بازسازی عنوان Silent Hill 2 توسط Konami که وظیفهی آن را به استودیوی بازیسازی Bloober Team محول کرده بود از طُرُق مختلفی مخاطب را تحت تاثیر خود قرار میدهد که از مهمترین آنها توجه جامع و کامل به جزئیات در طول کل روند بازی و نمایش دائمی آنها به مخاطب بوده و این امر از آغاز تا پایان بازی ادامه دارد. در طول روند بازی سایلنت هیل ۲ ریمیک جزئیات کوچک و فراوانی به صورت پراکنده وجود دارند که شاید در ابتدا خیلی متوجه آنها نشوید اما در نهایت وقتی آن ها را میبینید بیش از پیش قدردان وجود آنها خواهید بود. در این نوشتار به برخی از این جزئیات میپردازیم.
قبل از خواندن ادامه مطلب ذکر کردن این نکته ضرورتی است که با خواندن متن کامل این نوشتار بخشهای مهمی از بازی Silent Hill 2 Remake برایتان اسپویل خواهد شد، پس قبل از خواندن این مطلب به این نکته توجه داشته باشید.
عقب ماشین James
پیچیدگی اصلی داستان بازی سایلنت هیل ۲ ریمیک در واقع این است که Mary آن طور که James ادعا میکند سه سال پیش در اثر بیمار جان نباخته است بلکه در مدتی نه چندان دور و قبل از اینکه James به Silent Hill بیاید توسط خود James کشته شده است، موضوعی که شرایط و شکست روحی و روانی او باعث شده است آن را از خاطر ببرد، بدن او در واقع در صندلی عقب ماشین James توسط یک ملحفه پوشیده شده است، شما میتوانید با استفاده از فیلتری که در حالت New Game Plus آن را به دست میاورید بدن Mary را در صندلی عقب ماشین James مشاهده کنید.
James از خواندن کلمهی “گناه” امتناع میکند
James قادر نیست با کاری که در حق همسر خود کرده است کنار بیاید تا حدی که برای فرار از حقیقت یک داستان کاملا متفاوت و خیالی برای خود خلق کرد. این مطلب یک موضوع مهم در Silent Hill 2 است و دائماً در معرض نمایش قرار گرفته و به آن اشاره میشود، حتی اغلب در موارد جزئی. در یک جایی از بازی بازیکن با بروشوری مواجه میشود که هدف از ارائه آن افزایش آگاهی درمورد مسائل بهداشت روانی میباشد و هرچند با اینکه کلمهی “گناه” به وضوح روی بروشور مشخص و خوانا است وقتی شما دکمه کنترلر را برای بالا آمدن رابط کاربردی و خواندن متن فشار میدهید، این کلمه دیگر نمایش داده نمیشود و این رخ داد بر این نکته دلالت دارد که James به سادگی از خواندن این کلمه خودداری میکند.
تابلوی خوش برگشتید در هتل LAKEVIEW
هر چند که برای افراد زیادی تجربهی باز سازی استودیوی Bloober Team از بازی سایلنت هیل ۲ ریمیک اولین برخورد و تجربهی آنها از این عنوان میباشد، بخش قابل توجهی از بازیکنان کنونی این عنوان را طرفداران قدیمی این سری که از قبل نسخهی اورجینال آن را تجربه کرده و با آن آشنا هستند تشکیل میدهند و مطمئناً نسخهی Remake به اندازهی کافی و به وفور برای این دسته از بازیکنان easter eggs در نظر گرفته است. برای مثال هتل Lakeview عبارت و تابلوی “خوش آمدید” را به تابلو و عبارت “خوش برگشتید” تغییر داده است که جالب توجه است.
