The Medium عنوانی در ژانر وحشت و اولین انحصاری کنسول ایکسباکس سری ایکس در سال 2021 است. در این مقاله قصد داریم به پیش نمایش بازی The Medium بپردازیم.
پیش نمایش بازی The Medium
The Medium به لطف مکانیک منحصر به فرد دنیای دوگانهی خود، استفادهای حقیقی از سختافزار جدید ایکسباکس میکند و همین نیز باعث شده تا انتظارات و هیجانات برای این بازی بالا رود. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به بازی پیش از عرضهی آن بیاندازیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم. The Medium یکی از مورد انتظارترین عناوین ایکس باکس در سال 2021 است که در حقیقت اولین بازی انحصاری کنسول ایکس باکس سری ایکس در سال 2021 به شمار میرود.
داستان The Medium در مورد زنی به نام مرین (Marianne) است که در کودکی شاهد قتل عام وحشتناکی بوده و حالا به عنوان یک احضارگر ارواح کار میکند. مرین قدرتهایی فراطبیعی دارد که به او اجازهی ارتباط با دنیای ارواح را میدهد. او همچنین میتواند در دنیای ارواح با آیتمهای مختلف تعامل کند و خاطرات افراد مربوطه را بشنود. بازی در هتلی خیالی به نام Niwa جریان دارد که قتل عام مذکور در آن رخ داده و حالا به مکان متروکهای تبدیل شده است. فردی مرموز به نام تومانس (Thomas) از مرین خواسته که به هتل Niwa بیاید. مرین نیز پس از ورود به هتل با ارواح بیقرار کشتههای هتل روبهرو میشود.
دنیای دوگانه؛ ویژگی منحصر به فرد بازی The Medium
توانایی مرین در ورود به دنیای ارواح، یکی از المانهای کلیدی The Medium است. در تریلر گیمپلی بازی دیدیم که تصویر به صورت افقی نصف میشود و در نیمهی پایینی شاهد مرین در دنیای روح و با موی سفید هستیم. در طراحی دنیای روح الهامات زیادی از Silent Hill گرفته شده و هتل Niwa در دنیای روح تبدیل به جهنمی وحشتناک میشود. توسعهدهندگان The Medium از هواداران پروپاقرص سری Silent Hill هستند. جالب اینکه آکیرا یامائوکا (Akira Yamaoka)، آهنگساز سری Silent Hill، وظیفهی آهنگسازی در The Medium را عهدهدار شده است. همچنین به دست گرفتن کنترل مرین در دنیای مختلف به صورت همزمان، به لطف سختافزار ایکسباکس سری ایکس میسر شده است.
بررسی تریلر گیمپلی بازی The Medium
مرین در هر دو دنیا به صورت همزمان کنترل میشود. اما موانع فیزیکی در دنیای واقعی، ممکن است جلوی حرکت او را بگیرد. مثلا در تریلر بازی دیدیم که پلکان هتل در دنیای واقعی خراب شده بود و مرین مجبور به استفاده از آسانسور شد. اما آسانسور در میانهی راه متوقف شد تا مرین در آن گیر بیافتد. در این حالت بازیباز میتواند با استفاده از تواناییهای مرین، از دنیای فیزیکی جدا شود و در دنیای روح به دنبال دلیل خرابی آسانسور بگردد. مرین در نهایت موفق میشود که دلیل خرابی آسانسور که یک جعبه فیوز معیوب است را بیابد.
البته با جدا شدن روح مرین از بدنش، روح او شروع به حل شدن در دنیای ارواح میکند. بنابراین بازیباز زمان زیادی برای سپری کردن در دنیای ارواح ندارد. پس باید در یافتن پاسخ سوالات یا حل پازلهای بازی سریع باشید. در قسمت بعدی تریلر شاهد ورود کامل مرین به دنیای ارواح با کمک یک آینه بودیم. مرین در دنیای روح به جسد یک پسربچه میرسد که صورتی ندارد. در این قسمت است که میتوانیم واقعا طراحی هنری فوقالعادهی The Medium را ببینیم.
دنیای روح The Medium الهامات زیادی از کارهای هنرمند لهستانی یعنی Zdzisław Beksiński گرفته است. حتی هتل Niwa نیز در دنیای روح به طرز فوقالعادهای آشفته و دلهرهآور است. تماشای هتل Niwa در حالت معمولی و سپس رفتن به دنیای ارواح، تجربهای است که امیدواریم بهیادماندنی بشود.
الهام از بازیهای ترسناک کلاسیک
The Medium با الهام از بازیهای ترسناک کلاسیکی مانند Silent Hill و Resident Evil ساخته شده است. این مهم به این معنا است که در The Medium شاهد یک رویکرد اکشن نیستیم. مرین در بازی به سلاحهای فراطبیعی دسترسی دارد. اما این سلاحها صرفا راه حلی موقت هستند و نمیتوان از آنها برای فرار از هر مخمصهای استفاده کرد. همچنین استفاده از این سلاحها نیازمند انرژی روحانی است که عنصری محدود در دنیای The Medium به شمار میرود.
همچنین قدرتها و سلاحهای مرین در دنیای واقعی در دسترس نیستند. اما ارواح قدرتمند میتوانند در دنیای واقعی نیز به سراغ مرین بیایند. در این حالت تنها باید از دست این ارواح فرار کرده و پنهان شوید. ارواح میتوانند صدای نفس کشیدن مرین را نیز بشنوند که یعنی باید نفس خود را تا حد ممکن نگه دارید. در مجموع میتوان گفت که شاهد گیمپلی متفاوتی در دو دنیای The Medium هستیم.
سخن پایانی:
بازیهای هنگام عرضهی پلیاستیشن 5 و ایکسباکس سری ایکس، حقیقتا استفادهی تحسین برانگیز و نوآورانهای از سختافزار این کنسولها نکردند. دنیای دوگانهی The Medium به نظر اولین عنوانی خواهد بود که از این سختافزار استفادهی هیجانانگیزی میکند. این بازی به نوعی پاسخ ایکسباکس به Ratchet and Clank: Rift Apart و پورتالهای آن بازی است. کنترل دو دنیای متفاوت به صورت همزمان و جابهجایی فوری بین آنها، مکانیک بسیار جذابی به نظر میرسد. مکانیکی که ستون فقرات The Medium را تشکیل میدهد و باید دید که بلوبر تیم (Bloober Team) تا چه حد در پیادهسازی آن موفق خواهد بود.