید در آغاز هر دور سلاح و مبارز درستی گیر شما بیافتد و سپس آن مبارز را به خاطر یک حرکت اشتباه از دست بدهید آزاردهنده است. ضمن اینکه پس از آن باید 20 دقیقه را صرف رسیدن دوباره به آن مبارزه کنید. این موارد باعث میشوند که Gods Will Fall تنها مناسب کسانی باشد که به دنبال دشوارترین چالشها هستند. حتی اگر این چالش ناعادلانه و ناموزون باشد.
سخن پایانی
در مجموع باید گفت که Gods Will Fall بازی عجیبی است. طبعا ساختار بخش مهمی از یک بازی بوده و تاثیر زیادی بر روی لذت ما از آن بازی دارد. انتظار میرود که دشواری یک بازی با گذر زمان بیشتر شود و همزمان شما نیره مهارت بیشتری به دست آورید. Gods Will Fall و المانهای ناموزون آن این ساختار را رعایت نمیکنند. به همین سبب تفاوت بازی بشتر از اینکه حاصل خلاقیت باشد، اجباری به نظر میرسد.
Gods Will Fall مشکلات زیادی دارد، اما بدون لحظات و جوانب خوب هم نیست. شخصیتها و داستان بازی دوستداشتنی هستند و گرافیک هنری بازی هم زیبا و چشمونواز است. بازیهای این چنینی نیازمند صبوری زیادی هستند تا به پایان برسند، اما Gods Will Fall با وجود این استانداردها، باز هم کمی زیادی صبر میطلبد.
شما میتوانید نقد و بررسی بازیهای جدید و به همراه سایر مقالات و مطالب جذاب مرتبط با بازیهای ویدیویی را در وبسایت گیمپالت بخوانید.
داستان - 7
گیمپلی - 4
گرافیک هنری - 8
موسیقی و صداگذاری - 8
عملکرد فنی - 7
6.8
معمولی
Gods Will Fall تمام موارد لازم برای تبدیل شدن به یک بازی عالی را دارد، اما از اصول سبک Roguelike پیروی نمیکند و در ازای آن هم چیز خوبی تحویل نمیدهد. اگر به دنبال سختترین چالشها هستید و اهمیتی به تعادل گیمپلی نمیدهید، شاید بتوانید Gods Will Fall را با توجه به طراحی هنری خوب و موسیقی حماسی تجربه کنید.