آگاهی از حقیقت
آنچه که دشمنان، مخلوقات و جانورهای بازی Silent Hill 2 را برای بیش از دو دهه به موجوداتی نمادین و وحشتناک تبدیل میکند تنها و صرفا ظاهر آنها نیست (هرچند که همین ظاهر به خودی خود آنها را به موجودات کابوسواری بدل کرده است)، اما آنچه که این موجودات به نحو روایی و در دل داستان بازی به نمایش میگذارند که معنای آن در نزدیکی پایان بازی آشکار میشود این است که این موجودات سرگردان و پراکنده در سراسر شهر در واقع جلوه و ظهور تروماها، مصیبتها، دردها و مسائل مردم این شهر هستند، مثل Pyramid Head که نماد چگونگی تنبیه و مجازات James توسط ناخودآگاه او برای به قتل رساندن Mary میباشد. زمانی که ماهیت واقعی دشمنان مشخص میشود و James آگاه میشود که آنها در واقع چه چیزی هستند و معنای وجودی آنها چیست، متوجه خواهید شد دشمنانی که تا پیش از این با آنها رو به رو میشدید به طور قابل توجهی ضعیف میشوند و این یک ایدهی عالی برای ادغام کردن گیمپلی و داستانگویی میباشد.
واکنش James
نگاه مستقیم جیمز به دوربین از طریق لنز قرمز رنگ در هر نقطه از محل سیوهای بازی چیزی است که به دیدن آن در طول روند بازی عادت خواهید کرد، اما وقتی James با آنچه که دقیقا برای Mary اتفاق افتاده است کنار آمده و آن را میپذیرد، این رخ داد تغییر میکند. هنگامی که او با واقعیت روبهرو میشود در نقاط سیو بازی به جای نگاه مستقیم به دوربین، James از مواجه شدن رو در رو با چشمان شما خودداری میکند.
رد جای حلقهی James
یکی دیگر از جزئیاتی که میتوانید در طول نقاط مختلف بازی Silent Hill 2 مشاهده کنید رَد انگشتری است که بر روی انگشت حلقهی James باقی مانده است، البته که برای مشاهده آن باید بسیار زوم کرده و دقت و توجه زیادی به خرج دهید. این رَد انگشتر نشان میدهد که حلقه به تازگی از روی انگشت James برداشته شده است و این یکی دیگر از جزئیات ظریفی است نشان میدهد واقعا از زمان مرگ Mary چقدر گذشته است.
ناخنهای Angela
Angela یکی از برجستهترین و عالیترین شخصیتها در میان شخصیتهای بازی سایلنت هیل ۲ میباشد، او با داستان تروماتیک خود موارد بسیاری را به روایت داستان بازی و سطح و لول تماتیک بازی اضافه میکند. تروماها و اضطرابهای او به نحوهای مختلفی نمایش داده میشود، که برخی ظریفتر و دیدن آنها دشوار تر است، بر روی دستان او زوم کنید و به عنوان مثال شما به طور واضح خواهید دید که او به طور دائم ناخنهایش را میجود.
ناخنهای James
ناخنهای Angela تنها چیزهایی نیستند که باید به آن توجه کنید. ناخنهای انگشتهای James در طول تجربهی بازی اغلب هنگامی که چیزی را برای خواندن یا دیدن در دست نگه میدارد قابل مشاهده هستند. با دقت به آنها توجه کنید، خواهید دید که به تدریج در طول بازی کثیفتر میشوند.
لباس James
ما به دیدن خون پاشیده شده بر روی شخصیت ها در بازی های ویدیویی عادت کردهایم، اما به ندرت میتوان در این مورد بازیای را یافت که در حد Silent Hill 2 Remake این اتفاق را با جزئیات به نمایش دربیاورد. به جای اینکه مثل اکثر بازیها که انتظار میرود پس از مدت کوتاهی قابل مشاهده باشد و بعد به سمتی نیستی رفته و ناپدید شود. در بازی سایلنت هیل ۲ ریمیک، خون بر روی لباس James به وضوح تیرهتر،خشکتر و کهنهتر میشود.
James به طور تدریجی خسته میشود
این فقط ناخنها و لباس James نیستند که در جریان بازی کثیفتر و کهنهتر میشوند، نه، شما میتوانید به وضوح هر آنچه که بر روی او اثر میگذارد، عوارضش را به خوبی روی چهره و صورت او ببینید. از پُف زیر چشمانش گرفته تا خطوط و کثیفی همهوهمه روی صورت James نمایان میشوند، هر چه به سمت پایان بازی حرکت میکنیم James در مقایسه با نقطهی ابتدایی بازی خستهتر و شکستهتر میشود.
جلوهی بصری Analog Tape Distortion
همان طور که توسط کاربر Reddit با آیدی PresidentWeevil مشاهده شده است، اگرچه چنین جزئیاتی میتوانند به سادگی با مشکلات متداول در جنبهی انحرافات رنگی اشتباه گرفته شوند چیزی که به طور معمول در بسیاری از بازی ها اتفاق میافتد، به نظر میرسد که در Silent Hill 2 این تکنیک به نحو بسیار بسیار آگاهانه استفاده شده است. عناصر موجود در کنارهی صفحه به وضوح دچار انحنا شدهاند و analog tape distortion effect به بازی حال و هوای آثار قدیمی ویدیو گیم را میدهد
متن نوشته شده توسط PresidentWeevil به این شرح است:
در نسخهی Remake وقتی چیزی خارج از مرکز دید و صفحه میباشد یا در کناره های فریم و تصویر قرار بگیرد، تصویر عمداً دچار یک انحنا و دگرگونی میشود که شبیه analog video tape distortion میباشد. این یکی از جزئیات فوق العاده بازی است.
تابیدن نور به صورت Maria
شاید این چیزی نباشد که قبلا در بازی دیگر ندیده باشیم، اما توجه به چنین جزئیاتی در بازیها همواره قابل توجه و ستایش است. وقتی به با Maria همراه میشوید، اگر نور چراغ قوهی James را به صورت او بتابانید، او سعی میکند با دستانش مانع از تابیدن نور به چشمانش شود، شاید مورد کوچک و سادهای به نظر برسد اما همین امر به خودی خود میتوان باعث واقعگرایانهتر شدن بازی شده و بازیکن بهتر بتواند جهان بازی را حقیقی تجسم کند.
حواسپرتی توسط Maria
کشش و فشار بین تمایل James برای کنار آمدن با حقیقت اتفاقی که برای Mary افتاده است و Maria که نمایندهی بخشی از وجود خود James است که میخواهد از این واقعیت فرار کند یک جزء اصلی از اجزای داستان Silent Hill 2 میباشد، و بازسازی Bloober Team از Silent Hill 2 موارد و جزئیات ریز و زیادی را برای تاکید به این ماجرا و مطلب به بازی اضافه کرده است. در طول مکالمهی بین James و Maria در Rosewater Park به نظر میرسد که James به سمت Lakeview Hotel خیره شده است و این نشان دهندهی این است که گویا ناخودآگاه او میداند آنجا مکانی است که در آن حقیقت دربارهی همه چیز برای او آشکار خواهد شد؛ تنها برای اینکه Maria حواس او را پرت کرده توجه اش را به چیز دیگری جلب میکند.
Lying Figures و اسید آنها
Lying Figure ها اولین دشمنانی هستند که در Silent Hill 2 با آنها مواجه میشوید که عالی هستند، زیرا با وجود آنها میتوان فوراً به توجه فراوانی که در نسخهی Remake به جزئیات و وفاداری بصری در بازی شده است آگاه شد. بدن آنها به شکل شگفت انگیزی داری جزئیات است، به ویژه زمانی که در اثر ضربه زدن فاسد، کنده و تجزیه میشوند، در حالی که اسید و زرد آبی که از خود بیرون میریزند نیز دیدنی است، به ویژه نحوهی جمع شدن و حباب زدن روی زمین آنها و اینکه چگونه پس از آن در عرض چند ثانیه از بین نمیروند.
LED های کنترلر DualSense
توسعه دهندگان همیشه موفق نمیشوند راههای درستی را برای استفاده از تواناییها و قابلیتهای کنترلر DualSense پیدا کنند، و با اینکه Silent Hill 2 در بسیاری از موارد در این باره بهترین نیست، اما خیلی جالب از نور و رنگهای نوار LED این کنترلر برای نشان دادن میزان سلامتی James استفاده میکند. اگر علاقهمند هستید تا تمامی عناصر مربوط به سلامت James در رابط کاربری بازی را خاموش کرده و به این وسیله بیشتر در فضای بازی غرق شوید و به جای آن صرفا از طریق نور کنترلر متوجه میزان سلامتی James بشوید Silent Hill 2 این امکان را برای شما فراهم میکند.
به پایان این نوشتار رسیدیم، مثل همیشه امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت کافی را برده باشید. ممنون که با رسانهی گیم پالت همراه بودید.